Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Kollega ombord från waxholm har en fru som är socionom, 30.000 i månaden ligger en sådan på.
Det är väl rätt lång utbildning?
Vet att syrran ville bli det men höga intagningskrav.

Socionom är rätt låga antagningskrav till. Lönen är inte särskilt hög inom den yrkesgruppen då du arbetar inom det offentliga.

Socionom
Är det inte typ Soc-tant?
Jo, men eftersom det är en utbildning med höga intagningspoäng så tänkte jag att det skulle vara hyfsat betalt?
Kommer ihåg att syrran försökte, hon kom inte in, kom in på nån liknande utbildning och fick chefsposition över hemtjänsten i Göteborg om jag förstod det rätt.
Var längesen, nu är hon hemmafru, kanske inte höga intagningskrav idag?

Jo, men eftersom det är en utbildning med höga intagningspoäng så tänkte jag att det skulle vara hyfsat betalt?
Kommer ihåg att syrran försökte, hon kom inte in, kom in på nån liknande utbildning och fick chefsposition över hemtjänsten i Göteborg om jag förstod det rätt.

0.8-1.3 HP för att komma in förra året i alla fall. Så det är typ normalbegåvad och lite under på högskoleprovet.

Socionom är rätt låga antagningskrav till. Lönen är inte särskilt hög inom den yrkesgruppen då du arbetar inom det offentliga.
Jo men vi snackar om folks snittlöner här, på alla här så verkar det som hela Sverige är högavlönat?
Bara en liten bubbla som ligger på runt 20k, alla är ju rika här men undrar hur det är med verklighetskontakten?

Jo men vi snackar om folks snittlöner här, på alla här så verkar det som hela Sverige är högavlönat?
Bara en liten bubbla som ligger på runt 20k, alla är ju rika här men undrar hur det är med verklighetskontakten?

20k är låglöneyrken och inte alltid heltid. Städerska, taxichaffis med dåligt avtal och liknande.

Lägsta lönerna jag sett bland tjejen och hennes vänner är 127:- i timmen. Då är det helt okvalificerade jobb utan vare sig utbildning eller tillgodoräkna sig erfarenhet från hemlandet. Lokalvårdare på skola, städa på hotell, barnskötare och liknande.

"""edit""" Kom på att en tjej faktiskt fick 126.75:- i timmen förra året. Så det är den lägsta lönen jag sett någon med en vit anställning få senaste 2 åren.

Bibliotekarie kräver också en hel del utbildning, men jag tror inte att lönen är någonting som gemene man blir upphetsad av.
Det kan vi vara överens om att utbildning inte lönar sig i Sverige, rent generellt och ekonomiskt.
Men lönerna som angavs känner jag är extremt låga och väldigt missvisande.
Som sagt så vet jag inte vad slags löner folk har, men det är orimligt att vissa av de yrkena har den låga lönen som fanns i artikeln.

20k är låglöneyrken och inte alltid heltid. Städerska, taxichaffis med dåligt avtal och liknande.

Lägsta lönerna jag sett bland tjejen och hennes vänner är 127:- i timmen. Då är det helt okvalificerade jobb utan vare sig utbildning eller tillgodoräkna sig erfarenhet från hemlandet. Lokalvårdare på skola, städa på hotell, barnskötare och liknande.

Lokalvårdare på heltid har väl en bit över 20k.

Bibliotekarie kräver också en hel del utbildning, men jag tror inte att lönen är någonting som gemene man blir upphetsad av.
Det kan vi vara överens om att utbildning inte lönar sig i Sverige, rent generellt och ekonomiskt.
Som sagt så vet jag inte vad slags löner folk har, men det är orimligt att vissa av de yrkena har den låga lönen som fanns i artikeln.
Nä du tror ju alla är högavlönade och du ser dig själv som lågavlönad.
Du har nog ingen verklighetsuppfattning vad folk tjänar ;)

Jag känner lokalvårdare som är Svenskar, pratar Svenska, aldrig vart ute från Sverige som knappt når dit upp.

Kanske är ännu lägre utanför städerna? Enda anledningen till att jag sett anställningsavtalen för Göteborg stad är för att tjejens kompis tipsade om det ifall hon får dåligt med jobb på förskolan. Tyckte att det var ett lugnt och avslappnat jobb men lönen var som sagt 127:- i timmen vilket blir drygt 20k i månaden utan OB.

Utbildning är bortkastat för det mesta i Sverige om du bara vill tjäna pengar. Elektriker, rörmokare, ställningsbyggare eller liknande och researbete betalar bättre än jurist på kommunkontor trots minst 4.5 års kortare utbildning.

Finns väl en del rätt bra betalda jobb i Norge och plattformar som inte kräver särskilt mycket akademisk utbildning utan snarare säkerhetskurser och något certifikat? Eller fanns kanske man ska säga i dessa tider?

Kanske är ännu lägre utanför städerna? Enda anledningen till att jag sett anställningsavtalen för Göteborg stad är för att tjejens kompis tipsade om det ifall hon får dåligt med jobb på förskolan. Tyckte att det var ett lugnt och avslappnat jobb men lönen var som sagt 127:- i timmen vilket blir drygt 20k i månaden utan OB.
Ja dom lokalvårdare jag känner jobbar ju i den kommun jag förstått det som att du har flyttat till, så inte i stad.

Du måste skilja på vad en advokat kostar och advokatlön.
Advokatarvodet som betalas är vad tjänsten kostar och den skall täcka hyror, personalkostnader etc. etc. det är inte advokatens lön.
Ju större firma desto större omkostnader.
Om du går in på länken och kollar på advokat så kan du kolla högsta, median och lägsta lönerna.

Vilken länk hänvisar Du till?

Nä du tror ju alla är högavlönade och du ser dig själv som lågavlönad.
Du har nog ingen verklighetsuppfattning vad folk tjänar ;)

Nja, jag har nog en bit över medelinkomst och är inte direkt lågavlönad, men inte heller någon herrejösses-inkomst.

Men med en arkitekt med en masterexamen. Vad tror du en sådan tjänar? 30.000, 40.000 eller 50.000?

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka
Topp