Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Ja det är nog så tyvärr. Sen tycker jag personligen att det är alldeles för mycket fixering på titel/kläder och hur du ser ut bland folk. Försöka se rik ut för att imponera sätter en ju i en sämre sits då man måste leva upp till det hela tiden och då leva över sina tillgångar.
Kika på Thai , de är ytterligare ett praktexempel på att visa utåt att man har nåt man inte har ;)
Till och med Faranger i Thailand köper ju bilar på avbetalning ,, För mig helt oförståeligt

Kika på Thai , de är ytterligare ett praktexempel på att visa utåt att man har nåt man inte har ;)
Till och med Faranger i Thailand köper ju bilar på avbetalning ,, För mig helt oförståeligt
Varför är det oförståeligt??
Jag har själv köpt bil på en kort avbetalning, färdig betald i slutet av nästa år, billån på Tisco bank, vad är det som är så oförståeligt med det?
Flesta köper väl sina bilar på avbetalning även i Sverige.

Jag har själv köpt bil på en kort avbetalning, färdig betald i slutet av nästa år, billån på Tisco bank, vad är det som är så oförståeligt med det?
Köpa bil på avbetalning är ju inget konstigt i sig men att du gör det Jonas förvånar lite.
Vad var motivet till det?

Ja det är nog så tyvärr. Sen tycker jag personligen att det är alldeles för mycket fixering på titel/kläder och hur du ser ut bland folk. Försöka se rik ut för att imponera sätter en ju i en sämre sits då man måste leva upp till det hela tiden och då leva över sina tillgångar.
Min känsla är att folk som eg inte har några pengar har det största behovet av att se rika ut. Någon form av komplex som gör att folk vill glänsa med prylar, lön etc.

Köpa bil på avbetalning är ju inget konstigt i sig men att du gör det Jonas förvånar lite.
Vad var motivet till det?
Samma som innan, jag har skrivit det tidigare.
Jag gick ur skolan och börja jobba för 7 år sen det finns ingen förmögenhet sparad här.
Jag kan betala bilen kontant men vad händer om någon i familjen tex får cancer och pengar behövs snabbt. andrahandsvärdet är inte så stort på en bil.
Det är precis samma anledning till att jag inte köpt hus än.
Jag valde att köpa på avbetalning och ha kvar en säkerhet på banken och annat sparande ifall nöden kräver.
Jag köpte ju en condo med och den låna jag inte till och sonens skola skall betalas.
Hade jag haft bättre sparat hade jag gjort annorlunda.
Jag lever heller inte lika ekonomiskt som dig och tycker jag har vart generös när jag köpt ett par tofflor för 100 baht till frugan.

Vi har nog lite större månadsutgifter ;)
Fast jag sparar hyfsat med men det tar sin tid, bara för man börjat jobba så fylls ju inte kontot dag 2.

Senast redigerad av en moderator:
Jo det kostar ju att ligga på topp men en bil är väl inte många veckors extra jobb?
Du brukar ju skriva att du jobbar ihop ett hus snabbt så en bil e väl inget.

Jo det kostar ju att ligga på topp men en bil är väl inte många veckors extra jobb?
Jag har väl aldrig skrivit att jag jobbat ihop ett helt hus snabbt?
Det är nog din tolkning.
Men du vet ju vad jag tjänar så är väl bara att räkna hur snabbt det går.

Sen skall det finnas extra jobb och för att få det måste någon vara sjuk.

Men får jag 2 veckor extra så blir det 100.000 NOK för dom 2 veckorna och sen den vanliga lönen i tillägg på det för jag har ju lönen jag skulle haft om jag vart hemma också utöver det.

Då du inte verkar vara ens i närheten att ha något vidare kapital eller någon vidare inkomst, så kanske du bör lyssna på Jonas och lära dig ett eller annat.

För min del så hade jag kunnat pyntat bort huslån för något år sedan. Jag har valt att inte göra det av följande orsaker.

1. Då jag har lånet delat i 3-delar varav ett som jag inte amorterar på och räknestycket på det senast nämnda lån följer.

Amorteringsfritt lån på 300.000kr ger mig en månadskostnad på 362kr före eventuella skatteavdrag.
Om jag placerar mina 300.000kr så har jag en avkastning som vida överstiger 362kr/ månad och dessutom är pengarna tillgängliga för...ja, om jag nu vill köpa en påse med kattskit eller annan vara.

Jag pröjsar inte 300.000kr för att bli av med den ekonomiskt tunga bördan på 362kr/ månad.

Sedan kan du räkna själv hur många år det tar mig, genom den besparingen, att komma upp i tillgängligt kapital på 300.000kr.

Givetvis kan jag pynta bort alla lån och låna på nytt om jag skulle behöva pengar, men i mitt fall ör det inte ekonomiskt försvarbart.

Intressant, utveckla gärna vad du menar med att man måste leva upp till detta. Menar du ny dyr bil, störst kåk eller hur menar du?
Själv försöker jag se hel och ren ut, försöker klä mig hyffsat efter omgivning dvs ser inte ut som jag bor på kaosarn rd om jag ska på middag på bättre ställe etc.

/ SatanG

Nä det är inget oförståeligt i detta, om man nu inte vill fatta för då blir det knepigare förstås.
Vi köpte en Honda Accord för ett år sedan och frugan lånade då hälften av kostnaden.
Skälet till detta var helt enkelt att vi planerar att bygga till huset med större kök och ett mindre angränsande rum där vi kan stuva undan svärmor så vi/hon får lite mer privatliv när vi hinner och får lust. Jag har inte snackat med någon byggare än men avrundar i huvet till en mille så behöver jag förhoppningsvis inte bli besviken sen. Vid tillfället hade vi inte cash till allt i Thailand inte heller tyckte jag överföringskursen var särskilt förmånlig för att addera kostnaderna som behövs eller att jag hade någon större lust att sälja av aktier/fonder i Sverige och därför lånade vi helt enkelt halva bilen, ett år kvar på det och inget att tjafsa om.
Om 2.5 månad drar vi till Zell am see för att kasta snöboll och åka pulka så där går det ju lite stålar också ;-)

Jag tror du gör och tänker helt rätt ang. din ekonomi så kör hårt på det du väljer.

/ SatanG

Var får svenskarna sina pengar ifrån? , varenda truckförare med i stort sett bara grundskola som utbildning på min förra arbetsplats äger hus, sommarstuga, bilar i det högre prissegmentet, snöskoter och givetsvis en båt stor nog att övernatta i.
På det lägger man pengar på en två veckors Thailandssemester på vintern, en sväng till Grekland i maj och mycket pengar på nöjen varje år.

Har ju inget med lön att göra, utan att de överbelånar sig själv?!

Min känsla är att folk som eg inte har några pengar har det största behovet av att se rika ut. Någon form av komplex som gör att folk vill glänsa med prylar, lön etc.

Så är det säkert i många fall men sen ser jag inget konstigt i att man ibland väljer bättre kvalitet även om det är dyrare. Det går ju oftast hand i hand och är väl naturligt för de flesta att sträva uppåt, om det finns stålar så gör det väl inget men man bör ju inte toklåna för att köpa saker man troligen inte kan klara av att betala senare.
Jag köpte tidigare en Iphone 5, bra storlek för bakfickan och bra pris då 6:an släpptes. Då köpte frugans moster 6:an vilket för mig verkar lite felprioriterat med tanke på att hon är lågavlönad fabriksarbetare men för henne så gav den antagligen ett härligt välbefinnande.

/ SatanG

Var får svenskarna sina pengar ifrån? , varenda truckförare med i stort sett bara grundskola som utbildning på min förra arbetsplats äger hus, sommarstuga, bilar i det högre prissegmentet, snöskoter och givetsvis en båt stor nog att övernatta i.
På det lägger man pengar på en två veckors Thailandssemester på vintern, en sväng till Grekland i maj och mycket pengar på nöjen varje år.
Känner en truckförare som jobbar iofs oregelbundna tider men drar in 50k/mån för att köra truck i hamnen göteborg;)
Han har och gör allt du säger, nu är han en jäkel på aktier också;)

Tror att om man lever goda livet enbart på lånade pengar kommer tiden snabbt ikapp:rolleyes:

Tror att om man lever goda livet enbart på lånade pengar kommer tiden snabbt ikapp:rolleyes:

Ja den är bra!!!! Precis så är det tiden kan vi aldrig springa ifrån, så sa Buddha för 2500 år sedan och gäller än idag! Även Einstein sa det, ni vet relativitetsteorin:), tiden är rummet E = mc2:D

Behövs väl ingen hög lön för att casha en vanlig bil?
En nissan X-trail hybrid min modell kostar 400.000 SEK, inte många i min ålder jag känner, kanske inte någon som cashar en sådan.

Men jag kommer inte från någon samhällsklass heller där man kan casha hus och ny bil.

Antar att du cashade ditt hus när du köpte det i Sverige och om du haft det dina nya bilar?

Jag är glad att jag är i en situation där jag kan betala av en sådan bil på par år, det var jag inte innan jag gick in i skolan så ett stort kliv för mig och något jag är stolt över.

Behövs väl ingen hög lön för att casha en vanlig bil?

Var ju inte det som var frågan, du hade skepsis varför han ville köpa på avbetalning, så det handlar ju inte om cash, du pekar på att varför skall han göra det, jo ibland kan det vara mer förmånligt att köpa bil i Thailand på avbetalning, du vet ju inte vad som ingår, kanske, det finns vinster i avbetalningen som fri service och annat t ex, så varför inte lugna sig lite innan man svarar !

Var ju inte det som var frågan, du hade skepsis varför han ville köpa på avbetalning, så det handlar ju inte om cash, du pekar på att varför skall han göra det, jo ibland kan det vara mer förmånligt att köpa bil i Thailand på avbetalning, du vet ju inte vad som ingår, kanske, det finns vinster i avbetalningen som fri service och annat t ex, så varför inte lugna sig lite innan man svarar !
Vet väl hur @nmax är, jag vet ju varför inläggen kommer, han är inte ett dugg intresserad.

Han gillar som han själv säger "nypa till folk, ge dom en känga".

Han föder ju sig själv på skadeglädje så antagligen sitter han och hoppas att jag har gått i personlig konkurs och har svårt att sköta avbetalningen på min bil.

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka
Topp