Rösta på ditt favoritflygbolag mellan Sverige och Thailand

Rösta på ditt favoritflygbolag mellan Sverige och Thailand?

  • Emirates

    Röster: 4 5.3%
  • Norwegian

    Röster: 20 26.3%
  • Thai

    Röster: 33 43.4%
  • Finnair

    Röster: 15 19.7%
  • Air Berlin

    Röster: 0 0.0%
  • Malaysian Airlines

    Röster: 0 0.0%
  • Air China

    Röster: 0 0.0%
  • Lufthansa

    Röster: 2 2.6%
  • British Airways

    Röster: 0 0.0%
  • Övrigt

    Röster: 2 2.6%

  • Totala väljare
    76
 
Själv är jag bekväm av mig, handbagage snabb incheckning och snabb utcheckning, saker kan jag köpa på plats.
Mer bekväm än ekonomisk.

Där är vi nog ganska lika då, vill inte ha en massa att släpa på, snabbt och enkelt och så lite som det bara går. Biljett dock kan jag ju snoka upp något någorlunda billigt.
 
Norwegian hade tidigare (nej jag jobbar inte för dom) förseningar med deras dreamliners pga barnsjukdomar. Dessa är numera fixade samt att de har fler direktflighter från CPH.
 
Norwegian hade tidigare (nej jag jobbar inte för dom) förseningar med deras dreamliners pga barnsjukdomar. Dessa är numera fixade samt att de har fler direktflighter från CPH (nej, jag flyger inte från bäbis Arlanda) Och har vänner som bor i Gtbg området väljer att ta Öresundståget Gbg-Cph som tar strax över 3 timmar (inte bara till Thailand) för att få bättre priser och alternativa resrutter.
 
Norwegian hade tidigare (nej jag jobbar inte för dom) förseningar med deras dreamliners pga barnsjukdomar. Dessa är numera fixade samt att de har fler direktflighter från CPH (nej, jag flyger inte från bäbis Arlanda) Och har vänner som bor i Gtbg området väljer att ta Öresundståget Gbg-Cph som tar strax över 3 timmar (inte bara till Thailand) för att få bättre priser och alternativa resrutter.
Nja inte hela sanningen, jag pratade med en insatt i flygen och det som gjorde att det uppmärksammaste så mycket och varför det blir stora förseningar på Norwegian om dom uppstår är att dom som lågprisföretag har inga sammarbetspartners.
Norwegian ingår inte i någon motsvarighet till Star allianance, flying blue, etc. Flesta andra flygbolag ingår i en sådan grupp med sammarbetspartners och dom har back up flyg om det blir problem.
Detta har inte Norwegian, dom har 2 val cancelera flyget för resenärerna eller flyga in flygtiden tills man fått alla dit dom skall och därför blir det många flyg drabbade vid 1 plan problem dom har inget ersättningsflyg och skall dom flyga in tiden blir många resenärer drabbade och kan ta veckor innan dom flyger in sin tid.
Jag pratade med Norwegian på Arlanda när dom började fylla flyget tidigare och anledningen.
Vi flyger så fort som möjligt, tiden på biljetten är bara en riktlinje så fort planet är fyllt lyfter vi för att kunna hålla framtida marginaler.
Flyga med Norwegian är en risk helst om du har byte men själva flygresan är bra.
 
Någon som känner till Thai Airways bonus system? Jag fattar inte..
Har kontaktat dem. Men personal på Thai är lite tröga...Vi reser ofta till Thailand och det hade varit underbart att kunna sitta i lite bättre stolar någon gång. I övrigt är nog Thai Airways mest pålitliga. Vid minsta strul hjälper de till.
Vi har åkt med Lufthansa som är helt kaos vid incheckning. Familjer splittras på utspridda stolar pga dator incheckning via terminal i köpenhamn. Folk sprang runt och bad om att byta platser med varandra för att sitta ihop i 11 timmar. Men Norweigan var det sämsta flygbolag vi åkt med...
Hemresan flyttades 2 dagar fram och tillbaka, timme efter timme ändrade de avgångs tid.
Tahi Airways är nog bra.. Men efter att rest med dem 15-20 grr så kan man tröttna på deras mat!!
Det har varit exakt samma plast inpackade skitmat varje frukost, middag. Samma rätter i flera år. En Thai mat variant utan konsistens och smaker. Gummikorv, grisslamsor med ris alternativt kyklingslamsor med ris..

Jag är nog inte ensam om dessa upplevelser. Men jag åker med Thai igen om 3 veckor. :-)
En månad i Thailand på landet med familjerna är inte fel...

Pepsi
 
Nja inte hela sanningen, jag pratade med en insatt i flygen och det som gjorde att det uppmärksammaste så mycket och varför det blir stora förseningar på Norwegian om dom uppstår är att dom som lågprisföretag har inga sammarbetspartners.
Norwegian ingår inte i någon motsvarighet till Star allianance, flying blue, etc. Flesta andra flygbolag ingår i en sådan grupp med sammarbetspartners och dom har back up flyg om det blir problem.
Detta har inte Norwegian, dom har 2 val cancelera flyget för resenärerna eller flyga in flygtiden tills man fått alla dit dom skall och därför blir det många flyg drabbade vid 1 plan problem dom har inget ersättningsflyg och skall dom flyga in tiden blir många resenärer drabbade och kan ta veckor innan dom flyger in sin tid.
Jag pratade med Norwegian på Arlanda när dom började fylla flyget tidigare och anledningen.
Vi flyger så fort som möjligt, tiden på biljetten är bara en riktlinje så fort planet är fyllt lyfter vi för att kunna hålla framtida marginaler.
Flyga med Norwegian är en risk helst om du har byte men själva flygresan är bra.
Man ska inte överskatta Thais förmåga till ombokningar med partners inom Star Alliance,
då dom inte hinner få ner passagerarna till Frankfurt, München, Köpenhamn, Oslo m.fl som har flygningar till Bangkok.
De flesta partners har ungefär samma avgångstider från Europa.
När SAS flög från CPH kl. 23.00 på kvällen fungerade det hyfsat att få över en del passagerare, men nu är det nog alltid övernattning som gäller om Thai får tekniska bekymmer och inte kan starta.
Thai har väl nyligen haft ett större stopp på ARN, men jag har dålig koll hur det gick och hur länge det tog innan alla var iväg.
Tiden ger väl också svar om Thai lever upp till att kompensera kunderna enligt EU:s regelverk med pengar.
 
Nja inte hela sanningen, jag pratade med en insatt i flygen och det som gjorde att det uppmärksammaste så mycket och varför det blir stora förseningar på Norwegian om dom uppstår är att dom som lågprisföretag har inga sammarbetspartners.
Norwegian ingår inte i någon motsvarighet till Star allianance, flying blue, etc. Flesta andra flygbolag ingår i en sådan grupp med sammarbetspartners och dom har back up flyg om det blir problem.
Detta har inte Norwegian, dom har 2 val cancelera flyget för resenärerna eller flyga in flygtiden tills man fått alla dit dom skall och därför blir det många flyg drabbade vid 1 plan problem dom har inget ersättningsflyg och skall dom flyga in tiden blir många resenärer drabbade och kan ta veckor innan dom flyger in sin tid.
Jag pratade med Norwegian på Arlanda när dom började fylla flyget tidigare och anledningen.
Vi flyger så fort som möjligt, tiden på biljetten är bara en riktlinje så fort planet är fyllt lyfter vi för att kunna hålla framtida marginaler.
Flyga med Norwegian är en risk helst om du har byte men själva flygresan är bra.
Nja inte hela sanningen, jag pratade med en insatt i flygen och det som gjorde att det uppmärksammaste så mycket och varför det blir stora förseningar på Norwegian om dom uppstår är att dom som lågprisföretag har inga sammarbetspartners.
Norwegian ingår inte i någon motsvarighet till Star allianance, flying blue, etc. Flesta andra flygbolag ingår i en sådan grupp med sammarbetspartners och dom har back up flyg om det blir problem.
Detta har inte Norwegian, dom har 2 val cancelera flyget för resenärerna eller flyga in flygtiden tills man fått alla dit dom skall och därför blir det många flyg drabbade vid 1 plan problem dom har inget ersättningsflyg och skall dom flyga in tiden blir många resenärer drabbade och kan ta veckor innan dom flyger in sin tid.
Jag pratade med Norwegian på Arlanda när dom började fylla flyget tidigare och anledningen.
Vi flyger så fort som möjligt, tiden på biljetten är bara en riktlinje så fort planet är fyllt lyfter vi för att kunna hålla framtida marginaler.
Flyga med Norwegian är en risk helst om du har byte men själva flygresan är bra.

Nja;), När vi flög till Kastrup på vår "minisemester" nu i januari, så på vägen dit (Sverige) var det inte ett Norwegianplan. Norwegian hade skickat meddelande till alla berörda att vi kunde boka om gratis till annan flight om vi ville flyga med deras plan. I vårt fall så var det inte aktuellt, så vi åkte det bestämda datumet. Det jag vill säga är att vi blev inte strandsatta, utan Norwegian plockade fram ett plan och lät oss komma fram. Jag har aldrig känt mig otrygg när det gäller deras fligher.

Sen förstår jag inte (men jag kanske är slö;)) varför man flyger med Norwegian med byte?
 
@Pepsi "Någon som känner till Thai Airways bonus system? Jag fattar inte" Det var en av många anledningar till att jag slutade flyga med Thai. Det eviga bråket med ej registrerade flygmil och till råga på deras stenåldersplan (ja jag vet att de har bytt ut flottan nu) gjorde att jag övertalade mig själv att "det är så skönt att mellanlanda" (vilket det i själva verket inte är) o flög med massor av olika bolag.
Nu äntligen så flyger jag direkt, slipper klyddet med mina "miles" och som grädde på moset så är systemet så vansinnigt enkelt att först och kunna implementera.
 
Som skrevs ovan hade ju Norwegian mycket problem med Dreamliner i början. Boeing fick ju ta tillbaks de flesta och man väntade på klartecken. De hyrde ju inte ersättningsplan men för sent och med för dålig kapacitet.

De vägrade ju betala ersättning men blev mer eller mindre tvingade för att få fortsätta flyga på EUs flygplatser.

Nu för tiden har de avtal att med kort varsel hyra in ersättningsplan när behovet finns då de själva bestämt att inte ha överkapacitet på plan.

Numera har de sällan större förseningar.

Thai airways hade ju försening härom veckan från Arlanda, resenärerna fick ju knappast ingen information och blev ett drygt dygn senare innan de bokades om.

Norwegian har ju inget bonus program som star aliance utan man tjänar poäng om man använder deras betalkort, varje sak man handlar genererar poäng och dessa poäng kan man använda för att delbetala resa, bagage, snack etc med. Sen om man flyger mer än x antal gånger per år får man friresa (vill jag minnas) ganska enkelt att förstå.
 
Som skrevs ovan hade ju Norwegian mycket problem med Dreamliner i början. Boeing fick ju ta tillbaks de flesta och man väntade på klartecken. De hyrde ju inte ersättningsplan men för sent och med för dålig kapacitet.

De vägrade ju betala ersättning men blev mer eller mindre tvingade för att få fortsätta flyga på EUs flygplatser.

Nu för tiden har de avtal att med kort varsel hyra in ersättningsplan när behovet finns då de själva bestämt att inte ha överkapacitet på plan.

Numera har de sällan större förseningar.

Thai airways hade ju försening härom veckan från Arlanda, resenärerna fick ju knappast ingen information och blev ett drygt dygn senare innan de bokades om.

Norwegian har ju inget bonus program som star aliance utan man tjänar poäng om man använder deras betalkort, varje sak man handlar genererar poäng och dessa poäng kan man använda för att delbetala resa, bagage, snack etc med. Sen om man flyger mer än x antal gånger per år får man friresa (vill jag minnas) ganska enkelt att förstå.

Det var lite av min poäng här, att INNAN så var det si sådär medan nu är det hur bra som helst.
Jag har inte deras betalkort (som jag förstått av min vän är fördelaktigt på många sätt), utan jag är bara "medlem" och får "miles" när jag flyger.
Det som är fördelen (enligt mig) är att om jag köper en "flex" biljett som kostar mer, så kommer den merkostnaden tbx (det är inte många kronor som skiljer) i form av "cash points" som kan användas på nästa bokning. Alltså en flexbiljett som kostar typ 2000+kr får man igen på nästa bokning.
Köper numera alltid Flex.
En gång var jag tvungen att boka om flyget. Inga problem då jag hade Flex. Ngn vecka senare såg jag på mitt konto att det kommit in pengar. Det var Norwegian som satt in pengar, för den flighten jag flög men var billigare än den jag betalade för ursprungligen!

Jag flög en Julafton med Thai (minns inte vilket år) och utan att meddela oss på planet så flög vi till London (Heathrow) för att plocka upp strandade passagerare. Kul för dom, men va f.n vi då? Det var min sista resa med Thai. Jag skrev (bara för att vara lustig) till Thai att nu har jag flugit fler miles och borde få dessa som extra, men som vanligt så hör dom inte av sig och skiter i sina passagerare. Extra mat, extra dricka? Nej glöm det. Samma elände som vid normala direktflygningen.

Så om jag ska summera mina erfarenheter så är "skönt med en bensträckare halvvägs" en jäkla lögn för en själv.
Direktflyg är det som gäller! 11 timmar (ja, beroende på vilken årstid man flyger och vilket håll) och vill jag sträcka på benen så går jag på skithuset. Om nu någon upplever "luftgropar" så är det jag som hoppar i toan:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Det var lite av min poäng här, att INNAN så var det si sådär medan nu är det hur bra som helst.
Jag har inte deras betalkort (som jag förstått av min vän är fördelaktigt på många sätt), utan jag är bara "medlem" och får "miles" när jag flyger.
Det som är fördelen (enligt mig) är att om jag köper en "flex" biljett som kostar mer, så kommer den merkostnaden tbx (det är inte många kronor som skiljer) i form av "cash points" som kan användas på nästa bokning. Alltså en flexbiljett som kostar typ 2000+kr får man igen på nästa bokning.
Köper numera alltid Flex.
En gång var jag tvungen att boka om flyget. Inga problem då jag hade Flex. Ngn vecka senare såg jag på mitt konto att det kommit in pengar. Det var Norwegian som satt in pengar, för den flighten jag flög men var billigare än den jag betalade för ursprungligen!

Jag flög en Julafton med Thai (minns inte vilket år) och utan att meddela oss på planet så flög vi till London (Heathrow) för att plocka upp strandade passagerare. Kul för dom, men va f.n vi då? Det var min sista resa med Thai. Jag skrev (bara för att vara lustig) till Thai att nu har jag flugit fler miles och borde få dessa som extra, men som vanligt så hör dom inte av sig och skiter i sina passagerare. Extra mat, extra dricka? Nej glöm det. Samma elände som vid normala direktflygningen.

Så om jag ska summera mina erfarenheter så är "skönt med en bensträckare halvvägs" en jäkla lögn för en själv.
Direktflyg är det som gäller! 11 timmar (ja, beroende på vilken årstid man flyger och vilket håll) och vill jag sträcka på benen så går jag på skithuset. Om nu någon upplever "luftgropar" så är det jag som hoppar i toan:)

Exakt, jag förstod att det var din poäng. Diskussion efteråt som blev annorlunda. Det med Flex biljett måste jag kolla på. Får man fler cash points på dessa?
Nej thais kundservice är väl obefintlig. Hos Norwegian fick jag också dåliga och otydliga svar en gång. Jag mailade då till deras vd Björn Kjos som svarade direkt och korrekt. Väljer Norwegian 8 dagar i veckan om skulle behövas.
 
Norwegian är ett ungt friskt företag som har fångat upp 10 miljoner resenärer på 5 år genom nytänkande och service. Inte genom att vara stelbenta och sura, något som betecknar många av de traditionella bolagen.

Men hur förnyar man sig med flygplan och personal som tillverkades i mitten på förra seklet?
 
Men hur förnyar man sig med flygplan och personal som tillverkades i mitten på förra seklet?

Jag tror du syftar på Thai?
Dessa är lite som SAS var på 80-talet. Snygga flygvärdinnor och bra flygplan men nu, idag 2017, så är det samma flygvärdinnor och samma plan som på 80-talet 555
 
Jag tror du syftar på Thai?
Dessa är lite som SAS var på 80-talet. Snygga flygvärdinnor och bra flygplan men nu, idag 2017, så är det samma flygvärdinnor och samma plan som på 80-talet 555
Nja, det är väl ändå en sanning med modifikation. Boeing 777-300ER som Thai använder är allt lite nyare och modernare än så. Det var en fräsch kärra vi åkte med från och till CPH i somras och flygvärdinnan som serverade, åtminstone mot Bangkok, var om möjligt t o m vackrare än min fru. :)
 
Nja, det är väl ändå en sanning med modifikation. Boeing 777-300ER som Thai använder är allt lite nyare och modernare än så. Det var en fräsch kärra vi åkte med från och till CPH i somras och flygvärdinnan som serverade, åtminstone mot Bangkok, var om möjligt t o m vackrare än min fru. :)

Absolut Berra, men denna skuta hade dom inte innan:) Jag åkte bakåt i tiden när jag beskrev SAS i inlägget.
Och vad gäller Thai så hade dom(när alla andra flög med moderna plan) sina jumbojettar från vikingatiden (både från CPH och ARN). På ovanvåningen (det som normalt är biz-class) fick bara heta "premium" då det var så utslitet och inte längre höll måttet som biz-class. Men det är ok enligt mig OM man får vad man betalar för.

Seriöst, är det bara jag som har paddlat i deras jumbojettar från innan?
 
Nja;), När vi flög till Kastrup på vår "minisemester" nu i januari, så på vägen dit (Sverige) var det inte ett Norwegianplan. Norwegian hade skickat meddelande till alla berörda att vi kunde boka om gratis till annan flight om vi ville flyga med deras plan. I vårt fall så var det inte aktuellt, så vi åkte det bestämda datumet. Det jag vill säga är att vi blev inte strandsatta, utan Norwegian plockade fram ett plan och lät oss komma fram. Jag har aldrig känt mig otrygg när det gäller deras fligher.

Sen förstår jag inte (men jag kanske är slö;)) varför man flyger med Norwegian med byte?
Nu pratar vi om olika, att ni får boka gratis på annat flygplan är en sak, jag skrev ta in ersättningsplan från sammarbetspartner, alltså ett helt plan som ersätter det som det är problem med och flyger rutten istället för det inställda.
Ja du om man skall till Stockholm så är det väl många som kan behöva ett par flyg.
Tex. om jag skall flyga från Trondheim kan det bli ett par byten med Norwegian, Trondheim-Oslo-Stockholm.
 
Absolut Berra, men denna skuta hade dom inte innan:) Jag åkte bakåt i tiden när jag beskrev SAS i inlägget.
Och vad gäller Thai så hade dom(när alla andra flög med moderna plan) sina jumbojettar från vikingatiden (både från CPH och ARN). På ovanvåningen (det som normalt är biz-class) fick bara heta "premium" då det var så utslitet och inte längre höll måttet som biz-class. Men det är ok enligt mig OM man får vad man betalar för.

Seriöst, är det bara jag som har paddlat i deras jumbojettar från innan?
Nejdå, jag har allt gjort ett antal resor i dessa "vikingaskepp" från forntiden och kan bara hålla med dig. Dom kärrorna var under all kritik, rena flygande skrothögarna i vissa fall. Det var ju alltid dessa som gällde när jag mer eller mindre pendlade fram och tillbaka innan frugan fick sitt UT i slutet av 2009. Overhead TV, under all kritik faktiskt det var ju inte lönt att ens försöka tilla på en film eftersom man blev skymd ideligen av passagerare i gången.

Som sagt, vi kommer definitivt att ge Norwegian en chans om deras pris är bättre, att resa med Thai är absolut inte hugget i sten. Men jag är precis lika bekväm som du av mig så det är direktflyg som gäller om nu inte exempelvis Emirates skulle visa sig vara avsevärt mycket billigare.
 
Nu pratar vi om olika, att ni får boka gratis på annat flygplan är en sak, jag skrev ta in ersättningsplan från sammarbetspartner, alltså ett helt plan som ersätter det som det är problem med och flyger rutten istället för det inställda.
Ja du om man skall till Stockholm så är det väl många som kan behöva ett par flyg.
Tex. om jag skall flyga från Trondheim kan det bli ett par byten med Norwegian, Trondheim-Oslo-Stockholm.

Nu förstår jag inte Jonas. Vi valde att inte boka om och flög med ett helt annat bolag (tror det var Spanskt) på utsatt datum som Norwegian hade lagt ut så vi kunde flyga enligt tidtabell. Alltså, ett spanskt (tror jag) flygplan ersatte den flighten som Norwegian inte kunde leverera.
Det om ngt tycker jag är seriöst.

Flög med fiskmås airlines (ingen aning vad dessa hette på riktigt) med brorsan på en kort semester till Thailand.
När vi skulle flyga till Sverige så efter många timmar i gaten blev vi hänvisade till ett hotell. Ja, vi var ombord på planet innan vi blev ombedda att gå av igen...
2 dygn extra fick vi (vi klagade inte. Egenföretagare som vi var och visste hur man skulle utnyttja situationen) i Bkk. Mat, hotell var betalt. Tydligen ngn reservdel som skulle flygas in från Ukraina (jag sa juh att jag provat olika bolag). All respekt för uppehället, men det vore f.n om det skulle hända när man bara har 10 dagars semester i Sverige som var vårt fall.

Att Norwegian gav oss valet att fritt (gratis) boka om till annan flight (annat datum), eller åka med det plan som stod vid gaten är för mig en underbart fin gest.
 
Nejdå, jag har allt gjort ett antal resor i dessa "vikingaskepp" från forntiden och kan bara hålla med dig. Dom kärrorna var under all kritik, rena flygande skrothögarna i vissa fall. Det var ju alltid dessa som gällde när jag mer eller mindre pendlade fram och tillbaka innan frugan fick sitt UT i slutet av 2009. Overhead TV, under all kritik faktiskt det var ju inte lönt att ens försöka tilla på en film eftersom man blev skymd ideligen av passagerare i gången.

Som sagt, vi kommer definitivt att ge Norwegian en chans om deras pris är bättre, att resa med Thai är absolut inte hugget i sten. Men jag är precis lika bekväm som du av mig så det är direktflyg som gäller om nu inte exempelvis Emirates skulle visa sig vara avsevärt mycket billigare.

Jag vågar (nästan) att utmana dig på en sak.
Nästa gång ni ska flyga så kolla ekonomiklass med Thai. Därefter sök premium på Norwegian.
Lite beroende på omständigheter (datum och så vidare) så kan premium på Norwegian bli marginellt dyrare.
Den marginella prisskillnaden är guld värd när du sitter 11 timmar utan att känna dig som en inlagd sill (du är skåning så "strömming finns inte i vårt vokabulär) på burk.

Är prisskillnaden under 1.000kr mellan ekonomi Thai och premium Norwegian och du valde premium och inte gillade det, så ska jag ersätta dig dessa pengar. Men om du gillade premium så får du bjuda på en krogrunda i Khon Kaen:)

Det är idag så lite i pengar som skiljer på en bekväm resa.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp