VISUM TILL SVERIGE

Du måste ha en PDF läsare installerad! Det finns flera gratisprogram på nätet.

Sen när du kan öppna dem så ser du ett de är för "två olika visum".
Givetvis har jag appar för PDF installerat.
Dom använder jag regelbundet för att spara och skriva ut blanketter, biljetter, vaxcertifikat mm.

Men dessa två kan jag inte öppna.
Kanske det är forumet som inte stöder PDF?

Samma visum med två olika checklistor.

Dom använder jag regelbundet för att spara och skriva ut blanketter, biljetter, vaxcertifikat mm.

Olika checklistor ja .... för utifrån vad man kryssar i på punk 23 Purpose så krävs det olika dokument och bilagor...

med skit i checklistorna och lämna in vad ni vill...

/Enis

Bilagor

Kanske flappe som inte stödjer PDF?

Vi andra har inga problem att öppna dessa PDFr.

Kanske flappe som inte stödjer PDF?

Vi andra har inga problem att öppna dessa PDFr.
Det är säkert samma checklistor som jag redan har laddat ner för en månad sen.
Nu använder jag en annan enhet.

Nu är ju en checklista inte en ansökan utan ett hjälpmedel att komma med rätt handlingar
Kraven och processen är i stort sett samma.
Syfte, ekonomi för vistelsen, försäkran att lämna Schengen inom visumets beviljade längd och max 90 dagar.

Vi var tre som åkte samtidigt till VFSGlobal och ansökte, jag ensam stod som inbjudare.
Dom andra två som är utskrivna och inte har något eget boende i Sverige tyckte att det var enklare att söka visum direkt.
Lite mindre dokument.
Samma blankett, samma utdrag från bank för tre månader, biljetter, försäkring för den sökande frun, en ska bo hos sin son och den andra har hyrt en lägenhet via Airbnb i två månader.
Det blev knappt några frågor för någon.

Nu har jag öppnat filerna som Samet postade.

Rätt intressant att dessa checklistor kom från Sveriges Ambassad i Indien och är identisk med övriga ambassaderna checklistor.
Varför bifoga från Indien istället för Thailand?

Screenshot_20220506-001622_Drive.jpg
Screenshot_20220506-001432_Drive.jpg

Nu har jag öppnat filerna som Samet postade.

Rätt intressant att dessa checklistor kom från Sveriges Ambassad i Indien och är identisk med övriga ambassaderna checklistor.
Varför bifoga från Indien istället för Thailand?

Screenshot_20220506-001622_Drive.jpg
Screenshot_20220506-001432_Drive.jpg
De kommer från VFS hemsida för Thailand. Men jag blev också förvånad av utseendet, då de jag tog ner för 4 veckor sedan hade ett annat utseende. Mer lika dem som det varit i många år.

Nu är ju en checklista inte en ansökan utan ett hjälpmedel att komma med rätt handlingar
Syfte, ekonomi för vistelsen, försäkran att lämna Schengen inom visumets beviljade längd och max 90 dagar.

Vi var tre som åkte samtidigt till VFSGlobal och ansökte, jag ensam stod som inbjudare.
Dom andra två som är utskrivna och inte har något eget boende i Sverige tyckte att det var enklare att söka visum direkt.
Lite mindre dokument.
Samma blankett, samma utdrag från bank för tre månader, biljetter, försäkring för den sökande frun, en ska bo hos sin son och den andra har hyrt en lägenhet via Airbnb i två månader.
Nu var syftet med mitt inlägg att hjälpa dig öppna PDF filer, sen vill TS ha svar om turistvisum det är inte samma krav det är ett "annat visum".

Jaha, är det nån skillnad på visumen och deras ansöka då? Turist vs Besöks, Vad man ska bifoga för dokumentation o så?
Det är samma visum, ett besök till Schengen under 90 dagar.
Samma blankett.

De dokument som krävs kan vara olika beroende om det är en inbjudan eller om man har egna pengar.

TS får själv avgöra om hans GF fyller villkoren för ett besök.
Det är hon som är sökande och tror jag han som inbjuder.
Har hon pengar, ledig från jobb med intyg är det enklare om hon söker själv.
Fyller TS inte villkoren som inbjudare är det inte lönt att gå den vägen.

Det är samma visum, ett besök till Schengen under 90 dagar.
Samma blankett.

De dokument som krävs kan vara olika beroende om det är en inbjudan eller om man har egna pengar.

TS får själv avgöra om hans GF fyller villkoren för ett besök.
Det är hon som är sökande och tror jag han som inbjuder.
Har hon pengar, ledig från jobb med intyg är det enklare om hon söker själv.
Fyller TS inte villkoren som inbjudare är det inte lönt att gå den vägen.
Så vilket visum rekommenderar du?

Turist eller besöks? Vad är enklast?

Lite mindre dokument.
Men grattis !! När vi var till VFS för några veckor sen hade frugan tid kl 09.30 och blev inropad kl 12 !!! Trots att hon hade med sig intyg på att vi varit gifta i 10 år samt att hon varit i Sverige 6-7 ggr tidigare och hade alla papper i ordning pinades hon med en massa frågor. Ca: 30 minuter tog "förhöret" som borde kunnat gjorts snabbare inte minst med tanke på att dom låg så långt efter tidsplanen redan på morgonen. Att det var under songkran och dom flesta av personalen var lediga var säkert en anledningen till den långa väntan.

Så vilket visum rekommenderar du?

Turist eller besöks? Vad är enklast?
Enklare att söka själv som turist, då slipper man inblanda en person i Sverige och bli utfrågad om deras relation, dennes ekonomi mm.
Fast sällsynt att den som söker får mer än en månad beviljat för att turista inom Schengen.
Merparten av de visum till till Schengen som söks och beviljas är kortare än 20 dagar.

Men grattis !! När vi var till VFS för några veckor sen hade frugan tid kl 09.30 och blev inropad kl 12 !!! Trots att hon hade med sig intyg på att vi varit gifta i 10 år samt att hon varit i Sverige 6-7 ggr tidigare och hade alla papper i ordning pinades hon med en massa frågor. Ca: 30 minuter tog "förhöret" som borde kunnat gjorts snabbare inte minst med tanke på att dom låg så långt efter tidsplanen redan på morgonen. Att det var under songkran och dom flesta av personalen var lediga var säkert en anledningen till den långa väntan.
Ja, det blev en lång väntan även för oss den 12 april, bokad tid 10.00 och klar 12.45.
Att borgenären i Cebu utfärdat undantagstillstånd den 11 april för risken för kraftiga regn och vfsglobal var stängt gjorde att alla måndagens bokningar lyftes över till den 12e.
Enda strulet var att våra handlingar inte var i A4 utan US-lettersize och någon cm för kort och måste kopieras om till 5p per kopia mot normala 3 för 1p.
Sånt slarv accepterades inte.

Utfrågning slapp vi, trots vi bara varit gifta i 5 år.

Sammanfattning är att vi som nyligen fått visum ska vara mycket nöjda då vi gjorde så många fel.

Senast ändrad:
Vfsglobal i Cebu ligger i en stor kontors-skrapa och har fem våningar för olika länders sökande.
Den är dock liten jämfört med vfsglobal i Manila.
Sverige ligger på våning fem och delar kontor med Danmark, Österrike, Norge, Island och Malta.
Det största kontoret på våning nio sköter ansökningar till USA och Kanada.

Vet inte hur det ser ut i Bangkok och vfsglobal?

Nu är det mycket chat i fruns messengergrupp om två som fått avslag på visumansökan.
Om jag förstått rätt har båda fått visum tidigare och besökt Sverige.
Den ena fick avslag för att förra gången överskridit giltighetstiden med 5 dagar och den andra för att dom trodde att den sökande inte hade för avsikt att återvända inom 90 dagar.

Här finns förslaget om att ha en resplan.

Punkt 4.

Proof of lodging such as Hotel reservation, rental document of holiday home or campus residence reservation for the entire duration of the planned stay in the Schengen area. For applicants who plan to stay in several Schengen countries, proof of travel itinerary (e.g. ticket bookings for transport between different countries in addition to hotel reservations).
Rätta mig gärna om jag har fel men nog handlar väl detta enbart om dom som söker visum på egen hand utan inbjudan samt dom som ska resa till flera länder och det var väl inte dom fallen som frågeställaren ville ha svar på ?

Fick nyss samtal från frugan, hon sitter på VFS Inkompetent och ansöker om turistvisum.
Hon har intyg från jobbet om anställning, lön och beviljad semester samt 6 månaders utdrag från banken som visar på att hon har pengar.
De efterfrågar ändå reseplan och klagar på att bara de första nätterna är bokade på hotell.
De frågar också om kopia på min fars pass och husbok då det är tänkt att bo delvis där.
De verkar som vanligt helt snurriga där, får se om det går igenom för har inga dokument från farsan.

Borde ju inte vara några problem med tanke på att hon flera gånger tidigare haft årslånga multiple entry Schengen visa men man vet ju aldrig.
Också viktigt att hon får tillbaka passet inom några veckor då hon ska på träning 10 dagar i Singapore i Juni.

/ SatanG

Fick nyss samtal från frugan, hon sitter på VFS Inkompetent och ansöker om turistvisum.
Hon har intyg från jobbet om anställning, lön och beviljad semester samt 6 månaders utdrag från banken som visar på att hon har pengar.
De efterfrågar ändå reseplan och klagar på att bara de första nätterna är bokade på hotell.
De frågar också om kopia på min fars pass och husbok då det är tänkt att bo delvis där.
De verkar som vanligt helt snurriga där, får se om det går igenom för har inga dokument från farsan.

Borde ju inte vara några problem med tanke på att hon flera gånger tidigare haft årslånga multiple entry Schengen visa men man vet ju aldrig.
Också viktigt att hon får tillbaka passet inom några veckor då hon ska på träning 10 dagar i Singapore i Juni.

/ SatanG
Det verkar allt som oftats vara myndigheternas största nöje att jävlas med folk här i landet, bara för att visa sin makt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp