Rösta på ditt favoritflygbolag mellan Sverige och Thailand

Rösta på ditt favoritflygbolag mellan Sverige och Thailand?

• Emirates

Röster: 4 5.3%
  • Norwegian

Röster: 20 26.3%
  • Thai

Röster: 33 43.4%
  • Finnair

Röster: 15 19.7%
  • Air Berlin

Röster: 0 0.0%
  • Malaysian Airlines

• Air China

• Lufthansa

Röster: 2 2.6%
  • British Airways

• Övrigt

Röster: 2 2.6%

• Totala väljare
    76

Hade det varit yngre killar hade jag nog inte gjort det..??
Men tänkte ju att killar/gubbar i min egna ålder kan väl hantera en tillsägning..??
Att dom inte lyssnade på personalen är ju rent skit.. Men ,men...
Rannsakar man sig själv har man kanske inte varit så hänsynsfull i yngre år men man kan verkligen begära att äldre skall ha lite bättre vett. Men som en styrman sa till mig på fyllan för många år sedan: "Berra, den där spriten, den är hemschsk". :)

Hej, som ny på forumet tänkte jag kommentera lite om Thai Airways och Norwegian.:)

Thai Airways: Började flyga med dom 1987 och varit ROP Gold sedan starten av programmet.

Flyger numera ca 6ggr per år Bangkok – Stockholm och detta mestadels med Thai.

Tycker dock att sevicenivån sjunkit markant de senaste åren och är snart i klass med LCC.

Mindre matportioner och snålt med dricka efter middagen.

Nödutgångsplats: Man kan inte betala extra för en av dessa plateser, utan dessa delas ut vid incheckning eller vid gaten och bestämms av stationschefen för den flighten.

För mig har det hitills inte varit några problem att få en av dessa platser.

De största fördelarna med Thai är direktflyg med tidig ankomst i Bangkok och 30kg bagage.

Det sämsta är priset på PE klass, dåligt benutrymme i ekonomi (B777) samt försämrad service de senaste två åren.

Sista gången hem flög jag via Frankfurt med TG920 (A380).

Vilken skillnad på service mot TG960 och billigare än direktflyget till Stockholm.

Blir samma rutt till Sverige den 7/4. Var dock tvungen att köpa separat Lufthansa biljett till Stockholm.

“Seamless travel with Star Alliance” :(

Norwegian:

Har flugit 3ggr i deras Premium Economy.

Om man kommer över platser till ca 4500 enkel är detta ett oslagbart alternativ.

Bra benutrymme, bra mat och dricka och behöver man mer finns det att beställa till rimlig kostnad.

2x20kg bagage räcker nog till för de flesta.

En annan fördel är tillgång till lounge på Arlanda och Suvvan.

Nackdelar?

Ska man vidare från Bangkok så är Thai bättre genom deras linjenät i Thailand och asien.

Flygtiden är också längre pga av Norwegian inte har tillstånd att flyga över Ryssland.

Hej, som ny på forumet tänkte jag kommentera lite om Thai Airways och Norwegian.:)

Thai Airways: Började flyga med dom 1987 och varit ROP Gold sedan starten av programmet.

Flyger numera ca 6ggr per år Bangkok – Stockholm och detta mestadels med Thai.

Tycker dock att sevicenivån sjunkit markant de senaste åren och är snart i klass med LCC.

Mindre matportioner och snålt med dricka efter middagen.

Nödutgångsplats: Man kan inte betala extra för en av dessa plateser, utan dessa delas ut vid incheckning eller vid gaten och bestämms av stationschefen för den flighten. Går det inte att välja plats vid bokning eller gå in och välja plats? Det brukar jag kunna göra

För mig har det hitills inte varit några problem att få en av dessa platser.

De största fördelarna med Thai är direktflyg med tidig ankomst i Bangkok och 30kg bagage.

Det sämsta är priset på PE klass, dåligt benutrymme i ekonomi (B777) samt försämrad service de senaste två åren.

Sista gången hem flög jag via Frankfurt med TG920 (A380).

Vilken skillnad på service mot TG960 och billigare än direktflyget till Stockholm.

Blir samma rutt till Sverige den 7/4. Var dock tvungen att köpa separat Lufthansa biljett till Stockholm.

“Seamless travel with Star Alliance” :( Boka med hjälp av "Multi-City" så får du sammanhängande biljett. Ser inte helt ditt problem.

Norwegian:

Har flugit 3ggr i deras Premium Economy.

Om man kommer över platser till ca 4500 enkel är detta ett oslagbart alternativ.

Bra benutrymme, bra mat och dricka och behöver man mer finns det att beställa till rimlig kostnad.

2x20kg bagage räcker nog till för de flesta.

En annan fördel är tillgång till lounge på Arlanda och Suvvan.

Nackdelar?

Ska man vidare från Bangkok så är Thai bättre genom deras linjenät i Thailand och asien.

Flygtiden är också längre pga av Norwegian inte har tillstånd att flyga över Ryssland.

Kommentarer i fet stil inom citatet.....

Multicity-bokning är riktigt bra,
men har man en riktad kampanjbiljett på en delsträcka så är det inte säkert att kampanjpriset följer med på den genomgående biljetten.
Då får man chansa med separata biljetter och det kan ju gå åt h*e vid en försening från början.

Har köpt resor på samma biljett men med bolag som inte är i alliance med resebyrån kiwi.com.
Kiwi.com checkar då in mig online och skickar boardingcard med email som jag skriver ut.
Reser man med bagage så rekommenderar jag det inte då man själv är skyldig att ta ut sitt bagage vid mellanlandning och checka in på bagaget nytt.
Bara kabinbagage och man kan resa mycket billigt.
Dock krävs kopior på viseringar mm. till slutmålet vid första incheckning annars blir man nekad ombordstigning.

Bra synpunkter på “Multicity booking”

Har 4 timmars transfer iFrankfurt och hoppas det är tillräckligt.

Kollat TG920 på Flightradar24. Har landat före beräknad tid den senaste veckan och detta med tanke på banreparationerna på Suvvan.

Det vore som sjutton om jag skulle missa Lufthansa flighten till Arlanda. :)

Kollat TG920 på Flightradar24. Har landat före beräknad tid den senaste veckan och detta med tanke på banreparationerna på Suvvan.

4 timmar i Frankfurt är inga problem, flygit via Frankfurt många gånger, du kommer ha tid att slå dig ner och äta nåt med och slappna av, till och med bli uttråkad kanske ;)

Jadå, du hinner ta en Bier för mig också. Det kan vara långa sträckor att gå i Frankfurt men inga problem alls. Käka en Currywurst också, yummi!

Thai går bort sedan de började med sina 777. Det finns inte så mycket sittfläsk på mitt tidigare så sexy ass. Stolarna i "cattle class" saknar den stoppning baken så väl behöver. Har rest två gånger men aldrig mer. Samma fenomen i en del nyare bilar. Kör en som kostade nästan 700k men måste använda en sittdyna på längre resor. Enligt tillverkaren så har utformningen av moderna säten att göra med krocksäkerheten. Min gamla 940 hade "riktiga" säten. Premium economy var så mycket bättre tidigare med Thai. Dagens är inte prisvärd. Restiden är ett pluss och har man connection så visst. Dock så är Thai inte att lita på när det gäller domestic. Senast vi reste till KKC så var avgångarna omstuvade och vi fick vänta fem timmar efter ank med TG961 för en knapp timmas flight... Även rest med SAS, SWISS och Finnair tidigare. Reser ner på måndag med Finnair. Hört mycket gott om deras nya 350-900. Drygt 11 timmar ner och 12 hem. (Reser från ARN). 5507:- i cattle class. Lade till 566 x 2 för att sitta vid exit.
Så länge arbetsgivaren betalade var det business. Man kanske inte skall vara så snål mot sig själv...

a350

Thai går bort sedan de började med sina 777. Det finns inte så mycket sittfläsk på mitt tidigare så sexy ass. Stolarna i "cattle class" saknar den stoppning baken så väl behöver. Har rest två gånger men aldrig mer. Samma fenomen i en del nyare bilar. Kör en som kostade nästan 700k men måste använda en sittdyna på längre resor. Enligt tillverkaren så har utformningen av moderna säten att göra med krocksäkerheten. Min gamla 940 hade "riktiga" säten. Premium economy var så mycket bättre tidigare med Thai. Dagens är inte prisvärd. Restiden är ett pluss och har man connection så visst. Dock så är Thai inte att lita på när det gäller domestic. Senast vi reste till KKC så var avgångarna omstuvade och vi fick vänta fem timmar efter ank med TG961 för en knapp timmas flight... Även rest med SAS, SWISS och Finnair tidigare. Reser ner på måndag med Finnair. Hört mycket gott om deras nya 350-900. Drygt 11 timmar ner och 12 hem. (Reser från ARN). 5507:- i cattle class. Lade till 566 x 2 för att sitta vid exit.
Så länge arbetsgivaren betalade var det business. Man kanske inte skall vara så snål mot sig själv...

a350
Håller med dig till 100% om de dåliga sätena i nya 777-300ER.

Det värsta tycker jag är den försämrade servicen hos Thai.

Inte ens som ROP Gold, kan jag få ett glas vin (ministorlek) och en öl till maten.

Det är så att man inte tror sina öron.

Har inget emot att betala för en öl eller en drink, men att bli nekad är som ett slag under bältet.

Förhandlar just nu med Finnair om att få guldkort.

Behöver en businessklass bokning innan de tar beslut.

Ser fram emot en recension om resan med Finnair och vad du tycker var bra och mindre bra.

Håller med dig till 100% om de dåliga sätena i nya 777-300ER.

Det värsta tycker jag är den försämrade servicen hos Thai.

Inte ens som ROP Gold, kan jag få ett glas vin (ministorlek) och en öl till maten.

Det är så att man inte tror sina öron.

Har inget emot att betala för en öl eller en drink, men att bli nekad är som ett slag under bältet.

Förhandlar just nu med Finnair om att få guldkort.

Behöver en businessklass bokning innan de tar beslut.

Ser fram emot en recension om resan med Finnair och vad du tycker var bra och mindre bra.
Då måste Thai ha försämrats drastiskt sedan i somras när vi flög från Köpenhamn i Economy. Då blev jag serverad rödvin i plastglas utan problem, även påfyllning ett par gånger. Stolarna i 777an har jag inga problem med.

Då är det lätt att göra en jämförelse med SAS som jag flög med till Shanghai i november. Där fick man vackert betala för precis all dricka och det var relativt dyrt.

Senast ändrad:
Då måste Thai ha försämrats drastiskt sedan i somras när vi flög från Köpenhamn i Economy. Då blev jag serverad rödvin i plastglas utan problem, även påfyllning ett par gånger. Stolarna i 777an har jag inga problem med ö

Då är det lätt att göra en jämförelse med SAS som jag flög med till Shanghai i november. Där fick man vackert betala för precis all dricka och det var relativt dyrt.
Thai i November serverade allt vad man ville ha i ekonomi...

Finnair business 2015 var en nerbantad version jämfört med åren före. Enklare mat och mindre utbud av viner och avec.
Dock rejält billigare så det väger upp.

För pengarna mycket bättre än Thai PE.

Själv gillar jag dessutom Airbus bättre än 777:an

Då måste Thai ha försämrats drastiskt sedan i somras när vi flög från Köpenhamn i Economy. Då blev jag serverad rödvin i plastglas utan problem, även påfyllning ett par gånger. Stolarna i 777an har jag inga problem med.

Har väl haft otur med besättningen.

Chattade nyss med en kompis som flog direktflyget till Phuket igår kväll.

Han har haft samma inställning till servicen ombord, men på den här flighten var servicen på tip top.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp