Svårare för expats att försörja sig och sina familjer nu på senare år.

Visst går det för långt ibland, åt båda håll.
Finns nog ingen som ser det som ett brott att hämta upp vänner och bekanta på flygplats. Tar man betalt för sin tid för att göra detta är man inte vänner, man utför ett arbete, punkt slut.

/ SatanG
Om man hämtar upp vänner och bekanta för att köra dom till questhuset man driver, är inte det arbete?
Ett i allra högsta grad olagligt arbete som väl varenda falang är medveten om.

Hej

Själv ser jag det tvärtom som helt naturligt att medlemmar i familjen vill vara med och hjälpa till på olika sätt i deras familjer företag, att familjens utlänning t.ex vill hämta vänner och kunder i sin egen bil på flygplatsen är väl inte så anmärkningsvärt eller konstigt?

Mvh isan lover
Och vill man hjälpa till så ska man givetvis få göra det, tolkar att det är så du menar.

Dumma polis som sätter fast dom snälla falangerna som bryter mot lagen, falang vill ju bara hjälpa till.

Helt otroligt korkade falanger skulle jag säga, agera chaufför eller resledare är väl det sista man ska göra i Thailand, just dom grejerna är väl det som retar Thai mest av alla arbeten som falang enligt lag inte kan få wp för.

I
I Thailand är allt som görs inom en rörelse ett arbete. Alltså får vi inte utföra det. Du får inte hämta folk på flygplatsen till din familjs lilla guesthouse utan work permit.
Utan wp?
Du kan ju inte ens få wp för att göra det.
Tro fn att polisen griper in när falang utför det jobb som är allra mest tabu här.

Som utlänning får du inte hjälpa till med något inom en thailändsk rörelse. Det gäller även att hämta gäster till familjens guesthouse. Jag känner en kille från Belgien,han och hans fruga har en restaurang med bar. Ibland beställer folk mat från hans restaurang till nån fest. När han kör ut maten,så får han inte bära in den från bilen till kunden. Det måste en thai göra. Låter otroligt,men det är sant.
Får man jobba med att driva ett Svensk bolag ?? Om man sitter i Isaan tillex , funkar det rent juridiskt , ett transportföretag tänkte jag starta , Skeppa grejor mellan Sverige och Thaialnd , Skulle detta funka , då kan jag försörja min familj utan problem , och kanske även blåsa Svenska staten på lite skatteslantar :thumbsup: :)

Får man jobba med att driva ett Svensk bolag ?? Om man sitter i Isaan tillex , funkar det rent juridiskt , ett transportföretag tänkte jag starta , Skeppa grejor mellan Sverige och Thaialnd , Skulle detta funka , då kan jag försörja min familj utan problem , och kanske även blåsa Svenska staten på lite skatteslantar :thumbsup: :)
v
Men du, har du inte uppfattat att hästen redan gör så, Svårt att uppfinna hjulet två gånger.

Om man hämtar upp vänner och bekanta för att köra dom till questhuset man driver, är inte det arbete?
Ett i allra högsta grad olagligt arbete som väl varenda falang är medveten om.

Klart att det är ett arbete om man kör gäster till ett guesthouse eller vad det nu är för tjänst man tar betalt för.
Är en polare/släkting i Bangkok och hälsar på så hämtar/lämnar jag gärna vart de vill. Inte en chans att jag tar betalt för något sånt trams, är det ingen polare/släkting så kör jag inte. Simpelt!

/ SatanG

Klart att det är ett arbete om man kör gäster till ett guesthouse eller vad det nu är för tjänst man tar betalt för.
Är en polare/släkting i Bangkok och hälsar på så hämtar/lämnar jag gärna vart de vill. Inte en chans att jag tar betalt för något sånt trams, är det ingen polare/släkting så kör jag inte. Simpelt!

/ SatanG
Det är därför jag inte förstår varför fattiga faranger alltid klagar på lagarna i Thailand.

Varför skulle det tidigare vara godkänt att jobba utan ett work permit? Alla som kommer hit vet att man inte får jobba utan ett work permit. I mina öron är det bara gnäll från folk som inte har rent mjöl i påsen. Man ska inte snacka om att det blivit sämre sedan 2014. I många fall har det blivit mer ordning och reda.

Hej

Ändå går flyttlassen, det är bara att läsa andra engelskspråkiga forum så konstaterar man snabbt att snacket går likadant, vad är din förklaring till detta?

Själv tror jag absolut att utflyttningen beror på allt negativt som har hänt på senare år, men då mer allt sammantaget än en enda enskild fråga.

Det som en del uppfattar som ordning och reda verkar andra se som ingrepp i den personliga friheten, mer pålagor, mer krav, mer byråkrati, åtstramningar inom en rad områden i kombination med att man börjar tillämpa både nya och gamla lagar.

Inte ens dom dom är positiva och försvarar detta kan ju tycka att militären har fattat dessa beslut för att underlätta tillvaron för utlänningarna och för att göra landet attraktivare för utlänningar.

Mvh isan lover

Man undrar lite om en del verkligen har varit i Thailand överhuvudtaget.
Att man inte får jobba som chaufför är väl det första man får lära sig runt stenbordet.
Jobbet no 1 som man absolut inte ska utföra. Då blir Thai skogstokiga och det med all rätt. Tror inte att en enda av falangerna som åkt fast inte visste om detta, dom har chansat och trott att det går nog

/ SatanG
Självklart men du är lite OT med detta...

Hej

Ändå går flyttlassen, det är bara att läsa andra engelskspråkiga forum så konstaterar man snabbt att snacket går likadant, vad är din förklaring till detta?

Själv tror jag absolut att utflyttningen beror på allt negativt som har hänt på senare år, men då mer allt sammantaget än en enda enskild fråga.

Det som en del uppfattar som ordning och reda verkar andra se som ingrepp i den personliga friheten, mer pålagor, mer krav, mer byråkrati, åtstramningar inom en rad områden i kombination med att man börjar tillämpa både nya och gamla lagar.

Inte ens dom dom är positiva och försvarar detta kan ju tycka att militären har fattat dessa beslut för att underlätta tillvaron för utlänningarna och för att göra landet attraktivare för utlänningar.

Mvh isan lover
Är ju förmodligen precis enligt Thailand plan, man vill bli av med dom fattiga falangerna som bara klagar, dom är ju mest till problem, kan inte betala sjukhusräkningar mm.

Nu har jag bara sett flygplatsen och vägen till hotellet 8 km bort men det imponerade.
Pratade en del med Taxi chauffören och det jag såg va rätt standard i landet.
Grymt fina vägar och bra flyt på trafiken.
10 min dörr till dörr hotellet flygplatsen.
Ska helt klart testa att ta bilen hit vid nästa långledighet, 95 mil HH Penang är ju en lätt tur på 2 dagar.

Man undrar lite om en del verkligen har varit i Thailand överhuvudtaget.
Att man inte får jobba som chaufför är väl det första man får lära sig runt stenbordet.
Jobbet no 1 som man absolut inte ska utföra. Då blir Thai skogstokiga och det med all rätt. Tror inte att en enda av falangerna som åkt fast inte visste om detta, dom har chansat och trott att det går nog
Självklart men du är lite OT med detta...

Ja möjligen, svarade bara på din fråga.

/ SatanG

Ja möjligen, svarade bara på din fråga.

/ SatanG
Men ditt svar va ot även på min fråga, du gick från questhouse verksamhet till att hämta polare på flygplatsen.
I ditt tidigare inlägg som min fråga baserades på handlade det enbart om questhouse verksamhet så min fråga gällde givetvis bara det.

Liknande trådar

L
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp