Vill Thailand verkligen ha oss Expats här i landet ??

Ungefär så skulle även jag vilja uttrycka mig, Isaan har nog inte förlorat eller ändrat sig så mycket när det gäller kultur och tradition , det är bortsett från mobiltelefonin samt internet ungefär som på 50 talets Sverige . Däremot så lockar inte längre nöjeslivet här i Thailand , jag vill kunna sätta mig på en bar med en polare och ta en bärs utan att bli påflugen av nån bartjej .. Det är min syn på saken ....... Allt har blivit alldeles för kommersiellt här , iofs så är det ju en turiststad så det är väl inget konstigt att det blir mer och mer åt det hållet . Men det Thailändska leendet fattas allt mer och mer här i Pattaya , mer den utsräckta handen som gäller ;) I övrigt så gillar jag pattis pga att allt finns att finna i fråga om mina hobbies ,vi har Tukcom , vi har alla fina Hardware butiker med rostfria bultar och fina verktyg .. Uppe i Isaan är det bara att glömma , alltid svaret "Mai Mi "

Ungefär så skulle även jag vilja uttrycka mig, Isaan har nog inte förlorat eller ändrat sig så mycket när det gäller kultur och tradition , det är bortsett från mobiltelefonin samt internet ungefär som på 50 talets Sverige . Däremot så lockar inte längre nöjeslivet här i Thailand , jag vill kunna sätta mig på en bar med en polare och ta en bärs utan att bli påflugen av nån bartjej .. Det är min syn på saken ....... Allt har blivit alldeles för kommersiellt här , iofs så är det ju en turiststad så det är väl inget konstigt att det blir mer och mer åt det hållet . Men det Thailändska leendet fattas allt mer och mer här i Pattaya , mer den utsräckta handen som gäller ;) I övrigt så gillar jag pattis pga att allt finns att finna i fråga om mina hobbies ,vi har Tukcom , vi har alla fina Hardware butiker med rostfria bultar och fina verktyg .. Uppe i Isaan är det bara att glömma , alltid svaret "Mai Mi "
Vet jag inte vad du går på för ställen men finns ju hur mycket ställen som helst där du slipper bli påflugen av en bartjej, du väljer väl ställe själv?
Och säg inte att det är ont om sådana ställen i Pattaya, Jag går allt ut ibland och har inga problem att hitta ställen där man inte behöver få några bartjejer runt bordet, finns ju hur många ställen som helst.
Så det kan du inte skylla på någon annan än dig själv och ditt val av ställen isåfall.

Själv söker jag inte efter något som ni kallar den Thailändska själen.
Jag vill bo där jag finner samma som jag finner i Göteborg av det jag är ute efter plus lite till och lägg till klimatet på det.
Så jag har nog hamnat rätt ;)
Vill inte bo och leva som på 50 talet eller något lugnt och tråkigt ställe utan närheten till 2000 talets moderniteter ;)
Jag kan besöka och åka runt i dessa ställen som ligger efter i tiden som turist men vill nog inte bo där igen, kanske när man blir äldre men inte nu.

Nog vill Thailand att vi turister stannar. Men de vill ha bort avskrädet......dvs de kriminella, småterrorister och de utan "spärrar".....

Följande fakta hittar jag immigration.LATEST FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ):

Q. Do I have to carry my passport at all times?
A. Foreigners must carry their passport or a photocopy at all times. If they go away somewhere overnight, they should also take their passport. For photocopies, you need to show the photo page and the latest extension of stay. Violators could be detained and told to pay a fine not exceeding 2,000 Baht.

Jag har en gång behövt visa ID....visserligen var det inte passkontroll...men körkortet accepterades..jag har blivit stoppad i Chiangmai ca 5 ggr senaste 3 åren...oftast vid bron Tha Pae road....då har de bara kollat MC.:...vinkat iväg....när jag kört bil har de aldrig kollat. Böter fick jag en gång då jag parkerat fel...(förstod ej att man ej fick parkera mellan 15.00-18.00) nää, jag tycker det är bra att det kollas upp lite mer men tråkigt för de som drabbas av besväret....nog vill Thailand att vi stannar.....innan jag slutar...det finns inget land, med denna höga standard, där man lever så bra och billigt som detta land....kom ihåg detta. Inget land i världen för närvarande vill jag säkert påstå.

Thailand är underbart, om man har barnasinnet kvar och är anpassningsbar som en kameleont, men rätt ofta är det mer egendomligt än underbart....Man kan prova att tilltala polisslusken med " officer" och "Sir", ofta går det hem och man skiljs åt som döpolare...

Själv söker jag inte efter något som ni kallar den Thailändska själen.
Jag vill bo där jag finner samma som jag finner i Göteborg av det jag är ute efter plus lite till och lägg till klimatet på det.
Så jag har nog hamnat rätt ;)
Vill inte bo och leva som på 50 talet eller något lugnt och tråkigt ställe utan närheten till 2000 talets moderniteter ;)
Jag kan besöka och åka runt i dessa ställen som ligger efter i tiden som turist men vill nog inte bo där igen, kanske när man blir äldre men inte nu.

Jag vill hellst ha det bästa av de båda. ;) Inte för nära, men inte heller för långt bort och åt rätt håll. Skulle gissa att jag till sist hamnar inom 20-30 mil från bkk någonstans. :)

Thailand är underbart, om man har barnasinnet kvar och är anpassningsbar som en kameleont, men rätt ofta är det mer egendomligt än underbart....Man kan prova att tilltala polisslusken med " officer" och "Sir", ofta går det hem och man skiljs åt som döpolare...
Så sant så sant Birger , oftast mer gendomligt än skojigt ;);)
Från söndag eftermiddag är mitt hem i Nongsonghong , har ni kommit ner än ??

Flytta till Isaan.Har du fått hjärnblödning eller har du redan glömt dina vedermödor i det riktiga Thailand?
Lugn bara det är bara nu innan vi åker hem till Swedala , sen får vi se i November ,hur länge jag blir där uppe ??
Kan nog klara mig ett tag , 5 mån är inget om man har en bra hobby samt en större hoj som skall byggas färdiogt ..

var ju där 8 mån i sträck förut , men då blev det för djäkla tråkigt ...

Nä stämmer nog att Isaan inte ändrats så mycket, det har väl alltid varit astråkigt.

Iaf gott å veta att det alltid är 3-4 gr hetare nere hos gunnarg å ryssarna [emoji28] [emoji28] [emoji14] [emoji14]

Såg i morse att polisen i Pattaya gjort ett större "svep" på walking i fredags morse, alla som inte hade ID dvs för oss expats så gäller då Pass i original på sig fick problem , jodå de kräver på allvar att man skall bära pass i original på ett ställe som Walking Street i Pattaya . Jag själv har aldrig mitt pass på mig (i fickan) jag har en kopia bevittnad av en polispolare , tror däremot inte att detta skulle hjälpt mig från böter om jag varit på walking ..
Tror verkligen denna regering att detta hanterande av turister främjar turismen .. jag ser all färre och färre turister här nu , högsäsong har blivit som lågssäsong . vet att liknande tillslag kommer att utföras i Phuket ganska snart.. Så ta med er passen bara , men håll i dom då det vimlar av skumma typer på dessa ställen ..
Frågan är hur långt är myndigheterna beredda att gå för att som de säger "beivra att folk befinner sig olovligt i landet "

Jeg har under noen år nå forsøkt å forklare for mine venner som bor i Thailand hva man bør gjøre og ikke gjøre, men deres hovedargumentet er at det finnes ingen problemer fordi dersom myndighetene gjør så og si så taper dem en masse penger. Hva jeg argumenterer med er at thailandske myndigheter gir "blanke fa...." i det. Hvilket mine venner bare "ler av".

Jeg har under noen år nå forsøkt å forklare for mine venner som bor i Thailand hva man bør gjøre og ikke gjøre, men deres hovedargumentet er at det finnes ingen problemer fordi dersom myndighetene gjør så og si så taper dem en masse penger. Hva jeg argumenterer med er at thailandske myndigheter gir "blanke fa...." i det. Hvilket mine venner bare "ler av".
Jag tror att Thailänska myndigheter aldrig inser misstagen INNAN de är gjorda , det sker först när det är för sent dvs efter ;)

Det som gjør meg sint er når dem "strekker ut hånden" og sier "farlang do". Så det finnes kanskje noen som ønsker oss utlendinger velkommen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp