Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Nej jag är en fattiglapp precis som dig Jonas så jobbar nog till 55 iaf.
Att googla sig till vad folk tjänar beroende på utbildning funkar nog inte särskilt bra, funkar väl i princip bara på kommunalanställda, dom flesta andra har ju individuell lönesättning, ex advokater.
Lön efter prestation är nog betydligt vanligare än lön efter utbildning plus div bonus system, bilar mm.
Ger en indikation och verkar stämma rätt bra med folks inlägg vad dom tjänar.

36,000 kr hade jag som sketen förvaltare de sista två åren jag jobbade,inte mycket till lön att skryta om , likförbannat fattig pensionär när man sen pensionerar sig .. :(
[/QUOTE]
Ja varför har du inte högre pension innan det tjänade ju du 45.000 med.
Du borde kunnat ha ett bra pensionsparande med dom lönerna du haft och tycker du borde ha ut lite mer i pension än det du skrev sist?

Ja varför har du inte högre pension innan det tjänade ju du 45.000 med.
Du borde kunnat ha ett bra pensionsparande med dom lönerna du haft och tycker du borde ha ut lite mer i pension än det du skrev sist?[/QUOTE]

Japp, som jag ser det så är vi påsatta runt om ,, har tjänat mellan 25-40.000 de senaste 25 åren och obetydligt lägre innan , hade jag förlitat mig på Sveriges statliga pensioner så hade jag verkligen varit fattig .. En ren blåsning , men 250 miljarder som stals ur AP fonden skulle räckt ganska långt som jag ser det ...16500 kr får jag ut rent i månaden , inte skit men ganska taskigt och inte 80% av lönen som utlovats , av dessa så är endast 10600 från staten , resten tjänstepensioner

Min syn på löner i Sverige är att om man är "obildad" (lägre än universitetsstudier) så är lönerna höga i förhållande.
Jämför lönen städare, diskare, hantverkare och för att inte tala om hamnarbetare:oops: Så tjänar dom riktigt bra för det dom utför.
Ta sedan läkare, sjuksköterskor, åklagare och andra akademiska yrken så ligger dessa pinsamt lågt i lönenivå.

Pensionen lämnar jag därhän, för det är ett skämt i sig...

Men vilken motivering finns det att dra på sig höga studielån (i Sverige) för att få en relativt låg skitlön?
Det handlar kanske om "allas lika värde", jag vet inte men en sak är säker. Att vara knegare i Sverige är helt ok, medan man med högre utbildning borde söka sig utomlands.

Titta på Thailand (som detta forum handlar om) så för ganska ringa medel kan man få en högre utbildning som kan ge en anställning som ger sjukt bra betalt. Glöm akter och bostadsmarknad. Investera i barnens skolgång!
Detta kan man fetglömma i vårt kära Sverige där alla är lika.

Om jag ser till framtiden , då är den inte så ljus , vissa påstår sig ha en grymt bra pension livet ut ,, men de svenskar jag diskuterat detta med där nere få sin pension från Sverige , de har ju för fn ingen koll på att tjänstepensionen räcker inte livslångt utan max 10 år ,, sen skall man då (om man inte har ett kapital ) betala sitt uppehälle samt sjukförsäkring på 10,000 svkr / månaden ,, det vill jag se , intressant att veta hur många som EGENTLIGEN har en bra sjukförsäkring av de som bor permanent därnere som pensionärer , jag vet vad en så kostar ,, Har du sen ingen familjeanknytning så lär du inte få några favörer på kommunsjukhuset ,, det har jag med min adress i Isaan samt gula husboken och ett sjukhus-kort på vår lokala kommunsjukhus ,men där vill jag kanske inte bli allvarligt sjuk .Mina millar kommer att vara slut inom 20-25år , jag är 67 idag , att bli 87 år är ingen omöjlighet i vår släkt ,, kanske vore bäst om man inte blev det , om och när man flyttar ner igen

Nej jag är en fattiglapp precis som dig Jonas så jobbar nog till 55 iaf.
Att googla sig till vad folk tjänar beroende på utbildning funkar nog inte särskilt bra, funkar väl i princip bara på kommunalanställda, dom flesta andra har ju individuell lönesättning, ex advokater.
Lön efter prestation är nog betydligt vanligare än lön efter utbildning plus div bonus system, bilar mm.
Sen att ta ut snittlön på vad olika yrkesgrupper tjänar behöver man inte vara raketforskare för att fixa.
Skattade inkomster är offentliga, ta en yrkesgrupp som advokater är ju inget svårt då dom skall ha licens.
Du kan gå till skattekontoret och köpa en bok med allas inkomster och sparade förmögenheter i din kommun, om dom inte har ändrat på det.

"Uppgifter om lön, inkomst och kapital är något som alltid har lockat den nyfikne.

Denna typ av information är och har alltid varit väldigt känslig, inte många vill berätta vad de har i lön till sina nära och bekanta. Men många är vi som är nyfikna och vill veta. Det många dock inte vet är att denna typ av information är offentliga uppgifter som man kan få gratis via skatteverket."

Så det är ju inget svårt men ett stort jobb att sammanställa snittlöner, desto enklare högsta och lägsta löner.

Min syn på löner i Sverige är att om man är "obildad" (lägre än universitetsstudier) så är lönerna höga i förhållande.
Jämför lönen städare, diskare, hantverkare och för att inte tala om hamnarbetare:oops: Så tjänar dom riktigt bra för det dom utför.
Ta sedan läkare, sjuksköterskor, åklagare och andra akademiska yrken så ligger dessa pinsamt lågt i lönenivå.

Pensionen lämnar jag därhän, för det är ett skämt i sig...

Men vilken motivering finns det att dra på sig höga studielån (i Sverige) för att få en relativt låg skitlön?
Det handlar kanske om "allas lika värde", jag vet inte men en sak är säker. Att vara knegare i Sverige är helt ok, medan man med högre utbildning borde söka sig utomlands.

Titta på Thailand (som detta forum handlar om) så för ganska ringa medel kan man få en högre utbildning som kan ge en anställning som ger sjukt bra betalt. Glöm akter och bostadsmarknad. Investera i barnens skolgång!
Detta kan man fetglömma i vårt kära Sverige där alla är lika.
Kolla vilken forumsdel denna tråden ligger i så ser du att den inte gäller Thailand, forumet är ju sammansatt i olika delforum ;)

Sen att ta ut snittlön på vad olika yrkesgrupper tjänar behöver man inte vara raketforskare för att fixa.
Skattade inkomster är offentliga, ta en yrkesgrupp som advokater är ju inget svårt då dom skall ha licens.
Du kan gå till skattekontoret och köpa en bok med allas inkomster och sparade förmögenheter i din kommun, om dom inte har ändrat på det.

"Uppgifter om lön, inkomst och kapital är något som alltid har lockat den nyfikne.

Denna typ av information är och har alltid varit väldigt känslig, inte många vill berätta vad de har i lön till sina nära och bekanta. Men många är vi som är nyfikna och vill veta. Det många dock inte vet är att denna typ av information är offentliga uppgifter som man kan få gratis via skatteverket." De flesta ser till att få mer i förmåner samt avskrivningar an vad de tar ut i lön , och det är det sista du ser i dina artiklar

Så det är ju inget svårt men ett stort jobb att sammanställa snittlöner, desto enklare högsta och lägsta löner.
:rolleyes: sorry ,men nu har du nog gjort det lätt för dig ,om du tror att du kan få fram en snittlön så kan du ha rätt i vissa fall , men lön och vad man får i fickan är inte samma sak som egenföretagare , tro du det verkligen Jonas ??

Är i princip helt ointresserad av vad andra tjänar (förutom min fru, så att jag vet hur många öl hon kan bjuda mig på).

Dels har jag betydligt viktigare saker för mig än att sitta och sammanställa andras löner, dessutom påverkar det ju inte min egen situation ett dugg.

Dock vet jag många (ffa kvinnliga) bekanta som tycker det är oerhört viktigt att jämföra med bekanta vad som tjänas, vilken bil man har etc (ofta dock inte hur mkt lån de har märkligt nog).

Men vi är alla olika, för en del är det viktigt att veta sin plats i hackordningen, för andra lite mindre viktigt.

:rolleyes: sorry ,men nu har du nog gjort det lätt för dig ,om du tror att du kan få fram en snittlön så kan du ha rätt i vissa fall , men lön och vad man får i fickan är inte samma sak som egenföretagare , tro du det verkligen Jonas ??

Egenföretagare är väl i princip idi*ter om de tar ut hög lön. En lön precis under brytpunkten och resten i utdelning är väl det som ger bäst verkningsgrad? Så gör ju mediaeliten i Sv iaf.....

Skattad personlig inkomst.
Jag har inte skrivit ett skit om vad företag tjänar, vitt eller svart.

Där kan man ju bre på med sina advokatarvoden och kalla det inkomst och glömma av att berätta om utgifterna.

Är i princip helt ointresserad av vad andra tjänar (förutom min fru, så att jag vet hur många öl hon kan bjuda mig på).

Dels har jag betydligt viktigare saker för mig än att sitta och sammanställa andras löner, dessutom påverkar det ju inte min egen situation ett dugg.

Dock vet jag många (ffa kvinnliga) bekanta som tycker det är oerhört viktigt att jämföra med bekanta vad som tjänas, vilken bil man har etc (ofta dock inte hur mkt lån de har märkligt nog).

Men vi är alla olika, för en del är det viktigt att veta sin plats i hackordningen, för andra lite mindre viktigt.
Men du har tid och nyfikenhet att läsa igenom denna tråden och kommentera löner, lite som nmax 5555 ;)

Men du har tid och nyfikenhet att läsa igenom denna tråden och kommentera löner, lite som nmax 5555 ;)

Det har jag faktiskt. Det är betydligt mer intressant än k*kmätning om löner. Det är jag som bestämmer vad jag har tid med, inte du.

Sen när det gäller jämförelsen med nmax så är vi nog så olika det går att bli.

Egenföretagare är väl i princip idi*ter om de tar ut hög lön. En lön precis under brytpunkten och resten i utdelning är väl det som ger bäst verkningsgrad? Så gör ju mediaeliten i Sv iaf.....
Precis som jag ser det , och det lär inte Jonas hitta någonstans ,men även detta är inkomster i annan form :) dessa advokater är enmans egenföretagare , de har dessutom skall att sköta detta (oftast) på rättsätt , dvs enligt lagen , men precis under radarn ...

Varför vill man veta vad en advokat har i snittlön?
Fullständigt ointressant om du frågar mig, lika ointressant som vad sjöfolk tjänar.
Skiter fullständigt faktiskt i vad nån här mer en jag själv tjänar och har noll behov av att prata om eller att jämföra min inkomst med andras, men alla är vi olika.

Betydligt intressantare att OMX ramlat under 1640.
Skål grabbar, är ju fredag idag

Kanske vi jämför löner för lite i Sverige och därför vi är så dåliga på att förhandla om dom, när låglöneländer som Fillipinarna kan komma till internationella rederier och tjäna mer än Svenskar och då tjänar dom det skattefritt.
Har du några tips till frugans kusiner som jobbar åt Unifeeder, där är lönerna inte vad du beskriver, dom tjänar bara något mer än en filippinsk läkare men en tredjedel eller lägre än en svensk sjöman.

Har du några tips till frugans kusiner som jobbar åt Unifeeder, där är lönerna inte vad du beskriver, dom tjänar bara något mer än en filippinsk läkare men en tredjedel eller lägre än en svensk sjöman.
Då är dom antagligen på container eller? det och bulk är väl bland dom sämst betalda.
Jag tror säkert dom har bättre koll på det än mig, dom vet oftast var det är bäst betalt men hård konkurrens även för filippinarna.

Offshore fartyg brukar vara det bäst betalda men det vet dom nog.

Vilken position har dom då?

Det är ett stort hopp mellan en junior befäl lön och upp till seniorbefäl lön för filippinare.

Här ombord skiljer det sig 5000NOK mellan 2:dre styrman och överstyrman, skandinav.

För Filippinarna skiljer det sig 5000 dollar mellan dom 2 positionerna på våran fartygstyp.

Det är ju när dom kommer i seniora positioner ombord som dom tjänar riktigt bra, 1:ste maskinist, Chief Engineer, Överstyrman och Kapten..

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka
Topp