Hej, som ny på forumet tänkte jag kommentera lite om Thai Airways och Norwegian.
Thai Airways: Började flyga med dom 1987 och varit ROP Gold sedan starten av programmet.
Flyger numera ca 6ggr per år Bangkok – Stockholm och detta mestadels med Thai.
Tycker dock att sevicenivån sjunkit markant de senaste åren och är snart i klass med LCC.
Mindre matportioner och snålt med dricka efter middagen.
Nödutgångsplats: Man kan inte betala extra för en av dessa plateser, utan dessa delas ut vid incheckning eller vid gaten och bestämms av stationschefen för den flighten.
Går det inte att välja plats vid bokning eller gå in och välja plats? Det brukar jag kunna göra
För mig har det hitills inte varit några problem att få en av dessa platser.
De största fördelarna med Thai är direktflyg med tidig ankomst i Bangkok och 30kg bagage.
Det sämsta är priset på PE klass, dåligt benutrymme i ekonomi (B777) samt försämrad service de senaste två åren.
Sista gången hem flög jag via Frankfurt med TG920 (A380).
Vilken skillnad på service mot TG960 och billigare än direktflyget till Stockholm.
Blir samma rutt till Sverige den 7/4. Var dock tvungen att köpa separat Lufthansa biljett till Stockholm.
“Seamless travel with Star Alliance”
Boka med hjälp av "Multi-City" så får du sammanhängande biljett. Ser inte helt ditt problem.
Norwegian:
Har flugit 3ggr i deras Premium Economy.
Om man kommer över platser till ca 4500 enkel är detta ett oslagbart alternativ.
Bra benutrymme, bra mat och dricka och behöver man mer finns det att beställa till rimlig kostnad.
2x20kg bagage räcker nog till för de flesta.
En annan fördel är tillgång till lounge på Arlanda och Suvvan.
Nackdelar?
Ska man vidare från Bangkok så är Thai bättre genom deras linjenät i Thailand och asien.
Flygtiden är också längre pga av Norwegian inte har tillstånd att flyga över Ryssland.