AC tips

 
Ett tips från en som inte vet ett dugg om AC egentligen: Fråga @JoBe , han och hustrun har ju ett företag i Thailand som sysslar med AC. Så där har ni en expert som är medlem här. :)
 
Ett tips från en som inte vet ett dugg om AC egentligen: Fråga @JoBe , han och hustrun har ju ett företag i Thailand som sysslar med AC. Så där har ni en expert som är medlem här. :)
Ett tips från en som inte vet ett dugg om AC egentligen: Fråga @JoBe , han och hustrun har ju ett företag i Thailand som sysslar med AC. Så där har ni en expert som är medlem här. :)
Menar du på allvar att man bara för att man säljer AC är expert , visst kan man säkert en del , men man är även partisk när det gäller serviceintervaller etc samt vilka fabrikat som är bäst .. Nä jag bildar min egen uppfattning , utan att gå och fråga i butiker , finns ju oberoende tester ;)
 
Menar du på allvar att man bara för att man säljer AC är expert , visst kan man säkert en del , men man är även partisk när det gäller serviceintervaller etc samt vilka fabrikat som är bäst .. Nä jag bildar min egen uppfattning , utan att gå och fråga i butiker , finns ju oberoende tester ;)
Nej han säljer inte men servar AC. Då vet man mycket. :)
 
Menar du på allvar att man bara för att man säljer AC är expert , visst kan man säkert en del , men man är även partisk när det gäller serviceintervaller etc samt vilka fabrikat som är bäst .. Nä jag bildar min egen uppfattning , utan att gå och fråga i butiker , finns ju oberoende tester ;)
Det är ju självklart att han inte kan lika mkt som du.....

Men några frågor (som nån av oss andra har) kan han säkert svara på:thumbsup:
 
Även när det gäller att vädra ut värme dagtid tror jag mycket på solpanel/er kopplade till en converter för att få upp spänningen till 230 volt. Detta kopplat off-grid för att minimera kostnaderna. Sen en enkel omkopplare/switch för att koppla på nätet när inte solpanelen genererar ström till fläktarna. Viktigt att tänka på att solpanelerna inte ges möjlighet att skicka ut ström på nätet.Kan bli farligt..
 
Det har börjat komma "hybridmaskiner" ut på marknaden. Det är inverter AC som automatiskt väljer mellan 12v och 230v. Det krävs att solpaneler på totalt 900-1000 w är inkopplade. Sedan väljer Ac:n ifall den skall gå på solpanelerna eller på nätet. Detta gör att man får en billig drift soliga dagar (då det ofta är varmt)

AC/DC Hybrid Solar Air Conditioners

Inte vet jag om jag skulle vilja kalla denna för en "hybrid"? den går fortfarande på el, det som skiljer är volt-talet...
 
Ett tips från en som inte vet ett dugg om AC egentligen: Fråga @JoBe , han och hustrun har ju ett företag i Thailand som sysslar med AC. Så där har ni en expert som är medlem här. :)
Inget illa menat om honom... jag vet hur dom kämpar..
frugans lilla butik i Bangkok (som numer är avslutad sedan länge) skulle enligt experten behöva en AC med installation totalt kosta runt 35-40 tB..
Jag trodde inte på det utan köpte en på köpcentret med installation kostade drygt 1/3 av det priset och det räckte gott och väl.
 
Inte vet jag om jag skulle vilja kalla denna för en "hybrid"? den går fortfarande på el, det som skiljer är volt-talet...

Hybrid är ju ett modernt ord som säljer, säkert valt av säljare, Ubon är ju uppfinnare... :) Sedan är det ju inte helt fel heller, för det mest troliga scenariot är ju att den kommer att gå på sol eller vattenkraft/kolkraft/kärnkraft etc. :)
 
Inget illa menat om honom... jag vet hur dom kämpar..
frugans lilla butik i Bangkok (som numer är avslutad sedan länge) skulle enligt experten behöva en AC med installation totalt kosta runt 35-40 tB..
Jag trodde inte på det utan köpte en på köpcentret med installation kostade drygt 1/3 av det priset och det räckte gott och väl.

Jag vet inget om honom, men det kan ju vara så att han försökte sälja ett högkvalitetssystem som långsiktigt sett kan bli en bättre lösning genom att hålla längre, bullra mindre och dra mindre ström?
 
Jag vet inget om honom, men det kan ju vara så att han försökte sälja ett högkvalitetssystem som långsiktigt sett kan bli en bättre lösning genom att hålla längre, bullra mindre och dra mindre ström?
Jag behövde det billigaste alternativet sa jag tydlig, till butiken. Nej dom räknar kubikmeter och sedan vilken maskin som klarar att kyla ner. Det var väldigt överdimensionerat
 
Ett tips från en som inte vet ett dugg om AC egentligen: Fråga @JoBe , han och hustrun har ju ett företag i Thailand som sysslar med AC. Så där har ni en expert som är medlem här. :)

Tack! För förtroendet @Berralund
Jo, vi driver AC-firma och med det innebär det allt som har med detta att göra, inköp, installera, service av installerade AC:n och ta hand om kontrakterade kunder, så vare sig man vill eller inte så är det full rulle nästan jämnt.
Men någon expert är jag ju inte, men har en bra kunskap om AC och delar gärna med mig, just för att det ska bli en glad/glada kunder i slutändan.
Det är ju lite som @Phonta nämnde, maskinerna är ju inte så jäkla komplicerade, så länge man gör allt rätt och i slutändan så är kundens vilja som ska fram.

Jo-Be
 
Tack! För förtroendet @Berralund
Jo, vi driver AC-firma och med det innebär det allt som har med detta att göra, inköp, installera, service av installerade AC:n och ta hand om kontrakterade kunder, så vare sig man vill eller inte så är det full rulle nästan jämnt.
Men någon expert är jag ju inte, men har en bra kunskap om AC och delar gärna med mig, just för att det ska bli en glad/glada kunder i slutändan.
Det är ju lite som @Phonta nämnde, maskinerna är ju inte så jäkla komplicerade, så länge man gör allt rätt och i slutändan så är kundens vilja som ska fram.

Jo-Be


Kanske det är som Ubon ser på detta, antingen köper man en AC och får den monterad, därefter så tar man själv ansvaret, eller så som jag förstår, att köper man av Jo-Be och blir helhetskund med kontrakt, så sköter säljaren allt runt detta, sen får man räkna på vad som blir bäst för var och en...:)
 
Köpte för några år sedan en AC, monterad och klar, därefter service varje år, (tvätta filter) 400 b första året, nu 600 b, nu ska jag lära mig att tvätta filter själv...:)
 
Tack! För förtroendet @Berralund
Jo, vi driver AC-firma och med det innebär det allt som har med detta att göra, inköp, installera, service av installerade AC:n och ta hand om kontrakterade kunder, så vare sig man vill eller inte så är det full rulle nästan jämnt.
Men någon expert är jag ju inte, men har en bra kunskap om AC och delar gärna med mig, just för att det ska bli en glad/glada kunder i slutändan.
Det är ju lite som @Phonta nämnde, maskinerna är ju inte så jäkla komplicerade, så länge man gör allt rätt och i slutändan så är kundens vilja som ska fram.

Jo-Be
Det som är viktigt är ju kvaliten på elektroniken samt naturligtvis kompressorerna resten är nog nästan detsamma , rätt fel ? Vad säger Jo be om det . Vad ger man i Thailand för en Daikin för 15m2 sovrum ,en som ger både kyla och värme? , Min erfarenhet är att de Daikin som säljs i Sverige håller hög kvalitet . Vad kör man för köldmedia i Thailand , finns ju lite olika alternativ.
På större äldre maskiner inom fastighet har jag ofta konverterat till 134a som gav en tystare och mjukare gång , fick byta bladventiler samt lite annat , tappar ca 25-35 % effekt men fick betydligt längre livslängd på maskinerna . Borde ju även gå att köra mindre AC aggregat på detta köldmedia , om det ger några fördelar på mindre kompressorer för villa vet jag inte ..
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp