Pattaya har drabbats av dom värsta översvämningarna på decennier.

Möjligt underdimensionerade där, där har dom inte grävt upp än vad jag vet, var ett tag sen man var där. Soi Siam grävde dom upp och la om innan pandemin.
Det vore intressant att se avloppsnätet över Pattaya, om det är separata avlopp för spill och dagvatten men det är väl troligen samma rör för annars så skulle det inte lukta så illa från gatubrunnarna.

Det vore intressant att se avloppsnätet över Pattaya, om det är separata avlopp för spill och dagvatten men det är väl troligen samma rör för annars så skulle det inte lukta så illa från gatubrunnarna.
Jag vet inte men läste om det svarta vattnet som hade runnit ut i havet att det av misstag hade kommit från reningsverk har jag för mig.
Att det luktar så illa är väl mest under torrsäsong när dom torkar ur och gammal skit ligger kvar och värmen på det?
Du ser ju inget vatten om man kollar ner i dom i Januari.

Vattentrycket hade fått bort både pappskivor och plast lätt som en plätt utan att någon tagit bort dem, jag har sett gjutjärnslock på 70-80 kilo i Sverige lyftas av vattentryck från avlopp. Problemet är att det byggs mer och mer men de ökar inte dimensionen på avloppsrören, där det inte är bebyggelse så dräneras mycket av vattnet ut i marken men det gör det ju inte om det är asfalt och cement.
Hej

Jag tänkte mer på att dessa hindrar vattnet på gatan att rinna ned i brunnarna och på så vis får vattnet att stiga, det kan ju t.o.m räcka med löv, men handlar det om tryck underifrån så väger ju plast och papper lätt.

Mvh isan lover

Lite försenat regnet men är påväg, dock verkar vi klara oss enligt listan men inte Rayong, här är listan på provinser med high alert kommande 2 dagarna. Isaan verkar bli värst drabbat.

Areas expected to be affected by heavy downpours on Sunday are 11 provinces in the Northeast (Nakhon Phanom, Sakon Nakhon, Mukdahan, Kalasin, Amnat Charoen, Yasothon, Roi Et, Maha Sarakham, Surin, Si Sa Ket and Ubon Ratchathani), and three in the East (Rayong, Chanthaburi and Trat).

On Monday, areas to be hit include eight provinces in the North (Phrae, Uttaradit, Sukhothai, Phichit, Phitsanulok, Tak and Phetchabun); 15 in the Northeast (Nakhon Phanom, Sakon Nakhon, Mukdahan, Amnat Charoen, Yasothon, Roi Et, Kalasin, Maha Sarakham, Chaiyaphum, Khon Kaen, Nakhon Ratchasima, Buri Ram, Surin, Si Sa Ket and Ubon Ratchathani); eight provinces in the Central Plains (Nakhon Sawan, Uthai Thani, Chai Nat, Sing Buri, Ang Thong, Lop Buri, Saraburi and Kanchanaburi) and six in the East (Nakhon Nayok, Prachin Buri, Sa Kaeo, Rayong, Chanthaburi and Trat).

Hej

Jag tänkte mer på att dessa hindrar vattnet på gatan att rinna ned i brunnarna och på så vis får vattnet att stiga, det kan ju t.o.m räcka med löv, men handlar det om tryck underifrån så väger ju plast och papper lätt.

Mvh isan lover
Med de mängder av vatten som kommer så försvinner pappskivor, plast och löv, sedan är det väl flytande matreal.

Med de mängder av vatten som kommer så försvinner pappskivor, plast och löv, sedan är det väl flytande matreal.
Funderat lite varför just detta sker vid bypassen där khao noi rinner ner.
Är ju längst ner det är som all skit sugs fast i brunnarna.
Jag antar att längs bypassen har dom större ledningar då alla tvärgators vattenavrinnig går dit, och som jag skrev större läggs ner nu.
Det är ju längst ner vid backen problemet skapas med plast och skit lägger sig.
Kan det vara så enkelt att innan dom brunnarna så är det underdimensionerat som du skrev men vid by passen mycket större rör.
Så det som trycks ner sprutar ut i större ledningar där kanske dessa brunnar ligger för är längst ner det sker och då skapar ett sug som suger in plasten medan vid brunnarna ovanför är tryck pga av underdimension och trycker upp fontäner ur brunnarna.
vilket gör att där dom mindre ledningarna från backen går över i större skapar ett sug, suger in plast, ovanför underdimensionerat så vattnet sprutar upp rinner längs vägen och allt samlas upp där nere och skapar översvämmning.

Hej

Ja det är ju i.o.f.s flytande material men dom listiga Thailändarna brukar lägga tyngder på t.ex tegelstenar eller något liknande, men man ska nog inte heller utesluta att flytande material som löv, gräs, papper och plast kan sätta igen dagvattenbrunnar, det var ju ex.vis exakt vad som hände i somras när Grebbestad översvvämmades vid skyfallet där.

Mvh isan lover

Vattentrycket hade fått bort både pappskivor och plast lätt som en plätt utan att någon tagit bort dem, jag har sett gjutjärnslock på 70-80 kilo i Sverige lyftas av vattentryck från avlopp. Problemet är att det byggs mer och mer men de ökar inte dimensionen på avloppsrören, där det inte är bebyggelse så dräneras mycket av vattnet ut i marken men det gör det ju inte om det är asfalt och cement.
1991 besökte jag pattis första gången och bodde på salig Diana Inn, mycket har hänt sen dess, det var knappt någon bebyggelse ovanför hotellet utan mest skog, nu är där både hus asfalt vägar och stenlagda trottoarer, innan som du säger så tog naturen upp vattnet, men betong och asfalt har taskig uppsugningsförmåga

Sen tillkommer helt klart även problemet med de ljupa fickorna som kan försena ett projekt
Självklart men händer en hel del här nere nu, är du här nu och ser hur det jobbas på eller?
Inget litet projekt som dom håller på med, Pattaya thai vart klar med kabelnedläggningen för nån månad sen.
längs bypassen nu från Banglamung till motorvägen hålls på med jättearbete och uppgrävning får pipes.
Många projekt på g.
Är du bara negativ eller på plats och ser jobbet?

Självklart men händer en hel del här nere nu, är du här nu och ser hur det jobbas på eller?
Inget litet projekt som dom håller på med, Pattaya thai vart klar med kabelnedläggningen för nån månad sen.
längs bypassen nu från Banglamung till motorvägen hålls på med jättearbete och uppgrävning får pipes.
Många projekt på g.
Är du bara negativ eller på plats och ser jobbet?
Efter 11 år som fastboende i, förvisso isan men ändå, så har jag sett en del, sist jag körde ner var augusti förra året, skulle åkt ner nu, men det har kommit en plandemi i mellan

Efter 11 år som fastboende i, förvisso isan men ändå, så har jag sett en del, sist jag körde ner var augusti förra året, skulle åkt ner nu, men det har kommit en plandemi i mellan
Augusti förra året, grävdes Pattaya klang och Pattaya nua upp.
Pattaya nua så har dom också cuttat alla kablar och grävt ner, vad jag förstått är det bara cuttningen kvar på klangen och thaien.
Jag har med bott här i 11 år, 9 i Pattaya 2 i Phetcabun.

Augusti förra året, grävdes Pattaya klang och Pattaya nua upp.
Pattaya nua så har dom också cuttat alla kablar och grävt ner, vad jag förstått är det bara cuttningen kvar på klangen och thaien.
Jag har med bott här i 11 år, 9 i Pattaya 2 i Phetcabun.
Flytta hit när jag var 36 år.

Thaien var uppgrävd och en filig för en månad sen nu klar.
Mellan Sukhumvith och sai sam.
Från sai sam till beach road inget gjort än.

Hej

Nu pågår reparationer efter skyfallet och översvämningen i Jomtien på Beach Road.

Pattaya-News-1-Sep-10-03-Mayor-inspects-Jomtien-road-collapse-pic-1.jpg
Pattaya Mayor Sonthaya Kunplome inspects the damage after a stretch of Jomtien Beach Road that collapsed in Wednesday’s rainstorm.

Pattaya-News-1-Sep-10-03-Mayor-inspects-Jomtien-road-collapse-pic-2.jpg

A huge swath of road, up to 40 meters long and five meters deep, succumbed to the raging floodwaters.

Mvh isan lover

Funderat lite varför just detta sker vid bypassen där khao noi rinner ner.
Är ju längst ner det är som all skit sugs fast i brunnarna.
Jag antar att längs bypassen har dom större ledningar då alla tvärgators vattenavrinnig går dit, och som jag skrev större läggs ner nu.
Det är ju längst ner vid backen problemet skapas med plast och skit lägger sig.
Kan det vara så enkelt att innan dom brunnarna så är det underdimensionerat som du skrev men vid by passen mycket större rör.
Så det som trycks ner sprutar ut i större ledningar där kanske dessa brunnar ligger för är längst ner det sker och då skapar ett sug som suger in plasten medan vid brunnarna ovanför är tryck pga av underdimension och trycker upp fontäner ur brunnarna.
vilket gör att där dom mindre ledningarna från backen går över i större skapar ett sug, suger in plast, ovanför underdimensionerat så vattnet sprutar upp rinner längs vägen och allt samlas upp där nere och skapar översvämmning.
Som jag skrev förut vore det intressant att se avloppsnätet och dimensioneringen.

Hej

Ja det är ju i.o.f.s flytande material men dom listiga Thailändarna brukar lägga tyngder på t.ex tegelstenar eller något liknande, men man ska nog inte heller utesluta att flytande material som löv, gräs, papper och plast kan sätta igen dagvattenbrunnar, det var ju ex.vis exakt vad som hände i somras när Grebbestad översvvämmades vid skyfallet där.

Mvh isan lover
Skulle inte förvåna mig om korkade thailändare lagt tyngder på det som de täcker brunnarna med, en moppedist kan ju råka illa ut om de kör på en tegelsten men tyngder har jag aldrig sett, har sett mattor och kartongpapp utan tyngder. Brunnarna sätt ju igen om det inte är något underhåll som till exempel att rensa, sedan vet jag inte om det är något sandfång i brunnarna som sätt här. Jag har 30 år som rörmokare och sett mycket elände då inte avloppssystemen sköts om.

Skulle inte förvåna mig om korkade thailändare lagt tyngder på det som de täcker brunnarna med, en moppedist kan ju råka illa ut om de kör på en tegelsten men tyngder har jag aldrig sett, har sett mattor och kartongpapp utan tyngder. Brunnarna sätt ju igen om det inte är något underhåll som till exempel att rensa, sedan vet jag inte om det är något sandfång i brunnarna som sätt här. Jag har 30 år som rörmokare och sett mycket elände då inte avloppssystemen sköts om.
Hej

Det finns nog stora brister i många avloppssystem och dom används ju även som soptunnor där man sopar ned allt skräp som finns på gatorna och butiksinnehavare gör sig av med skräp, speciellt när det handlar om öppna avlopp som har täckts med galler av betong, dom brukar ju dessutom vara trasiga eller saknas bitvis, då kan ju riktigt stora grejor trilla ned i systenet.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp