Husrenovering i Sverige och Thailand.

Vår källare ser likadan ut förutom att vi har vårt sovrum därnere granne med tvättstugan. Jordvärmeanläggning istället för pelletstankar.
Köp avfuktare till tvättstugan, kostar inte så mycket men jobbar bra. Huset är byggt 1957.
Farsan och styvmor har sovrummet där nere granne med tvättstugan.
Det är 4 sektioner med dörrar imellan, farsans rum, tvättstuga, pannrum och garage.

Brukar även stänga huvudkranen till vattnet när vi åker bort en längre tid ..Har man sen ett typ smarthome så finns läckagepuckar att lägga ut.
Har du sånt här system med läckagepuckar och ventil som stänger automatiskt vid läckage, kan även stängas med app.
Kostade 8500kr på Hornbach för ett set med 3 puckar och sådan wifistyrd ventil som sätts efter huvudventilen.
Skall kolla på det när jag kommer hem.

Har du sånt här system med läckagepuckar och ventil som stänger automatiskt vid läckage, kan även stängas med app.
Kostade 8500kr på Hornbach för ett set med 3 puckar och sådan wifistyrd ventil som sätts efter huvudventilen.

Kompisen har en lösning att när han larmar på huset så stängs inkommande vatten av. En bra lösning förutom när man skall hjälpa honom att vattna i trädgården då han är bortrest. Kommer liksom inget vatten ur vattenutkastet på utsidan. Han brukar inte vara bortrest så länge och har alltid förfyllt ett par vattenkannor.

Kompisen har en lösning att när han larmar på huset så stängs inkommande vatten av. En bra lösning förutom när man skall hjälpa honom att vattna i trädgården då han är bortrest. Kommer liksom inget vatten ur vattenutkastet på utsidan. Han brukar inte vara bortrest så länge och har alltid förfyllt ett par vattenkannor.
Den här kan du styra med app.

Så länge internet fungerar?
Ja men den styrs ju automatiskt med utan internet, känner den av onormalt flöde stänger den, dock behöver den ström.

Grohe Senseguard – 8 viktiga funktioner
Larmar för rörbrott
Stänger av tillförseln för vatten
Larmar för mikroläckage
Larmar för ovanligt hög förbrukning
Larmar för frost
Mäter vattentryck
Mäter vattenflöde och förbrukning
Mäter vattnets temperatur

Ja men den styrs ju automatiskt med utan internet, känner den av onormalt flöde stänger den, dock behöver den ström.

Larmar för rörbrott
Larmar för mikroläckage
Larmar för frost
Mäter vattentryck
Att den kan styras med app är bara extrtillägg, ingick ju 3 puckar i det setet, det är vattensensorer som du kan lägga i tvättstuga, badrum, kök.
Dom är sammankopplade med den enheten utan internet och skickar signal till den om känner av vatten på golvet.
Allt skall gå automatiskt.
Länsförsäkringar erbjöd liknande i nåt larmpaket också för några månader sen.
Kan ju passa bra för mig då huset står tomt i långa perioder.

Jo jag förstod det men det var mer ett tipps för dom som har larm installerat. Det är bra att det sker när man larmar på annars lätt att glömma bort om man skall in i en app för att stänga av vattnet. För dig skulle det ju vara en bra lösning med appen alltså.
Lite fyrkantigt om inte diskmaskinen och tvättmaskin får något vatten när går till jobbet eller liknande och larmar på.

Det är ju en ganska så vettig lösning

Larmar för rörbrott
Larmar för mikroläckage
Larmar för frost
Mäter vattentryck
Läste nu att den är batteridriven och batterierna varar upp till 4 år så behöver ingen ström till huset, fungerar vid strömavbrott och internetavbrott.

S e
Läste nu att den är batteridriven och batterierna varar upp till 4 år så behöver ingen ström till huset, fungerar vid strömavbrott och internetavbrott.
Sensorerna är batteridrivna.

Själva ventilen går på 230-240v dock med en adapter till 12 V. Vill då vara säker kan du koppla ett bilbatteri eller liknande till ventilen.

Fast om strömmen inte funkar så kan inte sensorerna snacka med ventilen i alla fall.

Nej har bara några puckar kopplade till Smarthome (homey), Men tittar just nu på att koppla in så att man stänger av vattnet sätter på kamerorna startar larmet o stänger dörren när man är utanför hemmet . Det enda jag saknar är vattenavstängaren o tror jag sett på m.nu kostnad på 1500kr. Nu när jag renoverat badrummet så tyckte vvs killen att jag skulle skippa vattenavstängaren för blir ju hela tiden typ slitage o ev fel på den när den jobbar varje dag , Så får se hur jag gör kanske bättre o lägga den utanför o bara köra den via smarthomet när jag är iväg längre tider.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp