Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Just nu orkar jag inte läsa det, jag gör det sen, kanske. Eller så litar jag på din sammanfattning:(
Jag försökte läsa på lite i Thailand-Sverige, typ kapitalförsäkringar. Lyssna på "experter", känns lite stenbord.
Svårt, men generellt så.. större risk och större avkastning i Thailand men ingen VET ju.
Man får inget nobelpris om man förutspår att Thailands BNP kommer öka mer än Sveriges procentuellt i ganska lång tid framåt.;)
Är det rasistiskt att påstå att Sverige trots allt känns lite säkrare? Eller är jag naiv då?
Skulle inte kalla det naivitet , snarare korkat , med all respekt så tror jag det är korkat att överhuvudtaget tro på Sverige och en framtid i detta land ,, Nu straffar kriminella poliser i sitt eget hem, skjuter automatvapeneld rakt genom huset när hela familjen ligger och sover ,,, med tanke på att det gick rakt genom kåken så var det ingen lite puffra ...Fjanten Eliasson delar ut nya armband .. vad tror du om Sveriges framtid :mad: ???

Läste precis förslaget på regeringens hemsida. Hur kan det inte vara någon storm om detta i nyheterna i Sverige? Det är ett ökat skatteuttag med 25% för många pensionärer som är bosatta utomlands.

Börjar fundera på om det inte är smartare för en annan att omgående börja pensionsspara utomlands istället för i Sverige. Som utvecklingen är nu känns det som att få 80talister kommer att uppleva en behaglig pension eller ålderspension över huvud taget.

Ni som bor i Thailand och har bra koll, är det rimligt att börja spara pengar där också för att säkra en behaglig pension eller är det sparande här i Sverige som gäller?
Om du pensionssparar utomlands med svensk inkomst får du väl skatta för dem innan, det är väl det som är fördelen med att ha dem i Sverige. Eller ingår detta i skatteavtalen också ?

Att det inte blivit någon större opinion är väl att det inte rör så många. SINK är ju inte bara för pensionärer är för de som valt att bo i utlandet utan även för de som kommer hit för att jobba.

Ja det är klart att jag skattar för dem innan. Jag tänkte mest på hur det tillkommer och skatter ökar titt som tätt här i Sverige på just det privata pensionssparet. Nu är jag oerhört dåligt insatt i det hela och har tänkt läsa på lite bättre.

Men faktorer som påverkar sparandet i Sverige jämfört med utomlands är i mina ögon valutautveckling och skatt på sparande samt uttag av sparande. Ingen kan spå framtiden men det kändes som att många här har lagt en del tid och energi på att lära sig mer om just detta och att börja planera vid 35 känns smartare än att göra som en del jag arbetat ihop med som får gå och jobba vid 70 då de inte har råd att gå i pension.

Skulle inte kalla det naivitet , snarare korkat , med all respekt så tror jag det är korkat att överhuvudtaget tro på Sverige och en framtid i detta land ,, Nu straffar kriminella poliser i sitt eget hem, skjuter automatvapeneld rakt genom huset när hela familjen ligger och sover ,,, med tanke på att det gick rakt genom kåken så var det ingen lite puffra ...Fjanten Eliasson delar ut nya armband .. vad tror du om Sveriges framtid :mad: ???

Jag tror tyvärr också att det går utför en del i Sverige. Kanske inte riktigt så att domedagen närmar sig men visst börjar det bli otrevligt när det är skjutningar högt och lågt, fattigdomen ökar om man ska tro på tidningarna och extremkanterna börjar få större utrymme både på gator och i media.

Sen är det nog lite överdrivet också med rädslan en del känner i Sverige. Ett exempel jag funderat på själv är just rädslan många kvinnor känner när de går hem på kvällen. Här i Sverige har det hänt många gånger att kvinnor och yngre tjejer vänder om, en del har till och med sprungit iväg vid mörka gator och tunnlar när jag kommit gåendes själv. I Thailand har jag knallat hem både här och där i Bangkok, Phuket och Koh Chang på kvällar och aldrig ens sett en tjej korsa gatan, vända om eller undvika mig på något sätt även om det varit genom "mörka gränder och mitt ute i ingenstans". Samma gäller i andra länder jag åker till som Holland, Grekland, Turkiet osv.

Den som tänker mer långsiktigt än bara för dagen, ska börja titta på vad sin pension kan bli och hur man tänker leva som pensionär.
Ska man bara sitta och lösa korsord eller flytta utomlands med golf och partaj varje dag?

Finns fina verktyg på minpension.se.
Antalet tjänsteår och inkomst är viktigast och har man inte så höga pensionsinbetalningar får man försöka titta på alternativ som sparande, placeringar.
Många sitter också på den stora pensionsförsäkringen genom att äga ett boende som man köpt eller ärvt.

Har en vän som just sålt en lägenhet i Stockholm för + 3 mille och flyttat till Thailand som 50 åring, han kommer att få en väldigt låg pension men anser sig att det räcker, annars har han ett ärvt föräldrahem han kan sälja vid behov som reserv.
Han lever rätt enkelt i Thailand som singel med en budget under 15.000thb i månaden och trivs.

Drabbas han av gula febern kan det fort gå utför....:D

Den som tänker mer långsiktigt än bara för dagen, ska börja titta på vad sin pension kan bli och hur man tänker leva som pensionär.
Ska man bara sitta och lösa korsord eller flytta utomlands med golf och partaj varje dag?

Antalet tjänsteår och inkomst är viktigast och har man inte så höga pensionsinbetalningar får man försöka titta på alternativ som sparande, placeringar.
Många sitter också på den stora pensionsförsäkringen genom att äga ett boende som man köpt eller ärvt.

Har en vän som just sålt en lägenhet i Stockholm för + 3 mille och flyttat till Thailand som 50 åring, han kommer att få en väldigt låg pension men anser sig att det räcker, annars har han ett ärvt föräldrahem han kan sälja vid behov som reserv.
Han lever rätt enkelt i Thailand som singel med en budget under 15.000thb i månaden och trivs.

Ja jag har en lägenhet jag funderar på att sälja då jag inte använder den. Jag har tur att min kära farmor gav mig ett pensionsspar när jag fyllde 18 som det har puttats in pengar på varje månad och en relativt bra inkomst. Nu hjälper ju inte inkomst i sig om man eldar upp pengarna.

En kompis som bott i Thailand i snart 20 år pratar mycket om att köpa fastighet där typ hyreshus och hyra ut lägenheter men jag är oftast ganska försiktig av mig och har absolut ingen koll på hur säkert eller smidigt det är att göra något sånt. Då tror jag nog mer på att köpa/bygga ett hus inför framtiden så att det inte blir någon kostnad den dagen man vill dra sig tillbaka. Jag antar att mark och huspriserna kommer att gå upp med inflation och annat med åren så borde vara en hyfsat bra investering.

Budget på 15000baht i månaden hade nog varit lite lågt för min/våran del. Inte för att jag dricker något direkt men går gärna ut och äter, handlar gärna en del saker som kostar lite mer typ elektronik, datorer, böcker och sånt. Vill gärna leva som vi gör nu, inte behöva kolla på prislappar (inom rimliga gränser) och göra lite som vi vill för dagen. Sen medan jag semestrar har jag märkt att nu för tiden när det inte är fest varenda dag så går det knappt några pengar, det är lite till bensin, lite mat och sedan bio eller något annat nöje.

Hur gör man för att leva på 15000Tb / mån i TH bor han på stranden i Jomten, helt omöjligt bara dumt snack.

Hur gör man för att leva på 15000Tb / mån i TH bor han på stranden i Jomten, helt omöjligt bara dumt snack.
Han har väl köpt sig en bostad och har inga direkta månadsutgifter.
Har man köpt en liten studio lägenhet i condo så är det ju inga problem.
500 baht om dagen att leva på.

Finns ju folk som lever på mycket mindre. Äter man bara 25bahts Pad Thai eller liknande, bor i ett litet skitrum och har en begagnad rasmoppe man köpt så går det inte så mycket pengar. Har en kompis som levt så i många år och sparat ihop pengar han hade med sig till Sverige när de köpte hus här. Att thailändarna runt omkring kallade honom burmesen lite skämtsamt är en annan sak... Finns rum att hyra för 1500baht men då är det i princip en madrass på golvet och så var det bra med det. Sen skiter du i att ladda mobilen mer än nödvändigt, ska du ha internet går du till något ställe med gratis wifi. Förra året levde han för runt 6-7000 baht i månaden.

"Edit" Kan tilläggas att detta är i Phuket så borde definitivt gå att komma ner om man bor på något billigare ställe.

Inget liv jag någonsin skulle kunna tänka mig. Inga av våra vänner äter där han äter, inte ens tjejen var sugen och hon brukar äta det mesta.

Ett rum för 3000b/m, egen riskokare och ett mål "thaislafs" ute per dag. Ingen alkohol på barer och ingen flickvän.
Fem t-shirts, tre par shorts och handtvätt på rummet.
Ska nog kunna ingå en begagnad moppe också i den budgeten, för 100b bensin kommer man långt.

Många långliggare lever så fast det är nog inte mycket liv, men en del trivs ypperligt.

En annan grupp är de som separerat från sin gf och är utan besparingar med låg pension.

För samma summa lever många thaifamiljer.

Finns ju folk som lever på mycket mindre. Äter man bara 25bahts Pad Thai eller liknande, bor i ett litet skitrum och har en begagnad rasmoppe man köpt så går det inte så mycket pengar. Har en kompis som levt så i många år och sparat ihop pengar han hade med sig till Sverige när de köpte hus här. Att thailändarna runt omkring kallade honom burmesen lite skämtsamt är en annan sak... Finns rum att hyra för 1500baht men då är det i princip en madrass på golvet och så var det bra med det. Sen skiter du i att ladda mobilen mer än nödvändigt, ska du ha internet går du till något ställe med gratis wifi. Förra året levde han för runt 6-7000 baht i månaden.

"Edit" Kan tilläggas att detta är i Phuket så borde definitivt gå att komma ner om man bor på något billigare ställe.

Inget liv jag någonsin skulle kunna tänka mig. Inga av våra vänner äter där han äter, inte ens tjejen var sugen och hon brukar äta det mesta.
Äta på gatan , gatukök kommer jag att göra nästa gång jag åker ner nu efter nyår,inte fn tänker jag bränna stålar på att lägga flera hundra bath på att sitta i AC och äta Pad Thai för 250 thbt ,, går fetbort .. Så en tusing om dan inklusive hotell (500 thbt) och bensin om dagen fixar man lätt , det blir iofs 30k i månaden ,men även det är billigt . under tiotusen kronor med hotellboende :thumbsup:

Ja jag har en lägenhet jag funderar på att sälja då jag inte använder den. Jag har tur att min kära farmor gav mig ett pensionsspar när jag fyllde 18 som det har puttats in pengar på varje månad och en relativt bra inkomst. Nu hjälper ju inte inkomst i sig om man eldar upp pengarna.

En kompis som bott i Thailand i snart 20 år pratar mycket om att köpa fastighet där typ hyreshus och hyra ut lägenheter men jag är oftast ganska försiktig av mig och har absolut ingen koll på hur säkert eller smidigt det är att göra något sånt. Då tror jag nog mer på att köpa/bygga ett hus inför framtiden så att det inte blir någon kostnad den dagen man vill dra sig tillbaka. Jag antar att mark och huspriserna kommer att gå upp med inflation och annat med åren så borde vara en hyfsat bra investering.

Budget på 15000baht i månaden hade nog varit lite lågt för min/våran del. Inte för att jag dricker något direkt men går gärna ut och äter, handlar gärna en del saker som kostar lite mer typ elektronik, datorer, böcker och sånt. Vill gärna leva som vi gör nu, inte behöva kolla på prislappar (inom rimliga gränser) och göra lite som vi vill för dagen. Sen medan jag semestrar har jag märkt att nu för tiden när det inte är fest varenda dag så går det knappt några pengar, det är lite till bensin, lite mat och sedan bio eller något annat nöje.

Många ideer Det finns nya regler för faranger som vill hyra ut, så där är det nästan totalstopp.
Du kan som dom flesta vet inte äga mark i TH.

Många ideer Det finns nya regler för faranger som vill hyra ut, så där är det nästan totalstopp.
Du kan som dom flesta vet inte äga mark i TH.

Jag är medveten om att man inte kan äga mark. Men man kan använda sig av https://www.siam-legal.com/realestate/Usufructs.php för att ha mark/hus i flickvän eller bekants namn och sedan hyra ut.

Nu är jag som sagt ganska försiktig av mig så inget jag vågar mig på. Personligen känns det som att de allra flesta jag känner förlorar det mesta när de försöker göra affärer i Thailand (med ett par undantag) och kollar man på internet och lyssnar på folk som sölat bort allt i Thailand så känns det verkligen inte lockande.

Äta på gatan , gatukök kommer jag att göra nästa gång jag åker ner nu efter nyår,inte fn tänker jag bränna stålar på att lägga flera hundra bath på att sitta i AC och äta Pad Thai för 250 thbt ,, går fetbort .. Så en tusing om dan inklusive hotell (500 thbt) och bensin om dagen fixar man lätt , det blir iofs 30k i månaden ,men även det är billigt . under tiotusen kronor med hotellboende :thumbsup:

Vi snittade på runt 800 baht om dagen i Bangkok förra månaden på två personer, dock utan hotell för där hade vi slösat en hel del och jag hade förbokat och betalt innan vi åkte. Då gick vi ut och käkade ett par gånger om dagen, vi gick på bio ett par gånger i veckan, åkte runt och titta på saker, tog taxi någon gång ibland och bara gjorde det vi kände för.

Att bara äta, leva och ha det gött kostar inte så mycket i mina ögon. Så länge man håller sig från festande så blir det alltid massa pengar över innan vi åker hem har jag märkt.

Ja det är klart att jag skattar för dem innan. Jag tänkte mest på hur det tillkommer och skatter ökar titt som tätt här i Sverige på just det privata pensionssparet. Nu är jag oerhört dåligt insatt i det hela och har tänkt läsa på lite bättre.

Det är ju det som är grejen med pensionssparande i Sverige att du inte skattar för pengarna när du jobbar och att du kan spara bruttobeloppet. Vidare om man har hög marginalskatt när man jobbar och låg när man tar ut den så tjänar man på det också.

Politiska reformer kan man ju aldrig förutse i Sverige eller annat land.

Om man som @kurant skriver, vet hur man ska leva sitt pensionärsliv är det ju enklare. Då kan man ju spara i en valuta och i värdepapper i det landet för minska valutarisken. Men saker förändras ju med tiden. Jag har varit tvungen att ändra min planer flertalet gånger, då min första fru dog, jag träffade en thai, helt andra förutsättningar. Jag är ganska tacksam att jag har mitt sparande i Sverige. Men man vet aldrig vad som händer.

Men du har helt rätt i att börja tänka på si pension redan innan man fyller 30, dessa pengar kan man få att växa under lång tid.

Antar @magunnar skulle kunna tipsa bättre från ett internationellt perspektiv.

Tänk även på att de sk "professionella" rådgivarna, vill att du ska satsa på deras produkter. De skär ju mellan och tar en oftast årlig avgift (som inte verkar så hög men kan bli saftig på lång sikt), dock om de är duktiga kan det vara en fördel. Se bara till att aldrig låsa in dig, du måste alltid kunna göra nya val. Lita bara på dig själv (lyssna, läs, förstå men ta själv besluten).
Jag skulle gärna vilja att @magunnar som verkar ha lyckats bäst och jobbat med investeringar hela livet, skulle kunna ge lite idéer hur man bör tänka som inspiration, inte råd (det tror jag han inte ens skulle vilja), men principer. Hoppas du triggar på detta :)

Bluffen med våra pensionspengar

För en skrivande människa som jag är reaktionen från mina läsare lika viktig som luften jag andas. Nu senast skrev jag om våra pensioner och skälet till det var att jag för första gången hade konfronterats med sanningen bakom alla obegripligheter som jag varje år kunnat ta del av i det orangea kuvertet från Pensionsmyndigheten. Enligt hustrun lär jag ha sett ut som en slarvigt bäddad utdragssoffa i ansiktet och skälen till detta berodde inte på att jag blivit glatt överraskad inför det som väntar mig på min ålders höst.

Från mina läsare fick jag två typer av svar. En av fyra på temat gnällig miljonär som borde hålla käften och tre på fyra som gjort samma iakttagelse som jag, nämligen att deras inkomster halverats från en månad till nästa trots att deras utgifter är desamma och de förväntas leva i ytterligare tjugo till trettio år.

För tids vinnande - det här är en viktig debatt som jag tänkte försöka hålla vid liv - tänkte jag därför börja med en moralisk självdeklaration i pensionsfrågan. Man får tycka vad man vill om mig men särskilt gnällig är jag faktiskt inte.

Jag har heller inte minsta problem med att man smygbeskattat mig på åtskilliga miljoner i pensionsavgifter under ett ekonomiskt framgångsrikt liv. Ett pensionssystem grundat på kollektiv solidaritet är en självklarhet för mig. Att det missgynnar en sådan som jag, är således helt i sin ordning så länge pengarna går till alla dessa hundratusentals som slitit ut sig långt före sextiofem. Alla dessa som inte har minsta mänskliga möjlighet att sluta upp bakom hejaklacksledare Reinfeldts käcka flaggviftande om att vi borde ha rätt att jobba till sjuttio, om vi vill. Kanske till och med får räkna med att göra det inom en nära framtid. Oavsett vad vi vill.

Visst, och säg det gärna till alla som slet ut sig före fyllda femtio enbart av det skälet att de ville göra rätt för sig.

Mitt gnäll över vårt pensions- system kommer sig av annat än det som betingar min egen situation och i grunden handlar det om att systemet ganska snart inte kommer att kunna skänka ett rimligt liv till majoriteten av våra pensionärer. Deras ålderdom kommer att handla om att överleva i en materiell mening. Utan att spetsa till beskrivningen i onödan är det till och med så illa att några hundra tusen av dem stadigt rör sig i riktning mot den privatfinansierade välgörenhetens soppkök och härbärgen som slutdestination i sina liv.

Vårt pensionssystem grundar sig på orealistiska ekonomiska förutsättningar som främst följer av att pensionärerna har blivit alldeles för många medan de som ska försörja dem är alldeles för få.

Vad gäller det rent praktiska är det också illa tänkt från början och kostnaderna för att driva det är mycket stora. De flesta av oss måste således räkna med att cirka 20 procent av vårt pensionskapital försvinner i form av avgifter, skatter och utebliven ränta och när det kommer till privat pensionssparande kan det ibland handla om hälften av de insatta pengarna. De som gynnas av det här systemet är de banker, försäkringsbolag och statliga fonder som förvaltar våra pengar, alla högavlönade räknenissar som jobbar där plus alla dessa avsuttna politiker som befolkar styrelserna trots att de ytterst sällan har en aning om vad deras anställda håller på med inom ramen för sin så kallade "kapitalförvaltning".

Om man skall dra ut i strid så ska man ha bra på fötterna, inte minst i en kunskapsmässig mening. Ekonomijournalisten Joel Dahlberg har skrivit en alldeles utmärkt och fullt begriplig bok om Pensionsbluffen som vi närmast sörjande borde läsa (Ordfront, 2012). Höggradigt underhållande är den också. Inte minst när han förklarar hur det kan komma sig att våra poli- tiker har valt ett helt annat pensions- system än det som de har prackat på sina väljare och varför, till exempel, Fredrik Reinfeldt åtminstone inte behöver bekymra sig för egen räkning när han går i pension.

Och just detta flaggar nu "Maggan "om , arbeta till 69 år inom kort anser idag sittande regering , anledningen hade hon även mage att deklarera , men det tänker jag inte ta här då det skulle betraktas som icke PK :)

Och just detta flaggar nu "Maggan "om , arbeta till 69 år inom kort anser idag sittande regering , anledningen hade hon även mage att deklarera , men det tänker jag inte ta här då det skulle betraktas som icke PK :)

PK.jpg

• Like
Reactions: jp
Kolla på Facebook , det satsas nu många miljoner kronor av våra skattemedel på att stoppa vad vår sittande regering kallar" Fake news " Expo sköter detta till stor del ,, skrämmande när en militant vänsterrörelse får medel av vår regering för att stoppa den information som kan ligga dem till last inför nästa riksdagsval ...
Nej , inte längre åsiktfrihet i Sverige ,slut på denna diskussion från mig då jag inte tänker köra når politiksnack här ,men tyckte detta hörde ihop med detta ämne om pensioner :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp