66% av äldre expats saknar sjukvårdsförsäkring.

Det är konstigt att när vissa kommer till Thailand kan de inte klara sig utan eget rum och lyx när de blir sjuka.
Om du försöker pika mig så har jag aldrig vart inlagd eller känner att jag behöver ett eget rum.
Du läser ju fan inte vad jag skriver du blandar och ger utan att hålla i korten.
Jag är fullt medveten om mina förutsättningar och begär heller inget mer, jag är inte medborgare här.

Men herregud, vad har jag gnällt över???????????????????
Har jag gnällt över nåt, jag skrev lite om vad jag upplevt och var det kostar är det att gnälla?
Ok jag kanske miss förstog dig men jag hör mång som säger att på statliga sjukhus kan man inte få vård. Vilket är fel det remitteras hela vägen till universitets sjukhusen om det behövs vist det tar tid och man får betala om man inte har försäkring. Detta är att jämföra med vilken sjukvård somhelst i världen.

Nu missade du min poäng med mitt inlägg, Många kanske gör misstaget som jag gjorde dom första åren och inkludera OPD, vilket är standard,, det är nästan dubbla kostnaden.
Läs vad jag skriver jag är fullt medveten om att jag inte tillhör majoritetsgruppen men jag kommer göra en dag och planerar för den.
Ok, du har en poäng men du missar med ljusår vad tråden handlar om. Äldre expats och inte en + 40åring eller yngre.

Försäkra frun som jag gjort :):):):)

Om du försöker pika mig så har jag aldrig vart inlagd eller känner att jag behöver ett eget rum.
Du läser ju fan inte vad jag skriver du blandar och ger utan att hålla i korten.
Jag är fullt medveten om mina förutsättningar och begär heller inget mer, jag är inte medborgare här.

Hade det varit meningen så hade jag skrivit att du Jonas inte nöjer dig med mindere än Carlanderska. Är det så? Jag tror inte det men din arbetsgivare gör det.

Vad har medborgare med detta att göra snack om att blanda. I Thailand är inget gratis 30 baht reformen motarbetades och är nu bort eller så försämrad.

Den försäkring som det handlar om gäller utlänningar som bor här.

Hade det varit meningen så hade jag skrivit att du Jonas inte nöjer dig med mindere än Carlanderska. Är det så? Jag tror inte det men din arbetsgivare gör det.

Vad har medborgare med detta att göra snack om att blanda. I Thailand är inget gratis 30 baht reformen motarbetades och är nu bort eller så försämrad.

Den försäkring som det handlar om gäller utlänningar som bor här.
Företaget jag jobbar för betalar inte någon försäkring för mig.
Jag betalar min försäkring själv och jag bor här jag bor inte på jobbet.
Och jag vet inte riktigt vad ni svamlar om nu??
Jag har skrivit kolla upp vad försäkringen kostar utan OPD, det kan dubbla kostnaden.
För att få vård för hjärtfel, cancer etc. så kostar det, det är inte gratis ens för Thai på ett universitetssjukhus.
Som frugan sa när min styvmors syster blev kurerad ifrån cancer.
- "hur i thailand dör man, vad kan Sverige som inte Thai kan?"

Ok, du har en poäng men du missar med ljusår vad tråden handlar om. Äldre expats och inte en + 40åring eller yngre.

Försäkra frun som jag gjort :):):):)
Jag svara dig i mitt första inlägg och det var bara om OPD och en fråga, har ni kollat så det inte är OPD inbakat i priserna och kanske billigare om ni tar bort den.

Företaget jag jobbar för betalar inte någon försäkring för mig.
Jag betalar min försäkring själv och jag bor här jag bor inte på jobbet.
Och jag vet inte riktigt vad ni svamlar om nu??
Jag har skrivit kolla upp vad försäkringen kostar utan OPD, det kan dubbla kostnaden.
För att få vård för hjärtfel, cancer etc. så kostar det, det är inte gratis ens för Thai på ett universitetssjukhus.
Som frugan sa när min styvmors syster blev kurerad ifrån cancer.
- "hur i thailand dör man, vad kan Sverige som inte Thai kan?"

Läser vi samma tråd. Haha jag bara undrar.

Tycker det var ett bra tips vilket gav karma. Fast vi diskutera något annat i denna tråden.
Ja jag skall hålla mig borta ifrån tråden för jag verkar inte hålla rätt ålder ännu för att fundera över framtiden ;)
Jag tyckte vissa diskutera kostnader och möjligheter innan men skall hålla mig borta ifrån det för denna tråd gäller visst bara pensionärer och bara dom som skall jämföra kostnad?

Ja jag skall hålla mig borta ifrån tråden för jag verkar inte hålla rätt ålder ännu för att fundera över framtiden ;)
Jag tyckte vissa diskutera kostnader och möjligheter innan men skall hålla mig borta ifrån det för denna tråd gäller visst bara pensionärer och bara dom som skall jämföra kostnad?

Nej det tycker jag inte utan nu fick vi ju en förklaring. Tycker ditt inlägg vad det gäller OPD var väldigt bra.
Tycker det var konstigt att inte din arbetsgivare betalade försäkringen. Finns det inga krav på dig att du skall ha detta.

Nej det tycker jag inte utan nu fick vi ju en förklaring. Tycker ditt inlägg vad det gäller OPD var väldigt bra.
Tycker det var konstigt att inte din arbetsgivare betalade försäkringen. Finns det inga krav på dig att du skall ha detta.
Jag trodde det, jag hänvisade till MLC 2006 men dom säger att det gäller bara när jag är ombord.
Eftersom jag jobbar som jag gör är jag rätt ensam förhandlare, jag är ju den ende som går på detta kontrakt.
Alla andra går på kontrakt skrivna i deras hemländer och dom har iallafall ett litet fackförbund bakom sig.
Nu går det ingen nöd på mig det är ju 10.000 kronor om året och jag är försäkrad för 2 miljoner baht så jag är nöjd.
Jag har genom rederiet en reseförsäkring som täcker mycket mer än det och täcker hela min familj men det blir svårt att använda den i Thailand för mig som utskriven eller för min familj som medborgare.
Men reser vi så gäller den för alla så får la åka över gränsen om vi blir sjuka ;)

Jag har nu bott här i snart 10 år tycker det fungerar bra för alla rik som fattig utlänning. På någotvis löser det sig skillnaden mellan de olika sjukhusen är enorma. Jag tror många gånger vi oroar oss för mycket det gjorde jag själv när jag var ny här i Thailand. Det är enligt mig en svår balansgång detta med sjukvård när man är sjuk har man bara en önskan att bli frisk. Vilket gör att hamnar man i klorna på ett profiterande sjukhus är risken stor att man aldrig kommer därifrån förän pengarna är slut. Jag tror många här gör en grov fel bedömning denna försäkring skall gälla statliga sjukhus för allmänheten. Då motsvarar 500000, 5 miljoner på ett privat alternativ. Samtidigt är ett statligt sjukhus att jämföra med ett fält sjukhus från filmen MASH men detta betyder inte enligt mig att du kommer dö på grund av dålig vård. Vården är i stort det samma och de flesta läkarna har ofta två tjänster ett på statligt och det andra på ett privat. Jag som har stor erfarenhet av just detta med sjukhus och vård och hur pengar är inblandat både som profitör och patient välkomnar detta vilket skulle sätta enorm press och öka mitt förhandlings läge gentemot sjukhusen. Dessutom är det en upplevelse som slår det mesta att få uppleva ett fältsjukhus. Fast jag idag föredra eget rum och väljer själv sköterska efter mina kriterier.

Så även om ni inte vill eller behöver den är den enligt mig mycket värd just för att den gäller på statliga sjukhus.

Och vad Ubon förstår så gäller försäkringen endast då någon blir inlagd på sjukhus, och med en begränsning på kostnaden...

Vad händer när pengarna är slut? ställs patienten ut på gatan?

Och vad Ubon förstår så gäller försäkringen endast då någon blir inlagd på sjukhus, och med en begränsning på kostnaden...

Vad händer när pengarna är slut? ställs patienten ut på gatan?

Jag vet inte. I andra försäkringar gäller summorna per år. Men det händer att premien går upp eller att man inte är önskvärd som kund. Tycker det som är bra är att det på någotvis blir legitimt att andvända statliga alternativet vilket många gånger inte känns så. Den gäller enbart på statliga sjukhus och läkarna och personalen kan bör inte spisa av dig med ett leende.

En sak däremot som jag funderat mycket över och som inte är menat som något påhopp utan mer en reflektion över hur man ser på saker och hur man ändrar inställning ju äldre man blir.

Kurant kastar ju ofta skit åt gubbar som han anser vara omogna för att dom springer på barer och allt som hör där till.
Det jag finner märkligt i detta som får mig att fundera lite är att Kurant ser ner på gubbar som är betydligt yngre än honom själv för att dom lever typ samma liv som han själv gjorde innan han så att säga "mognade".
Har han glömt av hur det var när han var yngre eller förkastar han nu sitt tidigare leverne?

Jag har upplevt många ggr hur äldre människor visar bitterhet mot yngre på olika sätt, vad beror detta på eg att vi ser ner på och förkastar yngre som lever precis så som vi själva gjorde en gång?
Är detta en del i att åldras och kommer jag då att göra likadant om 15 år?

Som sagt inte menat som ett påhopp mot Kurant, han är långt ifrån ensam i detta men tar honom som ex för att han skrivit mycket om det här. Säger heller inte att det är något fel, mer ett fenomen som jag upplevt även från många andra lite äldre. Har ex blivit påhoppad här i HH av ett äldre Svensk par som ser ner på att jag har en yngre tjej, hon ser betydligt yngre ut än vad hon är så dom tar väl fel på några år men även jag ser yngre ut än mina 52 så man undrar lite vad som får en del äldre att visa denna aggressiva bitterhet mot yngre?
Min tjej är 33 år och jag blev mer eller mindre kallad pedofil av en äldre Svensk herre här och jag vet ju att dom har andra par i sin egen vänkrets där ålderskillnaden är lika som i mitt fall men där bägge då är betydligt äldre än mig och min tjej. Varför blir många bittra när dom blir äldre?

En sak däremot som jag funderat mycket över och som inte är menat som något påhopp utan mer en reflektion över hur man ser på saker och hur man ändrar inställning ju äldre man blir.

Kurant kastar ju ofta skit åt gubbar som han anser vara omogna för att dom springer på barer och allt som hör där till.
Det jag finner märkligt i detta som får mig att fundera lite är att Kurant ser ner på gubbar som är betydligt yngre än honom själv för att dom lever typ samma liv som han själv gjorde innan han så att säga "mognade".
Har han glömt av hur det var när han var yngre eller förkastar han nu sitt tidigare leverne?

Jag har upplevt många ggr hur äldre människor visar bitterhet mot yngre på olika sätt, vad beror detta på eg att vi ser ner på och förkastar yngre som lever precis så som vi själva gjorde en gång?
Är detta en del i att åldras och kommer jag då att göra likadant om 15 år?

Som sagt inte menat som ett påhopp mot Kurant, han är långt ifrån ensam i detta men tar honom som ex för att han skrivit mycket om det här. Säger heller inte att det är något fel, mer ett fenomen som jag upplevt även från många andra lite äldre. Har ex blivit påhoppad här i HH av ett äldre Svensk par som ser ner på att jag har en yngre tjej, hon ser betydligt yngre ut än vad hon är så dom tar väl fel på några år men även jag ser yngre ut än mina 52 så man undrar lite vad som får en del äldre att visa denna aggressiva bitterhet mot yngre?
Min tjej är 33 år och jag blev mer eller mindre kallad pedofil av en äldre Svensk herre här och jag vet ju att dom har andra par i sin egen vänkrets där ålderskillnaden är lika som i mitt fall men där bägge då är betydligt äldre än mig och min tjej. Varför blir många bittra när dom blir äldre?
Den Svenska avundsjukan @nmax . Men det är bara att ge dem ett leende, för dessa personer mår nog väldigt dåligt innerst inne.

Liknande trådar

T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar