Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Tycker det är trams att jaga pensionärer utomlands. Påminner om när de hudflängde den 96-åriga tanten som ville tillbringa sin sista tid i Thailad hos sin son eftersom alla vänner dött.
Inte många är de som har dragit in 80 lök/mån i tjänstepension, det är mestadels knegare som vill få en dräglig tillvaro. Visst finns det fattigare, men att ge sig på de som byggt Sverige (och ge blrt det till de som aldrig betalat eller kommer betala skatt) är lågt.

Jag skäms över regeringens prio när de jagar pensionärer.

Man blir inte automatiskt SINK-skattare som utskriven, det ansöker man om och det är flera villkor som måste uppfyllas innan det beviljas.

Bättre att räkna på om det är lönsamt att ”Sinka”, det finns brytgränser att ta hänsyn till.
Även möjligheterna till vettiga försäkringar bör man titta på.

Förlorar man på SINK är det ett korkat val man gjort i mina ögon.
Nää, det är korrekt , men har du ingen adress i sverige så blir du utskriven , och som utskriven EJ längre dubbelt grundavdrag , dvs du förlorar oavsett sink eller ej, då bättre oasett att sinka om du kan komma ner i dagens ca 20 % , Det har även jag (ca 20 %)som inskriven utan sink , beroende på mitt dubbla grundavdrag som ålderspensionär ..

När jag flyttade ner och inte längre hade en adress så blev jag snabbt utskriven , det har dem koll på , då begärde jag sinkskatt , skattade sen under tre år ca 20% påmin pension med sinkskatten , kanske något lägre , har en pension på drygt 21000 kr brutto , När jag köpte min BRF så skrev jag in mig , förlorade då Sinkeskatten men fick i stället dubbelt grundavdrag från det jag fyllt 65 år .. Det innebär att min pension först åtnjuter ett avdrag på runt 70.000 kr samt att resterande belopp skattas med den normala skatten 32 % , dettta innebär att jag nu kan räkna ihop min pension samt 13000 kr ca som jag jobbar ihop varje månad , dvs ca 35000 kr /månad x12 =420,000 kr minus 70,000 kr som ger 350,000 kr som beskattas enligt gällande tabell , så fungerar det för en inskriven ålderspensionär i Sverige idag , räkna gärna ut hur mycket skatt jag betalar på mina 450.000 kr , ca 112,000 kr kan det stämma tro ? :) Tror inte alls att man vinner på att vara utskriven , om man inte Sinkar, Sinkar man så ungefär samma som inskriven med dubbelt grundavdrag

Jag förstår inte att det är så svårt att förstå. Kanske inte jag förstår?? Kurant. Jag försöker tolka det så här. 61 % är människor som inte kan välja. Som jag förstår det. De bor där de bor. Med låg pension. Vet ej hur många de är i % av den 650 000 svenskar som bor utomlands.
Hur många av de 650 000 st svenskar SINKAR?
Hur många snittar på 10.080 kr.?
Jag tolkade bara att källan: "svenskar i världen" 61 % hade 10.080 kr i pension. Jag tar för givet att de ej har valmöjlighet och får svårt att resa tillbaka till Sverige. Kommunismen slår alltid mot minoriteter - kom ihåg detta.

Kommunism är en utopi som märkliga människor förespråkar , folk som egentligen bara är avundsjuka på de som lyckats .. det finns idag ingen nation där det råder Kommunism såsom den från början var tänkt , människan (homosapiens) är för girig , det finns alltid och kommer alltid att finnas individer som skor sig på andra ,, och vips så är grundtanken med kommunismen spolierad .:)

Kommunism är en utopi som märkliga människor förespråkar , folk som egentligen bara är avundsjuka på de som lyckats .. det finns idag ingen nation där det råder Kommunism såsom den från början var tänkt , människan (homosapiens) är för girig , det finns alltid och kommer alltid att finnas individer som skor sig på andra ,, och vips så är grundtanken med kommunismen spolierad .:)
Den som inte är kommunist vid 20 har inget hjärta, den som fortfarande är kommunist vid 30 har ingen hjärna:D

Jag förstår inte att det är så svårt att förstå. Kanske inte jag förstår?? Kurant. Jag försöker tolka det så här. 61 % är människor som inte kan välja. Som jag förstår det. De bor där de bor. Med låg pension. Vet ej hur många de är i % av den 650 000 svenskar som bor utomlands.
Hur många av de 650 000 st svenskar SINKAR?
Hur många snittar på 10.080 kr.?
Jag tolkade bara att källan: "svenskar i världen" 61 % hade 10.080 kr i pension. Jag tar för givet att de ej har valmöjlighet och får svårt att resa tillbaka till Sverige. Kommunismen slår alltid mot minoriteter - kom ihåg detta.
Du får ursäkta men jag förstår vad du menar alls.
Att komma undan skatt på pensioner intjänade i Sverige går inte.
Dom har varit skattebefriade under intjänandetiden och avdragsgilla i deklarationen och beskattas därför när dom tas ut.
Alternativet att den beskattats när pensionen intjänats har ju varit ett alternativ och att den blivit skattefri vid pensioneringen. Det hade dock slagit hårt då vi har marginalskatter på inkomster av tjänst.

Flyttar man ut så har man valmöjlighet att beskattas som vanligt eller att ansöka om SINK.
En sån ansökan beviljas inte om du har kvar fastighet, har inkomster som måste deklareras för, uppdrag i Sverige mm. även om du är utskriven.
Utskrivningen i själv är bara en folkbokföring som inte medger SINK.

Hur många av de utskrivna som skattar med SINK har jag ingen aning om, kanske hälften om jag får gissa.

10.080kr var dina siffror och har man en sån pension är det ingen fördel med SINK alls.
Med en sån pension är man inte ens välkommen att bo i Thailand som har mycket högre krav för visum.

Här kan du se ungefär hur det slår mellan vanlig beskattning och SINK. Det kan slå mer åt båda hållen beroende på vilket kommunalskatt som är där man bor.

SINK.jpg

Du har glömt det dubbla grundavdraget , ganska relevant i sammanhanget ,men det var jag vad jag har skrivit i minst två inlägg .. så det kan man ju du bara bortse ifrån .... Mao så stämmer EJ din tabell för 65+ boende samt skrivna i Sverige

Du har glömt det dubbla grundavdraget , ganska relevant i sammanhanget ,men det var jag vad jag har skrivit i minst två inlägg .. så det kan man ju du bara bortse ifrån .... Mao så stämmer EJ din tabell för 65+ boende samt skrivna i Sverige

Tabellen är gjord av en person som är skattejurist, jag är säker på att han räknat med dubbla avdraget.

Men du kanske vet bättre? ;)

Kurant. Din tabell förstår jag och att det finns en brytpunkt för om det lönar sig med SINK. Ja. Det håller jag med om.

Men jag tänker på de personer, som det faktum har kring 10 000 kr i pensionsinkomst. Och de har inte varit i Sverige på 3-10 år. Saknar möjlighet till inskrivning (saknar bostad i SV, åker aldrig tillbaka, har försörningsansvar). Varför skall de drabbas i detta "skattehöjarfrosseri"? Eller menar du att de tekniskt har möjlighet att skriva in sig igen?

Kurant. Din tabell förstår jag och att det finns en brytpunkt för om det lönar sig med SINK. Ja. Det håller jag med om.

Men jag tänker på de personer, som det faktum har kring 10 000 kr i pensionsinkomst. Och de har inte varit i Sverige på 3-10 år. Saknar möjlighet till inskrivning (saknar bostad i SV, åker aldrig tillbaka, har försörningsansvar). Varför skall de drabbas i detta "skattehöjarfrosseri"? Eller menar du att de tekniskt har möjlighet att skriva in sig igen?
Visst förstår jag det är ett problem för en del, men det är ju inget nytt som uppstått. SINK om den nu höjs till 25% blir då samma som beskattningsåret 2013. (Sänkningen kom 2014).
Klarade man sig då så är det ju inget nytt fenomen och att man går i konkurs 2018 för detta tror jag inte alls på.
Priser och inflation har i stort sett stått stilla.

Tror att många i Sverige med samma pension har det betydligt tuffare för allt är så mycket dyrare på hemmaplan.
Skriva in sig är mycket enkelt, tar bara några dagar. Jag vet flera som gjort det för att komma åt den svenska ”fria” sjukvården vid sjukdom.
Några har bott hos sina barn under tiden.
Att få skatta på vanligt sätt tror jag inte Sverige nekar sina pensionärer.

Att räkna på vad som är mest fördelaktigt tycker jag alla ska göra, för det finns många som förlorar pension i onödan i tron att SINK är bäst.

Han som gjort tabellen har lovat göra en ny hur det blir vid en skattehöjning av SINK resp. sänkta skatter för pensionärer som skattar som vanligt och lämnar in självdeklaration.

Brytgränsen kommer garanterat att bli över 15.000kr/månad

Dom har varit skattebefriade under intjänandetiden och avdragsgilla i deklarationen och beskattas därför när dom tas ut.
Alternativet att den beskattats när pensionen intjänats har ju varit ett alternativ och att den blivit skattefri vid pensioneringen. Det hade dock slagit hårt då vi har marginalskatter på inkomster av tjänst.

Flyttar man ut så har man valmöjlighet att beskattas som vanligt eller att ansöka om SINK.
En sån ansökan beviljas inte om du har kvar fastighet, har inkomster som måste deklareras för, uppdrag i Sverige mm. även om du är utskriven.

Hur många av de utskrivna som skattar med SINK har jag ingen aning om, kanske hälften om jag får gissa.

10.080kr var dina siffror och har man en sån pension är det ingen fördel med SINK alls.
Med en sån pension är man inte ens välkommen att bo i Thailand som har mycket högre krav för visum.

Här kan du se ungefär hur det slår mellan vanlig beskattning och SINK. Det kan slå mer åt båda hållen beroende på vilket kommunalskatt som är där man bor.

SINK.jpg
10000 SEK räcker för marriage visa.

SINK.jpg

Något är ju fel med denna uträkning.
Tex
Skatt i Swe minus sink skall väl bli samma som redovisas i sista kolumnen, men det gör det inte.
Vidare så inträder det dubbla avdraget först det år man fyller 66 och inget annat.
Så är det i praktiken, men inte som det anges vid 65 år.
Att skriva sig i Swe och bo mer än 186 dagar om året i utlandet är mot Svensk lag, man skall vara skriven där man har sin huvudsakliga vistelseort. Undantag finns för vissa yrkesgrupper.

Senast ändrad:
Peter Ingves säger att: Tanken är att kräva bankerna på alla detaljer om dina lån, finansiella tillgångar, inkomster och konton. OK. Lättare lägga uppen riskanalys..men...att sätta upp en bevakningskamera....nä integriteten i fara.

Varför inte exportera pensionärer till andra länder med lägre kostnader. Börja med de frivilliga. Jag har aldrig sett en kalkyl på vad pensionärerna i Europa kostar. Och i övriga världen? Men pensionärsminoriteter intresserar inte Sverige och vänsterpressen. Jo, minoriteter utomlands.......då är Sverige snabba att kritisera

Jag menar att vi skattar ihjäl friheten - friheten för vem? Jag tycker att man som pensionär, när man försökt vara bidragsoberoende, skall fortsätta få vara det. Som 50 talist - kunde vi spara till pensionen. men hur göra nu - allt sparande har regeringen nu påtalat är dåligt. Genom regeringen och VPK höjde man ISK och fortsätter att vara "likgiltiga" inför minusräntan. Låna mer. Spara inte. Buga och tigg så skall vi kanske hjälpa dig lite, kära pensionär.
Tack för att jag, som alltid varit Moderat får "lätta på trycket".

Liknande trådar

Tillbaka
Topp