Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

 
De flesta kallar nog inte den bilen för en "standard bil".

Behöver ju inte vara paddlar. Man kan ju använda + & - med spaken om man känner för det.

Oavsett vilket...
Ja, ”känslan” är mer påtaglig med manuell låda och man tycker att det går snabbare.
Det är dock sämre på alla sätt och vis...på större motorer, åtminstone och så länge det inte är CVT mög.
 
Och om dom gamla gubbarna har vuxit upp och har lekt färdigt, är det något fel på lite bekvämlighet?
Nej absolut inte, jag kör själv automat.
Va bara det här Phonta skrev att det finns automatlådor med manuell funktion som är lika bra som en ren manuell som jag vände mig emot. Skulle gärna vilja veta vilken bil han kört som har automatlåda med en så bra manuell funktion?
 
Börjar ju tröttna ordentligt på pekfingrar från en skribent här , att påstå att paddlar är för gamla gubbar visar ju på att denna person inte vet ett smack om bilar . Vänligen begrunda en av de snabbaste vagnarna som körts på Nurnburger ring , så släng dig i väggen nu och läs på innan nästa inlägg
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - Alfa Romeo är tillbaka! - Lyx.se
Motorn som driver denna maskin är en 2.9 liters turboladdad V6:a på 505 hästkrafter. En motor som slungar iväg denna bil från 0-100 km/h på enormt snabba 3,8 sekunder. Något som kan jämföras med BMW M3 som gör samma på 4,2 sekunder. Topphastigheten är enligt fabrik 307 km/h men den har klockats på hela 321 km/h, något som minst sagt är imponerande för en sedan.
Alfa-Romeo-Giulia-Quadrifoglio2.jpg

Om vi ska prata lite mera tider bör det även nämnas att tiden runt den legendariska racerbanan Nürburgring är satt på 7.32 sekunder. Detta gör den till den snabbaste sedanen som någonsin tagit sig runt banan och slår med andra ord båda sina närmsta rivaler BMW M3 och Mercedes AMG C63, med råge kan dessutom tilläggas.
En av anledningarna till att den är kapabel till att sätta en så snabb tid är bland annat den supersnabba 8-växlade automatlådan med växel-paddlar bakom ratten.
Det enda du bevisar med detta inlägget är att du läser dåligt vad andra skriver.
Jag skrev standard bil...
 
Personligen bryr jag mig inte om manuell växling om jag skaffar automatlåda, då kommer jag att bli så lat att jag inte bryr mig. Automat är tveklöst bekväm, såg min gamla V70 igår och kände saknad efter den. Det är den enda bil jag har haft med en sådan låda. Så troligen blir det automat när det är dags.
 
Nej absolut inte, jag kör själv automat.
Va bara det här Phonta skrev att det finns automatlådor med manuell funktion som är lika bra som en ren manuell som jag vände mig emot. Skulle gärna vilja veta vilken bil han kört som har automatlåda med en så bra manuell funktion?

Beror väl på hur du och Phonta menar.
Var är ”bra” manuell funktion?
Känsla?
Snabb respons?
 
Behöver ju inte vara paddlar. Man kan ju använda + & - med spaken om man känner för det.

Oavsett vilket...
Ja, ”känslan” är mer påtaglig med manuell låda och man tycker att det går snabbare.
Det är dock sämre på alla sätt och vis...på större motorer, åtminstone och så länge det inte är CVT mög.

Jag har den funktionen på Corollan i Thailand och kan tänka mej att den skulle vara användbar om man drar tunga släp i bergen eller kör mycket i lös, djup snö.
 
Jag har den funktionen på Corollan i Thailand och kan tänka mej att den skulle vara användbar om man drar tunga släp i bergen eller kör mycket i lös, djup snö.

Ja, det är mestadels onödigt då lådorna som oftast gör ett bättre jobb än vad man själv klarar av.
Sedan finns det ofta en massa sport/comfort-lägen om man för tillfället vill få lite annan karaktär på växlingarna och motorn.

Själv är det ytterst sällan jag använder mig av paddlar och liknande, men det händer.
 
Ja, det är mestadels onödigt då lådorna som oftast gör ett bättre jobb än vad man själv klarar av.
Sedan finns det ofta en massa sport/comfort-lägen om man för tillfället vill få lite annan karaktär på växlingarna och motorn.

Själv är det ytterst sällan jag använder mig av paddlar och liknande, men det händer.

Det lilla jag har kört med paddlar på ratten är på bana, vilket är kanon men det är ingen standard bil och definitivt inte en låda som sitter i en gatbil.
 
Tog en rullande start med en nedväxling för att slippa ta en rullande start i 100 blås och 0-100 i regn (länge sedan det regnade här) så kopplar bara systemet in trots 4x4.
Från drivande hjul i 3:e växeln ner till 2:an och upp till 3:an igen är inte allt för mycket växlande.
Men bara under den tiden hade man hamnat efter med manuell låda.
Jag sket i paddlar, då det ändå inte var så mycket växlande.

 
På 90 talets början fick jag Testa Jari Konalas Pros Stock bil med 4 Lenco i ett industri område, gasa och dra i växlar så fort det går, fan vilken låda asså!o_O

Lenco är ju naturligtvis lättare att manövrera än en manuell låda. Förvånad dock att han skulle ha lånat ut bilen för en testkörning.
 
Lenco är ju naturligtvis lättare att manövrera än en manuell låda. Förvånad dock att han skulle ha lånat ut bilen för en testkörning.
Han hjälpte mig med min Cuda och vi Mopar grabbar höll ihop så efter lite tjat så fick man leka lite. Hans flickvän ville inte det, hon var en sur,,,,a!
Tänk att man kommer ihåg allt sånt skoj fortfarande! Kommer ihåg när man åkte till Italamerican i Huddinge och välkomnad av 2st skitiga schäfer hundar, sedan kommer Bruno Donati ut lika oljig han med och bjuder på kaffe med Mopar tårta!
 
Precis! Jävla effektivt på strippen.

Hur hade det gått om du skulle växla tillbaka till 1:ans växel?
Kan vara tillräckligt jobbigt att köra med manuellt ventilhus om man nu inte bara ska rakt fram.
Bara dra i ettans spak så hoppar den i! Finns back åxå om man behöver! För Boa måste det vara siffror på spakarna och då helt på samiska!:);):p:D
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp