Flygbolagens bonussystem, tips och råd

Dags för lite funderingar igen..
Jag tänkte åka till Hamburg på lördag.
Försöker pricka in det mest förmånliga via vårt bokningssystem.
Så här ser det ut:
20190913_124510.jpg

20190913_124524.jpg

Överkorsad väska = endast handbagage och det kan jag stå ut med. Utropstecken i sköld betyder utanför policy = min chef kommer hänga mig i testiklarna. Hur ska ja tänka här? Åka lufthansa med kort bytestid men "light" biljett = lite EB poäng?, Åka SAS 15:20 med plusbiljett och sitta i köpenhamn och glo i ett par timmar = flest poäng?, åka KLM flex med byte i Amsterdam?
2qno2k.jpg

20190913_124510.jpg

20190913_124524.jpg

2qno2k.jpg

Andrej gav dig ett bra svar.

KLM är ju uteslutet.
Få poäng är ju inte så attraktivt.
Lång tid i loungen kvittar, du har ju datorn med dig... å får gratis middag

Jag ser att ni har samma bokningssystem som vi har.
Dom är rätt stela på firman, men jag brukar kunna klara mig ur vissa situationer och ta shortcuts.
Om du har möjlighet att boka via sas.se och få det billigare så är det bättre då du får mer poäng på ditt Amex då du bokar på sas.se.
Annars SAS Plus ich studera loungen i CPH
Mm. Men 4 timmar i loungen. Jag kommer bli tokig. Dessutom kommer jag fram sent som f-n.
Om vi kokar ned det till:
Lufthansa med byte i Frankfurt, "light",
KLM med byte i Amsterdam "flex" och
Finnair med byte i Helsingfors "pro"
De har likvärdiga avgångstider och total restid runt 4 timmar.
Vilken ger flest poäng? Någon annan anledning att välja någon specifik?

Mm. Men 4 timmar i loungen. Jag kommer bli tokig. Dessutom kommer jag fram sent som f-n.

Bara Lufthansa.
KLM är Blue Sky och Finnair är One World.

Flest poäng på vilket bonuskort?
Men Finnair och KLM så blir det inga bonuspoäng på ditt eurobonus. Lufthansa i Light blir det inte heller så mycket poäng, gissar jag.
SAS i plus ger dig mest.

Har du inget bättre för dig så kan du äta mackor i loungen eller nåt.

Gå in på sas.se och kolla om du hittar en böttre resa där. Gör du det så kanske firman låter dig boka den och så lägger du resan på vanlig reseräkning.

Flest poäng på vilket bonuskort?
Men Finnair och KLM så blir det inga bonuspoäng på ditt eurobonus. Lufthansa i Light blir det inte heller så mycket poäng, gissar jag.
SAS i plus ger dig mest.

Har du inget bättre för dig så kan du äta mackor i loungen eller nåt.

Gå in på sas.se och kolla om du hittar en böttre resa där. Gör du det så kanske firman låter dig boka den och så lägger du resan på vanlig reseräkning.
Kollade, resan 15:20-21:35 kostar 2946 på sas hemsida. Dvs 934 kr mer än via vårt system.

Har du inte så du kommer in i sas loungen i cph så finns det andra bra lounger priority har 2.
Men med allt strejkande kan det ju vara en tanke att inte ta via cph.
Jo det är ju sant men jag behöver egentligen inte vara i Hamburg förrän på måndagens eftermiddag och om de strejkar brukar man ju få en slant som kompensation.

Skrämmande är hur odugliga dessa agencys är.
Många gånger jag fått gå in och ändra, dom ser på departure time not arrival time, some times it is 4-5 hours between flights, and arrival time is like 2-8 hours later then the flight that departed 10 minutes later.
I allways double check, because they suck.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp