Rätt och fel Nya trafiklagar från 5 april -17

 

kurant

Forumveteran
Bangkok: -- National and metropolitan police have announced that strict road safety measures will be in place from today.



The regulations refer to seatbelt wearing by drivers and passengers and the practice of travelling in the flat bed of pick-ups.



Drivers and passengers will face fines from today, reported Thai News Agency.



Withaya Prayongphan at national police HQ said that from today people would not be allowed to travel in the back of pick-ups.



The only exception will be made at Songkran where people will be allowed to be in the back in designated areas where water splashing is allowed.



But if they stray out onto the highway and are still in the back people will be fined.



A meeting at 9.30 am today will clarify the matter for all concerned, he said.



Withaya said that he accepted that Thailand was number two in the world for the worst accident statistics. He said it was for the public's own good to follow the law.



Deputy commander of the met police Jiraphat Phumijit said that the city force will be very strict on drink driving in the capital.



The new seatbelt laws will also be in force from today. He said that initially those in private cars will be fined just 100 baht though the law allows for a 500 baht fine to be levied. This applies to drivers and passengers.



This is so that the public can get used to the measures.



But he warned there will be no leniency for drivers and passengers in public transport vehicles. He warned that drivers and passengers can be fined up to 5,000 baht in the case of public transport vehicles.



Source: Thai News Agency
 
Intressant ... hur kommer det fungera när alla kommer till Isaan och ska åka till platsen där de ska fira Song Kran, finns ju inte plats inne i bilarna och inte tillräckligt mycket bälten ...

Dock inte en dag för tidigt!
 
Intressant ... hur kommer det fungera när alla kommer till Isaan och ska åka till platsen där de ska fira Song Kran, finns ju inte plats inne i bilarna och inte tillräckligt mycket bälten ...

Dock inte en dag för tidigt!
Tror inte det är att ta sig till Songkhran firandet som oroar folket i Isaan mest.
Fb har gått varmt idag gällande denna frågan säger frugan, folket är oroliga och undrar hur dom skall kunna ta sig till sina arbeten och utföra sina jobb.
Folk har ju inte som i Sverige minst en bil per hushåll eller fungerande kollektiv trafik ute i byarna, är ju inte ovanligt att folk fraktas mellan arbeten på ett pickupflak.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu är det visst uppskjutet till efter songkran och trafiken skördar något hundratal dödsfall till.
 
Nu är det visst uppskjutet till efter songkran och trafiken skördar något hundratal dödsfall till.
Ok är det något dom sagt på nyheterna sista timmarna eller, för när jag läser tidningarna så står det fortsatt samma som i det inledande innlägget?
 
Får väl bygga om sina pickuper till Songtao med bälten ...
Ja då blir det ju lätt att använda pickuperna i arbetet för transport av tex. mat, kläder till marknader, ris och annat dom odlar etc. För många är ju också pickupen förutom transportmedel till och från arbetsplatser ett arbetsredskap, är ju den fattigare delen som kommer bli värst drabbade.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja då blir det ju lätt att använda pickuperna i arbetet för transport av tex. mat, kläder till marknader, ris och annat dom odlar etc. För många är ju också pickupen förutom transportmedel till och från arbetsplatser ett arbetsredskap, är ju den fattigare delen som kommer bli värst drabbade.
De får väl vara lite flexibla så man kan ta bort bänkar etc enkelt :)
 
De får väl vara lite flexibla så man kan ta bort bänkar etc enkelt :)
Så bultade bänkar med godkända säkerhetsbälten som man skall montera först när man transporterar folket till bygget, sen blir det några körningar fram och tillbaks för att sedan montera av sätena och bältena så man kan köra byggmaterial.
Ingen ovanlig syn det här på morgonen vid byggplatser.
images (2).jpg


Men klart något måste ju göras, men bara införa ny lag med par dagars förvarning utan att ge alternativa lösningar.
Tex. är det godkänt med säten med bälten på flaken?
Kommer songthao vara tillåtna?
Lätt som välavlönad och sitta hemma i Sverige och säga att det är lätt fixat, där man har alternativa transportmedel.
I svärföräldrarnas by finns det inga alternativa transportmedel på någon mil, måste in till närmaste stad.
pickuper och mopeder är det vanligaste fordonen dom har i byn, inte sett något annat än pickup och moppar där.
 
Senast redigerad av en moderator:
Så bultade bänkar med godkända säkerhetsbälten som man skall montera först när man transporterar folket till bygget, sen blir det några körningar fram och tillbaks för att sedan montera av sätena och bältena så man kan köra byggmaterial.
Ingen ovanlig syn det här på morgonen vid byggplatser.
images (2).jpg


Men klart något måste ju göras, men bara införa ny lag med par dagars förvarning utan att ge alternativa lösningar.
Tex. är det godkänt med säten med bälten på flaken?
Kommer songthao vara tillåtna?
Lätt som välavlönad och sitta hemma i Sverige och säga att det är lätt fixat, där man har alternativa transportmedel.
I svärföräldrarnas by finns det inga alternativa transportmedel på någon mil, måste in till närmaste stad.
pickuper och mopeder är det vanligaste fordonen dom har i byn, inte sett något annat än pickup och moppar där.
Det ger ju oanade möjligheter för de som vill tjäna pengar!
 
Typexempel på Thailändsk planering eller frånvaron av den. Här bryr man sig inte om konsekvensanalyser och annat utredningstjafs, bara att köra och... hoppsan.

Annars tycker jag initiativet är jättebra, jag har kört så ända sedan jag kom hit och mött motstånd från precis alla som inte kan förstå vad det skall vara bra för. Jag har sträckt mig till att skjutsa folk på flaket i byn med omgivningar men absolut inte på motorvägar. Nu kanske jag kan få lite medhåll.
 
Idag skulle polisen börja tillämpa den lag som antogs redan 1979 som förbjuder personer som reser på flaket av pickuper.
Hittills har det har ignorerats av polisen själva som använder pickup lastbilar för att transportera civila och kollegor till och från polisstationen.

Massiva protester, inte ett dugg om de hundratals dödsfall sker över Songkran.

Vem bryr sig om ett par hundra döda kroppar när det är en mänsklig rättighet att komma hem för Songkran ...

År 2016 var det 442 dödsfall och 3.656 personer som skadades under ”dödens sju dagar” under Songkran.
Nu är det lagt på is, inga böter, bara varningar och mer dödliga olyckor för att behålla den dåliga rankingen som världens farligaste land i trafiken.
 
Så nu ska alla tuktuks montera in bälten och alla baht taxi får lägga ner verksamheten. Ja eller hur
 
Idag skulle polisen börja tillämpa den lag som antogs redan 1979 som förbjuder personer som reser på flaket av pickuper.
Hittills har det har ignorerats av polisen själva som använder pickup lastbilar för att transportera civila och kollegor till och från polisstationen.

Massiva protester, inte ett dugg om de hundratals dödsfall sker över Songkran.

Vem bryr sig om ett par hundra döda kroppar när det är en mänsklig rättighet att komma hem för Songkran ...

År 2016 var det 442 dödsfall och 3.656 personer som skadades under ”dödens sju dagar” under Songkran.
Nu är det lagt på is, inga böter, bara varningar och mer dödliga olyckor för att behålla den dåliga rankingen som världens farligaste land i trafiken.
Aja hade nog inte gjort sån jätteskillnad, bara 8% av olyckorna sker på pickup under Songkhran, stora boven är ju mopparna, över 80% av olyckorna sker på motorcyclarna.
Skulle infört en striktare och hårdare kampanj på hjälm på huvudet, krav på riktig hjälm och ett statligt ekonomiskt stöd typ skatteavdrag eller något liknande för inköp av godkänd klassad hjälm för att få det genomfört.
Det hade nog gjort större skillnad och inte påverkat något vardagsliv.
 
Senast redigerad av en moderator:
OM nu detta mot förmodan införs så blir kontentan det att fyra dörrars pickuper kommer att stiga i pris.

Ock det kommer ju att drabba de som ej har råd att byta upp sig, man får ju också mindre för sin två dörrars.

Men nu tror inte jag att detta kommer att införas fult ut, kommer att i så fall blir det många undan tag .
 
Aja hade nog inte gjort sån jätteskillnad, bara 8% av olyckorna sker på pickup under Songkhran, stora boven är ju mopparna, över 80% av olyckorna sker på motorcyclarna.
Skulle infört en striktare och hårdare kampanj på hjälm på huvudet, krav på riktig hjälm och ett statligt ekonomiskt stöd typ skatteavdrag eller något liknande för inköp av godkänd klassad hjälm för att få det genomfört.
Det hade nog gjort större skillnad och inte påverkat något vardagsliv.

Jag vet inte hur siffrorna ser ut specifikt under Songkran då den mesta trafiken sker med bilar.
Över året ligger siffrorna av döda in trafiken i den fördelning du säger, nästan 80% är MC.

Nu är det inga nya lagar som införts, lagen om att ha passagerare på flaket är sen 1979, lag om att använda säkerhetsbälte har funnits länge, lag om att använda hjälm på MC är inte heller någon nyhet.
Finns lagstiftning om hur många man får vara färdas på en MC också. Lagar om hastighet på vägar är normala.
Lagar om alkohol vid körning har också funnits länge, nästan lika hårda som i Sverige med 0,2 resp. 0,5 promille beroende på körkortstyp.

Inga fel alls på Thailands trafiklagar, felet ligger i att det är en tradition att inte behöva följa lagar och thai anser sig göra som man själv vill.

Kampanjer i skolor, kampanjer i TV och annan media i stort sett dagligen måste till samt regelbundna kontroller efter vägarna så det sjunker in i folksjälen.

Sen det faktum att trafiken på vägarna ökar med 5-10% årligen ger mer olyckor.

Såg att det beräknas vara 35 miljoner människor som reser i landet under songkranveckan.

I alla fall är det bra att man försöker få folk att följa befintliga lagar istället för att måste införa nya som inte heller följs.
 
Jag vet inte hur siffrorna ser ut specifikt under Songkran då den mesta trafiken sker med bilar.
Över året ligger siffrorna av döda in trafiken i den fördelning du säger, nästan 80% är MC.

Nu är det inga nya lagar som införts, lagen om att ha passagerare på flaket är sen 1979, lag om att använda säkerhetsbälte har funnits länge, lag om att använda hjälm på MC är inte heller någon nyhet.
Finns lagstiftning om hur många man får vara färdas på en MC också. Lagar om hastighet på vägar är normala.
Lagar om alkohol vid körning har också funnits länge, nästan lika hårda som i Sverige med 0,2 resp. 0,5 promille beroende på körkortstyp.

Inga fel alls på Thailands trafiklagar, felet ligger i att det är en tradition att inte behöva följa lagar och thai anser sig göra som man själv vill.

Kampanjer i skolor, kampanjer i TV och annan media i stort sett dagligen måste till samt regelbundna kontroller efter vägarna så det sjunker in i folksjälen.

Sen det faktum att trafiken på vägarna ökar med 5-10% årligen ger mer olyckor.

Såg att det beräknas vara 35 miljoner människor som reser i landet under songkranveckan.

I alla fall är det bra att man försöker få folk att följa befintliga lagar istället för att måste införa nya som inte heller följs.
Jag kollade statistik just över Sonkhran, och alla statistik sidor jag hamnade på, visade dom siffrorna jag skrev +-1%

Som sagt var jag hade trott mer på en stor hjälm kampanj, bort med alla tunna plastpottor, sätt hårt mot hårt när det gäller hjälm, någon typ av avdrag för inköp av första hjälmen, som skall vara en godkänd och klassad, 4000 baht i böter om man inte använder godkänd klassad hjälm..

Sen en stor säkerhetsbältes kampanj, och traffikmagasinet på TV :)
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp