Ni som bor i Thailand jobbar ni där nere o med vad?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
Sitter o funderar på att flytta ner till thailand men jag har inte kommit till åldern så jag kan pensioneras jag har ju 20 år kvar. Jag måste ju ha nån inkomst. Så jag funderar vad man kan ha för syselsätting
Jag jobbar som mekaniker inom entrprenadbanchen

Man skall ju vara expert på något om man skall få arbetstillstånd ,dvs att inte Thai klarar av det jobbet du som farang kan ... Dvs mekaniker, dom är heelt djäää...värdelösa mekaniker med mycket få undantag.. Skruvar (drar) sönder allt .. Om det är inom jordbruks eller entreprenadmaskinbranschen så blir det ju tveksamt då det mesta som går därnere är Kubota ,de går aldrig sönder ..... :D

Det är som Toyota ,kvalite, de vet att Thai förstör allt och servar helst inte ......Pom
mai mi tang syö naman köang

Därför närmast idiotsäker kvalitet ...

"Phonta " sa:
Man skall ju vara expert på något om man skall få arbetstillstånd ,dvs att inte Thai klarar av det jobbet du som farang kan ... Dvs mekaniker, dom är heelt djäää...värdelösa mekaniker med mycket få undantag.. Skruvar (drar) sönder allt .. Om det är inom jordbruks eller entreprenadmaskinbranschen så blir det ju tveksamt då det mesta som går därnere är Kubota ,de går aldrig sönder ..... :D

Phonta, det där med att vara expert i något som ingen annan kan är ju idag förmodligen helt bortom alla tänkbara sanningar och är en sanning med mycket modifikation. I teorin ja, men i praktiken inte. 2013 kan alla Thailändare allt.

Du kan jobba med vad du vill utan arbetstillstånd om du har rätt kontakter och om sanningen skall fram ingen bryr sig egentligen.

Jag har svart på vitt i många exempel bara här i lilla Ban Phe. Den största marknaden här Sala Sang Kashi, står en tysk i ett stånd och säljer hamburgare.

Vem som helst av thailändare kan göra en hamburgare så det behövs ingen expertis för det, se bara på alla Mac Donalds, där jobbar ingen utlänning men de har hamburgare.

Vi var på en tillställning på ett ställe som heter Tamnanpar i Ban Phe, där de ofta har en massa spektakel och denna kväll var det Rayong Cowboy Night. Kul som fanken alla var utklädda till Indianer och Cowboys och det var texasmat och countrymusik, vem stod där och sålde hamburgare, jo samma tysk.

Jag har fler exempel och jag har ju ett kafé i Ban Phe, jag skulle kunna stå där och sälja och serva mina gäster utan att någon som helst skulle bry sig och skulle de det, är de ute i ogjort ärende! Allt handlar om kontakter och inflytande.

Insayt

"Insayt " sa:
Phonta, det där med att vara expert i något som ingen annan kan är ju idag förmodligen helt bortom alla tänkbara sanningar och är en sanning med mycket modifikation. I teorin ja, men i praktiken inte. 2013 kan alla Thailändare allt.

Du kan jobba med vad du vill utan arbetstillstånd om du har rätt kontakter och om sanningen skall fram ingen bryr sig egentligen.

Jag har svart på vitt i många exempel bara här i lilla Ban Phe. Den största marknaden här Sala Sang Kashi, står en tysk i ett stånd och säljer hamburgare.

Vem som helst av thailändare kan göra en hamburgare så det behövs ingen expertis för det, se bara på alla Mac Donalds, där jobbar ingen utlänning men de har hamburgare.

Vi var på en tillställning på ett ställe som heter Tamnanpar i Ban Phe, där de ofta har en massa spektakel och denna kväll var det Rayong Cowboy Night. Kul som fanken alla var utklädda till Indianer och Cowboys och det var texasmat och countrymusik, vem stod där och sålde hamburgare, jo samma tysk.

Jag har fler exempel och jag har ju ett kafé i Ban Phe, jag skulle kunna stå där och sälja och serva mina gäster utan att någon som helst skulle bry sig och skulle de det, är de ute i ogjort ärende! Allt handlar om kontakter och inflytande.

Insayt

Tja.

Är du helt säker på att tysken inte har något arbetstillstånd?

Om du nu anser att alla med rätt kontakter kan jobba olagligt då fattar jag inte att du inte gör det själv. Det borde väl vara en dröm för dig som tydligen har en fru boende här. Att du väljer Sverige framför Thailand när det nu är så lätt att försörja sig här är mig en gåta.

Mvh trollet.

"trollet " sa:
Tja.

Om du nu anser att alla med rätt kontakter kan jobba olagligt då fattar jag inte att du inte gör det själv. Det borde väl vara en dröm för dig som tydligen har en fru boende här. Att du väljer Sverige framför Thailand när det nu är så lätt att försörja sig här är mig en gåta.

Mvh trollet.

Ja, jag är lika förundrad som du, varför skulle denne tysk ha arbetstillstånd för att stå och laga hamburgare, som dessutom smakar skit. ;D

Jag utgår bara ifrån att det måste ligga annat bakom och jag skall faktiskt ta tag i detta och undersöka hur det går till.

Jag tror fortfarande på att det ligger kontakter någonstanns bakom det hela. Likadant när jag nu var i Karon, var vi på marknaden där och handlade och då ser jag en engelsman stå och jälja kycklingklubbor med chilisås och jag tänkte hur i he..l, kan han stå där och sälja kycklingklubbor, det kan väl vilken thai som helst göra.

Så något är det och detta med att man måste ha en viss gåva eller kunskap som ingen Thai har stämmer ju inte då.

Som jag säger, ingen verkar bry sig i praktiken, men som jag sa, jag är fast besluten att ta reda på detta.

Sen trollet, jag anser inte att..., utan jag menar på att detta med att ha en speciell talang, gåva eller kunskap tydligen inte gäller i verkligheten.

Insayt

Troligtvis är det så enkelt att så länge ingen gör en anmälan. Så är det ingen som bryr sig.
På ön vi bor på just nu, kan man nog hitta på vad som helst och klara sig.
Skulle någon göra en anmälan så erbjuder Polisen att se till att den försvinner.

Har hört att för 30,000 Bath så kan polisen få saker att försvinna permanent.

Så kontakter är viktigt. Samma gäller pengar.
Och viktigast av allt. Låt inte en Thai få reda på om du är utan pengar.
Så länge de tror att du har gott om dem, så är det sällan några problem.

"trollet " sa:
Tja.

Att du väljer Sverige framför Thailand när det nu är så lätt att försörja sig här är mig en gåta.

Mvh trollet.

Tänkte på en annan sak trollet, dina frågor är ju inte helt utan grund, men verkligheten är ju som alltid annorlunda och mitt inlägga var ju inte om försörjning, utan arbeta där vilken thai som helst skulle kunna göra det.

Nä, visst i vissa avseenden är det lättare här än i Sverige. Mitt kafé genererar inte de pengar för en familj på l fyra personer ännu, men tanken är ju att det skall kunna utökas och att detta då skulle kunna bära hela vår familj.

Jag är full av framtidstro och vi har redan fått massor av positiv respons, sen jag lät bygga om och måla nytt och skaffat mer än bara kaffe, utan vi serverar goda bakelser, varma mackor, croissanter, varma äppelkakor och mycket mer, samt dricka, öl.

De kommer ända från Bangkok och Isaan för att dricka Malong Café kaffe, så du är välkommen in.

Just nu bär det inte för en hel familj, kanske om ett år eller så, jag har ingen brådska, i Thailand är honnörsordet chaa, chaa och chai yen, lugnt och fint så ordnar sig allt! ;D

Insayt

"Kentbra " sa:
Troligtvis är det så enkelt att så länge ingen gör en anmälan. Så är det ingen som bryr sig.
På ön vi bor på just nu, kan man nog hitta på vad som helst och klara sig.
Skulle någon göra en anmälan så erbjuder Polisen att se till att den försvinner.

Har hört att för 30,000 Bath så kan polisen få saker att försvinna permanent.

Så kontakter är viktigt. Samma gäller pengar.
Och viktigast av allt. Låt inte en Thai få reda på om du är utan pengar.
Så länge de tror att du har gott om dem, så är det sällan några problem.

Du har rätt Kentbra, och den största fienden är "avundsjukan", vi brukar ju tycka att den svenska avundsjukan är värst, men den thailändska avundsjukan kan föra dig till graven.

Vet en här i Suan Son Beach som har en restaurang nere vid beachen, han hade ett helvete med folk som anklagade honom för att jobba från just de intilliggande restaurangerna och det blev en hel del mutor och jävelskap innan det la sig, så kontakter och stöd i ryggen är inte fel.

Faktum är att skall du som falang äga din verksamhet och inte ha kontakter och stöd, ja då är det mycket svårare. Jag som ingift i en familj med skall vi säga vissa fördelaktiga positioner, är det en helt annan sak.

Så den thailändska avundsjukan, akta er för den.

Insayt

Det är nog så att dt mesta ni säger är korrekt ,det gäller att ha kontakter, vad som står i Thailands lagtext gäller bara i lagboken ,inte i verkligheten ;DOfta står nog en Thaifru för rulljansen när ni ser en farang jobba i tillex ett cafe ,detta är nog accepterat men ej ok enligt lagen ....Skall själv jobba som lärare och funderar därför på detta med OA visa eller Non immigrant spouse ,det första ger per automatic problem med arbetstillstånd ....

"Phonta " sa:
Det är nog så att dt mesta ni säger är korrekt ,det gäller att ha kontakter, vad som står i Thailands lagtext gäller bara i lagboken ,inte i verkligheten ;DOfta står nog en Thaifru för rulljansen när ni ser en farang jobba i tillex ett cafe ,detta är nog accepterat men ej ok enligt lagen ....Skall själv jobba som lärare och funderar därför på detta med OA visa eller Non immigrant spouse ,det första ger per automatic problem med arbetstillstånd ....

Har jobbat som lärare(engelsk) 2 omgångar.Retirement-visa och "workpermit" som skolan ordnande.Ingen ide att krångla för mkt....

Och jobbat med huset, trädgården m.m....även hjälpt grannar med div saker i trädgårn.
Tror inte att det är så farligt om man är "på god fot" med omgivningen....i alla fall inte i Isaan! :nod:

Mvh, Frank

Var ju i artikel i bangkok post för några månader sen att Thailand skulle satsas mer på att få hit fler faranger som eng lärare och skulle bli lättare med tillstånd för dom.

Ja men med deras engelska kunskaper så får dom nog ha hit faranger som lärare i 10 år till för att uppnå det målet. Kanske då kan den nya generationen lärare prata fullgod eng för att lära ut. Eller så får dom ragga eng lärare bland barerna i pattaya där dom med bäst eng kunskap håller till.

Lego! "workpermit"...precis som det stod...inom situationstecken! Vet inte vad det var för tillstånd egentligen.Men min frus bror som jobbar inom förvaltningen fixade papperet och...visst hade jag retirementsuppehållstillstånd.Tror att arbetstillståndet var lite mindre formellt kanske... 8)
För övrigt var undervisningen svår och besvärlig bland stökiga 12-åringar...och inte minst pga mina dåliga språkkunskaper i det Thailändska språket. Avsa mej uppdraget...och det var för några år sen. Nu har man en ny regel där man inte får undervisa som engelsklärare om man är fyllda 60 år vilket lär ta bort försörjningen för många falanger. Har varit en del rubriker kring detta.

:thumbsup: Frank

På tal om Engelska -Hittade den här på ett av de stora hotellens gym här i Phitsanulok.
Bara stor fantasi kan få en att förstå vad de menar. ;D ;D ;D ;D ;D

Anubaan

IMG_0132.jpg

"legolas " sa:
hahaha javisst helt rätt Jonas..... men det kommer att ta minst 50-70 år tror jag, med hårt arbete, innan Thailand som helhet kommer att kunna visa upp en nämvärt bättre kvalite på sina engelska kunskaper.... Inte nog att dom är värdelösa fullständigt på att prata, de är också fullständigt ointresserade av att lära sig, hela kulturen fullkomligt skriker ju ut "JAG VILL INTE LÄRA MIG FALANG, JAG TYCKER THAI ÄR BÄST"

legolas

Konstigt att du säger det..., på de senaste 20 åren har Thai-språket berikats med en massa låneord från engelskan och vilka står för den bedriften jo ungdomen, de plogar alltid vägen för nya saker, du snackar säkert bara med gamla gubbar i din egen ålder och då från länder du känner igen.

Ungdomen idag i Thailand är fantastiskt nyfikna på allt och när du ligger med näsan under jord kommer de att sjunga "I love Lego". ;D

Insayt

Insat

"legolas " sa:
jag vet inte om man skall klappa dig på axeln för att du är så förstående och blind vad det gäller Thailand, eller rent av ruska dig lite grand så då förstår lite mer.....

Om thailändskan har berikats så är det möjligt men det beror på som vanligt falang.... hade falang inte uppfunnit datorn, så hade thai inte kunnat sno ordet och säga - "Computér"........

Nu pratade jag inte alls om den saken, jag pratade ju enbart om hur fullständigt odugliga thai är på engelska, och hur lång tid det kommer att ta för dom att överhuvudtaget acceptera att det finns något värdefullt utanför deras egna jääkkla nationsgränser.......

Deras egna engelskalärare kan inte engelska, barnen märker de vuxnas inställning och de skiter högaktningsfullt, med de vuxnas fulla acceptans, att engelska är falang så bry dig inte.......

med den inställningen så kommer det att ta en evighet innan de ens fattar att detta är oerhört viktigt för hela landet... Thailand tar hand om Thailand... det är den största löjedom som jag någonsin hört talats om och stött på.... OK dra det till sin spjutspets då.... Ta hand om Er själva då...

Vi stoppar allt köp av ris, ananas, sockerrör ochallt annat som snälla länder importerar ifrån thailand,, ingen fara de klarar sig själva... De bidrager ju absolut med noll och ingenting så låt dom klara sig själva.... Faann , sluta att åka till Thailand och turista förresten, de bryr sig ändå inte......

DÅ får vi se hur starkt detta inkrökta land är.. Det är bara så himla synd tycker jag. Tänk så många människor som älskar detta land, som vill det så väl, men som bara möts av förakt, snikenhet, misstänksamhet vilket genererar utanförskap, för de som kommer till Thailand....

Låt oss bjuda på samma medicin som vi själva bjudes på.....

legolas

ps. ungdomen i Thailand är inte alls nyfikna av sig, de är grymt påverkade av sina stofiler till föräldrar och det enda intresse de har är om det kommit ut ett nytt datorspel de kan spela eller om det påbörjats en ny såpopera på TV;n med ploiingggg, boinggggg.... eller kanske svhvusss...

haha..., ja detta kan jag inte ens kommetera, så jag låter det vara!

Insayt

Kan bara hålla me Lego här
inte fan e dom intresserade att lära sig engelska lärarna e kass dom kan inte prata ett dugg engelska fast dom e engelska lärare kan bara kolla på tantensginte lärt sig ett skit o e helt ointresserad me tv o data spel det e det ända dom e intresserade av

så tror inte att 100 år kommer att räcka innan dom blir civiliserade o kan tala ett riktigt språk

micke

"glimten66 " sa:
Kan bara hålla me Lego här
inte fan e dom intresserade att lära sig engelska lärarna e kass dom kan inte prata ett dugg engelska fast dom e engelska lärare kan bara kolla på tantensginte lärt sig ett skit o e helt ointresserad me tv o data spel det e det ända dom e intresserade av

så tror inte att 100 år kommer att räcka innan dom blir civiliserade o kan tala ett riktigt språk

micke

Ett ytterligare bevis på den fömätna västerländska uppblåsta inställningen om vår redighet i västvärlden.

Vad menar du med detta, att Thailändare är ociviliserade grottmänniskor som inte har ett riktigt språk. Varje kultur har väl i sin kultur ett språk. Åk hem till Sverige så gör du en tjänst för det Thailändska sammhället, [@!#]???

så tror inte att 100 år kommer att räcka innan dom blir civiliserade
,hur jävla civliserad är du, du kan ju inte ens svenska , en mindre stava :thumbsdown:

Insayt

"Insayt " sa:
Ett ytterligare bevis på den fömätna västerländska uppblåsta inställningen om vår redighet i västvärlden.

Vad menar du med detta, att Thailändare är ociviliserade grottmänniskor som inte har ett riktigt språk. Varje kultur har väl i sin kultur ett språk. Åk hem till Sverige så gör du en tjänst för det Thailändska sammhället, [@!#]???

Insayt

Nej men bara sanningen thai kan inte o vill inte lära sig engelska har bara träffat en thai som pratade riktigt bra engelska en rik BKK bo som byggde en massa hus för oss falanger jag fråga hur det kom sig att han tala så bra han svarade för affärernas skull

så vakna upp från din dröm om det perfekta paradiset o inse sanningen om engelsakan o viljan.....

Visst thai e ett språk det me men dom e fan inte civiliserade överallt
o om du inte fatta va ja mena så va det att dom kommer inte att lära sig någe språk på minst 100 år för dom har inge intresse i det över huve taget

så vakna ur din dröm o se verkligheten (tomte)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp