Grundligare utredning av expats som söker longterm visa i Chonburi.

Jag blir alltid fascinerad när den här typen av trådar dyker upp och någon säger ”så här är det i Thailand”. Det är som att sitta i sin by och säga att ”idag regnar det i Thailand”.

Båda påståendena kan ju vara sanna just där och just då men har väldigt lite värde i andra änden av landet och ibland till och med i grannbyn.

Så länge man inte flyttar är det oftast ganska lätt; man gör helt enkelt som man gjorde förra året och hoppas på det bästa. För att gardera sig mot eventuella förändringar så kan man göra så som kulturen påbjuder; dvs använda kontakter. Frugan känner någon som jobbar på IM-kontoret, eller på ett annat IM-kontor eller känner någon som är granne med någon vars syster jobbar där. De utbyter LINE-adresser och en gång om året, när man ändå har vägarna förbi, så stannar man till och ger en fruktkorg; som man gör till en bekant. Några dagar innan nästa förlängning frågar så frugan om det är några förändringar och vilken dag man ska komma in för att slippa köer.

Har man bara ögon och öron öppna så är det mesta i livet ganska enkelt. Borrar man ned huvudet i bröstkorgen kan dock de mest triviala sakerna orsaka hjärnblödning.

Kontakter, utbyta LINE-adresser, fruktkorgar mm. ! Ja, har man inte torrt på fötterna, så kanske man får köra den varianten. I normalfall räcker det att göra ett besök på Immigrationskontoret eller att ringa dit och fråga vilka handlingar dom behöver.

När jag läste detta om ansökan för några år sedan så stod det utdrag + kopior, öppna och kopiera.

Du har alldeles säkert rätt i det. Jag har inte sökt visum med utdrag. Jag har lämnat det i andra syften. Då har det varit tydligt angivet att det skall vara oöppnat.

Vad är syftet med att begära ut ett utdrag? kan vara att söka säkerhetsklassade arbeten, jobb med barn krävs utdrag, som ska lämnas oöppnat till arbetsgivaren, i annat fall går det att öppna. Man kan ta ut ett utdrag 1 gång per år på sig själv, i enlighet med datalagen paragraf 10, nu blir det moment 22, 1 gång per år, detta ska lämnas i original till Thaimyndigheten, om denna handling av någon orsak skulle försvinna, och om någon skulle behöva göra en ny ansökan inom 1 år, då är det kört att ansöka:) inte alls, det går att slingra sig runt denna också :) som det står, man kan bara ta ut ett på sig själv, nja, det går att ta ut på andra personer, om man vet vilken väg man ska gå :) Tack Sveriges Television Uppdrag Granskning för allt Ni lärt mig :)

Utdrag ur brottsregistret beställer man via nätet på polisens hemsida.När jag beställde upp till Svalbard för vapenlicens så tog det ca 1v att få det.
När jag har sökt samma så har polisen gjort de undersökningarna , hur kan det vara annorlunda om du söker för ett vapen upp till Svalbard , vilka utfärdar licensen för dig där ,, finns det ingen tillståndsmyndighet ??

När jag har sökt samma så har polisen gjort de undersökningarna , hur kan det vara annorlunda om du söker för ett vapen upp till Svalbard , vilka utfärdar licensen för dig där ,, finns det ingen tillståndsmyndighet ??
Ja det är just därför man kan gå in på polisen.se och ansöka om ett utdrag, var det några oklarheter med det?

Jag har sökt V licens fler ggr än de flesta i Sverige gissar jag på , aldrig att jag själv har begärt ett utdrag ,det sköter polisen , inte rent bakåt =avslag på licensansökan , men det har aldrig hänt mig . Men du kanske sökte för att se om något gammalt var preskriberat:)

Jag har sökt V licens fler ggr än de flesta i Sverige gissar jag på , aldrig att jag själv har begärt ett utdrag ,det sköter polisen , inte rent bakåt =avslag på licensansökan , men det har aldrig hänt mig . Men du kanske sökte för att se om något gammalt var preskriberat:)
Men kanske var det de Norska myndigheterna som ville ha ett utdrag från de Svenska, i så fall en intressant fråga som slår mig , kan man som Svensk söka V licens i Norge ,, men du kanske har dubbla eller är Norrman , är det så ? Då förstår jag bättre varför du behövde ett Svenskt utdrag om du varit bosatt i Sverige ,

Jag hör ju att du aldrig har sökt vapenlicens utomlands, allt kretsar ju inte omkring dig :D

Men kanske var det de Norska myndigheterna som ville ha ett utdrag från de Svenska, i så fall en intressant fråga som slår mig , kan man som Svensk söka V licens i Norge ,, men du kanske har dubbla eller är Norrman , är det så ? Då förstår jag bättre varför du behövde ett Svenskt utdrag om du varit bosatt i Sverige ,
Du verkar ju inte ha en susning.......

Generelle krav til søker:
  • Edruelig og pålitelig
  • Oppfylt alderskrav på 18 år (21 år for pistol eller revolver)
  • Registrert i befolkningsregisteret på Svalbard
  • Utenlandske statsborgere må legge ved vandelsattest fra hjemlandet (ikke eldre enn seks måneder).
https://www.sysselmannen.no/Fastboende/Vapen/Kjop-av-vapen/

:rolleyes: Du menar äktenskapet då , knappast retirement UT på livstid

Jag skrev om spouse, att det gäller på min livstid om jag så önskar, jag har inte nämnt ett ord om retirement UT, det underlättar om skribenterna inte ändrar i texten än vad som är skrivet, lägga till eller dra ifrån,...stor skillnad på spouse och retirement...;)

Nu driver du nog iväg lite ,, jag har om någon koll på vapenlagar och ansökningsförfaranden i Sverige , om det är Norge det handlar om så förstår jag att det är luddigt

Jag skrev om spouse, att det gäller på min livstid om jag så önskar, jag har inte nämnt ett ord om retirement UT, det underlättar om skribenterna inte ändrar i texten än vad som är skrivet, lägga till eller dra ifrån,...stor skillnad på spouse och retirement...;)
Kan du inte lära mig lite då , jag vill gärna ha ett spouse på livstid ......vad menar du. Non O spouse eller ett Ut baserat på tillex marriage ? Du skriver spouse på livstid , vore intressant att veta vad vi andra kanske missat ;) Du börjar ju med ett spouse Non O immigrant , single entry som gäller tre månader alt multiple som gller ett år , Se söker jag ett retirement UT ett år , detta kan även det vara baserat på "spouse" Familj , vilket egentligen bara handlar om lägre inkomstibanktillgångar .. förklara gärna vad som är livslångt

Vart har jag nämt Norge?
Hänvisar du inte till Norska regler
  • Edruelig og pålitelig
  • Oppfylt alderskrav på 18 år (21 år for pistol eller revolver)
  • Registrert i befolkningsregisteret på Svalbard
  • Utenlandske statsborgere må legge ved vandelsattest fra hjemlandet (ikke eldre enn seks måneder).
Eller vad är detta för rotvälska ??:):)

Du är ju bra konstig du?????
När du inte vet så hittar du på vad du TROR!!!! det betyder inte att det är så bara för att du tror så......

Liknande trådar

Tillbaka
Topp