Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Var det så konstigt att jag trodde du menade 400.000 baht för du skrev ju bara 400.000 och det är ju vad jag får i baht för 2 veckors extra arbete.
Eftersom du skrev 400.000 sek i inlägget jag citerade så var det ju en feltolkning av dig eller hur?

Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Med detta så tycker jag nog att Jonas inkomst är lite off topic....

Var artikeln från 1989?

Ja det lät som väldigt låga löner, fast var väl ingångslöner?
Kompis hade ingångslön på 24.000 som nyutbilad ingengjör, arbete som konsult på volvo bussar 2010, idag vet jag inte men kanske stämmer det som står där?

Kan nog stämma som ingångslöner om man räknar på snittet över landet. Det är också en enorm skillnad om man räknar grundlön eller den totala lönen för många yrken. Stor skillnad på ingångslön och din faktiska lön efter något eller några år när du får mer ansvar, kanske mer övertid och annat som påverkar din lön. Bara en sådan sak som jouravtal vilket flera yrken i den listan kan få kan påverkar lönen rätt mycket när du är erfaren nog att kunna ingå i någon form av jour.

Ja det lät som väldigt låga löner, fast var väl ingångslöner?
Kompis hade ingångslön på 24.000 som nyutbilad ingengjör, arbete som konsult på volvo bussar 2010, idag vet jag inte men kanske stämmer det som står där?

Senast jag hade 24k i lön var 2005 när jag körde truck på fettfabriken. Så de lönerna som redovisas är nog högt teoretiska från något fackavtal.

Senast jag hade 24k i lön var 2005 när jag körde truck på fettfabriken. Så de lönerna som redovisas är nog högt teoretiska från något fackavtal.
Jag hade 22.000 Sek som 2ndre styrman i Sverige 2010 direkt efter skolan.
Truckförare har väl inte så dåliga löner jämförelsevis?
Det är väl som diskuterats tidigare i tråden att Sveriga har internationellt sett höga löner för yrken med låga utbildningskrav och låga löner för yrken med höga utbildningskrav.
Förutom här på forumet så känner jag ingen IRL i Sverige som tjänar så bra som alla här.

Det är väl som diskuterats tidigare i tråden att Sveriga har internationellt sett höga löner för yrken med låga utbildningskrav och låga löner för yrken med höga utbildningskrav.
Förutom här på forumet så känner jag ingen IRL i Sverige som tjänar så bra som alla här.

Mitt första jobb gav mig en timpeng på 130kr/t. Jag tror det var 1998 då jag hade en kort anställning som lärare och det är nog enda gången jag har haft under 22000kr per månad. Detta var dessutom i Haparanda och det hör nog inte till någon plats där lönerna är direkt höga.

De siffrorna som redovisas är väl minimilöner.
Arkitekt med en Master i bakgrund: 32400kr?
Civilingenjör: 35500kr?

Dessa siffror låter som något man eventuellt får som provanställd för två veckors arbete och inte någon månadslön.

Volvo har iofs sina lönegrupper med ett system där allt från vikariepool/städpersonal/montörer till ingenjörer ingår, så 24000:- i ingångslön 2010 är kanske inte helt orimligt då den justeras efter 6 månader och sedan igen efter 6-12 månader.

Ingenjören - första lönen sätter ribban

Artikeln är 2 år gammal och den stämmer nog rätt bra mot Volvo. Direkt från skolan utan erfarenhet ligger ingångslönen runt artikelns rekommenderade ingångslöner. Men det är som sagt grundlön utan några som helst tillägg, bonus, övertid eller annat.

Medellönen för en ingenjör i Sverige inom den privata sektorn ligger ju långt över ingångslönen och är i mina ögon den relevanta. Ett år med lite lägre lön är inte hela världen. Sverigesingenjörer.se lönestatistik

Dom enda här som skryter om sin inkomst är väl en å annan pankis.
Alla vi andra tjänar för lite

Volvo har iofs sina lönegrupper med ett system där allt från vikariepool/städpersonal/montörer till ingenjörer ingår, så 24000:- i ingångslön 2010 är kanske inte helt orimligt då den justeras efter 6 månader och sedan igen efter 6-12 månader.

Ingenjören - första lönen sätter ribban

Artikeln är 2 år gammal och den stämmer nog rätt bra mot Volvo. Direkt från skolan utan erfarenhet ligger ingångslönen runt artikelns rekommenderade ingångslöner. Men det är som sagt grundlön utan några som helst tillägg, bonus, övertid eller annat.

Medellönen för en ingenjör i Sverige inom den privata sektorn ligger ju långt över ingångslönen och är i mina ögon den relevanta. Ett år med lite lägre lön är inte hela världen. Sverigesingenjörer.se lönestatistik
Man räknar väl grundlön inte massa tillägg.
Uppger jag min lön så är det grundlön, tillägg och övertider skiljer ju sig, sen finns det väl dom som tom räknar med pensionssparande.
Fast årslönen så räknar jag netto vad jag fått i näven utan pensionssparande.

Men vilket som är väl vi på forumet lite bättre betalda än genomsnittet 55555 ;) , för som sagt irl så ligger dom flesta jag känner på under 30k i månaden brutto, säkert närmare 20k brutto tror jag men få av dom är ju högutbildade, dom flesta har som mest en gymnasieutbildning.

Uppger jag min lön så är det grundlön, tillägg och övertider skiljer ju sig, sen finns det väl dom som tom räknar med pensionssparande.

Men vilket som är väl vi på forumet lite bättre betalda i genomsnittet 55555 ;) , för som sagt irl så ligger dom flesta jag känner på under 30k i månaden brutto, säkert närmare 20k brutto tror jag men få av dom är ju högutbildade, dom flesta har som mest en gymnasieutbildning.

Själv tycker jag att den fasta lönen räknas, grundlön + fasta tillägg som ser likadana ut varje månad. Ansvarstillägg och personliga tillägg hänger ju med grundlönen, ser likadan ut varje månad och följer ofta löneökningen procentuellt. I alla fall har det varit så för mig.

I år lär jag få känna av hur mycket av den rörliga delen av min lön som försvinner tack vare Corona... Men å andra sidan sitter jag mest i kallingarna på dagarna nu och har inga resekostnader och inga onödiga matkostnader för att äta ute varje dag så kanske blir en ren vinst :p

Men vilket som är väl vi på forumet lite bättre betalda än genomsnittet 55555 ;) , för som sagt irl så ligger dom flesta jag känner på under 30k i månaden brutto, säkert närmare 20k brutto tror jag men få av dom är ju högutbildade, dom flesta har som mest en gymnasieutbildning.

Själv har jag ingen aning om vad folk jag känner här i Sverige tjänar.

Mitt första jobb gav mig en timpeng på 130kr/t. Jag tror det var 1998 då jag hade en kort anställning som lärare och det är nog enda gången jag har haft under 22000kr per månad. Detta var dessutom i Haparanda och det hör nog inte till någon plats där lönerna är direkt höga.

De siffrorna som redovisas är väl minimilöner.
Arkitekt med en Master i bakgrund: 32400kr?
Civilingenjör: 35500kr?

Dessa siffror låter som något man eventuellt får som provanställd för två veckors arbete och inte någon månadslön.
Jag har nog aldrig haft en snittlön på över 22k brutto med alla tillägg, innan jag började jobba i Norge, då fick jag helt plötsligt dubbel lön mot vad jag tjänade i Sverige.
Samma yrke fast 3:dje styrma istället för som i Sverige 2:ndre styrman.
Fast som sagt är 10 år sen i år.

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka