Billigaste flyg till Thailand?

Det är bara att inse att vi är olika. I mitt fall så måste jag ha flexibla biljetter då risken att jag måste ändra datum på endera resan är stor, så de riktigt billiga biljetterna går bort. Jag kan heller sällan ta några längre semestrar så att förlora en dag på en transit är inget alternativ. En väldigt stor del av min arbetstid spenderas dessutom på flyg och på flygplatser, så ska det vara värt att resa på min lediga tid så ska det vara bra flyg och minimal tid på flygplatser; annars är jag hellre hemma.

Om några år har jag tänkt gå i tidig pension och då är förutsättningarna annorlunda; istället för gott om pengar men ont om tid så har jag kanske istället gott om tid men ont om pengar.

Tar man med förlorad arbetsinkomst så försvinner ju dessutom besparingen.

Ja, 1 - 3 timmar är ok. Då får man riktig mat och en öl. Slappa, duscha och bli fräsch igen för nästa etapp. Mer än så blir bara jobbigt.
Då bokar jag hellre en natt hotell om priset hade blivit lägre än vad en bättre biljett kostar med kortare layover.
Uppskattade duschen då jag jobbade i Australien och flög Barrow island-Perth- Doha- Stockholm. Nu har det blivit en natt innan avfärd till Thailand på Arlanda och nån 3 rätters middag. Liksom varva ned efter mycket jobb. Nån liten promenad på bandet i gymmet innan avgång.

Har inte beställt min resa Juli-Aug än, inte bestämt hur jag skall göra.
Passade inte med barnens skola för dom att komma till Sverige.
Så funderar på 1 vecka möblera och fixa med huset, 2 veckor hemma här nere och sen en vecka hemma i Sverige igen för att fixa.
Kollar på bästa flygalternativ med, dock lite dyrt då.

Ser dock ut som priserna börjar gå ner lite, finnarna fanns det t&r nu för +6700kr beroende på dag i Aug.
Det var billigt.

Blir en natt på Radisson Hotel Zurich Airport
4.0 starstar

Vid mellanlandningen på resan nord över.

Ser dock ut som priserna börjar gå ner lite, finnarna fanns det t&r nu för +6700kr beroende på dag i Aug.
Det var billigt.
Ja, priserna har gått ned.
Aug har min biljett gått ned 2700 sek.
Sept biljetten har också gått ned mycket.
Köpt båda nu.
Sista halvåret har det inte varit som innan att man ska köpa biljett 3-5 mån innan för att få den billigaste. Undantag juli och högsäsong i dec-feb.

Blev lite sugen på att ta en 2 veckors ARN- BKK 17–31 augusti men det kostar som det verkar 10–11 tkr för en ekonomi om man inte vill resa över 20 timmar enkel resa. Qatar verkar vara det enda vettiga alternativet till Thai och restiden blir då ca 4 timmar längre för varje ben.

Kollade för skoj skuld enkelbiljetter. Bokar jag Qatar dit och Thai hem får jag märkligt nog ett bättre totalpris. Thaibiljetten prissätts i baht då jag bokar via deras hemsida så jag förutsatte en kurs på 3,4 baht per krona. Jag antar att jag kan betala från thaikonto. Sedan verkar man inte heller kunna välja olika typer av ekonomibiljetter som jag kan när jag bokar från Stockholm. Kan det vara någon nackdel med att boka enkelbiljetter med olika bolag för en 2 veckors resa? Jag aver ju att boka båda biljetter samtidigt.

Thaiairways10 956 kr
Qatar9 750 kr
Enkel biljett
Qatar till BKK4 597 kr
Thai till ARN 16235 THB kurs 3,44 775 kr
totalt9 372 kr

Blev lite sugen på att ta en 2 veckors ARN- BKK 17–31 augusti men det kostar som det verkar 10–11 tkr för en ekonomi om man inte vill resa över 20 timmar enkel resa. Qatar verkar vara det enda vettiga alternativet till Thai och restiden blir då ca 4 timmar längre för varje ben.

Kollade för skoj skuld enkelbiljetter. Bokar jag Qatar dit och Thai hem får jag märkligt nog ett bättre totalpris. Thaibiljetten prissätts i baht då jag bokar via deras hemsida så jag förutsatte en kurs på 3,4 baht per krona. Jag antar att jag kan betala från thaikonto. Sedan verkar man inte heller kunna välja olika typer av ekonomibiljetter som jag kan när jag bokar från Stockholm. Kan det vara någon nackdel med att boka enkelbiljetter med olika bolag för en 2 veckors resa? Jag aver ju att boka båda biljetter samtidigt.

Thaiairways10 956 kr
Qatar9 750 kr
Enkel biljett
Qatar till BKK4 597 kr
Thai till ARN 16235 THB kurs 3,44 775 kr
totalt9 372 kr
Enkelbiljett från Thailand omfattas inte av svenska försäkringar.
Särskilt när man betalar med svenska kort så ska resan påbörjas i Norden.
Det är det enda jag kan komma på.

Är det någon som har erfarenhet från Austrian Airlines via Wien till Bangkok?
Nästa 2 timmar kortare resväg ARN-BKK är Qatar och med Qatar är det väl finnarna halva resan där mat och dryck inte är något vidare.

Nästa 2 timmar kortare resväg ARN-BKK är Qatar och med Qatar är det väl finnarna halva resan där mat och dryck inte är något vidare.

Ja, jag blev ombokad till Austrian airlines.
Gamla plan, usel IFE, service sådär. Inte dålig men inte bra. Mat var ok.
Inget fan av att sitta 9+ h i ett flyg så är extra negativ.
Man får ta det som vad det är. Det är inget topp 10 flygbolag direkt. Får du det några tusen kr billigare kanske det är värt det för dig om du inte är frequent flyer

Det är några år sedan, men dom tillhör Lufthansa Group och det är samma begränsade standard i ekonomi.
Till Wien är det på sin höjd en kopp kaffe.

Finnarna kör en tur åt Qatar på eftermiddagen och Qatar själva en på förmiddagen.

Kan tilläggas att Finnairs interiör är hyffsat ny. Fräscha plan fast deras 330 är 13-15 år gamla så är interiören bara några år gammal. Bra skärmar. Ok mat.
Austrians 777-200 är 26 år gamla . Interiören är inte mycket nyare.
En annan sak är att köper du en biljett hos Qatar och flyger med Finnair avgången på eftermiddagen kan du välja plats i Finnairs prem economy till ett bra pris. Dem kallar det economy comfort eller plus tror jag på Qatar då dem inte har premium economy.
Qatar leaser ju dessa avgångar av Finnair pga dem fattas plan.
Vet inte exakt vad platserna kostar där då jag väljer gratis men tror det är kanske 1500 sek extra? Vilket är lätt värt det enligt mig för 6 h.

Senast ändrad:
Kan tilläggas att Finnairs interiör är hyffsat ny. Fräscha plan fast deras 330 är 13-15 år gamla så är interiören bara några år gammal. Bra skärmar. Ok mat.
Austrians 777-200 är 26 år gamla . Interiören är inte mycket nyare.
Ska köpa två enkelbiljetter ARN-BKK fredag 16:e augusti och väljer mellan Austrian och Qatar.
Qatar avgår 16:10 och landar 12:45 i BKK.
Austrian Avgår 20:00 och landar 14:50 i BKK.
Så totala restiden är mindre plus att jag möjligen kan skita i att ta semester den fredagen. Priset skiljer bara ett par hundra. Men det kanske är en bättre resa med Qatar ändå trots finnarna hava vägen.

Ska köpa två enkelbiljetter ARN-BKK fredag 16:e augusti och väljer mellan Austrian och Qatar.
Så totala restiden är mindre plus att jag möjligen kan skita i att ta semester den fredagen. Priset skiljer bara ett par hundra. Men det kanske är en bättre resa med Qatar ändå trots finnarna hava vägen.
En annan sak som kanske du tycker är bättre är ju om ni flyger två st så är Finnairs economy 2-4-2. Dvs får ni sitta själva.

Trodde Austrian flög närmare midnatt.
Du är säker på att det inte är Austrian med mellanlandning i München eller annat?

Jag har bara åkt Austrian i business. Som nämnt tidigare så är inte kabinen den bästa, men mat och dryck var en av de bättre jag provat. Även ARN-VIE var bra med mat och dryck.

Fördelen med att flyga direkt från Wien är att man hinner med full dag på jobb och tar flyget från Wien vid midnatt.

Edit: nu ser jag att ARN är 20:00.
Det är bra. Byte i VIE går fort och smidigt som fan. Kortaste MCT av alla flygplatser (tror jag)

En annan sak som kanske du tycker är bättre är ju om ni flyger två st så är Finnairs economy 2-4-2. Dvs får ni sitta själva.
Bokade resan för en stund sedan. Att boka säten nu kostar extra med våra billiga biljetter. Antar att det går att göra när online check in öppnar.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar