VISUM TILL SVERIGE

Fick nyss samtal från frugan, hon sitter på VFS Inkompetent och ansöker om turistvisum.
Hon har intyg från jobbet om anställning, lön och beviljad semester samt 6 månaders utdrag från banken som visar på att hon har pengar.
De efterfrågar ändå reseplan och klagar på att bara de första nätterna är bokade på hotell.
De frågar också om kopia på min fars pass och husbok då det är tänkt att bo delvis där.
De verkar som vanligt helt snurriga där, får se om det går igenom för har inga dokument från farsan.

Borde ju inte vara några problem med tanke på att hon flera gånger tidigare haft årslånga multiple entry Schengen visa men man vet ju aldrig.
Också viktigt att hon får tillbaka passet inom några veckor då hon ska på träning 10 dagar i Singapore i Juni.

/ SatanG
Jag gissar att du är utskriven från Sverige och då blir det genast lite knepigare. Man måste vara mantalsskriven i Sverige för att kunna bjuda in sin Thailändska till Sverige och alltså visa att man har ett boende i landet som väntar om jag förstått det hela rätt. Här är tillägg som hon behöver visa upp om hon söker turistvisum på egna meriter.
"ADDITIONAL DOCUMENTS FOR VISIT - TOURISM  Reservation for a hotel or other proof of accommodation for the duration of the entire stay  Itinerary of the planned trip if several countries are visited  Proof of round-trip flight reservation  If travelling in an organized trip – a certificate or voucher (original) from a travel agency or tour operator confirming the booking of an organized tour"
Annars tycker jag att din beskrivning av personalen på VFS som snurriga var snällt sagt.

Senast ändrad:
Jag gissar att du är utskriven från Sverige och då blir det genast lite knepigare. Man måste vara mantalsskriven i Sverige för att kunna bjuda in sin Thailändska till Sverige och alltså visa att man har ett boende i landet som väntar om jag förstått det hela rätt. Här är tillägg som hon behöver visa upp om hon söker turistvisum på egna meriter.
"ADDITIONAL DOCUMENTS FOR VISIT - TOURISM  Reservation for a hotel or other proof of accommodation for the duration of the entire stay  Itinerary of the planned trip if several countries are visited  Proof of round-trip flight reservation  If travelling in an organized trip – a certificate or voucher (original) from a travel agency or tour operator confirming the booking of an organized tour"
Annars tycker jag att din beskrivning av personalen på VFS som snurriga var snällt sagt.
@SatanG fru sökte väl turistvisum. Han har nog inte möjlighet att ”bjuda” in någon. Förstår inte varför dom skall krångla så förbannat. Ibland känns det som dom gjort det till en sport att djävlas med folk.

@SatanG fru sökte väl turistvisum. Han har nog inte möjlighet att ”bjuda” in någon. Förstår inte varför dom skall krångla så förbannat. Ibland känns det som dom gjort det till en sport att djävlas med folk.
Dom följer en manual och checklista strikt, tänker inte själva.
Vfsglobal tar inga egna beslut utan skickar allt till ambassaden för beslut.

Vad har ändrats sedan frugan sökte turistvisum 2009? Knappast lagen för Schengen. Den gången bjöd jag visserligen in men allt gick ganska smidigt.

Fick nyss samtal från frugan, hon sitter på VFS Inkompetent och ansöker om turistvisum.
Hon har intyg från jobbet om anställning, lön och beviljad semester samt 6 månaders utdrag från banken som visar på att hon har pengar.
De efterfrågar ändå reseplan och klagar på att bara de första nätterna är bokade på hotell.
De frågar också om kopia på min fars pass och husbok då det är tänkt att bo delvis där.
De verkar som vanligt helt snurriga där, får se om det går igenom för har inga dokument från farsan.

Borde ju inte vara några problem med tanke på att hon flera gånger tidigare haft årslånga multiple entry Schengen visa men man vet ju aldrig.
Också viktigt att hon får tillbaka passet inom några veckor då hon ska på träning 10 dagar i Singapore i Juni.

/ SatanG

Jag gissar att det blir svårigheter eftersom det inte är ”standard procedure”. En som har både jobb, lön och pengar….knepigt. Jag kan se för mig de anställda när man tittar på varandra med en blick som säger ”hur gör vi nu?”

/ SatanG
Med turistvisum är ju dom sakerna ett krav, har alltid fått ge en resplan, visa på boende bokat eller intyg att vi bor hos någon och pengaintyg.
Inte samma med turistvisum som andra, skall visas upp en daglig plan på vad man skall göra.
Har rest med turistvisum par gånger.

Nu krävs det tex "personbevis inbjudan" från den som bjuder in, det behövdes inte på den tiden om jag minns rätt.
Jag har en kompis här som bjöd in sin fru till Schengen utan att vara skriven i Sverige eller ha en bostad.
Han skrev sin systers adress och bifogade tre månaders utdrag från bankkonto.
Han fick personbevis som gick att skriva ut.

Jag har en kompis här som bjöd in sin fru till Schengen utan att vara skriven i Sverige eller ha en bostad.
Han skrev sin systers adress och bifogade tre månaders utdrag från bankkonto.
Han fick personbevis som gick att skriva ut.
Inte turistvisum då? Det har jag gjort när vi åkt och med intyg ifrån farsan samt hotellbokning och utdrag från bankkonto.
Turistvisum och inbjudan har olika krav...

Resplanen behöver inte vara direkt omständig.

Typ ett A4.
Dag 1 besöka Liseberg.
Dag 2 besöka släkt.
Dag 3 besöka naturhistoriska museumet.

Ungefär så vi skrivit, lite mer text kanske ;)

Agenterna på utsidan skriver en resplan åt en och beställer dummy tickets så vi gjorde första gången då vi inte visste det, men enkelt ordna själv men hade inte tiden den gången.

Inte turistvisum då? Det har jag gjort när vi åkt och med intyg ifrån farsan samt hotellbokning och utdrag från bankkonto.
Turistvisum och inbjudan har olika krav...
Det var inbjudan.

Åka själv som turist kräver egna pengar.
Det är ju den icke svensken som söker.

Inbjudan fungerar bättre om man har arbetslös fru utan bra saldo på banken.

Det var inbjudan.

Åka själv som turist kräver egna pengar.
Det är ju den icke svensken som söker.

Inbjudan fungerar bättre om man har arbetslös fru utan bra saldo på banken.
Nej det går bra med annans pengar om man är gifta, frugan har rest på turist med intyg från min inkomst.

Resplanen behöver inte vara direkt omständig.

Typ ett A4.
Dag 1 besöka Liseberg.
Dag 2 besöka släkt.
Dag 3 besöka naturhistoriska museumet.

Ungefär så vi skrivit, lite mer text kanske ;)

Agenterna på utsidan skriver en resplan åt en och beställer dummy tickets så vi gjorde första gången då vi inte visste det, men enkelt ordna själv men hade inte tiden den gången.

Hon gjorde en enkel resplan, inga problem.
Men krävs det bokat hotell hela tiden för alla turister?
Hon har visat att hon har nog med pengar för att fixa vanlig turism.
Hon följde checklistan men där stod det inte med vad jag förstår.

/ SatanG

Hon gjorde en enkel resplan, inga problem.
Men krävs det bokat hotell hela tiden för alla turister?
Hon har visat att hon har nog med pengar för att fixa vanlig turism.
Hon följde checklistan men där stod det inte med vad jag förstår.

/ SatanG
Nej vi boka bara hotel par dagar sen ett intyg ifrån en polare och ifrån farsan att vi skulle bo hos dom och vilka dagar.

Nej vi boka bara hotel par dagar sen ett intyg ifrån en polare och ifrån farsan att vi skulle bo hos dom och vilka dagar.

Jag brukar inte lägga mig i mer än jag behöver de gånger tidigare som hon ansökt.
Hajar inte hur någon ska kunna turista i Sverige om man inte har någon som bjuder in en?
I det här fallet har hon ju fleråriga schengenvisa i 10 år bakom sig och aldrig missbrukat det privilegiet.

En annan irriterande sak är ju meningen med att boka tid där, hon bokade in första tiden men fick ändå vänta typ 1,5 timme vilket kraschade minst ett möte. Men visst, sånt ska man väl ta höjd för så svårt att gnälla för mycket om det.
Lite trist om det här trashar hela sverigebesöket i Juli men får väl se hur ambassaden ser på saken.

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp