Thairestauranger i Sverige

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Eftersom vi redan har en tråd som handlar om matvaruaffärer som säljer thailändska matvaror, tänkte jag starta en ny tråd som för fram de thai-restauranger som serverar något så när autentisk thai-mat.
Enligt mitt tycke så är Sukhotai på L. Kyrkog. 2 i Göteborg den bästa i Göteborg. Trevlig personal och relativt autentisk thai-mat (ej "försvenskad" till oigenkännlighet).
Restaurangkedjan Kalayas take-away-thai-mat är också okay, särskilt om man pratar lite thai och kan säga hur man vill ha sin mat tillagad (pet pet!).

I en annan tråd (den om matvaruaffärer) skrev jag ett inlägg om motsatsen, d.v.s. thairestauranger som serverar fullständigt vedervärdig s.k. "thai-mat".
Jag tycker att dessa restauranger/take-away-ställen förtjänar att hängas ut, så jag kopierar in vad jag skrev i den tråden här.

""MacArthur" " sa:
Vad beträffar restaurangen Thai Isaan så får jag nog säga att jag tycker att maten bara får betyget knappt godkännt. Det stör mig dessutom att deras enda egentliga koppling till Thailand är namnet. Lite av falsk varudeklaration skulle man kunna säga.
MEN, Thai Isaan är inget emot två andra s.k. "Thailändska" restauranger. Thai Isaan försöker ändå, med godkännt resultat, att laga thaimat. Det kan man tyvärr inte säga om restaurangerna/take-away-ställena Phi Phi i Björkekärr och Lao Siam i Kålltorp. Man kan misstänka att dessa båda ställen har samma ägare (förmodligen också vietnameser, i alla fall absolut inte Thai), för de ligger inte långt ifrån varandra och de severar samma vedervärdiga ursäkt för thaimat. Inte nog med att maten saknar många viktiga ingredienser, är helt felkomponerad och knappt ens påminner om thaimat, de gör exakt samma supermisstag - de dränker allt i sesamolja. Jag förstår inte varifrån de fått missuppfattningen att thaimat innehåller massor av sesamolja? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin fått något som ens bär lite smak av sesamolja i Thailand, med undantag för någon sås som brukar serveras vid sidan om en del grillat. Allting smakar bara sesamolja på båda dessa ställen. Någon borde ge dem en kurs i thailändsk matlagning. Det kanske verkar som att jag tar i i överkant, men det gör jag inte, prova gärna själva - det är fruktansvärt. Min thailändska fru är både förbannad och skäms över dessa s.k. thairestauranger. Hon är rädd att svenskar går dit och äter/köper take-away, tycker att maten smakar vedervärdigt, och sedan tror att det är så thaimat smakar. Om det fanns ett sätt att stämma dessa restauranger för falsk varudeklaration/marknadsföring så skulle jag göra det.
En gång take-away på något av dessa ställena - aldrig mera. Blääääää!

Vad tycker ni övriga?
Hur är det på andra ställen i Sverige?

/MacArthur
 
Bästa Thairestaurangen i Varberg


Den heter Thai Jasmine och ligger på Engelbrektsgatan 21
 
Många thai restauranger

Det finns många thairestauranger i norrland..(beror på Kung Chulalongkorns besök i Utanede, Jämtland :wai: ). många i sthlm oxå.. D finns väl lite överallt
 
Skulle vilja ha tips på bra thai-restauranger i Stockholm. Vill inte ha tips på "Kåpan" som sunkat ner sig o har överpriser. Just nu är favoriten "Nana" på Långholmsgatan. Lokalen ägs av frälsningsarmén så Changen (eller Singhan) saknas. Men maten är helt ok... :thumbsup:
 
Re: Många thai restauranger

""Davve_21" " sa:
Det finns många thairestauranger i norrland..(beror på Kung Chulalongkorns besök i Utanede, Jämtland :wai: ). många i sthlm oxå.. D finns väl lite överallt

Jo, vi vet alla att det finns för många s.k. thai-restauranger i Sverige.
Problemet är att de ofta inte serverar mat som ens liknar den mat som serveras i Thailand.
Jag efterlyste i denna tråd tips på restauranger i Sverige som serverar något som åtminstone påminner om den mat som serveras i Thailand.
Kallar någon en restaurang för t.ex. "Lao Siam", borde man väl som kund åtminstone kunna förvänta sig att bli serverad något som påminner om thai- eller lao-mat?
Om man till problemet med alla "fusk-thai-restauranger" lägger det faktum att thailändare i allmänhet inte betraktar den mat som turister i allmänhet äter i Thailand, som speciellt thailändsk, fattar man hur långt ifrån originalet "fusk-thai-maten" är.
Låt oss gemensamt bekämpa detta gissel! :puke:
Varför inte en "svart lista" och en "rekommenderas-lista" här på ChaiMai!

/MacArthur
 
Jag kan rekommendera en restaurang som serverar genuin thaimat och det är Thai Issan som ligger på Johannesfredsvägen 15-17 i Bromma (Sthlm).Till lunch har dom både thai och svenskt och kvällar och lördagar är det thai som gäller.Det är thai som äger restaurangen så det är garanterat riktig thaimat som serveras.
 
Re: Många thai restauranger

""MacArthur" " sa:
""Davve_21" " sa:
Det finns många thairestauranger i norrland..(beror på Kung Chulalongkorns besök i Utanede, Jämtland :wai: ). många i sthlm oxå.. D finns väl lite överallt

Jo, vi vet alla att det finns för många s.k. thai-restauranger i Sverige.
Problemet är att de ofta inte serverar mat som ens liknar den mat som serveras i Thailand.
Jag efterlyste i denna tråd tips på restauranger i Sverige som serverar något som åtminstone påminner om den mat som serveras i Thailand.
Kallar någon en restaurang för t.ex. "Lao Siam", borde man väl som kund åtminstone kunna förvänta sig att bli serverad något som påminner om thai- eller lao-mat?
Om man till problemet med alla "fusk-thai-restauranger" lägger det faktum att thailändare i allmänhet inte betraktar den mat som turister i allmänhet äter i Thailand, som speciellt thailändsk, fattar man hur långt ifrån originalet "fusk-thai-maten" är.
Låt oss gemensamt bekämpa detta gissel! :puke:
Varför inte en "svart lista" och en "rekommenderas-lista" här på ChaiMai!

/MacArthur

Håller helt med dej, MacArthur!

Sluta servera falsk mat! :wasted:
Blir så trött på alla rest. som kallar sig utländska men egentligen fuskar med Leilas kokbok.. :puke: :crybaby:



La goon, :wai:
 
Går alltid på phiphi i sthlm, har genuina thairätter fast som oftast lite för fegt kryddad, får min thaimat kryddad på thaivis och får även ibland käka deras (personal)mat som inte finns på menyn.
 
Hej,
Khorat som ligger i Sickla köpkvarter (Stockholm) är bland de bättre som jag ätit på. Thailänds personal som vet hur äkta thaimat skall tilllagas.
Även mycket populär bland thailländare i Nacka/Värmdö området.
Ett extra plus i kanten är att de serverar Chiang ;).

Är ni någongång i närheten, gör ett besök där och avnjut äkta thaimat. Har också råkat ut att hamna på restauranger som serverar thai mat, men när man satt sin första tugga i maten insett att det är så långt ifrån...tyvärr.

Kan också rekomendera ett mindre ställe som ligger vid centralstationen.Tunnelbanestationen vid Max restaurangen och som heter Tjabbathai. Äter rätt ofta där så jag vill ha thaimat inne i city.

Mvh
John
 
Amazing Thai. Två restauranger med samma namn o samma ägare i Uppsala. Enligt min uppfattning helt OK thaimat, åtminstone middag. Lunchen lite mer standardiserad och europeiserad.
Leif
 
"engard " sa:
Skulle vilja ha tips på bra thai-restauranger i Stockholm. Vill inte ha tips på "Kåpan" som sunkat ner sig o har överpriser. Just nu är favoriten "Nana" på Långholmsgatan. Lokalen ägs av frälsningsarmén så Changen (eller Singhan) saknas. Men maten är helt ok... :thumbsup:

I Sthlm har jag och thaimaken just avnjutit en middag med den bästa thailändska thaimat jag/vi fått i Sverige! :thumbsup: Tjabba Thai heter den lilla restauranen som ligger i nedgången från Vasagatan till tunnelbanestationen Centralen. Superbt! Dessutom var det som att flyttas till Thailand - nästan uterslutande thai som äter där.

Men, passa på att gå dit NU. De har en hyresvärd som vill chockhöja hyran - mao kanske de måste flytta. Är det någon som känner till en liten (ca 75 kvadrat) lokal i Sthlms innerstad som är till uthyrning som skulle passa till thaikrog? Den har bara öppet dagtid och bara veckodagar (alltså, inte störande)

Tillägg efter publicering: Nu ser jag att John-Sthlm rekommenderat samma ställe några inlägg tidigare!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp