Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Är det allt i allmän pension? Då måste du ha borta rätt många tjänsteår med dina trots allt höga inkomster under + 25år eller en arbetsgivare som inte betalat in rätt arbetsgivareavgifter och skatt.
Har jobbat sen jag var 16 år med undantag på två år då jag pluggade ,, Aldrig sjukskriven eller arbetslös ,, pensioner är en lögn ,, det kommer fler att bli varse ,

har ju nu ett extrajobb där jag av varje kund måste fråga om deras pension , detta då jag säljer betalkort , där får jag en grymt bra uppfattning (ca 15 kunder varje dag ) om vad folk har i pension , exempel vis som är födda 1950 som jag själv har från det gamla och det nya systemet , de som är födda ca 1940 har en helt annan pension från staten , ca 50% mer ,och då har de varit som vi säger vanliga jobbare ,, inte tjänstemän som jag själv varit . alla utan undantag födda 1950 eller senare har som jag sett max 10600 kr /månad i statlig pension ,många har som jag tjänstepension , en tickande bomb om ett par år då den är slut för alla som gick 2015 eller om jag så säger efter fem till tio år . men det skiter ju denna skitregering i ,man ger i stället alla resurser till framtids-Svenskarna :) Det börjar bli ett farligt stort missnöje bland 50 talisterna ;)

Senast redigerad av en moderator:
Har du några tips till frugans kusiner som jobbar åt Unifeeder, där är lönerna inte vad du beskriver, dom tjänar bara något mer än en filippinsk läkare men en tredjedel eller lägre än en svensk sjöman.
Skiljer sig ju mycket i lön mellan fartygstyper.
Jag vikarierade några månader som andre styrman några turer på Svensk bunkerbåt efter skolan innan jag fick jobb här jag är nu.
Tjänade bara 21.000 i månaden brutto, tjänade mer att gå som kajgubbe i oljehamnen men jag vikarierade bara där för att kunna skriva in erfarenhet i CV:t och gå vidare, annars kunde jag lika gärna suttit och kollat på slangarna när vi lastade/lossade båtar i hamnen utan utbildning och tjänat mer.

Har jobbat sen jag var 16 år med undantag på två år då jag pluggade ,, Aldrig sjukskriven eller arbetslös ,, pensioner är en lögn ,, det kommer fler att bli varse ,

har ju nu ett extrajobb där jag av varje kund måste fråga om deras pension , detta då jag säljer betalkort , där får jag en grymt bra uppfattning (ca 15 kunder varje dag ) om vad folk har i pension , exempel vis som är födda 1950 som jag själv har från det gamla och det nya systemet , de som är födda ca 1940 har en helt annan pension från staten , ca 50% mer ,och då har de varit som vi säger vanliga jobbare ,, inte tjänstemän som jag själv varit . alla utan undantag födda 1950 eller senare har som jag sett max 10600 kr /månad i statlig pension ,många har som jag tjänstepension , en tickande bomb om ett par år då den är slut för alla som gick 2015 eller om jag så säger efter fem till tio år . men det skiter ju denna skitregering i ,man ger i stället alla resurser till framtids-Svenskarna :) Det börjar bli ett farligt stort missnöje bland 50 talisterna ;)
Du har haft högre inkomster än jag i ditt yrkesliv, ändå får jag 18.100kr i Allmän pension mot dina 10.600kr :D

Skiljer sig ju mycket i lön mellan fartygstyper.
Jag vikarierade några månader som andre styrman några turer på Svensk bunkerbåt efter skolan innan jag fick jobb här jag är nu.
Tjänade bara 21.000 i månaden brutto, tjänade mer att gå som kajgubbe i oljehamnen men jag vikarierade bara där för att kunna skriva in erfarenhet i CV:t och gå vidare, annars kunde jag lika gärna suttit och kollat på slangarna när vi lastade/lossade båtar i hamnen utan utbildning och tjänat mer.
Tänkte mer på ett specifikt rederi som tips åt Filippinarna, gärna namn på rederiet.
Det vore trevligt att hjälpa dom att bli rika.... ;)

Ja varför har du inte högre pension innan det tjänade ju du 45.000 med.
Du borde kunnat ha ett bra pensionsparande med dom lönerna du haft och tycker du borde ha ut lite mer i pension än det du skrev sist?

Japp, som jag ser det så är vi påsatta runt om ,, har tjänat mellan 25-40.000 de senaste 25 åren och obetydligt lägre innan , hade jag förlitat mig på Sveriges statliga pensioner så hade jag verkligen varit fattig .. En ren blåsning , men 250 miljarder som stals ur AP fonden skulle räckt ganska långt som jag ser det ...16500 kr får jag ut rent i månaden , inte skit men ganska taskigt och inte 80% av lönen som utlovats , av dessa så är endast 10600 från staten , resten tjänstepensioner[/QUOTE]
Är det inte ganska rimligt att när det nya pensionssystemet införs,tas 250miljarder ( eg.320) för att täcka upp för garanti,efterlevnads och förtidspensioner?
Dessutom var Bildt statsminister när beslutet togs,Persson inte ens partiledare.
Alla partier var med om beslutet.
Persson fick äran att genomföra det.

Japp, som jag ser det så är vi påsatta runt om ,, har tjänat mellan 25-40.000 de senaste 25 åren och obetydligt lägre innan , hade jag förlitat mig på Sveriges statliga pensioner så hade jag verkligen varit fattig .. En ren blåsning , men 250 miljarder som stals ur AP fonden skulle räckt ganska långt som jag ser det ...16500 kr får jag ut rent i månaden , inte skit men ganska taskigt och inte 80% av lönen som utlovats , av dessa så är endast 10600 från staten , resten tjänstepensioner
Är det inte ganska rimligt att när det nya pensionssystemet införs,tas 250miljarder ( eg.320) för att täcka upp för garanti,efterlevnads och förtidspensioner?
Dessutom var Bildt statsminister när beslutet togs,Persson inte ens partiledare.
Alla partier var med om beslutet.
Persson fick äran att genomföra det.[/QUOTE]
Vem var Moderat , inte jag i alla fall , och näää AP fonden skall inte finansiera detta med efterlevnads och andra fuskpensioner ,, det är dessa stålar som nu folk tar ut som aldrig bidragit med en krona , ren stöld av våra surt intjänade stålar ,INGET annat :confused:

Men vill du hjälpa dom att tjäna pengar så.
Nu vet jag inte vad dom har för positioner.

Men om vi antar att dom är matroser eller motormän så kan du ju börja med att betala utbildningen för dom, grundutbildningen har dom antagligen redan så du får väl stå för examen.
Deras utbildningssystem för sjömän skiljer sig från vårt.

Sen extrakurser för har dom då varit på container så behöver dom flera dyra kurser för att kunna gå på offshore båtar.

Skall dom på min båttyp får du nog räkna med att punga ut några 100.000kronor.

Brukar ju rederiet stå för det men då har dom oftast haft dessa människor på båtarna sen dom var matroser.

Vanligt att filippinarna går sin grundutbildning, sen börjar arbeta som matros för ett rederi som vårat till exempel om dom har tur.
Fför att jobba på fartygstypen jag är på gör dom sin sjötid som lättmatros och matros för att få avlägga examen som 3:dje styrman efter det, sen blir skickade till Norge på extra kurser som behövs.

DP-starter.
Referenssystem.
Offshore loading 1.
Offshore loading 2.
DP-experience.
DP-Examen.

Bara dom kurserna går på ca. 150.000-200.000 NOK.
Sen skall dom få ett jobb med, dessa jobb är ju svårast att få och tror inte dom får det då det redan är många filippinare i rederiet som har kurserna men är på rederiets vanliga tankers och väntar på en plats..

Dessa kurser står rederiet för om du som filippinare är rederiets man sen innan och vart med sen lättmatros och matros tiden.

Som sagt var dom Filippinarna har nog full koll på var man tjänar pengar, har inte träffat en filippinsk sjöman som inte känner till vilka rederi som betalar bäst och bra mycket bättre koll än mig så dom behöver nog inget tips från vare sig mig eller dig.

Det är inte bara att byta rederi för man har vart på sjön och har du då varit på container fartyg så har du antagligen minimum i certificate, har ju inte ens tankerman och kan gå som styrman på tankbåt, hade dom bara haft det hade dom säkert kunnat dubbla sina löner mot container.

Jag vet inte vad lönerna är på containerbåtar, jag har bara hört rykten att en 3:dje styrmanslön där är i klass med en Filippinsk matroslön på våran fartygstyp och att matroserna bara har 500-700 dollar på containerbåtar men det är som sagt var hörsägen så vet ej.

Men om vi antar att dom är matroser eller motormän så kan du ju börja med att betala utbildningen för dom, grundutbildningen har dom antagligen redan så du får väl stå för examen.
Nej, för h*****e jag har sett vilka hus och bilar dom har, sånt kommer jag aldrig ha råd med.
Dom tjänar ju trots allt mer än en läkare. :)
Nu är dom ute på ett pass igen så jag kan inte fråga, om jag minns rätt var det i 7 månader dom skulle vara ute.

Nej, för h*****e jag har sett vilka hus och bilar dom har, sånt kommer jag aldrig ha råd med.
Dom tjänar ju trots allt mer än en läkare. :)
Nu är dom ute på ett pass igen så jag kan inte fråga, om jag minns rätt var det i 7 månader dom skulle vara ute.
Ja det är det vanliga för Filippinska junior befäl och matroser 6-9 månader och 2-3 månader hemma.
Seniorer på vissa rederier, vårat bla. 3 månader ute 3 hemma.

Ligger en FSU här i bukten "Patani spirit", vet inte exakt var om det är utanför Pattaya eller mer söderut, @SatanG vet väl han brukar ju lasta från den har jag för mig han skrev.
Filippinsk lättmatros farfar är Chief engineer där och han påstod att hans farfar hade 15.000 dollar i månaden när han var ombord och dom går 4 veckor på och 4 veckor hemma.
Men även det är ju hörsägen.

Så det gäller ju att hitta rätt.

Det är rätt intressant diskussion för många tror att vi har höga löner men de menar nog skatter istället.
Innan jag slutade min karriär på livsmedelsbranschen så jobbade jag i olika länder mest i dom Baltiska länderna och Finland förutom Sverige då förstås. Jag jobbade med utveckling som egentligen svarade bäst på min utbildning.
När jag började utomlands så dubbla ses min lön ungefär Plus att man hade utlandstaktamente som var generös.
Så vill man ha hög lön, stanna inte i Sverige är absolut min lärdom. Däremot om man älskar skatter som många svenskar tycks göra gör man helt rätt att stanna i Sverige. :p

Tyskar har väl högre löner tror jag, men de flesta jag har umgåtts med i Thailand och några i Phil verkar ha urusla pensioner och försäkringar, skatt kanske inte är så dumt ändå. ;)

Tyskar har väl högre löner tror jag, men de flesta jag har umgåtts med i Thailand och några i Phil verkar ha urusla pensioner och försäkringar, skatt kanske inte är så dumt ändå. ;)
Så du menar att pensioner i Sverige är bra, jag jar fått helt annan uppfattning av diskussionen här.
:p

Men vill du hjälpa dom att tjäna pengar så.
Nu vet jag inte vad dom har för positioner.

Deras utbildningssystem för sjömän skiljer sig från vårt.

Sen extrakurser för har dom då varit på container så behöver dom flera dyra kurser för att kunna gå på offshore båtar.

Skall dom på min båttyp får du nog räkna med att punga ut några 100.000kronor.

Brukar ju rederiet stå för det men då har dom oftast haft dessa människor på båtarna sen dom var matroser.

Vanligt att filippinarna går sin grundutbildning, sen börjar arbeta som matros för ett rederi som vårat till exempel om dom har tur.
Fför att jobba på fartygstypen jag är på gör dom sin sjötid som lättmatros och matros för att få avlägga examen som 3:dje styrman efter det, sen blir skickade till Norge på extra kurser som behövs.

DP-starter.
Referenssystem.
Offshore loading 1.
Offshore loading 2.
DP-experience.
DP-Examen.

Bara dom kurserna går på ca. 150.000-200.000 NOK.
Sen skall dom få ett jobb med, dessa jobb är ju svårast att få och tror inte dom får det då det redan är många filippinare i rederiet som har kurserna men är på rederiets vanliga tankers och väntar på en plats..

Dessa kurser står rederiet för om du som filippinare är rederiets man sen innan och vart med sen lättmatros och matros tiden.

Som sagt var dom Filippinarna har nog full koll på var man tjänar pengar, har inte träffat en filippinsk sjöman som inte känner till vilka rederi som betalar bäst och bra mycket bättre koll än mig så dom behöver nog inget tips från vare sig mig eller dig.

Det är inte bara att byta rederi för man har vart på sjön och har du då varit på container fartyg så har du antagligen minimum i certificate, har ju inte ens tankerman och kan gå som styrman på tankbåt, hade dom bara haft det hade dom säkert kunnat dubbla sina löner mot container.

Jag vet inte vad lönerna är på containerbåtar, jag har bara hört rykten att en 3:dje styrmanslön där är i klass med en Filippinsk matroslön på våran fartygstyp och att matroserna bara har 500-700 dollar på containerbåtar men det är som sagt var hörsägen så vet ej.

Behöver juniorbefälen dessa kurser, tidigare behövde bara seniorerna t.ex. DP?

I Maersk Tankers tror jag matroserna ligger på runt 1700 usd, pumpmannen ligger på 2500-3000 usd och liknande för kockarna. Detta inklusive övertid som alla gör alltså. Detta när de är ombord och inte hemma och är naturligtvis skattefritt.

/ SatanG

Behöver juniorbefälen dessa kurser, tidigare behövde bara seniorerna t.ex. DP?

I Maersk Tankers tror jag matroserna ligger på runt 1700 usd, pumpmannen ligger på 2500-3000 usd och liknande för kockarna. Detta inklusive övertid som alla gör alltså. Detta när de är ombord och inte hemma och är naturligtvis skattefritt.

/ SatanG
Två DP utbildade måste sitta vakt på en DP klass 2 båt hela tiden, det som är DP klass 2, backup för allt även det mänskliga.
Splittade maskinrum, dubbla maskiner, 2 propellrar, splittade el-tavlor, dubbla DP etc. allt skall var uppbackat om ena sidan falerar, så skall båten fortsatt kunna hålla position för att kunna gå säkert ifrån fältet.

Tror inga DP klass 1 fartyg har lov att lasta längre på några fält i Nordsjön, iallafall inte på dom Norska, rederiets sista DP klass 1 fartyg håller på och byggs om till FSO nu.
Men även på den blev det krav att vara 2 på bryggan när vi låg på DP, ja var på den några månader när jag började i rederiet..

Juniorer behöver bara DP basic och vi seniorer DP advanced.
Så för en skandinav går han en DP basic kurs eller DNV:s nya kurs som heter DP starter.
Då kan han vara backup DP vakt.

För Filippinarna kör dom en annan utbildnings strategi, dom kör på med alla kurser med en gång på dom, dem kurser jag skrev i tidigare inlägg.
Detta gäller då för shuttle tanker.

En skandinav han gör sin DP basic eller DP starter när han börjar i rederiet.

Han gör även offshore loading fas 1 direkt han börjat.

Efter ca. 2 år så går han Offshore loading fas 2.

Sen var 3:dje (tidigare varannat) år så är det Offshore fas 3 kurs som är en repetitionskurs.

När han har fått sin sjötid på DP gör han Nautical institutes DP advanced eller DNV DP experience och tar ut sitt certifikat.

När han är redo för befordran till Senior befäl så går han referens system kurserna.

Ja det är det vanliga för Filippinska junior befäl och matroser 6-9 månader och 2-3 månader hemma.
Seniorer på vissa rederier, vårat bla. 3 månader ute 3 hemma.

Ligger en FSU här i bukten "Patani spirit", vet inte exakt var om det är utanför Pattaya eller mer söderut, @SatanG vet väl han brukar ju lasta från den har jag för mig han skrev.
Filippinsk lättmatros farfar är Chief engineer där och han påstod att hans farfar hade 15.000 dollar i månaden när han var ombord och dom går 4 veckor på och 4 veckor hemma.
Men även det är ju hörsägen.

Så det gäller ju att hitta rätt.

Jag lastar från "Pathumabaha"., kommer dit imorgon bitti. Tänk på att de 15k usd som chiefen tjänade bara gäller när de är ombord så den kan vi nog halvera.
Lotsarna här tjänar rätt bra för att vara Thai, runt 350k battingar i månaden och samma när de är hemma men jag gissar att de skattar antagligen på det. Dock mer eller mindre omöjligt för oss faranger att bli då de flesta hamnar har statliga lotsar, ska man få jobb på något privat så måste man nog mer eller mindre vara ingift i hamnchefens familj samt tala thai flytande. Här jobbar lotsarna 15 dagar on/off vilket även surveyors och safety officern gör. De sistnämda har nog inga höjdarlöner, har hört siffror på 30k-50k baht för surveyors.

/ SatanG

Jag lastar från "Pathumabaha"., kommer dit imorgon bitti. Tänk på att de 15k usd som chiefen tjänade bara gäller när de är ombord så den kan vi nog halvera.
Lotsarna här tjänar rätt bra för att vara Thai, runt 350k battingar i månaden och samma när de är hemma men jag gissar att de skattar antagligen på det. Dock mer eller mindre omöjligt för oss faranger att bli då de flesta hamnar har statliga lotsar, ska man få jobb på något privat så måste man nog mer eller mindre vara ingift i hamnchefens familj samt tala thai flytande. Här jobbar lotsarna 15 dagar on/off vilket även surveyors och safety officern gör. De sistnämda har nog inga höjdarlöner, har hört siffror på 30k-50k baht för surveyors.

/ SatanG
Men det är ju ändås bra vad tjänar en Svensk Chief på Svensk båt 40.000-45.000 eller?
Har dålig kolla på dom Svenska lönerna.
Dubblar vi den Svenske chiefens lön så har fortsatt Filipinske Chiefen där mycket mer betalt och det skattefritt.
Inte klokt.

Och Thailändsk lots 350k baht, Svensk Lots runt 50.000-55.000 kronor?

Ja som sagt, utbildning och lön i Sverige verkar inte följa resten av världen.

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka
Topp