Husrenovering i Sverige och Thailand.

Väggfläkten som jag hade tänkt köpa i dag på Home Pro var slut i Udon är nu beställd och betald men kommer att leveras till vårt hus den 27.e november och det blir bra.

Passade på att titta på lite annat och frugan har vill ha rumsavdelningsväggen med genomskinliga partier enligt bild. Får se vad den takhöjden blir just dör denna skall sitta och tror det kanske blir att sätta en vit bräda uppemot taket som glidlisten skruvas emot på ca 10-15 cm höjd då just denna model är som maximalt 280 cm på höjden. På längden som max. 400 cm per del men vi skall bara ha ca 300 cm och från bara ett håll antagligen. Det kommer folk och möter först och som sedan också monterar på plats och som allt brukar det ta ca 14 dagar fick vi veta då partierna görs på måttbeställning.

För vårt badrum så gillar vi den kombination som syns på bilden nedan. Tjejen från Home Pro som syns i spegelbilden är frugans kontaktperson på Home Pro när vi kommer för att handla och som även har kontakt med frugan på Line. Idag så berättade hon att de kommer ha rea troligen från 1 december på de saker jag visade på bilderna och annat vi planerar att köpa. Det går fint att handla och få varorna levererade senare.

IMG_9679.jpeg

IMG_9680.jpeg
Glidväggen finns den i olika längd och höjd ?

Ja för den modell som frugan vill ha med klar genomskinlig plast och även en modell med matt plast var maximala den höjden 280 cm och 200 cm den minsta höjden som gick att få. På en del andra andra var maximala höjden 320 cm men vet inte den minsta och det kan ju vara olika på olika varianter kanske? Hon vi pratade med visade en lista dör man kunde se hur långa respektive glidväggar kunde vara och för den modell frugan vill ha var det maximalt 4 meter per panel. Men genom att ha två glidpaneler som möts i mitten så kan det ju bli 8 meter. Kanske ännu längre på andra modeller men jag kollade inte på listan så noga. De finns i rätt många olika färger och kanske/troligen ännu fler än vad ses på den lilla utställningen?

Jag har inte heller hittat dessa på Home Pro’s hemsida men det kan vara klurigt att veta vad man skall skriva för sökord även om jag förstås kör på den engelskspråkiga sidan.

IMG_2070.jpeg

IMG_7945.jpeg

Senast ändrad:
Ja för den modell som frugan vill ha med klar genomskinlig plast och även en modell med matt plast var maximala den höjden 280 cm och 200 cm den minsta höjden som gick att få. På en del andra andra var maximala höjden 320 cm men vet inte den minsta och det kan ju vara olika på olika varianter kanske? Hon vi pratade med visade en lista dör man kunde se hur långa respektive glidväggar kunde vara och för den modell frugan vill ha var det maximalt 4 meter per panel. Men genom att ha två glidpaneler som möts i mitten så kan det ju bli 8 meter. Kanske ännu längre på andra modeller men jag kollade inte på listan så noga. De finns i rätt många olika färger och kanske/troligen ännu fler än vad ses på den lilla utställningen?

Jag har inte heller hittat dessa på Home Pro’s hemsida men det kan vara klurigt att veta vad man skall skriva för sökord även om jag förstås kör på den engelskspråkiga sidan.

IMG_2070.jpeg

IMG_7945.jpeg
Får ta ett besök på Home Pro, har en öppning på H 3,0 m x B 4,0 m

Mit
Hittar inte vikdörrarna på deras hemsida
Jag vill hellre ha en vikvägg/dörr med något mindre genomskinliga partier som finns i flera färger. Men får nog vara nöjd med att över huvud taget få en vikvägg att dela av rummet i två delar och om och när en av AC skulle lägga av kommer frugan förstå vitsen med detta. Men kommer ju även bara kyla en del nör ingen är i den andra delen och då spara på elförbrukningen. Varje rumsdel kyls av en egen AC-Split då vikdörrarna är stängda och när de är öppna av båda men tror det räcker att då bara köra den större på natten om det inte är väldigt varmt.

Senast ändrad:
Bild på förrådet där det det skall bli en dörr ut mot baksidan där uteköket skall hamna och tvättmaskinerna finns. Detta samt två badrum (med duschar endast) hålls också på att förberedas för att fyllas upp med sand som skall paddas och det sedan läggas cement på, men det måste först komma rör på plats för toalettstolar och de avlopp som behövs. Putsning av väggar pågår även.

Hoppas det blir lite finare när det är klart än hur det ser ut just nu 555

IMG_2077.jpeg

IMG_2076.jpeg

IMG_2075.jpeg

TPI Wood som ser ut som trä men ör av plast håller idag på att monteras liksom luftningsventiler med insektnät. Det som används i renoveringen/byggandet är cement/betong, stål, plåt och olika plastmaterial som t.ex. UPVC i fönster och dörrar samt karmar. Vi väljer även möbler företrädesvis som inte ör gjorda av trä för att undvika material som kan bli godis åt myror/termiter och andra trä-ätande insekter.

Taket över uteplatser i plåt kommer att höjas ytterligare senare så att detta kommer att hamna ungefär 30 cm under husets tak med betongpannor.

IMG_2082.jpeg

IMG_2083.jpeg

IMG_2080.jpeg

Senast ändrad:
TPI Wood som ser ut som trä men ör av plast håller idag på att monteras liksom luftningsventiler med insektnät. Det som används i renoveringen/byggandet är cement/betong, stål, plåt och olika plastmaterial som t.ex. UPVC i fönster och dörrar samt karmar. Vi väljer även möbler företrädesvis som inte ör gjorda av trä för att undvika material som kan bli godis åt myror/termiter och andra trä-ätande insekter.

Taket över uteplatser i plåt kommer att höjas ytterligare senare så att detta kommer att hamna ungefär 30 cm under husets tak med betongpannor.

IMG_2082.jpeg

IMG_2083.jpeg

IMG_2080.jpeg
Kompositträ eller väl inte rent plast.
Är väl en salig ihopblandning för att få träkänslan.
För mig läste på förpackningarna att är glas, betong, plast m.m ihopblandat och får en träkänsla/utseende.
Vi har ju det på altan och ceeling utomhus.

Kompositträ eller väl inte rent plast.
Är väl en salig ihopblandning för att få träkänslan.
För mig läste på förpackningarna att är glas, betong, plast m.m ihopblandat och får en träkänsla/utseende.
Vi har ju det på altan och ceeling utomhus.
Jo det stämmer säkert men det viktiga är att inte detta blir angripet av ohyra som fallet är med de flesta trädslagen.

cc30 på reglar i väggarna och 22mm plywood. Samma i golvet cc30 på reglarna. Inget är som förr.
Vad jag hittade när jag byggde huset för ett par år sedan så var det minst 15mm K-plywood och då behöver man inte sätta kortlingar där man ska skruva upp något, vad jag minns så behövde man inte regla så tätt som CC 300 men jag vågar inte säga något bestämt, jag vill minnas att jag körde CC400, väggarna där jag var säker på att inget skulle skruvas upp så tog jag vanlig OSB bakom gipset.

Vad jag hittade när jag byggde huset för ett par år sedan så var det minst 15mm K-plywood och då behöver man inte sätta kortlingar där man ska skruva upp något, vad jag minns så behövde man inte regla så tätt som CC 300 men jag vågar inte säga något bestämt, jag vill minnas att jag körde CC400, väggarna där jag var säker på att inget skulle skruvas upp så tog jag vanlig OSB bakom gipset.
Läser du längre ned i tråden så rättar jag mig själv gällande tjockleken på skivorna i väggarna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp