Kan du tänka dig flyga till LOS i "superbudgetklass" (Choise Economy)

Kan du tänka dig flyga i superbudgetklass?

• Ju fler vi är tillsammans, ju gladare vi bli!

Röster: 8 36.4%
  • Tvi vale!

Röster: 14 63.6%

• Totala väljare
    22

Varför resan ner e ju halva nöjet :)

Huh? Resa? Nöje!? Kan gå med på att det kan vara ett nöje att resa med tåg, eller med buss fin idyll, men sitta på ett plan i flera timmar har jag aldrig hört förklarat som nöje förr :p 555

(En OT fråga, någon som vet vad de där "bing" ljuden i flygkabinen - som har en väldigt mjuk och behaglig ton, förmodligen för att inte skrämma någon - har för mening? Antar att det är koder till flygvärdarna, typ "dags att fixa mat" eller liknande, men har egentligen ingen aning själv)[/QUOTE]
Antar ljuden du syftar på är när någon kallar på flygvärdinnorna, dvs knappen man kan trycka på. Sen är det en motsvarande signal när de ringer mellan varandra i kabinen.

Eller missuppfattade jag signalerna du syftade på!

@Janne Låter väldigt troligt! Tror jag främst menar de sistnämnda, brukar komma några gånger precis efter avgång när bältesknappen fortfarande lyser, eller precis efter när besättningen börjar springa runt och jobba ett tag. Också vid landing, som indikationer på olika faser. Synd vi inte har en flygvärd/ina här som kunde ge ett fullständigt svar.

Jag har alltid varit smått kontrollmanisk, så flyg är inte min favoritsysselsättning. Det resulterar dock i att jag försöker ta så mycket "kontroll" som jag kan (även om jag vet att det är absolut noll). Tog mig ett tag att lära mig skillnaden mellan ljuden av att justera "vingklaffarna" (kallas de så?) och när hjulen släps ut, men sådant tänkte jag mkt på förr. Har dock släppt mer och mer med tiden (eller så är det kanske för att jag äter sömnpiller tills jag vaknar på destinationen som gjort mig avtrubbad :p )

Vet att min flygnoja är helt befängd. Har inga problem med take-off och absolut inte med att landa, sålånge marken kommer närmare känns det mer naturligt. Men turbulens på cruise-nivå kan vara vidrig. Vanlig CAT turbulens är oftast ok, men en gång hade vi verkligen äcklig turbulens, hoppade upp och ner flera meter, mindre kul. Air China dessutom, de har inte lärt sig det där med att prata lugnt för att stilla folk. Nej nej, Piloten annonserade "WE HAVE BIG TURBULENSE, ALL SIT DOWN"... Antar att Kineserna är vana vid raka hårda order :p

Åkte med KLM, mellanlandning i Amsterdam och nån liten miljonstad i Kina, detta var till Thailand, naturligtvis. Bara jag och 349 Kineser. Och Holländsk kabinpersonal. Det va full fight i planet innan avgång. Alla verkade slåss verbalt med varandra. Dom bråkade om platserna, full kalabalik, skrek som dårar. Personalen försökte få dom att sitta på den plats som biljetten visade. Tydligen kunde ingen kines läsa och förstå att dom redan tilldelats plats. När dom väl hade fått en plats dom va nöjda med så började bagageproblemet. Kärringarna vägrade släppa ifrån sig sina handväskor. Dom skulle ha de i knät. När dom inte fick det "gömde" dom väskorna bakom ryggen...
Det va en flygresa jag aldrig kommer att glömma, jag frågade personalen om det alltid är så här, men dom sa dom hade aldrig vart med om det tidigare heller.

Det är en plåga att flyga, hade Gud menat att vi skulle kunna göra det hade Han försett oss med vingar. Men om man nu måste så får det vara billigt och med ett bra flygbolag, då ramlar kineser och holländare bort. Jag flyger gärna med SAS men de flyger inte till Bangkok längre har jag hört.

Tycker det är bra med alternativ. Sitter det 11 i bredd istället för 10 så skulle det ju kunna bli 9% lägre pris om all kostnad var fast. nu är det inte så, det behövs mer bränsle, tar längre tid att packa etc. Realistiskt kanske det kan bli 5% billigare. En biljett på 6000 skulle kanske kunna bli 300 kronor billigare. nja då vet jag inte.

Angående Air Asia tycker jag de har bar utrymme. Norwegien gillar jag då man väljer vad man vill betala för. Ska man ha allt är det ju fast inte billigare, men de flyger direkt.

Thai, nja sist jag flög med dem hade de gamla plan. Nu har de väl nyare, men nja ....

Bokar du norwegian med Ticket.se är allt inkluderat i priset . 2x20kg incheckat bagage+handbagage+frukost&smiddag.Så det där att det kostar extra med bagage osv när man flyger med norwegian stämmer inte det gäller bara att boka på rätt ställe. Priset på Ticket.se är normalt bland de billigaste du kan hitta på nätet.

Senast redigerad av en moderator:
Men om man nu måste så får det vara billigt och med ett bra flygbolag, då ramlar kineser och holländare bort.
Hos mig faller helt klart kineser, ryska och turkiska bolag bort plus några andra, om jag åker till andra sidan jordklotet så ska det vara direktflyg då jag har ledsnat på alla mellanlandningar

Köpte en gång en t/rt biljett till BKK från Stavanger, åkte en Torsdag och hem igen kommande Måndag.
Flög från Stavanger till Köpenhamn, Köpenhamn till Peking, Peking till Hong Kong. Där tog mitt flyg slut, hade två extra biljetter där ifrån för att ta mig vidare utan behöva gå ut och checka in igen. Hade först köpt en Air Asia, men läste senare att jag tydligen var tvungen att gå ut och checka in, så köpte en annan med Kenya Airways. Kanske den längsta drygaste flygningen jag haft. 4 plan för att ta sig till Swampi är utan tvekan för mycket, så förstår gott de som går med på att betala mer för att slippa mellanlandningar. Kan jag, ekonomiskt och avgångs/ankomstmässigt, så gör jag detsamma.

@Banglassi där har du anledningen varför jag inte skulle tänka mig att t ex åka med kineserna, varför flyga förbi Thailand och hamna någonstans där du inte vet var du är för att sen sitta och häcka tills kanske dagen efter för att sen flyga tillbaka och landa i Bkk bara för att det är billigt, på den tiden det tar för dom att komma till Bkk så har jag hinnit checka ut från flygplatsen, satt mig på bussen och kommit hem och lagt mig i hängmattan. Sen tar man ryssarna så är jag inte så intresserad av att sitta med getterna, och kossorna nere i något lastutrymme för att sen när man hoppar av så visar det sig att man är någonstans i Sibirien och ett litet ställe som heter Gulag , nä, billigast är inte alltid bäst

Plinget innan bältesknappen släcks är kaptens signal till personalen att de inte behöver bälte längre och kan förberda servering etc. Innan får de bara ta av sig bälte om fara för säkerhet eller liv föreligger.

Plinget innan bältesknappen släcks är kaptens signal till personalen att de inte behöver bälte längre och kan förberda servering etc. Innan får de bara ta av sig bälte om fara för säkerhet eller liv föreligger.

(EDIT - Läste fel)

Senast redigerad av en moderator:
Samma här, vi åker alltid från Landvetter och har inga direktflyg som från Arlanda. Men sista gångerna har vi flugit med air Berlin för vi har åkt till Phuket.
Då är det ju lite skillnad när man inte har direktflyg, dom första åren jag åkte till Thailand så vart det byte i förenade arabemiraten, men jag tror att man blivit lite bekväm dom sista 6-7 åren och bara flygit thai

Kom och tänka på en resa jag, brorsan och hans x gjorde, dit vägen så var det en mellanlandning och hem skulle det vara direktflyg, men när vi väl var uppe i luften så meddelade dom att vi var tvungna att tanka, och då landade dom i Pakistan av alla länder, och det sprang gubbar med kalischnikov på marken och några ställde sig på flygplanstrappan så vi inte fick gå ut, vi trodde dom skulle komma in i flygplanet men det gjorde dom inte, vi fick sitta där 1-2 timmar, det var en av dom sista gångerna jag valde att boka med någon som hade mellan landning

När jag åkte charter till Phuket var det mellanlandning i Abu Dhabi. Ett förträffligt stopp för dom som känner för att köpa guld till sina teeraks. ;)

Där har man landat några gånger, det är väl där man får dom där äggen som flyter i olja? Dock så har man inte handlat något guld där bara bira till frukost

Det vart alltid någon fyllemat där för att sen köpa på sig några Heinikken så att man kunde sova resten av vägen på planet

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
846
S
P
Svar
22
Visningar
3 K