66% av äldre expats saknar sjukvårdsförsäkring.

En sak däremot som jag funderat mycket över och som inte är menat som något påhopp utan mer en reflektion över hur man ser på saker och hur man ändrar inställning ju äldre man blir.

Kurant kastar ju ofta skit åt gubbar som han anser vara omogna för att dom springer på barer och allt som hör där till.
Det jag finner märkligt i detta som får mig att fundera lite är att Kurant ser ner på gubbar som är betydligt yngre än honom själv för att dom lever typ samma liv som han själv gjorde innan han så att säga "mognade".
Har han glömt av hur det var när han var yngre eller förkastar han nu sitt tidigare leverne?

Jag har upplevt många ggr hur äldre människor visar bitterhet mot yngre på olika sätt, vad beror detta på eg att vi ser ner på och förkastar yngre som lever precis så som vi själva gjorde en gång?
Är detta en del i att åldras och kommer jag då att göra likadant om 15 år?

Som sagt inte menat som ett påhopp mot Kurant, han är långt ifrån ensam i detta men tar honom som ex för att han skrivit mycket om det här. Säger heller inte att det är något fel, mer ett fenomen som jag upplevt även från många andra lite äldre. Har ex blivit påhoppad här i HH av ett äldre Svensk par som ser ner på att jag har en yngre tjej, hon ser betydligt yngre ut än vad hon är så dom tar väl fel på några år men även jag ser yngre ut än mina 52 så man undrar lite vad som får en del äldre att visa denna aggressiva bitterhet mot yngre?
Min tjej är 33 år och jag blev mer eller mindre kallad pedofil av en äldre Svensk herre här och jag vet ju att dom har andra par i sin egen vänkrets där ålderskillnaden är lika som i mitt fall men där bägge då är betydligt äldre än mig och min tjej. Varför blir många bittra när dom blir äldre?

Hej

Smaken är ju bekant som baken, en del väljer att leva som tonåringar hela livet medans andra ”mognar” och kanske t.o.m blir och uppträder som gamla tidigt o.s.v, så är det bara.

Själv tycker jag inte att ålderskillnaden på dig och din partner var speciellt anmärkningsvärd, jag ska försöka ge min syn på saken, men då handlar det inte om dig utan om fenomenet som sådant, utan rent allmänt helt utan koppling till dig.

Har själv en bekant som går under benämningen ”stans äldste tonåring”, han är pensionär nu men han både klär sig och uppträder som en tonåring, har kompisar som är 50 år yngre o.s.v, han skulle aldrig kunna tänka sig att stadga sig bilda familj, ta det ansvar det innebär och främst ta dom förändringar det skulle innebära för hans liv.
Han åker varje år till Asien och då bl.a till Thailand, gillar barlivet och nattsuddet ännu.

Själv stadgade jag mig ju relativt sent, är 59 år och har en son på 10 år, men jag saknar inte alls barerna och nattsuddet, trivs alldeles utmärkt med familjelivet, tror inte ens att barer och köpsex skulle locka mig längre ens om jag mot förmodan skulle bli singel.

Själv tycker jag snarast att det är lite patetiskt och tragiskt att på turistorterna se äldre män vandra runt med tjejer som rent åldersmässigt kunde vara deras barnbarn, ofta har dessa gamla män på äldre dar färgat det gråa håret rött, satt ringar i öronen och har sina skrynkliga armar täckta av nygjorda tatueringar, dom gör allt för att se yngre ut än dom är, men det är ju en hopplös kamp som vi alla är dömda att förlora, åldern tar ut din rätt vare sig vi vill eller ej.

Alla som ser dom begriper naturligtvis att det är tjejens fattigdom och en ekonomisk uppgörelse som ligger bakom att tjejen överhuvudtaget visar sig offentligt med den gamle mannen, detta kommenterar folk runt omkring och inte sällan Thailändarna också, men mannen låtsas som ingenting och försöker ge sken av att tjejen älskar honom, ibland tror mannen det på riktigt och då riskerar han att bli både grundlurad och ruinerad, då är det dock inte hans eget fel utan det jävla Thailands och alla bedragare där fel.

Sammanfattningsvis så är det som vanligt, det finns inget facit, inget helt rätt eller helt fel, i länder med fattig befolkning kan man leva loppan billigt, välja hur man vill leva och hur unga ens partner ska vara på ett sätt som kanske inte går i Sverige, detta yttrar sig på olika vis för olika individer.

Mvh isan lover

En sak däremot som jag funderat mycket över och som inte är menat som något påhopp utan mer en reflektion över hur man ser på saker och hur man ändrar inställning ju äldre man blir.

Kurant kastar ju ofta skit åt gubbar som han anser vara omogna för att dom springer på barer och allt som hör där till.
Det jag finner märkligt i detta som får mig att fundera lite är att Kurant ser ner på gubbar som är betydligt yngre än honom själv för att dom lever typ samma liv som han själv gjorde innan han så att säga "mognade".
Har han glömt av hur det var när han var yngre eller förkastar han nu sitt tidigare leverne?

Jag har upplevt många ggr hur äldre människor visar bitterhet mot yngre på olika sätt, vad beror detta på eg att vi ser ner på och förkastar yngre som lever precis så som vi själva gjorde en gång?

Som sagt inte menat som ett påhopp mot Kurant, han är långt ifrån ensam i detta men tar honom som ex för att han skrivit mycket om det här. Säger heller inte att det är något fel, mer ett fenomen som jag upplevt även från många andra lite äldre. Har ex blivit påhoppad här i HH av ett äldre Svensk par som ser ner på att jag har en yngre tjej, hon ser betydligt yngre ut än vad hon är så dom tar väl fel på några år men även jag ser yngre ut än mina 52 så man undrar lite vad som får en del äldre att visa denna aggressiva bitterhet mot yngre?
Min tjej är 33 år och jag blev mer eller mindre kallad pedofil av en äldre Svensk herre här och jag vet ju att dom har andra par i sin egen vänkrets där ålderskillnaden är lika som i mitt fall men där bägge då är betydligt äldre än mig och min tjej. Varför blir många bittra när dom blir äldre?

Föreslår att du inte tar på allvar vad som skrivs på en sajt. För mig är detta i alla fall ett sätt att bedriva lite av strötid för spelar ingen dataspel.
:rolleyes:
Antar att det är inte många som känner dig på riktigt så detta är bara tidsfördriv.
Man skojar lite och hackar på folk ungefär som man gör jämt bl a i Göteborg.
Kan säga att när man åldras händelser inte så mycket annat än att ljusen blir flera på tårtan.
De som visar bitterhet har förmodligen gjort det hela livet, det kommer inte med åren.
Ålder på tjejen är en sak för dig och henne sluta bry dig om vad folk säger eller gör.
Det är svenskt på något sätt att ta åt sig för allting.
:cool: :eek:

Jag läser ditt inlägg och förstår innebörden, men tycker personligen att blanda in kurant i dina funderingar här inte stämmer med hur jag uppfattat hans inlägg.
När kurant skrivit något nedvärderande om dig så är det övervägande du själv som har gett honom ofantligt många onödiga personliga påhopp och pikar, du själv vill ju försvara dig mot andra, det vill kurant också.

Sen det andra du skriver om att du blivit påhoppad i Hua Hin av ett äldre par, det är sorgligt.
Dom behöver inte bry sig om ditt val av tjej eller hennes val av kille.

Och Ubon har inte sagt att detta är bra eller dåligt, Ubon har sagt tidigare, i andra trådar, ge Ubon ett färdigt avtal för underskrift, Ubon vill först läsa detta med focus på undantagen/det finstilta, kanske ett alternativ till, ingen försäkring alls, kanske ett alternativ till det Thailändska myndigheternas förslag om att utlänningar som besöker Thailand ska ha en försäkring...
Du bor ju i Sverige halva tiden, är inte utskriven heller, så varför bryr du dig överhuvudtaget???

OPD väl vanlig grundläggande läkarundersökning där dom ställer diagnosen om jag förstått det rätt?
Utan OPD du betalar den grundläggande undersökningen försäkringsbolaget står för sjukvården.
Jag har tagit utan OPD för det är den billigare biten på sjukhuset men stor del av försäkringskostnaden.
Min försäkring med OPD gick på 56.000 baht årligen.
Utan OPD 36.000 baht årligen.

OPD väl vanlig grundläggande läkarundersökning där dom ställer diagnosen om jag förstått det rätt?
Utan OPD du betalar den grundläggande undersökningen försäkringsbolaget står för sjukvården.
Jag har tagit utan OPD för det är den billigare biten på sjukhuset men stor del av försäkringskostnaden.

Tack!:thumbsup:

OPD - OutPatient Department.

Alltså om man behöver läggas in eller inte.

/ SatanG

Vad jag fattat det som så är OPD bara almänvård och undersökning.
Typ jag kommer med lite hosta till dr, undersöks och får medicin, betala själv.
Ingen OPD.
Jag kommer till dr. med värk undersökning och diagnos cancer betala undersökningskostnad.
Behandlingen, vården, medicinering och rum försäkring.

Vad jag fattat det som så är OPD bara almänvård och undersökning.
Typ jag kommer med lite hosta till dr, undersöks och får medicin, betala själv.
Ingen OPD.
Jag kommer till dr. med värk undersökning och diagnos cancer betala undersökningskostnad.
Behandlingen, vården, medicinering och rum försäkring.

En del försäkringar har med begränsningar på OPD, t.ex. 2000 Baht.
Då gäller det för läkarbesöket och vad som nu behövs att undersöka, t.ex. röntgen, blodprover etc inklusive medicin att de första 2000 baht står försäkringen för och det utöver betalar du för.
Är det allvarligt och du behöver läggas in, IPD, så gäller försäkringens begränsningar för IPD och de villkoren du har där.

/ SatanG

En del försäkringar har med begränsningar på OPD, t.ex. 2000 Baht.
Då gäller det för läkarbesöket och vad som nu behövs att undersöka, t.ex. röntgen, blodprover etc inklusive medicin att de första 2000 baht står försäkringen för och det utöver betalar du för.
Är det allvarligt och du behöver läggas in, IPD, så gäller försäkringens begränsningar för IPD och de villkoren du har där.

/ SatanG
Som jag skrev tidigare min försäkring kostade 20.000 extra om året för OPD.
Så kolla priskillnaden på era försäkringar om ni tar bort det, den kan vara stor och ger lite.
IPD har jag 2 millioner baht, det är den jag vill ha, OPD kan jag betala själv.

Jag anser att det är åt helv. för dyrt för mig som 68 år att bo heltid i Thailand om de skall börja med dessa krav från Thaimyndigheterna , Iofs så förstår jag varför , inte så svårt , ta hand om en djäkla massa alkisar som super bort sin hälsa på barerna samt sen skall ha sjukvård av Thaistaten . Nu kommer jag att var fullförsäkrad från den 16e oktober till 9 april , kostnad 4000 sek .Det överlever jag lätt , men att betala 25,000sek minst för ett år , och då till ett Thaibolag , det är helt ointressant , Bättre att försöka sköta hälsan samt ta regelbundna kontroller med blodtryck , levervärden , psa mm ,kan ju inte vara så djäkla dyrt kan jag tänka ;) men kommer kraven om försäkring , ja den sorgen tar jag då

Du bor ju i Sverige halva tiden, är inte utskriven heller, så varför bryr du dig överhuvudtaget???

Om jag bor i Sverige halva året eller ej, har Du inte ett skit med att göra, om jag är utskriven eller inte, har Du heller inte ett skit med att göra, inte heller har Du ett skit med att göra om jag informerar mig eller inte.

Jag skrev i ett inlägg tidigare, Du ska inte skriva något om mig, eller till mig, inte heller skriva något som kan tydas att det är mig Du menar, vad är ditt problem med att förstå vad Du läser?

Jag ser ditt inlägg som att Du vill skapa osämja/otrivsel.

Sluta stalka mig...

Men ändå, du vill inte bli försäkrad då du inte bor här nere, så varför egentligen? Varför lägga energi på en grej, där man inte har något intresse?.. Kul inlägg annars, tänk va forumet skulle bli kul om alla valde ut sina favorit-offer och förbjöd varandra att skriva till varandra. Vilken lista det skulle bli,m och vilket jobb för moderatorerna.

Mitt förslag för dig min vän är att du skall sätta upp mig på din ignora-lista så kan du njuta i lugn och ro... Ha det bra, alltid kul att svara dig.. Jag tror inte du har möjlighet att stoppa medlemmar att skriva bara för att du känner för det...

Liknande trådar

T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar