Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

Men tänk om ALLA skulle tänka så, inte en enda som köpte ny bil, snacka om massarbetslöshet! Och visst e det skönt med en ny bil, lukten, allt fungerar perfekt osv! Köpte en ny kia Sportage 2015, den e som ny fortfarande! Ok, gav 280.000.-, skulle få 180,000.- nu men vadå, det e bara pengar!:cool: Pengar blir man inte mätt på!;)

Jag har en polare som köpte en likadan Kia men han åkte på mycket skit med bromsar och framvagn efter ett par år.

Jag har en polare som köpte en likadan Kia men han åkte på mycket skit med bromsar och framvagn efter ett par år.
Samma hände min åxå, bromsar fram rök vid 7000 mil, bara å köpa nya skivor och klossar, tro det gick på runt 2100.-, bytte dom själv! Men annars så har inte vart några större poplem, drar lite fast den har automat och 186 hp!

Japp du har helt rätt! Stora hemligheten sitter ju i att axlarna har mycket mera splines än vad orginalet har + att stålet är tåligare. Jag använde Summer Bros axlar med 51 splines på Cudan! Den gick förresten 11,3 / 187km 1988 i MS! Detta var uppe i Orsa, alltså i Sörmland!:p

Då har vi nog träffats, kanske till och med kört mot varandra....

Om du funderar på en Tiguan, så kolla in kusinerna i VAG-koncernen så kan du spara en dryg hundring.
Jag har kollat lite på den längre Tiguanen och på kusinerna(Seaten kommer i lång under sensommaren) och tycker den har mycket som är positivt men priset är inte ok så då stack jag ner till konkurrenten Mårtenssons som i Hbg säljer Skoda och Seat och blev positivt överraskad av designen och att vissa prylar som kostade extra hos Vw ingick hos Seat.
Har du kåk och lite låneutrymme så verkar det smartare att låna och köpa till största delen kontant.
Kan vara så. Skoda har jag faktiskt redan kollat på nätet och där finns absolut alternativ. Seat har jag inte ens tänkt på, skall kolla där också. Tack!

Surfade in på en norsk sida där dom hade testat nya CR-V.
Jag tycker att jag får mina känslor angående CVT lådor bekräftade. Helt värdelösa på alla sätt och vis och dessa japanska biltillverkare älskar dom.
Gissar att det enda positiva är vikt och platsbesparing.

Sämre acceleration än en manuell, lägre toppfart och dricker mer soppa. Precis som på 80-talet.
Även om man ger fan i acceleration, förbrukning och toppfart, så låter det ju helt vanvettigt sjukt vid accelerationer.
rror Nmax får rätt. Manuella lådor kommer inte att dö ut, så länge man har CVT som alternativ.

A6E044F1-D12F-4366-897D-D665F5F545C0.png

Rätt Micke, det produceras mer automat idag, men kör du upp på en sådan låda så är du fast vid den, sen är det väl inte speciellt svårt att växla med handen, automat är perfekt i städer, om man nu inte kan ta tex skytrain eller t-banan dit man ska.
Eller kosta på sig en som kan växlas både manuellt samt köras i automatläget , det enda du inte har är ju kopplingen , finns ju ruskigt fina lådor idag med båda funktionerna, i ett reportage från Teknikens värld är det nu endast 3 % som anser manuell låda var intressant

Eller kosta på sig en som kan växlas både manuellt samt köras i automatläget , det enda du inte har är ju kopplingen , finns ju ruskigt fina lådor idag med båda funktionerna
Visst, men då hamnar vi i en prisklass som jag inte tycker är värt, och det har inte ett skit med att jag är Smålänning, så fick jag det med sagt;)Nej ska dottern köra bil så blir det med manuell låda först. Tjurig är jag också 555:)

Visst, men då hamnar vi i en prisklass som jag inte tycker är värt, och det har inte ett skit med att jag är Smålänning, så fick jag det med sagt;)Nej ska dottern köra bil så blir det med manuell låda först. Tjurig är jag också 555:)
Helt sant , skall man lära sig så är det en annan sak , man är ju väldigt låst om man bara får köra automat , och ja, de bilarna med paddlar eller Tiptronic kostar ju lite mer , men finns ju beg. i vettiga prisklasser . Jag gillar dessa då alternativ finns och jag slipper sitta och köra manuellt i köer , vilket är skit anser jag ..

Samma hände min åxå, bromsar fram rök vid 7000 mil, bara å köpa nya skivor och klossar, tro det gick på runt 2100.-, bytte dom själv! Men annars så har inte vart några större poplem, drar lite fast den har automat och 186 hp!
Byta skivor efter 7000 mil
Eller kosta på sig en som kan växlas både manuellt samt köras i automatläget , det enda du inte har är ju kopplingen , finns ju ruskigt fina lådor idag med båda funktionerna, i ett reportage från Teknikens värld är det nu endast 3 % som anser manuell låda var intressant
Har du nånsin kört en ny "standard" bil med automat som kan växlas manuellt?
Den manuella funktionen är ju helt värdelös jämfört med att köra manuellt på riktigt, duger kanske till gamla gubbar utan krav på kontroll men mer är det inte.

Den manuella funktionen är ju helt värdelös jämfört med att köra manuellt på riktigt, duger kanske till gamla gubbar utan krav på kontroll men mer är det inte.
Så var vi där igen med dina "trevliga "inlägg , Jag tänker till om lite yngre gubbar som leker tonåringar , men tänker inte skriva om det .. Försök någon gång pröva med ett trevligt och positivt inlägg , kanske kan du fixa det om du anstränger dig lite

Och om dom gamla gubbarna har vuxit upp och har lekt färdigt, är det något fel på lite bekvämlighet?

Och om dom gamla gubbarna har vuxit upp och har lekt färdigt, är det något fel på lite bekvämlighet?

han menar att den manuella funktionen på automatlådan duger till gamla gubbar vilket jag definitivt håller med om.
På "vanliga" bilar med automat och paddel eller annan manuell funktion så suger den ordentligt.

Inte vet ja va du kört men redan på 80 talet körde ja formula ford med paddlar när man lärt sej tyckte alla att de var smidigare än gamla manuella lådor men smaken du vet eller gammal och tjurig va vet ja

Börjar ju tröttna ordentligt på pekfingrar från en skribent här , att påstå att paddlar är för gamla gubbar visar ju på att denna person inte vet ett smack om bilar . Vänligen begrunda en av de snabbaste vagnarna som körts på Nurnburger ring , så släng dig i väggen nu och läs på innan nästa inlägg
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - Alfa Romeo är tillbaka! - Lyx.se
Motorn som driver denna maskin är en 2.9 liters turboladdad V6:a på 505 hästkrafter. En motor som slungar iväg denna bil från 0-100 km/h på enormt snabba 3,8 sekunder. Något som kan jämföras med BMW M3 som gör samma på 4,2 sekunder. Topphastigheten är enligt fabrik 307 km/h men den har klockats på hela 321 km/h, något som minst sagt är imponerande för en sedan.
Alfa-Romeo-Giulia-Quadrifoglio2.jpg

Om vi ska prata lite mera tider bör det även nämnas att tiden runt den legendariska racerbanan Nürburgring är satt på 7.32 sekunder. Detta gör den till den snabbaste sedanen som någonsin tagit sig runt banan och slår med andra ord båda sina närmsta rivaler BMW M3 och Mercedes AMG C63, med råge kan dessutom tilläggas.
En av anledningarna till att den är kapabel till att sätta en så snabb tid är bland annat den supersnabba 8-växlade automatlådan med växel-paddlar bakom ratten.

Börjar ju tröttna ordentligt på pekfingrar från en skribent här , att påstå att paddlar är för gamla gubbar visar ju på att denna person inte vet ett smack om bilar . Vänligen begrunda en av de snabbaste vagnarna som körts på Nurnburger ring , så släng dig i väggen nu och läs på innan nästa inlägg
Motorn som driver denna maskin är en 2.9 liters turboladdad V6:a på 505 hästkrafter. En motor som slungar iväg denna bil från 0-100 km/h på enormt snabba 3,8 sekunder. Något som kan jämföras med BMW M3 som gör samma på 4,2 sekunder. Topphastigheten är enligt fabrik 307 km/h men den har klockats på hela 321 km/h, något som minst sagt är imponerande för en sedan.

Om vi ska prata lite mera tider bör det även nämnas att tiden runt den legendariska racerbanan Nürburgring är satt på 7.32 sekunder. Detta gör den till den snabbaste sedanen som någonsin tagit sig runt banan och slår med andra ord båda sina närmsta rivaler BMW M3 och Mercedes AMG C63, med råge kan dessutom tilläggas.
En av anledningarna till att den är kapabel till att sätta en så snabb tid är bland annat den supersnabba 8-växlade automatlådan med växel-paddlar bakom ratten.
Undrar vad en Kia Stinger gör på denna bana? Fast den har bara 370 hp orginal! Eller en Audi Rs6?

De flesta kallar nog inte den bilen för en "standard bil".

Liknande trådar

Tillbaka
Topp