Svårare för expats att försörja sig och sina familjer nu på senare år.

Märkligt i det senaste inlägget så instämmer du i att det är ett arbete att hämta gäster , i andra inlägg så får man en uppgattning att du anser det gått för långt med detta att jaga faranger som jobbar utan arbetstillstånd , verkligheten kommer nog snart ifatt även dig IL , tror inte att Thailändska myndigheter ger dig någon gräddfil , varför skulle de göra detta ..

Hej

Ja jag tycker att det blir en svår gränsdragning här och nästan lite av intrång i folks privatliv när man börjar utreda och lägga sig i sånt här ifrån myndigheternas sida.

Mvh isan lover

Nu har ju en stor del av businessen kring turisterna förändrats över tid, främst med ryska och kinesiska företag med stora lyxiga hotell mot charterturismen och all inclusive.
Nog retar det många när det är ryska eller kinesiska medborgare som hämtar gästerna på flygplatsen.
Inte alls vad som är syftet med lagarna, om en och annan liten guesthouseägare känner sig drabbad att inte få jobba själv så undrar man ju hur dom tänkte när dom startade en business för att försörja sig själv och en familj.
Måste utlänningarna jobba själv för att få lönsamhet så är det nog en dålig affärsidé istället för korkade regler och förföljelse.

Hej

Själv ser jag det tvärtom som helt naturligt att medlemmar i familjen vill vara med och hjälpa till på olika sätt i deras familjer företag, att familjens utlänning t.ex vill hämta vänner och kunder i sin egen bil på flygplatsen är väl inte så anmärkningsvärt eller konstigt?

Mvh isan lover

Vi äro alla mer eller mindre ögontjänare.
Frugan bjöd hem tre (släktingar) året efter Gudrunstormen.
På turistvisa höll de på att plantera skog i 5 av 6 månader.
Två av dessa blev senare kvar i Sverige:wai:

Vi äro alla mer eller mindre ögontjänare.
Frugan bjöd hem tre (släktingar) året efter Gudrunstormen.
På turistvisa höll de på att plantera skog i 5 av 6 månader.
Två av dessa blev senare kvar i Sverige:wai:

Hej

Formellt felaktigt men bra för både släktingarna och skogsägarna.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag tycker att det blir en svår gränsdragning här och nästan lite av intrång i folks privatliv när man börjar utreda och lägga sig i sånt här ifrån myndigheternas sida.

Mvh isan lover
Det gillar väl du , helt i linje med Sverige idag , storebror anställer folk för att styra allt , till och med våra vänner samt hur vi tänker

Hej

Ungefär så tänkte jag också när jag hörde det här, men det verkar inte som om polis och immigration behöver bevisa något egentligen, får dom en anmälan om att någon brukar hämta folk på flygplatsen, brukar vara med på dykturer eller fisketurer så griper dom uppenbarligen den utpekade och begär sen en summa för att släppa denne.

Mvh isan lover
Där har du en skillnad mellan Sverige och Thailand. I Sverige är bevisbördan på polisen medan i Thailand verkar det visst vara lite osäkert med beviskravet

Man kan ju fundera om hur många av de 40.000 ansökningarna om turistvisum till Sverige som ambassaden i Bangkok beslutar om, gäller turism enbart.
Hade Svenska myndigheter haft samma intresse som den har Thailändska diktaturen efter 2014, så hade det garanterat inte varit 40 000 turistvisum.
Och absolut inte den mängden bärplockare.. Arbetstillstånd i Thailand? Vad behövs i Sverige?? Inte mer än en fejkad ansökan från ett "bemanningsföretag".. Kör jag och hämtar en vän i Stockholm, drygt 120 mil tor. Skulle jag då inte få betalt för soppa , slitage, och tid? Skall jag då pröjsa den korrumperade Stefan Svetsarens regering i skatt för det?? :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown: Aldrig i livet.. För den djäveln har gratis bil och flyg på min bekostnad..

Hej

Hade besök nu i helgen av ett par med över 20 års erfarenhet av turistorterna i södra Thailand, enligt dessa så har situationen för falanger och deras familjer ändrats rejält på senare år, dom uppgav att dom personligen kände ganska många familjer som hade drabbats hårt efter kuppen 2014.

Dom tog några exempel, där falanger inte längre personligen vågar hämta gäster till sitt Guesthouse på flygplatsen, vid färjan eller busstationen, det har hänt att dom har stoppats och gripits för detta när dom inte har kunnat uppvisa ett arbetstillstånd, så många vågar inte längre utföra denna service åt sina gäster och vänner.

Samma sak med fisketurer, tidigare kunde man hyra en båt med besättning och fiskeutrustning, samla ihop ett gäng falanger och åka ut på en fisketur, arrangören kunde då tjäna lite pengar på detta, även här har polis och immigration slagit till, bordat båtar och krävt arbetstillstånd av den falang som har organiserat utflykten, inget arbetstillstånd så grips och bötfälls arrangören.

Även falanger som har arrangerat snorkling och dykturer har drabbats på samma vis, dom har sina certifikat och är behöriga men har inget arbetstillstånd, polis och immigration griper även dessa.

Dom kände även till ägare till bungalows och lägenheter som har fått problem med sin uthyrning och som har bötfällts för detta, naturligtvis kände dom även restaurang och barägare som hade förlorat allt när nya och striktare regler infördes.

Så enligt mina vänner är det inte mycket som man kan göra längre om man vill tjäna pengar och bo där nere längre, dom sa dessutom att polis och immigration har satt i system att ingripa och arrestera folk på fredagar eftersom det då inte finns några åklagare eller domstolar som arbetar över helgen, men istället för att tillbringa några dagar i arresten så erbjuds dom att köpa (läs muta) sig fria, men dom är sedan förhindrade att återuppta sina tidigare extraknäck.

Någon fler som har erfarenheter av detta eller har hört talas om liknande fall?

Mvh isan lover
Varför skulle det tidigare vara godkänt att jobba utan ett work permit? Alla som kommer hit vet att man inte får jobba utan ett work permit. I mina öron är det bara gnäll från folk som inte har rent mjöl i påsen. Man ska inte snacka om att det blivit sämre sedan 2014. I många fall har det blivit mer ordning och reda.

Hej

Själv ser jag det tvärtom som helt naturligt att medlemmar i familjen vill vara med och hjälpa till på olika sätt i deras familjer företag, att familjens utlänning t.ex vill hämta vänner och kunder i sin egen bil på flygplatsen är väl inte så anmärkningsvärt eller konstigt?

Mvh isan lover
Som utlänning får du inte hjälpa till med något inom en thailändsk rörelse. Det gäller även att hämta gäster till familjens guesthouse. Jag känner en kille från Belgien,han och hans fruga har en restaurang med bar. Ibland beställer folk mat från hans restaurang till nån fest. När han kör ut maten,så får han inte bära in den från bilen till kunden. Det måste en thai göra. Låter otroligt,men det är sant.

Varför skulle det tidigare vara godkänt att jobba utan ett work permit? Alla som kommer hit vet att man inte får jobba utan ett work permit. I mina öron är det bara gnäll från folk som inte har rent mjöl i påsen. Man ska inte snacka om att det blivit sämre sedan 2014. I många fall har det blivit mer ordning och reda.
LITE mer ordning och reda

LITE mer ordning och reda
Jag bryr mig inte om att det sker kontroller här och där. Ingen i Sverige gillar väl skumma hyresvärdar eller svarttaxi. Eller pizzerior där ingen skatt betalas. Om folk flyttade till Thailand för att allt skulle betalas under bordet,och det är ok att fuska hela dagarna,då har man nog kommit fel. Här syr iaf polisen in buset till skillnad mot i Svedala.Slänger dom sen ut nån farang på köpet,inte mig emot.

I
Hej

Inte alls och för övrigt rörde det sig inte om mina kompisar utan bekanta ifrån en rad länder som mina besökande vänner känner, men enligt mig borde det vara en svår gränsdragning och även något som borde vara svårt att leda i bevis ibland tycker jag, var går gränsen egentligen.

Själv har jag svårt att se att en falang med tvärsäkerhet begår ett brott när det handlar om att hämta vänner och bekanta i egen bil på en flygplats, busstation eller färjeläge, detta även om falangen tar emot en peng för bränsle och den tid hann lagt på detta, är det verkligen fråga om ett arbete?

Själv kände jag inte till att vi hade samma krav i Sverige, här är det väl allmänt förekommande att folk kör varandra både hit och dit mot en liten ersättning, en jobbarkompis kör ex.vis vår familj till Landvetter för att vi ska slippa ha bilen där, men ingen har mig veterligen kommit på tanken att kalla detta arbete och kräva tillstånd för detta.

Jag tycker nog att man verkar gå lite för långt i Thailand ibland.

Mvh isan lover
I Thailand är allt som görs inom en rörelse ett arbete. Alltså får vi inte utföra det. Du får inte hämta folk på flygplatsen till din familjs lilla guesthouse utan work permit.

Hej

Mvh isan lover
Myndigheterna ser det som att utlänningar tar thailändares jobb. Det är så det är. Rätt eller fel,fråga inte mig. Jag är inte här för att jobba.

Alla med UT i Sverige har ju arbetstillstånd om jag har förstått allting rätt. Om man sedan tar emot pengar för en tjänst och inte tar upp till deklaration är en annan sak. Finns ju även en nivå på hur stora/inkomster som skall tas upp.
Men förstår att folk känner sig jagade och övervakade. Jag känner inte heller att ”klimatet” i Thailand går åt det positiva.
Dom med permanent uppehållstillstånd I Sverige har rätt att arbeta. Svartjobb är ju enormt vanligt i Sverige. Där ska 100% av jobben beskattas förutom då typ sommarjobb. I Thailand betalar ju inte daglönare eller typ bar/resturang-personal nån skatt. Inte heller poolskötaren. Och det räknas inte som svartjobb.

Myndigheterna ser det som att utlänningar tar thailändares jobb. Det är så det är. Rätt eller fel,fråga inte mig. Jag är inte här för att jobba.

Precis

Så är det i många länder.
Man får inte bara komma dit och vara vanlig knegare.
Varför ska just Thailand vara något som sticker ut och vara någon nöjespalats för västerlänningar som vill göra som dom vill och leva i någon form av anarki.

Precis

Så är det i många länder.
Man får inte bara komma dit och vara vanlig knegare.
Varför ska just Thailand vara något som sticker ut och vara någon nöjespalats för västerlänningar som vill göra som dom vill och leva i någon form av anarki.
Exakt, och det är den typen av västerlänningar som nu har problem och gnäller mest. Värst är dom från UK, och där kommer många att få lämna landet. Dom kommer inte att bli saknade.

V
Hej

Ungefär så tänkte jag också när jag hörde det här, men det verkar inte som om polis och immigration behöver bevisa något egentligen, får dom en anmälan om att någon brukar hämta folk på flygplatsen, brukar vara med på dykturer eller fisketurer så griper dom uppenbarligen den utpekade och begär sen en summa för att släppa denne.

Mvh isan lover
Vad behöver Immigration bevisa? Dom ser en västerlänning på flygplatsen som lastar in väskor och 6 pers i en van. Dom frågar honom vart han ska köra dom, sen är det kört.

allt utöver ersättning för bensin är enligt Svenska regler att betrakta som svarttaxi. Tror att Thailändsk polis ser lite hårdare på sånt här. Så jag förstår att om det är någon utanför familjen så är man på känslig mark. Skulle nog vara konstigt om man blev bötfälld för att hämta bror eller syster eller mamma eller fru. Är det någon med annat efternamn så kan det säkert bli diskusioner och hur bevisar man att det inte är i vinstsyfte?
Hämtar du familjemedlemmar till ditt hus på landet, så lär det nog inte bli några problem.

Hej

Hade besök nu i helgen av ett par med över 20 års erfarenhet av turistorterna i södra Thailand, enligt dessa så har situationen för falanger och deras familjer ändrats rejält på senare år, dom uppgav att dom personligen kände ganska många familjer som hade drabbats hårt efter kuppen 2014.

Dom tog några exempel, där falanger inte längre personligen vågar hämta gäster till sitt Guesthouse på flygplatsen, vid färjan eller busstationen, det har hänt att dom har stoppats och gripits för detta när dom inte har kunnat uppvisa ett arbetstillstånd, så många vågar inte längre utföra denna service åt sina gäster och vänner.

Samma sak med fisketurer, tidigare kunde man hyra en båt med besättning och fiskeutrustning, samla ihop ett gäng falanger och åka ut på en fisketur, arrangören kunde då tjäna lite pengar på detta, även här har polis och immigration slagit till, bordat båtar och krävt arbetstillstånd av den falang som har organiserat utflykten, inget arbetstillstånd så grips och bötfälls arrangören.

Även falanger som har arrangerat snorkling och dykturer har drabbats på samma vis, dom har sina certifikat och är behöriga men har inget arbetstillstånd, polis och immigration griper även dessa.

Dom kände även till ägare till bungalows och lägenheter som har fått problem med sin uthyrning och som har bötfällts för detta, naturligtvis kände dom även restaurang och barägare som hade förlorat allt när nya och striktare regler infördes.

Så enligt mina vänner är det inte mycket som man kan göra längre om man vill tjäna pengar och bo där nere längre, dom sa dessutom att polis och immigration har satt i system att ingripa och arrestera folk på fredagar eftersom det då inte finns några åklagare eller domstolar som arbetar över helgen, men istället för att tillbringa några dagar i arresten så erbjuds dom att köpa (läs muta) sig fria, men dom är sedan förhindrade att återuppta sina tidigare extraknäck.

Någon fler som har erfarenheter av detta eller har hört talas om liknande fall?

Mvh isan lover
I alla fall du räknar upp så har ju falangen klockrent brutit mot lagen så vad är eg problemet?

Hej

Inte alls och för övrigt rörde det sig inte om mina kompisar utan bekanta ifrån en rad länder som mina besökande vänner känner, men enligt mig borde det vara en svår gränsdragning och även något som borde vara svårt att leda i bevis ibland tycker jag, var går gränsen egentligen.

Själv har jag svårt att se att en falang med tvärsäkerhet begår ett brott när det handlar om att hämta vänner och bekanta i egen bil på en flygplats, busstation eller färjeläge, detta även om falangen tar emot en peng för bränsle och den tid hann lagt på detta, är det verkligen fråga om ett arbete?

Själv kände jag inte till att vi hade samma krav i Sverige, här är det väl allmänt förekommande att folk kör varandra både hit och dit mot en liten ersättning, en jobbarkompis kör ex.vis vår familj till Landvetter för att vi ska slippa ha bilen där, men ingen har mig veterligen kommit på tanken att kalla detta arbete och kräva tillstånd för detta.

Jag tycker nog att man verkar gå lite för långt i Thailand ibland.

Mvh isan lover
Reglerna är mycket tydliga om detta, det räcker att man ens börjar planera en sån här grej så är det arbete, om man får betalt eller inte kvittar, volontär arbete kräver också wp.
Alla tjänster du räknat upp är ju dessutom till råga på allt sånt som falang inte ens kan få arbetstillstånd för.

Allvarligt IL. Du skriver och har en massa åsikter om mängder av saker men sällan som du har koll på det du baserat din åsikt på.
En äkta sosse.

Liknande trådar

L
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp