Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

 
Frullen idag blev en tallrik fil med hjortron och gravad röding på mackorna.

20231207_075015.jpg
 
Då har jag bokat flygresa nu på förmiddagen.
Bokade med KLM, prisvärdast, 11.000kr, kort mellanlandning i Amsterdam.
Fanns för 10.800 hos finnair men 14 timmar mellanlandning i Helsingfors ;)
Hemresan landar jag 23:30 på nyårsafton så får se på raketer från flygplatsen för flyget till Malaga går 05:30 så lika bra stanna på flygplatsen, bokade enkelresa till Malaga 748kr, skall se om rederiet kan ordna påmönstringsresa därifrån.
 
Då har jag bokat flygresa nu på förmiddagen.
Bokade med KLM, prisvärdast, 11.000kr, kort mellanlandning i Amsterdam.
Fanns för 10.800 hos finnair men 14 timmar mellanlandning i Helsingfors ;)
Hemresan landar jag 23:30 på nyårsafton så får se på raketer från flygplatsen för flyget till Malaga går 05:30 så lika bra stanna på flygplatsen, bokade enkelresa till Malaga 748kr, skall se om rederiet kan ordna påmönstringsresa därifrån.
Ja det är dyrt att resa.
 
Kollar på Youtube kanalen ”What is going on with shipping” mätt på våfflor.

Nu har ett annat containerfartyg ”One Orpheus” gått på grund i Suez kanalen och fartyget ser ut att ha ordentliga skador och kanske ännu värre skador under vattenlinjen och andra sidan?

Rätt rörigt just nu med tämligen stora problem med Panama kanalen och händelser vid södra ändan av Röda Havet samt vid Hormuz (in och utfarten ur Persiska viken).


IMG_6567.png
 
Kollar på Youtube kanalen ”What is going on with shipping” mätt på våfflor.

Nu har ett annat containerfartyg ”One Orpheus” gått på grund i Suez kanalen och fartyget ser ut att ha ordentliga skador och kanske ännu värre skador under vattenlinjen och andra sidan?

Rätt rörigt just nu med tämligen stora problem med Panama kanalen och händelser vid södra ändan av Röda Havet samt vid Hormuz (in och utfarten ur Persiska viken).


IMG_6567.png
Jaha, då får vi svetsare åka ut igen!
 
Kollade ett program som hette Gathering Storm på National Geographic där det på slutet visade hummerfiskare när ett oväder höll på att bygga upp. Frugan tittade in just då och blev sugen på hummer och krabba men det fanns bara ett paket räkor som jag tig fram ur frysen och som vi skall ta och grilla inomhus imorgon på en liten elgrill. Den hör sorten är från Equador och brukar smaka bra.

IMG_0304.jpeg
 
När vi kom tämligen fullastade med Vegaland från Finland på väg till östra medelhavet på en resa i Nordsjön så mötte vi en storm. Farten var låg och kapten var på bryggan och det var sent på kvällen eller natten…Styrman och matros på vakt samt kapten såg en enorm våg som var som en klippvägg komma mot dem och drog ner spakarna men vågen gick delvis över stäven och träffade framsidan av bygget väldigt hårt! Det gick har jag för mig en stor ruta på bryggan på styrbordssidan. Men på styrbordssidan däcket under var kaptens daghytt och han fru var med på resan och låg i sovhytten belägen bakom daghytten. Rutorna vänt framåt krossades och kraften av vattnet var så stor att dörren från daghytten ut till korridoren föll ut inklusive karmen. Det kalla vattnet strömmade även in i daghytten där kapens fru sov med full kraft och hon bldv naturligtvis chockad men som tur var inte skadad allvarligt! Hytten under på styrbordsidan samma sak men hytten var som tur var tom! Möblemanget slogs sönder och takplattorna i hytterna åkte ur och hamnade på durken. Det såg ut som jag jan föreställa mig som att det hade kastas in ett par handgranater. Vi fick börja att lappa de urblåsta rutorna med plywood inifrån och det funkade som temporär lösning tills nya rutor kom på plats.

Här såg jag en bild som visar när Vegaland ligger djupt men länken är långt efter då jag jobbade på Vegaland. När jag jobbade på Vegaland så var det det sista av fyra fartyg på Medro-linjen som anlöpte Syrien (Latakia) och Libanon (Beirut) men med dålig lönsamhet jämfört med de andra tre som bl.a. anlöpte två hamnar i Israel. Efter ett tag så började även Vegaland att anlöpa Israel men då var fartyget ”smittat” och kunde sedan aldrig anlöpa Syrien eller Libanon mera. Det var så att säga in förlust. Tyvärr så hårdnade även det mycket i Egypten under den tiden och ett land jag aldrig gillat blev ännu sämre.

 
När vi kom tämligen fullastade med Vegaland från Finland på väg till östra medelhavet på en resa i Nordsjön så mötte vi en storm. Farten var låg och kapten var på bryggan och det var sent på kvällen eller natten…Styrman och matros på vakt samt kapten såg en enorm våg som var som en klippvägg komma mot dem och drog ner spakarna men vågen gick delvis över stäven och träffade framsidan av bygget väldigt hårt! Det gick har jag för mig en stor ruta på bryggan på styrbordssidan. Men på styrbordssidan däcket under var kaptens daghytt och han fru var med på resan och låg i sovhytten belägen bakom daghytten. Rutorna vänt framåt krossades och kraften av vattnet var så stor att dörren från daghytten ut till korridoren föll ut inklusive karmen. Det kalla vattnet strömmade även in i daghytten där kapens fru sov med full kraft och hon bldv naturligtvis chockad men som tur var inte skadad allvarligt! Hytten under på styrbordsidan samma sak men hytten var som tur var tom! Möblemanget slogs sönder och takplattorna i hytterna åkte ur och hamnade på durken. Det såg ut som jag jan föreställa mig som att det hade kastas in ett par handgranater. Vi fick börja att lappa de urblåsta rutorna med plywood inifrån och det funkade som temporär lösning tills nya rutor kom på plats.

Här såg jag en bild som visar när Vegaland ligger djupt men länken är långt efter då jag jobbade på Vegaland. När jag jobbade på Vegaland så var det det sista av fyra fartyg på Medro-linjen som anlöpte Syrien (Latakia) och Libanon (Beirut) men med dålig lönsamhet jämfört med de andra tre som bl.a. anlöpte två hamnar i Israel. Efter ett tag så började även Vegaland att anlöpa Israel men då var fartyget ”smittat” och kunde sedan aldrig anlöpa Syrien eller Libanon mera. Det var så att säga in förlust. Tyvärr så hårdnade även det mycket i Egypten under den tiden och ett land jag aldrig gillat blev ännu sämre.

Russin droskorna, var väl ett namnen dom gick under? Kvalités byggen från Japan vad jag förstått. Själv gjorde jag en törn i Thuleland 89-90 Antarktis expedition för Indien och bland dom sista Eriksbergs varvet.
Var inte mycket kvar av Broström när jag var där, vintankern och Thuleland. Sedan till kom ju en del 55 000 tdw OBO, byggda i Uddevalla slitna hörde jag ryktesvis. Har för mig även Columbialand köptes in.
Gissar det tändes lite hopp i Broströms folket som var kvar och eventuella hemvändare. Även om inget var kvar från ägarfamiljen. Kom inte ihåg hur det rann ut i sanden. ASEA till ship invets? Men Broströms historia är intressant från en av dom viktigaste stor finans familjerna i Sverige på 60 talet och kanske kunde varit som Maersk idag om korten sköts rätt.
Men en tredje generation brudar, bärs, dåliga råd och självmord så gick det åt helvete.
 
Russin droskorna, var väl ett namnen dom gick under? Kvalités byggen från Japan vad jag förstått. Själv gjorde jag en törn i Thuleland 89-90 Antarktis expedition för Indien och bland dom sista Eriksbergs varvet.
Var inte mycket kvar av Broström när jag var där, vintankern och Thuleland. Sedan till kom ju en del 55 000 tdw OBO, byggda i Uddevalla slitna hörde jag ryktesvis. Har för mig även Columbialand köptes in.
Gissar det tändes lite hopp i Broströms folket som var kvar och eventuella hemvändare. Även om inget var kvar från ägarfamiljen. Kom inte ihåg hur det rann ut i sanden. ASEA till ship invets? Men Broströms historia är intressant från en av dom viktigaste stor finans familjerna i Sverige på 60 talet och kanske kunde varit som Maersk idag om korten sköts rätt.
Men en tredje generation brudar, bärs, dåliga råd och självmord så gick det åt helvete.
Jo tyvärr så gick ju nästan alla de svenska familjeägda stora rederierna i graven!

Den M/S Thuleland du jobbade på var väl denna (samma namn används senare till andra fartyg).


Vet dock inte om M/S Thuleland senare blev M/S Stena Antarctica?

Systerfartyg med M/S Columbialand som senare blev M/S Stena Arctica i alla fall.


Dessa fartyg har dock inget gemensamt annat än namnen på de AFRAMAX tankfartyg för råoljetransporter med Isklass 1A super som jag var involverade i under byggnationen 2005 samt jobbade på som teknisk chef på M/T Stena Arctica 2006 - 2007

Ja hela serien av de 6 s.k. MedRo fartygen var kvalitetsbyggen i stort som smått med på den tiden ett verkligt stort kunnande i skeppsbyggaravdelningen i Broströms som hade få som kunde matcha dem. Tyvärr så blev priserna väldigt höga från start för fartygen då Yenen gick upp väldigt högt från tid av beställning till att leveransen skedde från Japan.

Jag började jobba på M/S Cortia (ex. M/S Timmerland) på våren 1989 som 2.e maskinist och M/S Cortia liksom M/S Celia (ex. M/S Vasaland) var ombyggda med ett ett täckt väderdäck samt en del anpassningar för vinterfart och utchartrade till Finncarriers OY. Var sedan några turer på M/S Storön som 1.e och teknisk chef och fick med hast ge mig av till att ta M/S Holmön (ex. Deneb / Donny) som skulle byggas om till självlossare för kol och ta den på en resa från Halmstad till Philadelphia och tillbaka till Europa och några korta turer ytterligare. Sedan började jag på M/S Vegaland som 1.e maskinist och var senare teknisk chef där till 1995 seglands i linjefart mellan hamnar i Finland till hamnar i östra medelhavet med stop lite varstans på vägen och en rundtur brukade ta 6 veckor.

OBO fartyg har jag jobbat på väldigt mycket tyvärr men kanske berättar mer om detta vid något annat tillfälle. Det jag kan säga är att det är jättebra att de har försvunnit!
 
Tankar bilen, lite billigare än i Sverige om man säger så..... :)
Ca. 10 kr. litern.
Dessutom ingår ju tankservice och vattenflaska.
Med frugans Honda Jazz kommer vi mellan 17-18 km per liter.
(och när jag gubbkör 19-20!) 555

1702008120640.jpg
Jag var och tankade 62 liter bensin 95 oktan på Preem igår och det kostade 1144 vilket ger ett literpris på 18.45 men det kom ett kort från Preem om rabatt om 50 öre litern 1 december - 31 januari så får se när fakturan kommer om jag fick också den rabatten ytterligare eller om den var inräknad?

Ingen vattenflaska och fick gå ut i ruskvädret och tanka själv. Jag har aldrig sedan jag fick körkort varit med om att någon har tankat bilen åt mig. Jag minns dock när bensinpriset var 1 kr/litern och när min mor (som nu är 89 år) tankade bilen vid några små bensinstationer att mackägarna kom och tankade bilen åt mor. Minns även ransoneringskorten på 70-talet som mor fick använda då hon tankade sin bil.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp