Polisen i Pattaya, satsar på utbildning i stället för böter.

Långeman

Forumveteran
Bra ide vill jag påstå, dom har redan börjat kolla mer.Fick i dag för första gången på 4 år visa mitt KK och skatten kollades med.
Antagligen, kommer det att kollas, och bötfällas mer efter dom 60 dagarna.

PATTAYA:--Pattaya traffic police said, for the next 60 days people who commit minor traffic offenses will no longer be arrested or fined under a campaign stressing education instead.

Speaking at a July 6 meeting with 200 police, motorists and taxi drivers in Jomtien Beach, deputy commander Pol. Maj. Pawatchai Sudsakorn said those caught a police checkpoints not wearing helmets, parking in restricted areas and violating other road regulations will not get tickets, but be forced to take a training class to learn more about traffic laws.

The conference at Welcome World Jomtien carried the theme of “we arrest because we love, we fine because we care”, but officials made it clear neither fines or arrests were now being stressed.

Pawatchai said the target of the temporary project is to reduce road accidents and violators by tightening up regulations. The meeting included lectures and explanations of basic traffic regulations that are commonly violated.

He said people tend to park where they want, drive on the wrong side of the road, and rush through red lights.

Checkpoints will be operated throughout the Pattaya area daily, he said.

Det hade dom uppe i Petchabun redan för 3 år sen. Exet åkte dit körde moppe mellan Lomsak-Petchabun utan hjälm.
Böter plus kallad till hel dags föreläsning om vikten av att använda hjälm, säkerhetsbälte och annan trafiksäkerhet.
Men kändes som dom var lite striktare där trafikontroller minst par gngr i veckan ingen pardon böteslapp och vidare till polistation för att betala.

Bra ide vill jag påstå, dom har redan börjat kolla mer.Fick i dag för första gången på 4 år visa mitt KK och skatten kollades med.
Antagligen, kommer det att kollas, och bötfällas mer efter dom 60 dagarna.

PATTAYA:--Pattaya traffic police said, for the next 60 days people who commit minor traffic offenses will no longer be arrested or fined under a campaign stressing education instead.

Speaking at a July 6 meeting with 200 police, motorists and taxi drivers in Jomtien Beach, deputy commander Pol. Maj. Pawatchai Sudsakorn said those caught a police checkpoints not wearing helmets, parking in restricted areas and violating other road regulations will not get tickets, but be forced to take a training class to learn more about traffic laws.

The conference at Welcome World Jomtien carried the theme of “we arrest because we love, we fine because we care”, but officials made it clear neither fines or arrests were now being stressed.

Pawatchai said the target of the temporary project is to reduce road accidents and violators by tightening up regulations. The meeting included lectures and explanations of basic traffic regulations that are commonly violated.

He said people tend to park where they want, drive on the wrong side of the road, and rush through red lights.

Checkpoints will be operated throughout the Pattaya area daily, he said.

Låter som en utmärkt idé, hoppas det fungerar.

Alla mina thailändska vänner/bekanta använder endast hjälm och bälte för att slippa just böter. Min fru har jag trimmat hårt och hon åker numera inte en meter utan bälte.

Nä kulturen rörande detta skiljer sig oerhört mellan våra länder, jag håller med om att utbildning är den rätta vägen att gå. Det tog lång tid för mig att få familjen där nere att förstå vikten av säkerhet i trafiken, man använder inte bälte för att undvika böter utan för att skydda sig själv i den ibland galna thailändska trafiken.

Nä kulturen rörande detta skiljer sig oerhört mellan våra länder, jag håller med om att utbildning är den rätta vägen att gå. Det tog lång tid för mig att få familjen där nere att förstå vikten av säkerhet i trafiken, man använder inte bälte för att undvika böter utan för att skydda sig själv i den ibland galna thailändska trafiken.
Och det att försöka få dom att använda hjälm när dom kör runt i området med omnejd och inte bara använda hjälmen när man ska in till stan

Var inte så mycket bättre i Sverige på att ha hjälmen på huvudet vid moppekörning, vet inte om det blivit bättre men såg inte ut som det när jag var i Sverige nu.
Hjälmen hängde på armen så var mer ett armbågskydd.
Tycker inte farangerna här nere är så mycket bättre på att använda hjälm och absolut inte riktig hjälm som verkligen skyddar.
Kunde ju lika gjärna använt keps istället för dom vanligaste hjälmarna.

Var inte så mycket bättre i Sverige på att ha hjälmen på huvudet vid moppekörning, vet inte om det blivit bättre men såg inte ut som det när jag var i Sverige nu.
Tycker inte farangerna här nere är så mycket bättre på att använda hjälm och absolut inte riktig hjälm som verkligen skyddar.
Jag har släpat med mig hjälmar härifrån som vi har därnere

Ja det är då märkligt vad faranger snabbt kan ta efter dumheter, man skall inte inbilla sig att man är osårbar. Hjälmen räddade mig när jag krockade med moppen 1971, utan den hade jag säkerligen inte skrivit detta idag.

Men det är svårt att stoppa familjen där nere när man befinner sig i Sverige.

Jag har släpat med mig hjälmar härifrån som vi har därnere

Tjejens kompis var förbi idag hade en riktigt bra hjälm vad det så, skall se
Ja det är då märkligt vad faranger snabbt kan ta efter dumheter, man skall inte inbilla sig att man är osårbar. Hjälmen räddade mig när jag krockade med moppen 1971, utan den hade jag säkerligen inte skrivit detta idag.

Men det är svårt att stoppa familjen där nere när man befinner sig i Sverige.
Ääh faranger ta efter vi är la lika goa kålsupare inte så många år sen dom stora mc gängen hade demonstration mot hjälmtvång i Sverige samt sökte läkarintyg mot diverse bortförklaringar för att slippa hjälm. Varmare delarna av USA är det heller inget hjälmtvång sitta dumförklara Thai vi är inte ett dugg bättre.

Tvungen att googla lite från att tidigare haft 47 delstater med hjälmtvång så har bara 19 det nu i USA, misstänker att en del av er varit i sydeuropa med, vanligt med hjälm på scotern? lite hyckleri påstå att bara Thai är dåliga på att bära hjälm.

Och armbågskyddet var inte ta efter Thai normalt 80 tal på moppen.

Och snacka säkerhetsbälte 55555 ja det är ju våran generation som börjat använda inget man lärde sig av 50-60 talisterna precis. Många av dom har fortsatt svårt för fegis snöret om det inte vore för bötrerna ;)
minns ju på 80 talet själv satt man på barnkudde med bälte, dom vuxnas bälte åkte på nästan när dom såg en kontroll höll bältet vid hållaren och släpptes lika snabbt efter kontrollen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp