Allt färre Brittiska turister och expats i Thailand

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Fewer British tourists and expats are coming to Thailand​

By Barry Kenyon
April 19, 2024

1713559069779.jpeg

Bit by bit, Thailand seems to be losing its appeal to the Brits.

The highpoint of the British addiction to Thailand was the year 2011 when there were almost 900,000 entries by British passport holders. The information was from the Thai immigration bureau, though it was likely a slight overestimate as it counted re-entries by the same person as additional individuals. These days the bureau sadly does not publish data in the same detailed way country by country. Meanwhile, another useful statistical source, the UK government’s shock annual report British Behaviour Abroad, was discontinued several years ago. Maybe it provided too many salacious stories about sex, drugs and awful traffic accidents.

The number of Brits declined in the mid-2020s to about half the 2011 totals. In spite of the covid pandemic, the international tourist numbers in Thailand are now approaching the 2019 figure of almost 40 million according to the Tourist Authority of Thailand. However, the principal recruiting grounds are now China, Russia and India whose nationals are no longer required to obtain prior visas. According to the Board of Investment, Brits have shown little interest in longstay visas such as the newish 10-year Long Term Residence which encourages the well-heeled to make a base in Thailand.



Mvh isan lover
 
Hej

Fewer British tourists and expats are coming to Thailand​

By Barry Kenyon
April 19, 2024

1713559069779.jpeg

Bit by bit, Thailand seems to be losing its appeal to the Brits.

The highpoint of the British addiction to Thailand was the year 2011 when there were almost 900,000 entries by British passport holders. The information was from the Thai immigration bureau, though it was likely a slight overestimate as it counted re-entries by the same person as additional individuals. These days the bureau sadly does not publish data in the same detailed way country by country. Meanwhile, another useful statistical source, the UK government’s shock annual report British Behaviour Abroad, was discontinued several years ago. Maybe it provided too many salacious stories about sex, drugs and awful traffic accidents.

The number of Brits declined in the mid-2020s to about half the 2011 totals. In spite of the covid pandemic, the international tourist numbers in Thailand are now approaching the 2019 figure of almost 40 million according to the Tourist Authority of Thailand. However, the principal recruiting grounds are now China, Russia and India whose nationals are no longer required to obtain prior visas. According to the Board of Investment, Brits have shown little interest in longstay visas such as the newish 10-year Long Term Residence which encourages the well-heeled to make a base in Thailand.



Mvh isan lover
Jag undrar vad det skulle visa om man skulle göra samma undersökning om svenskar i Thailand i Thailand under samma tidsperiod d.v.s. 2011 tills nu?

Nu räknades ju hela den brokiga skalan in som har ett brittisk pass in i artikeln vilket innefattar allt från korttids turister till britter som flyttat och bor i Thailand permanent. Om vi räknar samtliga med svenskt pass som besökt Thailand hur ser det ut då?

Och vad tror forumets medlemmar om antalet svenskar som vistas i Thailand tämligen mycket och vi bortser från kortidsturisterna om vi går tillbaka 10-20 år hur många det var jämfört med nu?

Jag inkluderar då de som vistats under flera månader per år i Thailand till de som ibland kallas "klimat flyktingar" som bor växelvis i Sverige i Thailand ända till de som tagit steget och lämnat Sverige och bor i Thailand permanent.
 
Jag undrar vad det skulle visa om man skulle göra samma undersökning om svenskar i Thailand i Thailand under samma tidsperiod d.v.s. 2011 tills nu?

Nu räknades ju hela den brokiga skalan in som har ett brittisk pass in i artikeln vilket innefattar allt från korttids turister till britter som flyttat och bor i Thailand permanent. Om vi räknar samtliga med svenskt pass som besökt Thailand hur ser det ut då?

Och vad tror forumets medlemmar om antalet svenskar som vistas i Thailand tämligen mycket och vi bortser från kortidsturisterna om vi går tillbaka 10-20 år hur många det var jämfört med nu?

Jag inkluderar då de som vistats under flera månader per år i Thailand till de som ibland kallas "klimat flyktingar" som bor växelvis i Sverige i Thailand ända till de som tagit steget och lämnat Sverige och bor i Thailand permanent.
Av de jag känner och har kontakt med minskar dom resandet till Thailand.
Några har bytt till Medelhavet för vintern.
Andra tycker att dom har det tuffare ekonomiskt idag än förr om åren.

Inget vetenskapligt underlag men det borde finnas statistik om 2023 och kanske Q1 2024.

Toppåren innan pandemin låg det på ungefär drygt 300k inresor med svenska pass per år.
 
Av de jag känner och har kontakt med minskar dom resandet till Thailand.
Några har bytt till Medelhavet för vintern.
Andra tycker att dom har det tuffare ekonomiskt idag än förr om åren.

Inget vetenskapligt underlag men det borde finnas statistik om 2023 och kanske Q1 2024.

Toppåren innan pandemin låg det på ungefär drygt 300k inresor med svenska pass per år.
När det gäller korttids turister så tror/gissar jag kombinationen tuffare ekonomiska tider mycket beroende på höjda räntor och höga prisökningar (betydligt mera i verkligheten än de officiella om inflationen) relativt löneökningarna samt ökade kostnaderna för flygresor minskat antalet resenärer.

Jag har under många år följt ERA Rayong som jag tycker är en väldigt bra sida på det sätt alla hus och lägenheter till salu presenteras på jämfört med de flesta andra sajter. Detta långt innan Covid-19 epidemin slog till. Jag tycker mig ha sett en klar trend på just denna att antalet objekt har varit ökande och med många som inte sålts under många år trots ibland kraftiga sänkningar av "utgångspriserna" i annonserna. Många av objekten på denna sida skulle jag gissa tillhör kategorin "klimat flyktingar" som hunnit bli lite äldre till åren. Men trenden även för t.ex. Hua Hin och svenskar och just "klimat flyktingarna" har jag rätt eller fel uppfattat som klart nedåtgående över tid. Så klart så blev det dock en stor förändring på grund av covid...

Jag började själv en gång att titta på just platser för mig och min fru att bo på med perspektivet att pendla till och från Thailand och mitt arbete offshore och med på ett längre perspektiv att som pensionär bli en klimat flykting och bo i Thailand under vinterhalvåren. Men insikten kom att även om flera platser ur mitt eget perspektiv var tilltalande inte var platser där min fru skulle trivas med att bo.
 
Jag undrar vad det skulle visa om man skulle göra samma undersökning om svenskar i Thailand i Thailand under samma tidsperiod d.v.s. 2011 tills nu?

Nu räknades ju hela den brokiga skalan in som har ett brittisk pass in i artikeln vilket innefattar allt från korttids turister till britter som flyttat och bor i Thailand permanent. Om vi räknar samtliga med svenskt pass som besökt Thailand hur ser det ut då?

Och vad tror forumets medlemmar om antalet svenskar som vistas i Thailand tämligen mycket och vi bortser från kortidsturisterna om vi går tillbaka 10-20 år hur många det var jämfört med nu?

Jag inkluderar då de som vistats under flera månader per år i Thailand till de som ibland kallas "klimat flyktingar" som bor växelvis i Sverige i Thailand ända till de som tagit steget och lämnat Sverige och bor i Thailand permanent.
Hej

Jag är ganska säker på att antalet Svenskar i Thailand också har minskat under den period man tar upp här, speciellt bland gruppen expats och delårsboende över vintern, tror att det gäller våra nordiska grannar och övriga Europa också.
Men charterturismen dit står väl sig fortfarande stark.

Jag har flera gånger genom åren tagit upp detta som jag har märkt av i vårt område, där en del falanger som man har träffat 10-20 år i sträck inte kommer alls längre eller mycket kortare tid, även en del familjer som försörjde sig, hade barnen i skolan och bodde där på heltid har flyttat tillbaka till sina hemländer.

Varför är nog lite svårt att sätta fingret på, en del har blivit äldre och tycker kanske att det är jobbigare att resa, andra har gått bort, en del har väl påverkats ekonomiskt, sen tror jag även att många som fick ett avbrott under pandemin helt enkelt inte kommer tillbaka längre, för egen del var det ju den politiska oron med dom senaste militärkupperna 2007, 2014 och avskaffandet av demokratin som fick vår familj att lägga planerna på en flytt till Thailand på hyllan.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag är ganska säker på att antalet Svenskar i Thailand också har minskat under den period man tar upp här, speciellt bland gruppen expats och delårsboende över vintern, tror att det gäller våra nordiska grannar och övriga Europa också.
Men charterturismen dit står väl sig fortfarande stark.

Jag har flera gånger genom åren tagit upp detta som jag har märkt av i vårt område, där en del falanger som man har träffat 10-20 år i sträck inte kommer alls längre eller mycket kortare tid, även en del familjer som försörjde sig, hade barnen i skolan och bodde där på heltid har flyttat tillbaka till sina hemländer.

Varför är nog lite svårt att sätta fingret på, en del har blivit äldre och tycker kanske att det är jobbigare att resa, andra har gått bort, en del har väl påverkats ekonomiskt, sen tror jag även att många som fick ett avbrott under pandemin helt enkelt inte kommer tillbaka längre, för egen del var det ju den politiska oron med dom senaste militärkupperna 2007, 2014 och avskaffandet av demokratin som fick vår familj att lägga planerna på en flytt till Thailand på hyllan.

Mvh isan lover
Du kan bara inte hålla dig ifrån politik.
Det finns en tavla för sådant.
:thumbsdown:
@Berralund
 
Du kan bara inte hålla dig ifrån politik.
Det finns en tavla för sådant.
:thumbsdown:
@Berralund
Hej

Det var inte en inbjudan till någon politisk diskussion utan en konkret förklaring vad som låg bakom just vår ändrade inställning till en flytt, så jag tackar nej till att utveckla och diskutera det ställningstagandet med dig.

Tycker att det var ett intressant ämne som togs upp här i tråden och ser fram emot att höra hur andra medlemmar upplever det här, vad tycker ex.vis du själv i ämnet ?

Mvh isan lover
 
Hej

Det var inte en inbjudan till någon politisk diskussion utan en konkret förklaring vad som låg bakom just vår ändrade inställning till en flytt, så jag tackar nej till att utveckla och diskutera det ställningstagandet med dig.

Tycker att det var ett intressant ämne som togs upp här i tråden och ser fram emot att höra hur andra medlemmar upplever det här, vad tycker ex.vis du själv i ämnet ?

Mvh isan lover
Eftersom du skrev om att p.g.a. politik så flyttade du inte till Thailand. Då inbjuder du till en politisk diskussion.
 
Hej

Jag är ganska säker på att antalet Svenskar i Thailand också har minskat under den period man tar upp här, speciellt bland gruppen expats och delårsboende över vintern, tror att det gäller våra nordiska grannar och övriga Europa också.
Men charterturismen dit står väl sig fortfarande stark.

Jag har flera gånger genom åren tagit upp detta som jag har märkt av i vårt område, där en del falanger som man har träffat 10-20 år i sträck inte kommer alls längre eller mycket kortare tid, även en del familjer som försörjde sig, hade barnen i skolan och bodde där på heltid har flyttat tillbaka till sina hemländer.

Varför är nog lite svårt att sätta fingret på, en del har blivit äldre och tycker kanske att det är jobbigare att resa, andra har gått bort, en del har väl påverkats ekonomiskt, sen tror jag även att många som fick ett avbrott under pandemin helt enkelt inte kommer tillbaka längre, för egen del var det ju den politiska oron med dom senaste militärkupperna 2007, 2014 och avskaffandet av demokratin som fick vår familj att lägga planerna på en flytt till Thailand på hyllan.

Mvh isan lover
Tror faktiskt att du gissar fel, var har du tagit dessa uppgifter från, vilken källa, jag ser alltfler expats som bosätter sig permanent uppe i Isaan , Och faktiskt så anser de flesta att politiken är helt ointressant här , vi expats kan inte påverka och skall heller inte försöka påverka då vi inte har rösträtt, men det kanske du har i "din by" :rolleyes: .. Vi har ett bra liv här, svensk politik rör oss mer än den Thailändska. Vi har vår pension från Sverige, de flesta i alla fall , där kan vi försöka påverka, inte här.
Som fastboende expat här skall vi inte diskutera varken politik eller religion
 
När man läser tidningarna så är det rätt ofta som någon miljöaktivist hackar på de som flyger till Thailand. Jag tror dock att i botten är det ofta den svenska avundsjukan som kommer fram i dagen för de som själva inte har någon möjlighet att resa utomlands på semester. Det som styr för korttids semestrarna är nog mestadels ekonomiskt och även om t.ex. Thailand lockar med värme och sol mitt i svenska vintern så tror jag vi börjar närma oss den övre gränsen vad det får kosta för tämligen många. Att låna pengar har blivit dyrare och ligger räntorna kvar på de nivåer som de är nu (som dock inte är höga ur ett lite längre historiskt perspektiv) eller t.o.m. ökar så tror jag många t.ex. över Jul och Nyår Thailandsresor för speciellt familjer med barn kommer att minska.

För de som stannar under längre perioder och har möjlighet att köpa flygbiljetter till och från Thailand när de är mindre dyra så blir resekostnaderna naturligtvis mindre proportionellt av de sammanlagda kostnaderna.

Har inte funnit uppgifter om uppskattat antalet delårs boende eller som jag kallar det klimatflyktingar för de som jag flyr det svenska vinterhalvåret.

Hittade dock en uppgift om svenskar som bosatt sig i Thailand men är från 2015.

Covid-19 åren har dock rört till mycket och det kan nog ta sin tid att få fram riktigt bra och tillförlitliga uppgifter. Det är dock min känsla att det inte bara är britterna som minskat i antal utan även svenskar när vi pratar om delårs boende och svenskar bosatta i Thailand.

1713670444738.png
 
Tror faktiskt att du gissar fel, var har du tagit dessa uppgifter från, vilken källa, jag ser alltfler expats som bosätter sig permanent uppe i Isaan , Och faktiskt så anser de flesta att politiken är helt ointressant här , vi expats kan inte påverka och skall heller inte försöka påverka då vi inte har rösträtt, men det kanske du har i "din by" :rolleyes: .. Vi har ett bra liv här, svensk politik rör oss mer än den Thailändska. Vi har vår pension från Sverige, de flesta i alla fall , där kan vi försöka påverka, inte här.
Som fastboende expat här skall vi inte diskutera varken politik eller religion
Japp som varande gäster i Thailand och för att inte även denna tråd skall hamna i Dude så tycker jag vi håller politik och religion borta.

Men vi kan ju naturligtvis ha olika åsikter om ämnet och beroende på vad vi observerar så kan det skilja rätt mycket vad vi tror. Det är inte lätt att hitta uppgifter om just svenskar utan att kortidsturister, delårs boende och kanske även fast boende blir sammanräknade.
 
Japp som varande gäster i Thailand och för att inte även denna tråd skall hamna i Dude så tycker jag vi håller politik och religion borta.

Men vi kan ju naturligtvis ha olika åsikter om ämnet och beroende på vad vi observerar så kan det skilja rätt mycket vad vi tror. Det är inte lätt att hitta uppgifter om just svenskar utan att kortidsturister, delårs boende och kanske även fast boende blir sammanräknade.
Det finns uppgifter om var utskrivna svenskar är bosatta med lite Googling.

Eller kanske använda ordet utlandssvenskar.

Brukar dyka upp inför riksdagsval.
 
Eftersom du skrev om att p.g.a. politik så flyttade du inte till Thailand. Då inbjuder du till en politisk diskussion.
Hej

Inte alls jag berättade bara vad som låg bakom att just vår familj ställde in en flytt till Thailand, men jag uppgav flera andra skäl som skulle kunna ligga bakom att antalet expats minskar.

Mvh isan lover
 
Tror faktiskt att du gissar fel, var har du tagit dessa uppgifter från, vilken källa, jag ser alltfler expats som bosätter sig permanent uppe i Isaan , Och faktiskt så anser de flesta att politiken är helt ointressant här , vi expats kan inte påverka och skall heller inte försöka påverka då vi inte har rösträtt, men det kanske du har i "din by" :rolleyes: .. Vi har ett bra liv här, svensk politik rör oss mer än den Thailändska. Vi har vår pension från Sverige, de flesta i alla fall , där kan vi försöka påverka, inte här.
Som fastboende expat här skall vi inte diskutera varken politik eller religion
Hej

Jag utgick ifrån statistiken som fanns i artikeln jag länkade till gällande Brittiska expats som var ju ca 60 000 2011 och nu 2024 är dom bara ca 41 000, det tycker jag bekräftade den känsla jag själv har haft och upplevt i vår del av Thailand under denna period.

Att 20 000 färre Britter numera bor i Thailand märks nog på vissa platser och jag tror inte den här minskningen bara gäller Britter utan Falanger ifrån både Skandinavien, Europa, Nordamerika och Australien.

”The 2011 statistics showed there were around 60,000 Brits living in Thailand for most or all of the year. The UK Institute for Public Policy recently estimated the number at only 41,000 in 2024.”

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp