Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

Nu ska man ju inte stirra sig blind på 'typbetekningen' på axeln. Vid racing så byter man ju ut innehållet (drivaxlar, pinjong och kronhjul samt spole istället för diff). Själva 'huset' håler nog. Skillnaden mellan 8 3/4 och Dana 60 handlar mer om vilken utväxling man är beroende av. 8 3/4 är ju begränsad till 5+ nånting, medans det till Dana 60 finns 7 nånting.
Japp du har helt rätt! Stora hemligheten sitter ju i att axlarna har mycket mera splines än vad orginalet har + att stålet är tåligare. Jag använde Summer Bros axlar med 51 splines på Cudan! Den gick förresten 11,3 / 187km 1988 i MS! Detta var uppe i Orsa, alltså i Sörmland!:p

Med förra bilen (hybrid) så klarade jag att köra på 0,53 eller om det var 0,57. Oavsett så var det bättre än fabrikssiffrorna och typ 5km/h (på hastighetsmätaren) över fartgränsen.
Vinter och stadskörning drog den dock rätt friskt då motorn aldrig fick upp temperaturen.
Det var 306hk + batteri på typ 60-70hk, men samlad effekt uppgick till 340hk.
En väldigt ekonomisk bil om man frågar mig.

Nu senast med nya bilen låg jag på 1,2l/mil på samma sträcka.
Körde rätt lugnt den första biten, men med 5mil kvar så körde jag väl lite väl fort.
Kan nog komma runt litern eller strax över om jag håller hastighetsgränserna.

Blir inte så många mil, så jag bryr mig sällan om förbrukningen.
Är det du som är Kimi Raikkonen?:p

Nä, men då var väl LS6:an den med mest power om inte L88:an var snäppet värre.
Dom hade nog en del högre effekt än så.
Vill minnas att en LS6:a gav 471hk i bänk när Någon svensk tidning gjorde ett test
Nu får vi som e lite gamla i gamet rätta herrn lite! Fords Hemi motor gav redan på 60 talet 616 hp när man bromsade den i USA i fabriken, men pga försäkrings tjafs så uppgav man samma effekt som Mopar hemin 425 hp!

Och om du hade haft den och kört mestadelen inne i Pattaya hade du då med legat på dom siffrorna?
Som jag skrivit så är det ju stadskörning i en stad som Pattaya min bil är dyr, annars har jag ju samma förbrukning som ni skriver.
Nu kör jag mest inne i Pattaya och då tycker jag inte hybriden är bränslesnål.
Vad tror du, du känner ju traffiken i Pattaya väl, hade du legat på samma låga förbrukning där med din förra hybrid?

Nä, tror inte det.
Det som är konstigt är ju att det är vid stadskörning som hybriderna ska dra mest nytta, då dom antingen går på el eller avlastar motorn.
Men det är klart. Direkt man drar på med AC så måste den vanliga motorn jobba, så i Thailand försvinner en del av hybrideffekten.
Detta innebär att man släpar med några hundra kg extra i batterivikt.

Sedan är det ju så att OM man ska köra på enbart batteri så får man vara väldigt försiktig med gasfoten. Det går inte i Pattaya eller ens Korat.
Det är väl endast vid krypkörning som hybriderna är riktigt bra.

Nu får vi som e lite gamla i gamet rätta herrn lite! Fords Hemi motor gav redan på 60 talet 616 hp när man bromsade den i USA i fabriken, men pga försäkrings tjafs så uppgav man samma effekt som Mopar hemin 425 hp!

Vi pratade om Pontas och min 454:a.
Tror även att Mopars 426:a Hemi gav mer kusar än LS6:an.

De flesta motorer med power råkade alltid ha 425hk av någon anledning

Var det inte Forden som hade typ 8m lång kamkedja?

Tänker du på Ferrari, Lamborghini, Porsche mm?
Dom också men även billiga bilar, finns ju folk som inte har mer än 200k att slänga upp till en bil men som ändå vill köra sportigt, så mycket det nu blir för den pengen.
Alla som gillar bilkörning och vill ha full kontroll vill väl ha manuell.
Tom en Toyota GT kan va rolig att köra men inte fn med automat.
Nä manuell kommer aldrig att försvinna men väldigt många fler förare än idag borde skaffa automat av rent körtekniska skäl..

Dom också men även billiga bilar, finns ju folk som inte har mer än 200k att slänga upp till en bil men som ändå vill köra sportigt, så mycket det nu blir för den pengen.
Alla som gillar bilkörning och vill ha full kontroll vill väl ha manuell.
Tom en Toyota GT kan va rolig att köra men inte fn med automat.
Nä manuell kommer aldrig att försvinna men väldigt många fler förare än idag borde skaffa automat av rent körtekniska skäl..

Nja, tror att du har svårt att hitta manuella lådor bland de bilar jag nämnde.
Men det är väl så att med tillräckligt med effekt så finns det ingen vinst med manuella lådor.

Har haft massor av jänkare men va sjutton har gamla v8,or med mitt inlägg om att manuell låda inte kommer försvinna att göra?
Yr i mössan?
:eek:
Nja, tror att du har svårt att hitta manuella lådor bland de bilar jag nämnde.
Men det är väl så att med tillräckligt med effekt så finns det ingen vinst med manuella lådor.
Med dagens utvecklade automatlådor finns ingenting att vinna med en ren gammal manuell låda ,absolut ingenting på något sätt :thumbsup::thumbsup::thumbsup: Men lever man i det förgångna och inte är uppdaterad ..:rolleyes:

Då drar den som min, för kör jag bil till frugans by så har det ju vart stadskörning i både korat och Pattaya och då 0.63 med en SUV Nissan X-trail.
Men kör jag inne i Pattaya bara så blir det ju mest runt 30km/h och stop/start hela tiden.
Och kör jag så en vecka så laddar inte batteriet mycket vid stopp, för i den trafiken blir det inte mycket till motorbrosning eller långsamma inbromsningar.
Så skall du jämföra där får la det bli vad du drar den tiden du kör inne i Bangkok i köerna.
Min laddar nog som din.
Som jag skrev från provinshuvudstaden och då stadskörning till svärföräldrarnas by (ödemark) har jag kört så lågt som 0.52.
Jo så är det de är ju de är ju i Bangkok som elen är bäst sen är ju inte Thailand klara för el bilar ingen stans att ladda Men lite roligt är de ju när den går på el, sen tvivlar jag ju på att de att de är någon större vinning med hybrid. Lite spel för miljö folk

:eek:

Med dagens utvecklade automatlådor finns ingenting att vinna med en ren gammal manuell låda ,absolut ingenting på något sätt :thumbsup::thumbsup::thumbsup: Men lever man i det förgångna och inte är uppdaterad ..:rolleyes:
Så det säger du...
Ja kan man inte köra bil så..

Screenshot_20180720-173608_Samsung Internet.jpg

Det var kaxit skrivet , hajja lite det finns faktiskt folk som gillar att växla manuell ,även bland ungdomen å dit hör varken du eller jag :)
Haha , tycker jag inte alls , jag gillar även jag att köra manuellt , skulle jag köpa mig en ny bil så skulle jag köpa mig en bil med båda möjligheterna , dvs en av de moderna som har både och, nu har jag inget behov av en sådan bil utan väljer att spara mina surt förvärvade slantar till annat

Om knappt 1,5 år går privatleasingavtalet på vår Renault Kadjar ut och då måste den lämnas tillbaka. Den fungerar fint och problemfritt men eftersom jag är intresserad av bilar är det kul att försiktigt börja kolla runt lite på nätet redan nu.

Så frågan är hur man skall göra när det är dags. Köpa en helt ny bil kontant är uteslutet, det blir alldeles för mycket pengar. Men skall man ta billån eller leasa igen, det är frågan. Eller köpa bättre begagnat? Jag lutar nog åt leasing igen, det är väldigt bekvämt och inga extra kostnader tillkommer förutom skatt och soppa, förutsatt att man vårdar bilen som sin egen naturligtvis.

Det som kan bli aktuellt är en ny Renault,Volkswagen Tiguan alt Touran, Nissan Qashqai alt X-Trail eller Peugeot 5008. Har aldrig kört en Peugeot men bilen ser mycket praktisk ut, och snygg dessutom.

Några idéer?

Om du funderar på en Tiguan, så kolla in kusinerna i VAG-koncernen så kan du spara en dryg hundring.
Jag har kollat lite på den längre Tiguanen och på kusinerna(Seaten kommer i lång under sensommaren) och tycker den har mycket som är positivt men priset är inte ok så då stack jag ner till konkurrenten Mårtenssons som i Hbg säljer Skoda och Seat och blev positivt överraskad av designen och att vissa prylar som kostade extra hos Vw ingick hos Seat.
Har du kåk och lite låneutrymme så verkar det smartare att låna och köpa till största delen kontant.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp