Försäkringar för äldre expats

Verkar klart överkomligt. Täcker då det mesta om man blir akut sjuk ??
Ska hämta Longstay O-A på onsdag och åker den 24 jan.....Koh Chang väntar.....

/Torbjörn
Koh Chang är en favorit hos mig, tyvärr börjar det bli väl mycket turister sista åren, men öarna utanför koh Chang är rena paradisen.

Vill tillägga att jag gillar lugn å ro emellanåt, så dessa öar passar utmärkt för mig och familjen då det är väldigt lugnt där;)

Letade efter ett passande tråd för klippet och kanske blev det fel men ändå. Det är en del som väljer att inte ta sink skatt för att kunna behålla den berömda svenska statliga sjukföraäkringen. Kanske på sin plats att läsa klippet och därefter ta en funderare.

https://www.expressen.se/kronikorer...rden-ar-inte-langre-till-for-aldre-manniskor/
Påståendet att en del väljer att inte ta sink skatt för att kunna behålla sjukförsäkringen är FEL

Alla svenska medborgare behåller sjukförsäkringen oavsett var de bor eller hur de betalar skatt.
Är man skriven utanför EU betalar man en förhöjd vårdavgift (600 istället för 100).

Påståendet att en del väljer att inte ta sink skatt för att kunna behålla sjukförsäkringen är FEL

Alla svenska medborgare behåller sjukförsäkringen oavsett var de bor eller hur de betalar skatt.
Är man skriven utanför EU betalar man en förhöjd vårdavgift (600 istället för 100).
Delvis sant ,du har ratt till akutvard ,till en annan kostnad ,jag vill inte losa dubbla grundavdraget ,darfor skriver jag inte ut mig ....

Hade bara hört av några som har sagt att de vill inte skriva ut sig p g a förlorad vård.
Därför var jag tvungen att kontrollera själv hur det ligger till för det som skrivs med stora bokstäver behöver inte vara rätt. :p
Så här står det i den svenska vårdguiden:
Utlandssvensk: Är du utlandssvensk, d.v.s. folkbokförd i övriga länder, med vilka Sverige saknar konventioner med, men har kvar ditt svenska medborgarskap, får du akut vård till vanlig patientavgift. Kravet är att du ska visa giltigt pass eller annan handling där det framgår att du är svensk medborgare.

Utländsk medborgare: Är du utländsk medborgare från övriga länder, med vilka Sverige saknar konventioner med, måste du betala all vård enligt en särskild prislista, utomlänsprislista.

Så var det med det och även de som tvivlar kan andas ut. :rolleyes:
Däremot det som står i klippet från Expressen står fast och är skrämmande läsning för gamlingar i Svedala

Det gäller inte bara akutvård, det gäller också för planerad vård:
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-992-8.pdf?issuusl=ignore

Planerad sjukvård. Subventioneras bara i hemlandstinget.
Patienten betalar för öppen vård 6 x högsta slutenvårdsavgiften och
för sluten vård 10 x högsta slutenvårdsavgiften
Vårdlandstinget svarar för den resterande vårdkostnaden.

Högsta slutenvårdsavgiften är idag 100 kronor per dag.

Eftersom svensk sjuvård och svenska försäkringar alltid är ett alternativ för svenskar boende utanför Sverige.
Det är en kalkyl man ska räkna på om man skriver ut sig så nog hör ämnet till tråden.

Sen vendettan mellan några skribenter syns tydligt överallt.

Om jag förstår "kalkylen" rätt, så kan dom som har skrivit ut sig åka tillbaks till Sverige och få vård för en kostnad av ca: 1000 kronor per dygn?

OK ,så bull mao , man skall inte tro på allt som skrivs på Facebook :)
Tack för utförligt svar!
Det skrevs utförligt att det just var BUPA Thailand som fusionerats....

Får jag fråga hur mycket du betalar för din försäkring (ungefär räcker) och om du vet hur den nivån ligger i förhållande till andra globa försäkringar,

/Torbjörn

Ingen försäkring i TH efter 65
Olycksförsäkring gäller inte vid olycka med Mc

Ingen försäkring i TH efter 65
Olycksförsäkring gäller inte vid olycka med Mc

Olyckfallsförsäkring kan man iofs lösa på andra bolag i Thailand , gäller då även vid MC olycka .. Finns ett bolag uppe på Sukhumwit Naklua , straxt innan BKK hospital på vänster sida vid stora korsningen , inte alls dyrt ,, Kostnad efter hur mycket den skall täcka ...Men sjukförsäkring saknas ju då för de flesta av oss gamlingar :)

Om jag förstår "kalkylen" rätt, så kan dom som har skrivit ut sig åka tillbaks till Sverige och få vård för en kostnad av ca: 1000 kronor per dygn?

Det är väl inget att jubla över Vi utlandssvenskar betalar skatt men vad får vi för det???????? Man höjde pen samtiditgt sink så det blev 1000 kr mindre/mån Bor man utanför EU Är man rökt

Det är väl inget att jubla över Vi utlandssvenskar betalar skatt men vad får vi för det???????? Man höjde pen samtiditgt sink så det blev 1000 kr mindre/mån Bor man utanför EU Är man rökt
Och 1000sek /dygn är knappast billigt för en Svensk som betalar 25 % i skatt trots att han inte nyttjar något annat i landet än att ha möjligheten till akut vård ,då till en svinaktigt hög kostnad:mad:

Vi som har privata sjukförsäkringar i Sverige ska ju beskattas för detta nu... Svensk vård är fan under total avveckling samtidigt som privat sjukvård ska straffas ut så snabbt kommunisterna bara kan!

Även vid ett maktskifte tror jag att Alliansen kommer att behålla den straffskatten. Enkelt att behålla straffskatter och skylla på den andra sidan, ryggen fri och pengar in i kassan. Inför detta valet känner jag faktiskt inte så mycket hopp om något parti för första gången sedan jag fick rösträtt.

Sjukvård blir utomlands för min del som det verkar i dagsläget, jag och tjejen har en liten vadslagning om jag får vård i Sverige innan vi är i Thailand nästa vinter. Har väntat i 9 månader hittills utan någon större framgång för ett besvär. 18 månader till så vinner tjejen och hennes morsa som tyckte att jag skulle sprungit till läkaren i Thailand när vi var i Bangkok.
Nio månader brukar annars vara en annan tidsrymd när det gäller tjejer.:eek:
Jag är lite pragmatiskt lagt så litar på Nois statliga anställning för vård här på plats. Vi skall gifta oss någon gång i höst och då har jag antagligen bättre deal än att åka tillbaka till Sverige för vård.
Försäkringar är jag alltid skeptisk för, de vill ju tjäna pengar. Detta skall nog bli bra, det gäller för mig att hålla igång med hälsosamma friskvårdsaktiviteter. :cool:
Bara en ung cyklist som slår mig upp till bergen men inte så länge till :rolleyes: skojar förstås men det gäller att hålla kroppen i trimm.

Nu är jag inte gravid, mest att jag gått över från muskler till att bli fet. Kan iofs kännas som att jag är gravid när det kurrar i magen och någon kan tro att det sparkar ;)

Och 1000sek /dygn är knappast billigt för en Svensk som betalar 25 % i skatt trots att han inte nyttjar något annat i landet än att ha möjligheten till akut vård ,då till en svinaktigt hög kostnad:mad:

Jag håller med dig om vad du säger, bortsett från akut vård vilket är, så vitt jag vet "gratis".

Min tanke var att 1000 svenska motsvarar ju i dagsläget ca: 3500 baht, vilket ungefär är kostnaden för ett bra single room i Thailand. Sen tillkommer ju alla behandlingskostnader, sjuksysteravgifter, arvode till läkare, medicin mm. vilket är inkluderat i det svenska priset, oavsett behandlingsform.

Så på det hela taget, så anser jag att det trots allt är billigt att utnyttja den svenska sjukvården vid "planerad" sjukdom. Naturligtvis borde den vara gratis, som den är för inskrivna svenskar och "nykomlingar".

Jag håller med dig om vad du säger, bortsett från akut vård vilket är, så vitt jag vet "gratis".

Min tanke var att 1000 svenska motsvarar ju i dagsläget ca: 3500 baht, vilket ungefär är kostnaden för ett bra single room i Thailand. Sen tillkommer ju alla behandlingskostnader, sjuksysteravgifter, arvode till läkare, medicin mm. vilket är inkluderat i det svenska priset, oavsett behandlingsform.

Så på det hela taget, så anser jag att det trots allt är billigt att utnyttja den svenska sjukvården vid "planerad" sjukdom. Naturligtvis borde den vara gratis, som den är för inskrivna svenskar och "nykomlingar".
Precis , och borde även gälla som en försäkring för de Svenskar som bor i Thailand, själv flyttar vi ner om max ett år , och jag skriver inte ut mig ,, kommer att vara inskriven , betalar ju lika mycket i skatt som inskriven alt utskriven ... Mai pen rai , ligger på runt 25%

Och hur hamnade vi nu på politik i en tråd om sjukförsäkringar i Thailand? Jag fixar en ny tråd för detta under rätt tavla.

Och hur hamnade vi nu på politik i en tråd om sjukförsäkringar i Thailand? Jag fixar en ny tråd för detta under rätt tavla.
Det är ju verkligen politik Berra , den kopplingen gör du med om du tänker efter ,, Vi betalar skatt även om vi bor i Thailand som utskrivna ,, Bor vi inom EU så är vi försäkrade , utanför EU ESS oförsäkrade oavsett inskrivna eller utskrivna ,, I allra högsta grad ett politiskt val de olika partierna har att ta ställning till

Liknande trådar

Tillbaka
Topp