Råd inför resa från Thailand till Sverige

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej!

En vän ifrån Thailand ska komma till mig och min sambo under tre månader(visum) på besök.

Är det något vi behöver tänka på?

Vi har ordnat papper med inbjudan samt visum..

Tacksam för svar.

/Linda

Hej!
Min tvillingsyster har bjudit in sin kille hit till Sverige, och han kom i Onsdags.
Vad menar du med om det är något man behöver tänka på?

Något annat pappers arbete eller om det är något speciellt till resan som man måste tänka på..

Har du skickat in sånt där papper till han/hon i thailand? alltså att du bjuder in personen. Tänk då på att ha bläck penna hela tiden då du skriver. Också ska du ju skicka in ditt "pass" eller en kopia. Också dit årsinkomst.
Eller jag vet inte om det behövs. så var det iaf då min mamma skulle bjuda in min syrras kille som "kompis"
men han ska ju bo här i 1 år så det kanske är annat då.

Men tänk också på att det kostar 1500 baht att gå till ambassaden i Thailand och söka visum hit om man är under 18, och 3000 baht om man är över 18.
Om ambassaden inte godkänner att han/hon ska komma hit så är det bara att söka igen.
Min brorsas thaitjej bor i sverige och i sommras skulle hon bjuda in sin syrra och brorsa hit, och då hade dom skrivit "namnteckningen", det ska vara skrivet av 2 olika personer, och då hade brorsan o hans tjej skrivit under med två olika pennor, och det gick inte ambassaden med på så då fick dom gör om allt och betala ytterligare 3000 vardera

Man skall även teckna en sjukförsäkring för EU som täcker ca 1,5 miljoner baht, och den skall vara klar när man söker visum förbesök i Sverige. På Svenska ambassadens hemsida finns förteckning på godkända försäkringsbolag i Thailand. Flera av dem har hemsidor på Internet så du kan få en kostnadsbild. I samma hus som ambassaden finns ett av dessa företag.

Hej.
Jeg tok min fru till Sverige då vi skulle gifta oss. Innbjudan, hvad hon skulle göra i Sverige och viktigast var min innkomstdeklarasjon. man måste visa at man har så man kan forsöja vedkommende. Ällers gikk alt greit. Hon fikk sitt visum i Bangkok, vi ble gifta på Norska kyrkan i Göteborg och bor nå i Thailand.
Hälsningar Spinks

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G
A