Isan Lover
Forumveteran
HejNu har jag läst i svenska tidningar att ambassadanställda hälsat på de som suttit i fängelse i Bangkok för narkotikasmuggling och bland annat haft med sig tidningar böcker och något att äta. Det fattar väl vem som helst att ambassadanställda inte kan fara runt i hela Thailand och hjälpa folk som hamnat i trubbel som de säkert ställt till med själva.
Det fall jag tänkte på handlade om en Svensk som greps och utsattes för utpressning av polisen, för att släppa honom så krävdes han på en större summa pengar som poliserna sedan skulle dela mellan sig, det ”brott” han beskylldes för var i princip påhittat och bagatelartat.
Så man ska nog inte ta för givet att polisen alltid har rent mjöl i påsen och sköter sitt jobb korrekt, korruption vet vi ju alla att det förekommer och enligt mig skulle i princip vem som helst kunna råka ut för liknande saker.
Ambassaden gjorde absolut ingenting för att hjälpa den Svensk som utpressades, förmodligen hade det räckt med ett telefonsamtal till distriktets polischef för att Svensken skulle ha släppts fri omdelbart, att som ambassaden säga att du får skylla dig själv som har lämnat turistorterna och åkt ut på landet tycker jag var dåligt.
I det här fallet räckte det med att jag och min dåvarande svärfar ryckte i lite trådar och gick förbi den lokala polisen och sökte via telefon upp provinsens polischef direkt, han blev upprörd över att höra att en Svensk hölls fängslad och pressades på pengar.
Dagen efter så erbjöds Svensken fri lejd om han betalade 5 000 baht, detta gick han med på och släpptes fri, återfick sitt pass och har därefter inte haft några fler problem med polisen.
Mvh isan lover