Varför barnbidrag i sverige? Har man inte råd med sina barn?

Barn är väl för sjutton lika mycket värda även om dom är födda i en miljonärsfamilj. Var skall gränsen dras? Nej här tycker jag absolut inte att man skall göra någon skillnad och det har väl knappast med PK att göra.
Det handlar inte om barns värde... Det handlar om pengar till de som inte behöver dem.
Medan de som verkligen behöver det skall malas igenom byråkratin tills de tröttnar...
Medan den gamla tanten Asta, på 90 år inte får komma ut om dagarna eftersom det inte finns pengar till det!!!
Medan VD:n i ett stort bolag tjänar 10-100 miljoner om året. Men den han skall ha barnbidrag... Varför då?

Barn är väl för sjutton lika mycket värda även om dom är födda i en miljonärsfamilj. Var skall gränsen dras? Nej här tycker jag absolut inte att man skall göra någon skillnad och det har väl knappast med PK att göra.

Jovisst men barnbidraget är ju inte till för barnen utan dem som skaffar barnen, så tycker inte detta handlar om att vara värda åt det ena eller andra hållet.

Det handlar inte om barns värde... Det handlar om pengar till de som inte behöver dem.
Medan de som verkligen behöver det skall malas igenom byråkratin tills de tröttnar...
Medan den gamla tanten Asta, på 90 år inte får komma ut om dagarna eftersom det inte finns pengar till det!!!
Medan VD:n i ett stort bolag tjänar 10-100 miljoner om året. Men den han skall ha barnbidrag... Varför då?

Visst är det för jäkligt, pengar finns men de satsas inte där det behövs, ingen vill satsa på de tärande när det finns närande, antar att du hört detta uttryck.

Själv är jag av åsikten att det bästa är att just satsa på de närande för att på så sätt få inkomster till de tärande, ju fler som genererar pengar i form av skatt till staten desto bättre kan vi ta hand om de som behöver men det finns alldeles för mycket kryphål som gör att de genererade pengarna försvinner och många gånger har politiker själva intressen i de pengar som genereras och därför skapar dessa kryphål, för det är ju politikerna som stiftar lagar.

Jovisst men barnbidraget är ju inte till för barnen utan dem som skaffar barnen, så tycker inte detta handlar om att vara värda åt det ena eller andra hållet.
Har man så mycket pengar kan man ju sätta in pengarna på ett konto till barnet som ett bra startkapital i livet. Kan hålla med om att flerbarnstillägget är tveksamt men nu är det som det är.

Jovisst men den kan ha varit inköpt för 50 år sen, idag bor där en fattig pensionär.

Rimligen borde väl då bostadsrätten tillfalla staten och personen har rätt att bo där till den dör. Tycker det är ett massa pjoskande med gamla.
När jag om jag flyttar tillbaka till sverige kan jag då köpa mig en fin lägenhet för några miljoner och sedan söka bostadstillägg. Det är inte alla det är så synd om.

Rimligen borde väl då bostadsrätten tillfalla staten och personen har rätt att bo där till den dör. Tycker det är ett massa pjoskande med gamla.
När jag om jag flyttar tillbaka till sverige kan jag då köpa mig en fin lägenhet för några miljoner och sedan söka bostadstillägg. Det är inte alla det är så synd om.

Ja nu var ju mitt svar inte en värdering om vem som det är synd om, javisst kan du få bostadsbidrag om du äger din bostad så länge du uppfyller kraven. Har du köpt bostaden har du kanske inga pengar kvar.;)

Har man så mycket pengar kan man ju sätta in pengarna på ett konto till barnet som ett bra startkapital i livet. Kan hålla med om att flerbarnstillägget är tveksamt men nu är det som det är.

Ja, men detta är väl ännu en morot antagligen, på och heja så att vi blir fler.....:D

Vi kör den varianten att barnen får barnbidraget för att använda när de blir myndiga. Dock får de betala av dessa pengar till sina kläder ...

Visst är det för jäkligt, pengar finns men de satsas inte där det behövs, ingen vill satsa på de tärande när det finns närande, antar att du hört detta uttryck.

Själv är jag av åsikten att det bästa är att just satsa på de närande för att på så sätt få inkomster till de tärande, ju fler som genererar pengar i form av skatt till staten desto bättre kan vi ta hand om de som behöver men det finns alldeles för mycket kryphål som gör att de genererade pengarna försvinner och många gånger har politiker själva intressen i de pengar som genereras och därför skapar dessa kryphål, för det är ju politikerna som stiftar lagar.
Jag kom att tänka på en trevlig prick i Helsingborg som blev avskedad i Stockholm och fick nu 2,8 miljoner i avgångsvederlag. Och nu ny anställning i Helsingborg som utbildningsdirektör, med en lön på ca 100 ooo kr/månaden, utan att hans avgångsvederlag minskade.
Tror någon att han verkligen behöver ett barnbidrag för att det skall bli fler barn i Sverige?
Sverige är väl ju inte korrupt... Men fyller du inte i rätt blankett hos försäkringskassan blir du per automatik av med din sjukpenning. Mer barn bidrag!!! till alla (VP)... Och medborgarlön till de som inte vill jobba..(MP)
Och de som har ofantligt med pengar skall givetvis inte behöva skatta för dem..( M ).
Tjänar man 100 miljoner om året så har man en djävligt bra revisor som ser till att man betalar nästan ingen skatt.
Meeen Man får barn bidrag... :D Medan Asta inte får gå ut ..... :mad:

Jag kom att tänka på en trevlig prick i Helsingborg som blev avskedad i Stockholm och fick nu 2,8 miljoner i avgångsvederlag. Och nu ny anställning i Helsingborg som utbildningsdirektör, med en lön på ca 100 ooo kr/månaden, utan att hans avgångsvederlag minskade.
Tror någon att han verkligen behöver ett barnbidrag för att det skall bli fler barn i Sverige?
Sverige är väl ju inte korrupt... Men fyller du inte i rätt blankett hos försäkringskassan blir du per automatik av med din sjukpenning. Mer barn bidrag!!! till alla (VP)... Och medborgarlön till de som inte vill jobba..(MP)
Och de som har ofantligt med pengar skall givetvis inte behöva skatta för dem..( M ).
Tjänar man 100 miljoner om året så har man en djävligt bra revisor som ser till att man betalar nästan ingen skatt.
Meeen Man får barn bidrag... :D Medan Asta inte får gå ut ..... :mad:

Nä men det är ju det samhälle vi vill ha. Det många inte fattar är att vi alla har bidragit och bidrar till att samhället ser ut som det gör. Hade vi inte drivits av egoism och bara tanken på oss själva hela tiden kanske samhället sett annorlunda ut. Lätt att ha åsikter men att leva efter de åsikterna är svårare.

Tror att de allra flesta tycker som du men de är inte villiga till att förändra sig själva, det är bara alla andra som skall förändra sig, för människan är i grunden en egoistisk varelse och denna drift bygger ju givetvis på överlevnadsfaktorn, den finns i vårt DNA.

För att då mildra vår ångest över detta skänker vi någon hundralapp till något barn långt bort så att vi kan ha problemen så långt ifrån oss som det bara går och på så sätt kan vi fortsätta att rättfärdiga våra liv och döva vårt dåliga samvete.

Det är ju så det ser ut och det kommer nog aldrig bli någon ändring på det så länge människan besitter denna Jord.

Många gormar över det du skriver om här men ingen är beredd att bidra till att ett sådant samhälle upphör, för det kan ju finnas en chans att jag själv någon gång är i samma sits. Egentligen är det ju inte hans fel att han har avgångsvederlag och hög lön den sätts ju av andra och varför skulle han tacka nej till det, ingen tackar väl nej till mer lön eller förmåner, inte du heller till förmån för Agda.

Nä han behöver nog inte barnbidraget men barnbidraget är ju ett sådant statligt stöd som gäller alla oavsett, det har ju vi röstat fram genom att rösta fram våra politiker.

Problemet är ju inte att några har, problemet är ju att det som finns inte fördelas rätt.

Vi kör den varianten att barnen får barnbidraget för att använda när de blir myndiga. Dock får de betala av dessa pengar till sina kläder ...
Samma här har upprättat 2 investeringssparkonto till minstingarna där barnbidragen går rakt in dock ej avdrag för kläder;)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, men detta är väl ännu en morot antagligen, på och heja så att vi blir fler.....:D
Då borde det inte gälla de som kommer hit och redan har barn? ;)
Är ju som med underhållsbidrag som du kan få utbetalt tex. om ena föräldern inte ens bor i sverige och kan betala tillbaka.

Nä som jag tycker borde det vara lägre skatt för de utan barn.

Samma här har upprättat 2 investeringssparkonto till minstingarna där barnbidragen går rakt in dock ej avdrag för kläder;)
Kör också med ISK till dem ... men avdrag gäller ...tjejen köper ju nya kläder hela tiden, gabben bryr sig inte vad han sätter på sig. Lite rättvist måste det ju vara :D

Men du som får 50 papp över ... Hahahaha

Kör också med ISK till dem ... men avdrag gäller ...tjejen köper ju nya kläder hela tiden, gabben bryr sig inte vad han sätter på sig. Lite rättvist måste det ju vara :D

Men du som får 50 papp över ... Hahahaha
:D:DEn till som har svårt med ironi:D;)
Men vi får ta ett snack om detta nästa midsommar;)

Senast redigerad av en moderator:
Dessutom finns det något som heter, "flerbarnstillägg" dessutom, ger massor till dom, som har 6- 10 ungar, vilket inte är ovanligt numera.
Jag vet inte om begreppet "massor" passar in här. Ett barnbidrag är på ca 1.000:- och den verkliga kostnaden är 2 - 3000:- per månad. Flerbarnstillägget handlar om hundralappar. Så någon vinstaffär för föräldrarna ärt det knappast.

Det är väl en ren kommunistisk ide att staten skall ge bidrag efter behov. Kommunismen har ju inte fungerat så bra i verkligheten.

I praktiken beror det nog på att människor behöver ett incitamentet för att jobba ihop pengar. Varför skall man jobba extra eller skaffa sig ett välbetalt jobb om ändå staten tar alla pengarna genom minskade bidrag?

Det fanns en gång en debatt i Sverige om marginalskatter, d v s hur mycket av det du tjänar extra som det är ok att staten tar. Hälften tyckte väl de flesta då. Astrid Lindgren skrev en insändare om Pomperipossa i den vevan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp