Fråga angående German residence permit och besök till sverige.

 

Johan78

Aktiv medlem
Halloj Alla på detta forum.

Jag är nyreggad här men har läst forumet här under en längre tid och försökt lära mig så mycket som möjligt.
Men har ett par frågor som jag inte lyckas hitta några svar på varken här eller via migrationsverket eller nåt.

Jag har nu under drygt lite mer än ett 1,5 år haft kontakt med en tjej som är från Thailand.
Jag själv är 38 år och hon är 42 år.

Vi började snacka via internet och sen började hon jobba i Tyskland hos sin syster och har nu ett Schengen visa och German Residence Permit som gäller fram till den 30/8-17.
Jag har mailat Migrationsverket och frågat om hon får besöka Sverige med det hon har idag men får så kryptiska svar och inga klara besked. Jag har dock googlat på German residence permit och enligt vad jag hittar där har hon med det fri rörlighet inom Schengenländerna så länge det är giltigt.

Och jag har varit en hel del i tyskland över weekends och umgåtts med henne. Just nu är hon tillbaka i Thailand och träffar sin familj och hon skulle vilja komma på besök hos mig nån månad eller två.

Dvs åka från Thailand hit till Sverige med sitt visa och German Residence Permit och stanna en månad eller två hos mig och umgås lite mer.
Och efter det åka tillbaka till Thailand pga att hon inte vill fortsätta jobba i tyskland hos sin syster.

Enligt en vän hon har så ska hon få åka hit på ett besök eftersom tydligen hennes vän har gjort det men vi är ändå väldigt osäkra på om det är ok.

Är det nån på detta forumet som vet nåt om hon får besöka Sverige med det hon har idag eller kan vägleda mig till nån sida där jag kan få mer svar?

Migrationsverket får jag inga raka svar från. Skickat email till embassy of sweden i Bangkok och frågat men får inga svar.

Har letat information i flera månader och läst forum och myndigheternas hemsidor men hittar inget om vad som gäller.

Lite rörigt inlägg jag vet och ber om ursäkt för det men jag är väldigt ny när det gäller sånt här.

Jag tackar på förhand för all info eller vidare vägledning vart jag kan få tag i mer information.
 
Jag har dock googlat på German residence permit och enligt vad jag hittar där har hon med det fri rörlighet inom Schengenländerna så länge det är giltigt.

Du har väl i princip besvarat din egen fråga men samtidigt säger du att hon skall från Thailand komma till Sverige, är osäker på om hon kan göra det med ett tyskt uppehållstillstånd, uppehållstillståndet gäller ju rörlighet mellan schengenländer, så kanske hon måste i så fall först landa i Tyskland, alltså kan inte flyga direkt från Thailand till Sverige, men jag är osäker.

Du kan ju läsa här kanske.

Schengen visas
A Schengen visa is a visa issued by one of the participating countries to third country nationals. If you have a visa to travel to one Schengen country, you do not need a further visa to travel to the others. If you have a valid residence permit in one Schengen country you can travel to the others without needing a visa (in effect, a residence permit from a Schengen country is the same as a Schengen visa).

http://www.citizensinformation.ie/e...ement_of_people_within_the_schengen_area.html
 
Håller med Lyco där, vet inte säkert, men rent sunt förnuft säger att hon måste resa till Tyskland först, och SEDAN åka till Sverige... Annars skulle det bli en jävla röra om något litet tjingtjong land i östra Europa började sälja VISA, och 2 miljoner människor ytterligare skulle komma helt oanmälda till Sverige.

Nä Lyco har nog rätt där för en gångs skull..
 
Stort tack för era svar.
Jag misstänker med att hon måste resa via Tyskland eftersom hon har ett visa utfärdat för just tyskland i första hand och därefter kan hon åka över hit utan problem.

Jag ska prova maila svenska ambassaden i Bangkok igen och även skicka ett pm till thaikonsult och höra.

Stort tack än en gång för alla svar.
 
Schengen och fri rörlighet för personer - EU-upplysningen vid ...
www.eu-upplysningen.se › Om EU › Vad EU gör
18 okt. 2016 - Schengensamarbetet kompletterar reglerna om fri rörlighet. Det innebär bland annat att ... Reglerna om fri rörlighet för personer gäller alla EU-medborgare inom hela EU. Det innebär att alla ....Lagar och förslag. Direktiv om ...

Läs HELA dokumentet. Så vitt jag kan se måste hon landa i Tyskland och kan sedan resa fritt inom Schengen den tid henns visum gäller,......men hon får inte arbeta.
 
Hon borde väl kunna flyga direkt till Sverige. Vi som bor nära Kastrup flyger alltid dit. Då skulle ju min fru inte bli insläppt i Danmark på den tiden det begav sig med Svenskt visum och UT. Det är ju samma sak.
 
Hon borde väl kunna flyga direkt till Sverige. Vi som bor nära Kastrup flyger alltid dit. Då skulle ju min fru inte bli insläppt i Danmark på den tiden det begav sig med Svenskt visum och UT. Det är ju samma sak.
Tror jag också, även om man söker schengen visat från ett visst lands ambassad så gäller det ju i hela schengen området. Blir mycket förvånad om hon inte kan åka direkt till Sverige men som sagt kolla med ambassaden för säkrast besked.
 
Tack än en gång för alla svar och all hjälp.
Efter era inlägg kunde jag mer specifikt ställa raka frågor via mail och fick idag svar från Migrationsverket iaf.

Jag klistrar in svaret på om hon får åka direkt från Thailand till Sverige med sina papper eller om hon var tvungen att först åka till tyskland och sen hit.
Så enligt migrationsverket så kan man tydligen åka från Thailand tex och direkt hit även om man har ett tysk visa eller uppehållstillstånd så länge man inte tänkt stanna mer än 3 månader.

Svaret jag fick kanske kan hjälpa nån annan med som hamnar i samma som mig och har svårt att hitta information.

-------------------------------------------------------------------
Hej Johan,
Tack för ditt mejl.
Ja, hon kan resa direkt till Sverige från Thailand.

Tredjelandsmedborgare som har ett uppehållstillstånd i något Schengenland får röra sig fritt i andra Schengenländer under tre månader.
Hon måste ha sitt pass och uppehållstillstånd med sig och visa upp vid inresa.
Med vänlig hälsning
-------------------------------------------------------------------

Tack än en gång till alla här som hjälpt mig att mer specifikt fråga vad som gäller.

Är väldigt tacksam för hjälpen.

Nu kan jag och tjejen planera in en resa för hennes del här inom kort och inte oroa oss för om hon får komma in eller inte.

Vad framtiden har att visa oss återstår att se men nu kan vi spendera lite längre tid ihop och det ser både hon och jag fram emot.
 
Senast ändrad:
Tack än en gång för alla svar och all hjälp.
Efter era inlägg kunde jag mer specifikt ställa raka frågor via mail och fick idag svar från Migrationsverket iaf.

Jag klistrar in svaret på om hon får åka direkt från Thailand till Sverige med sina papper eller om hon var tvungen att först åka till tyskland och sen hit.
Så enligt migrationsverket så kan man tydligen åka från Thailand tex och direkt hit även om man har ett tysk visa eller uppehållstillstånd så länge man inte tänkt stanna mer än 3 månader.

Svaret jag fick kanske kan hjälpa nån annan med som hamnar i samma som mig och har svårt att hitta information.

-------------------------------------------------------------------
Hej Johan,
Tack för ditt mejl.
Ja, hon kan resa direkt till Sverige från Thailand.

Tredjelandsmedborgare som har ett uppehållstillstånd i något Schengenland får röra sig fritt i andra Schengenländer under tre månader.
Hon måste ha sitt pass och uppehållstillstånd med sig och visa upp vid inresa.
Med vänlig hälsning
-------------------------------------------------------------------

Tack än en gång till alla här som hjälpt mig att mer specifikt fråga vad som gäller.

Är väldigt tacksam för hjälpen.

Nu kan jag och tjejen planera in en resa för hennes del här inom kort och inte oroa oss för om hon får komma in eller inte.

Vad framtiden har att visa oss återstår att se men nu kan vi spendera lite längre tid ihop och det ser både hon och jag fram emot.


Spara svaret du fått och maila det till henne,då kan hon visa det i passkontrollen om tveksamhet skulle uppstå.
En returbiljett är nog på sin plats dessutom.
 
Ska se till att maila svaret till henne så hon har det och kan visa upp det om det skulle bli några frågor vid passkontrollen när hon kommer på besök.

Ser även till så hon har tur och retur biljetter direkt så inte det heller kan bli nåt problem för henne.

Tackar för tipsen.
 
Dags för en uppdatering här.
Nu har vi ordnat allt och biljetter är bokade till flickvännen så inom en månad så kommer hon på sitt första sverigebesök och ska träffa dottern min som är 5 år.
Känns nervöst men vi har spenderat ganska mycket tid tillsammas tidigare men aldrig en månad i sträck och aldrig i mitt eget hem så det känns väl lite eller väldigt nervöst. Vi har ju som mest spenderat 2-3 dagar i sträck tillsammans sen har jag vart tvungen att åka tillbaka till sverige. Och för dom som inte orkar läsa så träffades vi online när hon var i Thailand men vi började träffas seriöst när tösen jobbade i Tyskland. Var där 2 till tre weekends i månaden under ca 7 månader. Sist vi träffades så åkte hon tillbaka till Thailand pga familjeproblem med systern i tyskland mycket pga att hon valde att fortsätta träffa mig. Men den historien kanske jag tar när jag ser vad det leder till i längden.

Är lite smått nervös eftersom jag ändå tagit steget att bjuda hit henne och blanda in min dotter som jag har ensam vårdnad om och lever med på heltid. Dottern är eld och lågor över att träffa tjejen men sista tiden så har en del konstigheter dykt upp men jaja man ska inte tänka så mycket. :)
Thaitjejer är helt klart inte som våra nordiska tjejer.
 
Ska väl tilläggas att konstigheterna har dykt upp först efter jag bokade hennes tur och retur resa till Sverige.
hon får stanna 3 månader men vi valde 30 dagar och sen åker hon hem igen.

Svårt att skriva utan att hänga ut ens liv för mycket. igentligen det jag är osäker på är att blanda in dottern min,hennes riktiga mamma är totalt ointresserad av henne och har inte brytt sig om att träffa henne på snart 3,5 år.

Mina känslor för tjejen har jag full koll på och nog är jag bra förälskad i henne efter denna tid,men just att min dotter så ser fram emot att träffa henne och jag vet ju vad hon drömmer om trotts att hon är liten är att pappa ska träffa en tjej så hon får en mamma en dag. Tyvärr finns en del varningstecken som just tyvärr har dykt upp sen jag bokade hennes resa,För egen del är jag inte orolig jag själv kan hantera om det skiter sig men när det gäller tösen min eftersom dom trotts allt fått en relation via Line och alla 100 tals timmar videosamtal så oroar jag mig.

Oh well tänk om man kunde stänga av tankarna och ja konstigheterna kan bero på att tjejen är nervös eftersom hon bara har mig i Sverige och inte känner nån annan men tja det återstår att se,jag kan ta en hård läxa men dottern min är en annan sak hur hon hanterar det. Ibland ångrar jag att dom fått lära känna varann via Line och ja det är svårt när man vet att dottern saknar en kvinnlig förebild i sitt liv. Jag är ju ändå bara en pappa och vissa saker kan jag inte lära henne. haha
 
Dags för en uppdatering här.
Nu har vi ordnat allt och biljetter är bokade till flickvännen så inom en månad så kommer hon på sitt första sverigebesök och ska träffa dottern min som är 5 år.
Känns nervöst men vi har spenderat ganska mycket tid tillsammas tidigare men aldrig en månad i sträck och aldrig i mitt eget hem så det känns väl lite eller väldigt nervöst. Vi har ju som mest spenderat 2-3 dagar i sträck tillsammans sen har jag vart tvungen att åka tillbaka till sverige. Och för dom som inte orkar läsa så träffades vi online när hon var i Thailand men vi började träffas seriöst när tösen jobbade i Tyskland. Var där 2 till tre weekends i månaden under ca 7 månader. Sist vi träffades så åkte hon tillbaka till Thailand pga familjeproblem med systern i tyskland mycket pga att hon valde att fortsätta träffa mig. Men den historien kanske jag tar när jag ser vad det leder till i längden.

Är lite smått nervös eftersom jag ändå tagit steget att bjuda hit henne och blanda in min dotter som jag har ensam vårdnad om och lever med på heltid. Dottern är eld och lågor över att träffa tjejen men sista tiden så har en del konstigheter dykt upp men jaja man ska inte tänka så mycket. :)
Thaitjejer är helt klart inte som våra nordiska tjejer.
Tänk på att hon är nervös och vill testa dig, va lugn och försök tänk dig in i hennes situation ... svårt när man är kär ... men behövs!
 
Ja jag antar att det kan vara så. Nervös vet jag att hon är och om hon testar mig så lär jag klara testet tror jag och hoppas jag. haha
Hon har känt mig drygt 1,5 år nu och jag har hela tiden varit likadan och jag antar att jag måste sluta tänka så mycket. tror jag läst för mycket negativt online angående att träffa en thaitjej. Jag har varit gift i 10 år och innan det bara haft längre förhållanden trotts min "hyfsat" unga ålder på snart 39 år.
Dock ska jag erkänna att min skilsmässa för snart 4 år sen var allt annat än lätt och rolig. Den höll på att kosta mig livet men i slutändan gjorde den mig till en starkare människa trotts att jag missade tid i min dotters liv.

Kanske jag borde skriva om vad en del måste gå igenom som gift med en svenska för min historia är i klass med dom negativa man läser om kärlek över gränserna.

Tack Janne ibland räcker det med små ord för att man ska tänka efter.
 
Ja jag antar att det kan vara så. Nervös vet jag att hon är och om hon testar mig så lär jag klara testet tror jag och hoppas jag. haha
Hon har känt mig drygt 1,5 år nu och jag har hela tiden varit likadan och jag antar att jag måste sluta tänka så mycket. tror jag läst för mycket negativt online angående att träffa en thaitjej. Jag har varit gift i 10 år och innan det bara haft längre förhållanden trotts min "hyfsat" unga ålder på snart 39 år.
Dock ska jag erkänna att min skilsmässa för snart 4 år sen var allt annat än lätt och rolig. Den höll på att kosta mig livet men i slutändan gjorde den mig till en starkare människa trotts att jag missade tid i min dotters liv.

Kanske jag borde skriva om vad en del måste gå igenom som gift med en svenska för min historia är i klass med dom negativa man läser om kärlek över gränserna.

Tack Janne ibland räcker det med små ord för att man ska tänka efter.
Jo tänk inte så mycket, stötta henne. Tankar och negativa skriverier kan få vem som helst att se spöken ...

Sen se det klart och våga ställa obekväma frågor men när hon är trygg och mottaglig!
 
Helt rätt Johan, det är jäkligt mycket negativa skriverier, mestadels av någon som har en kamrat, en kompis, en granne o.s.v. i all oändlighet, men ytterligt sällan har en egen erfarenhet, dessa SKRÖNOR sprides sedan utan någon som alls kritik och koll av falangens del i det hela, och all skuld i ALLA sammanhang lägges på thai-damen. Så JA Johan det är lätt att se spöken mitt på ljusa dagen när man läser på thai-forum.

Många av de falanger som fastnar och har fastnat (inte alla), har extremt negativa erfarenheter av tidigare äktenskap och uppbrotten ifrån falangdamerna. och det är skrämmande läsning när man ser hur duktiga falangdamerna är på hämnd och att ställa till jävelskap... Men för att vara rättvis, det finns säkert en massa falangmän som är idioter dom också...

Så Johan med detta sagt, du skall inte känna att du är ensam, de flesta tror jag har en liknande historia som din, med några få undantag.... Men det är bara att starta om... vänd inte bara blad i livets bok, utan byt hela jäkla boken, och byt helt nya blad, så skall du se det ur ett annat perspektiv... Livet e kanongott egentligen...
 
varit frånvarande ett bra tag.
tyvärr gick det åt helsike med tjejen.
hade 3 härliga månader tillsammans i somras,tyvärr så förändrades hon en månad efter hon kom tillbaka till Thailand och jag bokat resa för att hälsa på henne och hennes familj.
ingen aning om varför,hon var superglad här och vi skulle fixa nya papper så hon kunde komma tillbaka när jag besökt henne.

men men life is what it is.
Troligtvis blir det ingen ny thai dam för min del.
Lycka till säger jag åt alla som iaf tar chansen.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309
Visningar
18 K
magnusjansson
M
B
Svar
22
Visningar
3 K
glimten66
G
Svar
2
Visningar
2 K
เพ็ญ
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
9
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
1 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
5
Visningar
3 K
Anonym
A
J
Svar
0
Visningar
2 K
joakim39
J
 
Tillbaka
Topp