Tips på bra prisvärda restauranger i Pattaya.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Globetrotter har då jag aldrig haft probem med. Men då har jag heller aldrig gått dit för att tro att jag känner gubben. Jag/vi har gått dit många gånger för att äta (pizzan är riktigt god) och det har vi fått göra. Helt ok mat. Varken mer eller mindre. Ibland vill han snacka och ibland inte.

Nu betalar du inte så mycket per månad om du lägger det på en längre avbetalning, Thais bilpark är ju överlag mycket finare än i Sverige och även låginkomsttagarna har råd med en. Nu tror jag inte en hårfrisörska i Pattaya är låginkomsttagare, + hans har ju skrivit att han sponsrar henne, hårfrisörerna i Pattaya är ju svindyra har du en finare salong gör du dig nog en bra slant som hårfrisörska.

Frisör salongen vid The Avenue (finare salong) tar 450b för en herrklippning, damklippning 900b för vanlig klippning men sen skenar det iväg beroende på om skall färgas göras rakt etc. Hamnar du på flera tusen baht. Prislistan står utanför salongen, så som sagt har hon stol i en salong med gott ryckte i Pattaya gör hon nog några baht. Inte som i byn herrklippning 20b.

Priset i Thailand för herrklippning är 60 Bth och det tar dom uppe i Isaan, de kan göra på en salong med 1 person som är utbildad frisörska som även kan ta stora jobb mellan 500-1500 Bht per dag, vissa dagar kan också gå ned till 2-300 Bth.
Hyran för en sådan shop är 2,500 Bht per månad plus el och vatten.
Här på Jomtien exempelvis tar de 100-200 bht för en herrklippning, men det händer de har 0 i kassa men sedan kan det vara väldigt bra också under turistsäsongen, men den är inte så många månader, problemet med frisörsalonger är om det är en salong som går bra kommer många att öppna bredvid, de är hur fräcka som helst, kan öppna vägg i vägg.
Sedan är det inga stora investeringar att öppna frisersalong, men hyrorna är väldigt höga som på Jomtien ca 15.000 Bth för en liten lokal.

20 baht hos min frisör i byn så det där med att priset är 60 baht varierar som sagt rätt mycket, för dom 20 bathen ingår massage av axlarna med.
Sen beror det på salong som sagt finns ju billigare i Pattaya med jag har klippt mig hos 1 en gng aldrig igen. Nä nöjd med frisörsalongen här lite dyrare, och som sagt var har dom gott rykte har dom kundet, brukar alltid sitta någon och klippa sig där när jag kommer dit. Så du kan inte säga priset i Thailand är, för det varierar stort. Dom priserna jag skrev gäller i denna salong bara åka dit och titta står prislista med stor text över fönstret.

Och här har ingen öppnats bredvid och samma salong låg här för 2 år sen.

Är väl lite som Rong säger i ampur stan tar man 60, hos oss finns det väl en 6 -8 salonger. Alla hyr sin lokal två tre tusen.
Skulle de ta 20bht så skulle de inte över leva.

Men det finns de som tar 20-30 bht.
Och då i byarna runt omkring, har inga kostnader för lokal eget hus.
Men det är så att de flesta har ett annat arbete är ej utbildade frisörer,
Klipper på kvällarna efter arbetet, den stora kundkretsen är barnen som snaggas, går fort ock kostar 20 bht

Ett ställe som kan rekommenderas är Avenue Inn på Soi Welcome Jomtien.
De har bra mat till hyfsade priser (falangmat) som exempelvis köttbullar med potatismos och gräddsås med lingonsylt 225 Bth och andra rätter ligger i det prisläget. Sedan finns också många thairätter till betydligt lägre priser.
Det finns också rum att hyra i fastigheten.
Ägaren till fastigheten och den som bedriver resturang och hotell verksamheten är en göteborgare Björn Jonsborg, som brukar finnas själv där på eftermiddagen.
En mycket trevlig och pratsam person och håller en bra stil på stället, han är ute och cyklar ca 5 mil varje dag som gör han håller sig i form och kan sägas är nästan en renlevnads person i motsats till många andra som driver verksamheter i Thailand.
Det finns också en hemsida Avenue Inn Jomtien

Som sagt var priserna varierar, har frisör salong i byn som tar 400 baht för en dam klippning, 1200 baht för att göra håret rakt som skall hålla 6 månader. Herr klippning och dam klippning skiljer sig stort. Så min klippning 20 baht och frugans 400 baht och var 6 månad skulle hon göra håret rakt. Men olika frisörer, den frisören som frugan klippte sig hos har sålt nu och har flyttat till Pattaya.

"Jonas " sa:
Nu betalar du inte så mycket per månad om du lägger det på en längre avbetalning, Thais bilpark är ju överlag mycket finare än i Sverige och även låginkomsttagarna har råd med en. Nu tror jag inte en hårfrisörska i Pattaya är låginkomsttagare, + hans har ju skrivit att han sponsrar henne, hårfrisörerna i Pattaya är ju svindyra har du en finare salong gör du dig nog en bra slant som hårfrisörska.
"Jonas " sa:
Frisör salongen vid The Avenue (finare salong) tar 450b för en herrklippning, damklippning 900b för vanlig klippning men sen skenar det iväg beroende på om skall färgas göras rakt etc. Hamnar du på flera tusen baht. Prislistan står utanför salongen, så som sagt har hon stol i en salong med gott ryckte i Pattaya gör hon nog några baht. Inte som i byn herrklippning 20b.

Min tjej bor några mil från Bangkok, hela familjen är involverad i hennes frisörssalong + restaurang (thai...). Mamman driver den utanför salongen....Tjejen ser mycket bra ut och är populär, många damer vill att hon tar hand om deras hår....
Träffade henne via en kontaktsida....Kanske är hon för ung för mig, men ålder är bara en siffra...Jag tycker hon är kvalitet rakt igenom, hon har körkort och en pic cup....
Man kan inte veta så mycket om dem, MEN om de har ett yrke/jobb så vet man åtminstone vad de sysslaer med för det mesta....

I köpcentret The Avenue finns thairestaurang med helt ok mat till bra priser chicken with fried rice tex. 60 baht. Sen finns det massa andra restauranger, borde väl kallas restaurang center istället för köpcenter mer restauranger än affärer.

Gjorde ett "klipp" i Korat för två år sedan.

Med en jobbig bakis och håret halvvägs till röven, gjorde jag slag isaken och ordnade mig en frisyr som närmast kunde liknas en bankanställds nykammade hår.

150Thb gick det på.

Mohair hette den salongen. Fyndigt namn

"Jonas " sa:
20 baht hos min frisör i byn så det där med att priset är 60 baht varierar som sagt rätt mycket, för dom 20 bathen ingår massage av axlarna med.
Sen beror det på salong som sagt finns ju billigare i Pattaya med jag har klippt mig hos 1 en gng aldrig igen. Nä nöjd med frisörsalongen här lite dyrare, och som sagt var har dom gott rykte har dom kundet, brukar alltid sitta någon och klippa sig där när jag kommer dit. Så du kan inte säga priset i Thailand är, för det varierar stort. Dom priserna jag skrev gäller i denna salong bara åka dit och titta står prislista med stor text över fönstret.
De här 60 bht är som ett rekommenderat pris i Thailand, men de kan ligga högre och lägre, de är inte tvingade att hålla det priset.
På turistorterna är det högre pris därför kostnaderna är höga och säsongen är inte så lång.
De kan ligga på 20 bht om de har salongen i eget hus och som någon bisyssla, men annars blir det inga pengar, det åtgår el och vatten och är det en salong för kvinnor också bör det finnas air con.
Det finns många som bedriver frisörsalong och är inte utbildade frisörskor, men så blir det därefter också.
En utbildad frisörska får ett stort diplom som hon brukar sätta upp i en glasram på väggen och då har hon klarat alla testerna för att bli frisörska. Utbildningen till frisörska är 6-12 månader beroende hur stor fallenhet de har för yrket, men det är många steg de måste passera och för att få diplomet måste de passera alla stegen och då kan de också klippa både män och kvinnor och färga hår och permanenta, sedan kan de gå tilläggskurs för ansiktmassage, make up och pedikyr.
När de tränas på kursen för klippning av män brukar de få åka ut till skolor och då är det klippning efter löpande band principen, varje skalle tar inte många minuter.

"Rong " sa:
De här 60 bht är som ett rekommenderat pris i Thailand, men de kan ligga högre och lägre, de är inte tvingade att hålla det priset.
På turistorterna är det högre pris därför kostnaderna är höga och säsongen är inte så lång.
De kan ligga på 20 bht om de har salongen i eget hus och som någon bisyssla, men annars blir det inga pengar, det åtgår el och vatten och är det en salong för kvinnor också bör det finnas air con.
Det finns många som bedriver frisörsalong och är inte utbildade frisörskor, men så blir det därefter också.
En utbildad frisörska får ett stort diplom som hon brukar sätta upp i en glasram på väggen och då har hon klarat alla testerna för att bli frisörska. Utbildningen till frisörska är 6-12 månader beroende hur stor fallenhet de har för yrket, men det är många steg de måste passera och för att få diplomet måste de passera alla stegen och då kan de också klippa både män och kvinnor och färga hår och permanenta, sedan kan de gå tilläggskurs för ansiktmassage, make up och pedikyr.
När de tränas på kursen för klippning av män brukar de få åka ut till skolor och då är det klippning efter löpande band principen, varje skalle tar inte många minuter.

Nu har det blivit mycket hår i maten, det är inget jag gillar

Någon som vet någon bra Tysk restaurang? Skulle vilja fått mig en riktig bra schnitzel.

sen finns det en mellan åttan o sjuan på second som e riktigt bra har goa schnizlar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp