Sjukförsäkring expats

Har ett svagt minne av det, det var väl att såna livförsäkringar är förmånligast för de som kan dra av dom från skatten?
Ett populärt sätt att minska sin skatt på för många som kommer över brytgränsen för skatt, dvs runt 30k/mån.

/ SatanG
Ja dom var helt avdragsgilla, så var ett stort plus för en Thai eller någon som skatta här.

Problemet är, man kan inte teckna den som resande till Thailand med försäkringskravet för COE om man skall hit. Försäkringen täcker 100% corona sjukdomskostnad det har jag redan gått igenom med dom, men dom täcker inte det tidigare kravet för covid-19 försäkring för att få COE vilket som verkat sänkts nu.

Men är du i thailand och får Covid-19 står dom för det, så länge bevisad sjukdom, inte om staten skickar dig till hospitalcamp pga misstanke och inte har.
Dom står för vården av sjukdom.

Ska kika på Prulife och se vad som finns.

Är mest intresserad av en vanlig sjukförsäkring om något allvarligt skulle hända framöver.
Har inte behövt lösa försäkringar sedan jag bodde i Sverige och det finns nog en del härinne som har erfarenhet av detta.

Hade en mäklare här idag men de erbjöd livförsäkring med tillägg för sjukförsäkring så det var inte riktigt det jag känner behov av.
Snabbtittade på AXA som erbjöd en försäkring som verkar vettig för 48k. Behöver nog uppdatera mig mer om detta, tidigare har jag haft AIA men den fick jag för företagspris under 20k/år och täckte hyffsat inkl. OPD. På tisdag går nuvarande försäkring ut och det är väl dags att ordna något snart.

15k får dras av på skatten för den som inte vet det men skattar i Thailand.

Mer inputs är välkomna.

/ SatanG
Prulife UK är ingen sjukförsäkring även om det finns skydd för sjukvård.
Mer en sparform i fonder mm.
Typ Scandia som faller ut efter avtalet.
En mix mellan sparande och sjukvård.
Dom betalar inte någon räkning utan betalning sker via tabell.

Sen kör jag utan OPD för OPD är 30% av försäkringskostnaden typ men kostar bara 500-1500 baht på plats.
Behövs många besök per år för att komma och få en diagnos för att täcka det.
Så utan OPD ca 30% billigare.

Prulife UK är ingen sjukförsäkring även om det finns skydd för sjukvård.
Mer en sparform i fonder mm.
Typ Scandia som faller ut efter avtalet.
En mix mellan sparande och sjukvård.
Dom betalar inte någon räkning utan betalning sker via tabell.
Ok, trodde @SatanG var ute efter sjukvårdsförsäkring så svarade på det, men bra att veta det du säger med.

Det finns olika varianter av Försäkringar.
Frivilliga och Tvngande när man lånar..

Bästa är väl en mix av sparande i fonder och och skydd för dyra räkningar.

Cash is king....
Jo men dom vid lån kommer man inte undan tror jag, är väl samma krav i Sverige på ett belånat hus?
Cash is king om valutan håller men ger ju inget, jag har ju investerat/tradat mer över året, har lika mycket som när jag mönstrade av, förde inte bok innan men börjat nu för att se plus och minus eftersom jag har mer så kan jag inte hålla med om cash is king alltid, sen har jag en del guld liggande men den står sig ju bara.
Jag undviker försäkring på en del, som för barnen dom har statlig sjukvård och den är inte så illa här i chonburi, frugan har sitt via huslånet som jag tyckte va ett bra pris då den håller med sjukförsäkring tills hon blir närmare 50. Var frivillig att avsluta och få pay back om man betala av men pga kostnad och vad vi får tror jag vi behåller.

Jag försöker inte lyfta att detta är bättre bara berättar hur det gått till här, möjligt bättre avtal på Filippinerna?

Sen är ju inte sjukhusvården så dyr här, frugan födde med kejsarsnitt, 3 dygn på sjukhus och dom tog hand om barnet, Bangkok hospital, 60.000 baht, är ju inga skrämmande summor precis.

När det gäller försäkring har jag alltid varit skeptiskt, jag försäkrar inte mer än jag behöver.
Men för sjukvård här nere gör jag för mig då jag inte får fri i Chonburi.
Huset är krav, fast vi kan dumpa om vi vill nu när vi fick 7000 baht räkningen för brand, ingen hög summa men också låg risk i ett betonghus.
Mesta här nere är så billigt och försäkringarna är inte billiga så jag har satt det jag kan på betala själv, skriver sig frugan här nere med så har även hon sjukvården, nu är det bara barnen som är skrivna här.
Har vart på olika vård av barn, yngste fick ju antagligen influensa och blev jätte dålig jäkligt snabt, men utan försäkring kom vi in, dom tog om hand och han gick från nästan avsvimmad och hög feber till att leka på sjukhusets play ground på en timma.

Lämnade ju av min bil på Nissan verkstaden för 2 veckor sen, som ny när den kom ut, mycket enklare med försäkring här nere och många av bolagen är internationella och fuskas som fan men jag rider på vågen, fick en ny bil om man tänker på lacken.

Bilförsäkring har jag krav på då ett år kvar, sen kommer minska men viktigast som farang alltid att ha kostnadsskydd för skada av annan här nere på minst 1 miljon baht, för annars kan det gå illa om du inte kan täcka om någon annan dött pga ditt ansvar vid olycka eller behöver vård.

Försäkring kostar samma inom SOA med internationella bolag.
Vill man vara sämre försäkrad är det ett eget val.
Har man en bra inkomst och slipper låna till olika köp är det bättre att betala cash och lägga undan till framtida utgifter.

När Långeman dog, så körde dom ju inte till Närmsta sjukhus vad jag förstod från, han kördes till chonburi och flertalet sjukhus på vägen som kunde tagit om hand om jag förstått rätt från @Nam Falang och respiratorn stängdes av och han blev förflyttad när hon som körde ihjäl han försäkringspengar tog slut, var den bara på 1 miljon baht så vilket som.
Jag såg han besökte han på sjukhuset och tror inte han hade klarat sig om han kom in på Bangkok hospital heller, han var hjärndöd men dom körde förbi flera sjukhus under tiden.
Bangkok hospital tror jag hade haft resurserna, nästa var där han hamna då dom emellan inte hade, men Bangkok hospital kördes han ite till.
Nu har ju militärregeringen gjort det olagligt, en bra grej kanske @Isan Lover du får inte köra förbi ett sjukhus och akut idag, alla sjukhus även privata måste ta emot akutfall plus att idag måste alla flytta sig från en ambulans om man blockerar så är fängelse straffet.
Så nåt gör dom.

Kan ju se skillnaden här nu, början av året ingen brydde sig om en ambulans. Nu när man kör, direkt avsides och släpper fram vid stoppljus, dryga böter och kan bli fängelse om inte.
Senast igår, ser i back spegel och hör ambulans ljud, bilar börja tränga sig, han saktar inte in, rakt fram alla vid stoppljusen stannar upp.
Utvecklas även här.
Men är ju i Pattaya och stad inte hela landet.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp