VISUM TILL SVERIGE

Men då får man skylla media eller regering på felaktig info, även jag läste i Aftonbladet förra veckan att reseförbudet var förlängt till 15 Juni.
Så inte konstigt om folk tror sig veta när infon är som den är.
Gäller det viktiga saker som visum eller uppehållstillstånd ska man inte använda Aftonbladet som källa.
Gå direkt till myndigheter som Polisen eller Migrationsverket.

Finns en bra länk i ett tidigare inlägg.

Gäller det viktiga saker som visum eller uppehållstillstånd ska man inte använda Aftonbladet som källa.
Gå direkt till myndigheter som Polisen eller Migrationsverket.

Finns en bra länk i ett tidigare inlägg.
555555555555555555, jag använder nog inte dom som källa, bara påpekade vad som stod där.

Mitt första inlägg, blir trött på personer som tror sig veta allt (läs Ubon)
Inreseförbudet gäller nu till 15 Maj, inte som Ubon trotsar och håller stenhårt på att det är 15:e Juni som gäller.
Här har du aktuell info om vad som gäller
Jag borde veta som väntar på min tjej och hennes 2 döttrar som har färska 2 åriga UT, dom blev stoppade på Arlanda den 25:e mars och hemskickade pga att dom inte " återvänder hem" som gränspolisen sa.

Trött på Ubon? välkommen, jag är inte trött på dig, inte alls att Ubon tror sig veta, Ubon vet, bara att läsa in sig på materialet, tycker Du inte själv att det är lite skämmigt/ynkligt som Du gör här, att hänvisa till Polisens hemsida, eller menar Du att Polisen står över Regeringen?

Och för att Du inte ska må dåligt av att läsa vad Ubon skriver, så kan jag hålla upp ett tag med mina inlägg....

polisen.ses logotype

• Så påverkas resandet till Sverige från utanför EU till och med 15 maj 2020

Så påverkas resandet till Sverige från utanför EU till och med 15 maj 2020

När uppdaterades polisens hemsida? här framgår detta inte....

Detta är vad UD skriver:

Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande, förlänger UD sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020 till att gälla fram till och med den 15 juni 2020. I länder eller områden där UD avråder från resor sedan tiden före den 14 mars 2020, gäller dessa beslut. Beslut om att förlänga avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder togs den 3 april 2020. Avrådan gäller efter förlängningen fram till den 15 juni 2020, varefter en ny bedömning kommer att göras.

Och direktivet har kommit som ett Regeringsbeslut...

Regeringen.se - Regeringen.se
.regeringen.se
Sveriges regering Statsråden och departementen Regeringens politik Detta görs inom olika områden ... förlänger UD sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020 till att gälla till och med den 15 juni 2020.

Har jag skrivit något annorlunda?

Testa med din fru att söka asyl? berätta hur det går? vill nog påstå, det går nog inte alls...:nod:

".....svenska medborgare har rätt att återinträda till Sverige, om den svenska medborgaren har för avsikt att återvända till sitt hem ..."

Jag tolkar ditt inlägg som att svenskar har rätt att återinträda OM den svenska medborgaren har för avsikt att återvända hem därför jag skrev att svenska medborgare inte behöver någon anledning utan har alltid rätt att komma in i Sverige.

Nej jag testar inget, vi har valt att vara i Thailand men hade bokad sverigeresa 13 Juni som blev cancellerad. Får åka senare istället eller någon annanstans.

/ SatanG

Men när UD gör avrådan är det för svenskar att resa ut. Sen har ju EU och Sverige infört ett inreseförbud. Läs texten @Ubon är ju supertydligt att det gäller svenska utresor de skriver om.

Trött på Ubon? välkommen, jag är inte trött på dig, inte alls att Ubon tror sig veta, Ubon vet, bara att läsa in sig på materialet, tycker Du inte själv att det är lite skämmigt/ynkligt som Du gör här, att hänvisa till Polisens hemsida, eller menar Du att Polisen står över Regeringen?

Och för att Du inte ska må dåligt av att läsa vad Ubon skriver, så kan jag hålla upp ett tag med mina inlägg....

polisen.ses logotype

• Så påverkas resandet till Sverige från utanför EU till och med 15 maj 2020

Så påverkas resandet till Sverige från utanför EU till och med 15 maj 2020

När uppdaterades polisens hemsida? här framgår detta inte....

Detta är vad UD skriver:

Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande, förlänger UD sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020 till att gälla fram till och med den 15 juni 2020. I länder eller områden där UD avråder från resor sedan tiden före den 14 mars 2020, gäller dessa beslut. Beslut om att förlänga avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder togs den 3 april 2020. Avrådan gäller efter förlängningen fram till den 15 juni 2020, varefter en ny bedömning kommer att göras.

Och direktivet har kommit som ett Regeringsbeslut...

Regeringen.se - Regeringen.se
.regeringen.se
Sveriges regering Statsråden och departementen Regeringens politik Detta görs inom olika områden ... förlänger UD sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020 till att gälla till och med den 15 juni 2020.
Jo det är ju bra med en massa text o länkar, men det är ju fortfarande angående svenskars resande UT från Sverige du skriver om, fast nu var det ju prat om visum TILL Sverige som diskuteras.
Och den informationen står på polisens hemsida. Den uppdaterades troligen den 16:e april eftersom det var då Löfvén och chefen för gränspolisen hade presskonferens om att det blev förlängning av inreseförbudet till 15:e maj.

Jo det är ju bra med en massa text o länkar, men det är ju fortfarande angående svenskars resande UT från Sverige du skriver om, fast nu var det ju prat om visum TILL Sverige som diskuteras.
Och den informationen står på polisens hemsida. Den uppdaterades troligen den 16:e april eftersom det var då Löfvén och chefen för gränspolisen hade presskonferens om att det blev förlängning av inreseförbudet till 15:e maj.

Troligen?

Och den informationen står på polisens hemsida. Den uppdaterades troligen den 16:e april

Men Du vet inte...

Jag finner det märkligt att 2 myndigheter skulle ha 2 olika svar på samma fråga,

jag har nu skickat en fråga till Regeringskansliet, så får vi se vad svaret blir.....

Vad är det du inte förstår med att det du pratar om är UD avrådan att resa FRÅN Sverige.
Det som jag länkade till och som diskuteras här gäller inreseförbudet till Sverige från resande utanför EU tex tjejen min och hennes barn som kom från Thailand och blev stoppade av gränspolisen pga inreseförbudet som nu råder.
Första informationen som kom ut på polisens hemsida angående inreseförbudet och vilka som det gällde var för perioden 19:e mars till 17:e april.
Sen förlängdes förbudet till 15:e maj, enligt första informationen så var personer med uppehållstillstånd med bland undantagen. Men jag tror att den 20:e mars så uppdaterades texten angående undantag med texten "som återvänder hem" och det var därför tjejen min stoppades och skickades hem igen dagen efter .

Men som tidigare nämnts så pratar du om helt andra saker, inte om att resa in i Sverige du pratar om resa från Sverige där UD avråder inte förbjuder.

Vad är det du inte förstår med att det du pratar om är UD avrådan att resa FRÅN Sverige.
Det som jag länkade till och som diskuteras här gäller inreseförbudet till Sverige från resande utanför EU tex tjejen min och hennes barn som kom från Thailand och blev stoppade av gränspolisen pga inreseförbudet som nu råder.
Första informationen som kom ut på polisens hemsida angående inreseförbudet och vilka som det gällde var för perioden 19:e mars till 17:e april.
Sen förlängdes förbudet till 15:e maj, enligt första informationen så var personer med uppehållstillstånd med bland undantagen. Men jag tror att den 20:e mars så uppdaterades texten angående undantag med texten "som återvänder hem" och det var därför tjejen min stoppades och skickades hem igen dagen efter .

Men som tidigare nämnts så pratar du om helt andra saker, inte om att resa in i Sverige du pratar om resa från Sverige där UD avråder inte förbjuder.
Jag tror knappast Schengen länderna öppnar upp för visum den 15 maj.
Det är bara två veckor dit och Covid19 härjar för fullt i Europa.
Besök är inte en nödvändig resa än på ett tag.

Jag tror knappast Schengen länderna öppnar upp för visum den 15 maj.
Det är bara två veckor dit och Covid19 härjar för fullt i Europa.
Besök är inte en nödvändig resa än på ett tag.
Jag väntar inte på besök, tjejen med barn har uppehållstillstånd för att komma hit och bosätta sig men ingen adress här så dom blev stoppade pga det.

Troligen?

Och den informationen står på polisens hemsida. Den uppdaterades troligen den 16:e april

Men Du vet inte...
Tittar du längst ner på polisens sida så står det att den uppdaterades 27 april.
citat
Nyhet från

Polisen
Publicerad 18 mars 2020 12:19
Uppdaterad 27 april 2020 13:47

Jag finner det märkligt att 2 myndigheter skulle ha 2 olika svar på samma fråga,
Inte samma fråga. Jag vet inte hur du kan få det till det.
jag har nu skickat en fråga till Regeringskansliet, så får vi se vad svaret blir.....

Jag väntar inte på besök, tjejen med barn har uppehållstillstånd för att komma hit och bosätta sig men ingen adress här så dom blev stoppade pga det.
Precis då hamnar dom i kategorin ej nödvändig resa för tillfället.
Dom reser inte hem.
Många har råkat ut för samma sak.
Uppehållstillståndet är inte annullerat, en paus tills inresor tillåts igen.

Precis då hamnar dom i kategorin ej nödvändig resa för tillfället.
Dom reser inte hem.
Många har råkat ut för samma sak.
Uppehållstillståndet är inte annullerat, en paus tills inresor tillåts igen.
Vet att uppehållstillståndet ej är annullerat, men det tråkiga är ju att tiden rullar på från 26/2 som är datumet dom fick UT

Jag har läst att många tar sig in genom Danmark som tydligen inte tar det om att återvända hem lika ordagrant som svenska gränspolisen. Thaidamer med färska UT har blivit insläppta i Danmark om dom kan visa upp en tågbiljett ut ur Danmark strax efter dom landat.
Men den chansningen vill jag inte ta med tjejen med barn, först ta sig genom danska gränspolisen för att sen ta tåg till mig med ett par byten.

Då har länderna i EU och Schengen förlängt inreseförbud för utlänningar boende utanför EU/Schengen till den 15 juni.
Ej nödvändiga resor.

På AlJazeera nyss.

Jag kollade på schemalagda flyg till från Arlanda mellan 8-12 maj. De flyg som anländer från utanför EU kommer från Kina, Vitryssland, Irak och Doha. In kommer ju bara dem som bor i Sverige, dvs reser hem, och de som söker asyl. Ut rekommenderar ju UD att inte svenska medborgare reser. Antar flygbolagen är skyldiga att kolla att de ha rätt att komma till Sverige. Så vem reser med dessa? Från Kina är det kanske mest gods som gör att de flyger, delvis använder Qatar det också. Vitryssland flyger väl då de säger att covid-19 inte är farligt, de har ju inga restriktioner alls. Irak är det hemvändare?

Jag kollade på schemalagda flyg till från Arlanda mellan 8-12 maj. De flyg som anländer från utanför EU kommer från Kina, Vitryssland, Irak och Doha. In kommer ju bara dem som bor i Sverige, dvs reser hem, och de som söker asyl. Ut rekommenderar ju UD att inte svenska medborgare reser. Antar flygbolagen är skyldiga att kolla att de ha rätt att komma till Sverige. Så vem reser med dessa? Från Kina är det kanske mest gods som gör att de flyger, delvis använder Qatar det också. Vitryssland flyger väl då de säger att covid-19 inte är farligt, de har ju inga restriktioner alls. Irak är det hemvändare?
Flygfrakt betyder en del.
Det är vid incheckning man ska kontrollera att personen har rätt att komma in i ett land.
Gör man inte det blir det flygboget som har ansvaret att ta de tillbaka.
Har en kompis som flög hem till Stockholm med Qatar efter påsk och det var väldigt lite passagerare då.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp