Nationellt ID-kort och pass i Sverige

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Polisen har nu på åtskilliga orter börjat med tidsbokning för att ansöka om nationellt ID-kort och svenskt pass. Vi drabbades av detta den gångna veckan eftersom frugans ID löper ut i april.

I Lund fanns ingen tid inom den närmaste månaden, vi lyckades dock få en tid den 31 mars i Landskrona. Så var vaksamma på detta, det är inte lika smidigt som det var tidigare.

För ytterligare upplysningar och tidsbokning se: www.polisen.se

Just vid denna perioden, när resor hägrar brukar det vara långa väntetider speciellt här i Sthlm! Måste nog kolla våra pass, vilka löper ut snart ... (och vilka har jag sålt ;) )

Även i Nacka strand här i stan så är det tidsbokning, tror det är väldigt vanligt nu för tiden

Måste fixa nytt pass men i gbg är det bara åka dit ingen bokning här ännu.

Ja de har bra öppettider också till kl20 många dagar så ska nog hinnas med.

Såg att frugans pass går ut i sommar så väl lika bra att hon beställer tid snart. Dotterns pass går knappt tre månader innan planerad hemresa från Thailand, vilket kan bli problem. Dock är hennes thaipass giltigt drygt två månader efter inresa ... det borde väl funka att resa in på thaipasset som då är giltigt och hem på det svenska som då är giltigt ... jobbigt och dyrt att skaffa nytt pass till henne i onödan som bara gäller tre år!

Såg att frugans pass går ut i sommar så väl lika bra att hon beställer tid snart. Dotterns pass går knappt tre månader innan planerad hemresa från Thailand, vilket kan bli problem. Dock är hennes thaipass giltigt drygt två månader efter inresa ... det borde väl funka att resa in på thaipasset som då är giltigt och hem på det svenska som då är giltigt ... jobbigt och dyrt att skaffa nytt pass till henne i onödan som bara gäller tre år!
Gäller dom bara i 3 år nu?

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/
5 år står det på polisens hemsida, det jag har med?

Senast redigerad av en moderator:
Det verkar som förändringarna ska träda i kraft nästa år. I ålder 6-12 år ska passen vara giltiga i tre år. Om barnets ålder är under sex år ska det vara giltigt bara två år. Många länder kräver ju att passet ska vara giltigt upp till ett halvår efter inresa vilket innebär att man måste söka pass var 18 månad för de små ... vari ligger terrorrädslan för dessa små kan man undra!

Ja det är knappast en vettig anledning, möjligtvis för att barn växer och fotot ska vara likt ?

Det verkar som förändringarna ska träda i kraft nästa år. I ålder 6-12 år ska passen vara giltiga i tre år. Om barnets ålder är under sex år ska det vara giltigt bara två år. Många länder kräver ju att passet ska vara giltigt upp till ett halvår efter inresa vilket innebär att man måste söka pass var 18 månad för de små ... vari ligger terrorrädslan för dessa små kan man undra!
Det låter ändå vettigt på ett sätt tycker jag. Små barns utseende förändras snabbt i den åldern så det måste bero på det. Det är nog ganska svårt att känna igen vår lilleman på hans två år gamla pass.

Senast redigerad av en moderator:
Det låter ändå vettigt på ett sätt tycker jag. Små barns utseende förändras snabbt i den åldern så det måste bero på det. Det är nog ganska svårt att känna igen vår lilleman på hans två år gamla pass.
Visst men varför ... är väl få som smugglar barn ... får väl börja med geometriska eller fingeravtryck som på de thailändska (visst var det väl så?)

Mycket märkligt. Jag har hört att vissa EU länder har 10 års giltighetstid på sina pass, exemprlvis Polen. Hur det är med barn där vet jag inte. Man kan tycka att reglerna borde vara enhetliga.

Mycket märkligt. Jag har hört att vissa EU länder har 10 års giltighetstid på sina pass, exemprlvis Polen. Hur det är med barn där vet jag inte. Man kan tycka att reglerna borde vara enhetliga.
Det stämmer, jag har sett det när jag jobbar eftersom jag har hand om besättningens pass då. Märkligt är det verkligen.

Kanske är för att många svenska pass säljs och hamnar i fel händer.

Liknande trådar

T
Svar
88
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
4
Visningar