Flygbolagens bonussystem, tips och råd

 
Hmm är en 241 värd 10 till 25 papp? Bygger du det på att man väljer business? Annars är det väl inte mer värd än en returbiljett det man ska, eller har jag missat något?

Ja, man kan ju såklart välja att använda den för att få halva priset på en enkelbiljett mellan Malmö ocg Stockholm. Då blir ju värdet endast 500kr.

Men det vore ju högst olämpligt.

Åt andra hållet kan man ju betala hela ToR till Australien för en av tvp i sällskapet och i första klass, då är värdet 50k+. Men det är ju också bästa scenariot.

10-25, då resonerar jag att det är ett sällskap på två som reser i business på en långdistansflygning.
 
Ja, man kan ju såklart välja att använda den för att få halva priset på en enkelbiljett mellan Malmö ocg Stockholm. Då blir ju värdet endast 500kr.

Men det vore ju högst olämpligt.

Åt andra hållet kan man ju betala hela ToR till Australien för en av tvp i sällskapet och i första klass, då är värdet 50k+. Men det är ju också bästa scenariot.

10-25, då resonerar jag att det är ett sällskap på två som reser i business på en långdistansflygning.

När jag tog via Paris så var det 83.000kr, men då via Umeå och det drar iväg en del UME-ARN-CDG-BKK.
Det går nog även att "tjäna" mer än så om man vill.
Men ja, allt är väl hur man lägger upp det hela.
 
Ok va komplexet detta blev. Finns många bra kort för att maximera poäng. Jag har missat SAS MC det verkar ju också bra. Snart sitter man på alla kort.

Jag har redan ganska många poäng (oj skryt) så en 441 skulle man ha då vi är fyra. Såg SAS MC hade att man kunde flyga bonus i First class men betala för economy. Så jag kan åka First och jag betalar till övriga familjen i ekonomi. ;) Vågar jag föreslå detta till min fru. Kanske hon kan åka First class hem och jag dit. Tvärtom så kommer hon ta båda hållen, ger man henne lillfingret så tar hon hela handen. :D
 
Ok va komplexet detta blev. Finns många bra kort för att maximera poäng. Jag har missat SAS MC det verkar ju också bra. Snart sitter man på alla kort.

Jag har redan ganska många poäng (oj skryt) så en 441 skulle man ha då vi är fyra. Såg SAS MC hade att man kunde flyga bonus i First class men betala för economy. Så jag kan åka First och jag betalar till övriga familjen i ekonomi. ;) Vågar jag föreslå detta till min fru. Kanske hon kan åka First class hem och jag dit. Tvärtom så kommer hon ta båda hållen, ger man henne lillfingret så tar hon hela handen. :D

Mastercard har något de kallar FlyPremium. Det finns tre nivåer 50.000, 100.000, 200.000 intjänade Eurobonuspoäng under rullande 12 månader. Detta gäller bara på på SAS flyg och högsta nivån då får man boka bonusresor i businessclass men betala för ekonomi.

SAS har ingen första klass.

Då du säger att du har ganska låg spend antar jag att du inte heller drar in så jättemycket poäng. Då når du tyvärr inte högsta nivån på FlyPremium och då blir egentligen den förmånen ganska dålig.

Men ett SAS Mastercard är bra att ha för de köp där Amex inte fungerar och man fåt ändå lite poäng. Är man ingen big spender så räcker det fint med deras World MC, då årsavgiften är betydligt lägre.

Men... det kan vara intressant att teckna ett Premium först, för att få den större välkomsbonusen. Sedan efter tre månader när man fått poängen så kan man byta till World kortet, för att spara kostnaden på årsavgiften.
 
Ok va komplexet detta blev. Finns många bra kort för att maximera poäng. Jag har missat SAS MC det verkar ju också bra. Snart sitter man på alla kort.

Jag har redan ganska många poäng (oj skryt) så en 441 skulle man ha då vi är fyra. Såg SAS MC hade att man kunde flyga bonus i First class men betala för economy. Så jag kan åka First och jag betalar till övriga familjen i ekonomi. ;) Vågar jag föreslå detta till min fru. Kanske hon kan åka First class hem och jag dit. Tvärtom så kommer hon ta båda hållen, ger man henne lillfingret så tar hon hela handen. :D

241 kan man samla ihop flera stycken om man vill resa i större grupper.

Alla i sällskapet måste resa samma resväg och i samma klass så kan inte ta frugan å barnen i ekonomi, tyvärr... ;)
 
241 kan man samla ihop flera stycken om man vill resa i större grupper.

Alla i sällskapet måste resa samma resväg och i samma klass så kan inte ta frugan å barnen i ekonomi, tyvärr... ;)
Jag tänkte på Fly Premium. Jag tar poängen men gäller det bara SAS blir det lite tveksamt. Jag tjänar mest poäng på flygresor då jag reser plus eller business inom Europa eller interkontinentalt.

Men kanske skulle öka beloppen på dessa korten. Skulle jag kunna ta flyg och hotel på tjänsteresorna hade man lätt haft några 241 vouchers om året.
 
Jag tänkte på Fly Premium. Jag tar poängen men gäller det bara SAS blir det lite tveksamt. Jag tjänar mest poäng på flygresor då jag reser plus eller business inom Europa eller interkontinentalt.

Men kanske skulle öka beloppen på dessa korten. Skulle jag kunna ta flyg och hotel på tjänsteresorna hade man lätt haft några 241 vouchers om året.

Ja, reseutlägg är ypperligt sätt att öka på sin spend.

FlyPremium gäller bara på SAS.
241 gäller på alla Star Alliance (*A) bolagen.
 
Svenskt eller norskt Amex?
I vilken valuta gör du inköpen?

Vad är syftet med ditt poängsamlande? Fria flygresor eller något annat?

Fria flygresor är huvudsaken. Svensktamex valutan görs i SEK. Dock skulle man vilja ha ett annat kort oxå då det inte går att köpa flygbiljetter på alla sajter med amex
 
Fria flygresor är huvudsaken. Svensktamex valutan görs i SEK. Dock skulle man vilja ha ett annat kort oxå då det inte går att köpa flygbiljetter på alla sajter med amex

Du borde byta till ett SAS-brandat Amex.
Köpa poängflygresor gör du billigast med Eurobonuspoäng (EB) och 241-vouchers.

241 kan du få med SAS Amex Premium och med SAS Amex Elite.

Ditt Guldkort ger 8,3EB/100kr. Premium ger 15EB/100kr, Elite ger 20EB/100kr. Årsavgiften är såklart lägst på Guld, medel på Premium och dyrast på Elite.

Premium ger vid 150kkr spend en 241.
Elite ger vid 150kkr spend en 241, vid 300kkr spend ytterligare en 241.

Så det handlar inte bara om poängintjäningen. Du behöver nog hög spend för att få 241-vouchern också. Spend räknas på kalenderår, så det är rätt tid att börja nu.

När man tecknar sig för ett Amexkort, oavsett vilken sort kan man få ganska många extra bonuspoäng genom att få en värvningslänk. Det ger startbonus till dig och värvningsbonus till den som värvar. Här på TS vet jag att du kan få länkar av @brt666 @andrejsdenruskige eller av mig.

När det gäller köp av flygresor så tar i stort sett alla stora aktörer Amex, enda flygbiljett jag inte kunnat köpa med Amex är NokAir.

För dessa köp som inte går att göra med Amex har man lämpligen ett SAS Mastercard, som även det ger poäng.
 
Då blir det SAS amex elite , kan man göra ansökan på nätet och sen skriva att man vill avsluta guldkortet?? Eller måste man ringa och avsluta guldet?

Tar gärna en värvningslänk :)
 
Jag hade Coop poäng som höll på att förfalla. Då fick jag ett erbjudande att man kunde växla dessa till EuroBonus påhäng med 20% bättre växelkurs. Helt plötsligt fick poängen fyra års längre giltighetstid.

Jag tror det var smart, kanske några tips om man kunde gjort det än smartare. Jag har för många lojalitets program för att ha koll på alla poäng. Fick ett mejl från en hotellkedja att poäng höll på att bli värdelösa. Kunde inte logga in, mejlade men måste ringa till deras amerikanska call center. Får göra det i veckan.
 
Jag hade SAS poäng som höll på att förfalla, beställde varor från deras hemsida eftersom jag inte använder SAS-kortet längre, dom fick inte ut leveransen så jag fick tillbaks poängen och utgångsdatum började om från 0.
 
Jag såg att jag hade 1000 EuroBonus poäng som blir för gamla snart. Gick in på shoppen, ville ju inte nyttja fler poäng än nödvändigt. Såg man kunde få en påse Djungelvrål för 990 poäng, värde 31 kronor. Perfekt tills jag kom till kassan. Frakt tillkommer med 59 kronor.

Fick byta till en trisslott. Pga Corona kan man bara använda 5000 poäng i veckan, varför då?
 
Jag såg att jag hade 1000 EuroBonus poäng som blir för gamla snart. Gick in på shoppen, ville ju inte nyttja fler poäng än nödvändigt. Såg man kunde få en påse Djungelvrål för 990 poäng, värde 31 kronor. Perfekt tills jag kom till kassan. Frakt tillkommer med 59 kronor.

Fick byta till en trisslott. Pga Corona kan man bara använda 5000 poäng i veckan, varför då?

5000p per vecka.
Då gäller det att köpa värdelösa produkter till ett dyrt pris.
 
Nör du köper saker för Eurobonuspoäng måste SAS som äger Eurobonus skicka riktiga pengar som betalning för varan.

Att begränsa det är ett sätt att behålla likviditeten.

Går inte heller att boka bonusresor med andra bolag nu, utan endast SAS egna bonusresor.
 
Nör du köper saker för Eurobonuspoäng måste SAS som äger Eurobonus skicka riktiga pengar som betalning för varan.

Att begränsa det är ett sätt att behålla likviditeten.

Går inte heller att boka bonusresor med andra bolag nu, utan endast SAS egna bonusresor.
Och de hade ju köpt en nitlott till mig :(

Men vad ska man när pengar till när man varken kan handla eller resa.:nerd_transparent:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp