10 års visum till Thailand

Ibland funderar jag på vad man får svar på?
Det som oroar mig är det nya kravet på någon form av sjukförsäkring. Så gott som alla 70+ personer har extremt svårt att få en sådan. Det som är lite märkligt med den nya visumvarianten är att man ska ha tre miljoner på banken plus sjukförsäkring. Medans O-A visat bara ställer krav på 800000 alt. 65'/ mån. Framtiden känns ovissare än tidigare.
Finns inget som tyder på att man tar bort ett års visa och ersätter med ett 10 års. Någon form av krav på hur man klarar sig finns ju redan och det kanske kommer att höjas, att inför krav på försäkring tror jag inte på, i varje fall inte på kort sikt för de existerande visumen.

Oroa dig inte, ta dagen som den kommer och ta beslut efter det!

Ibland funderar jag på vad man får svar på?
Det som oroar mig är det nya kravet på någon form av sjukförsäkring. Så gott som alla 70+ personer har extremt svårt att få en sådan. Det som är lite märkligt med den nya visumvarianten är att man ska ha tre miljoner på banken plus sjukförsäkring. Medans O-A visat bara ställer krav på 800000 alt. 65'/ mån. Framtiden känns ovissare än tidigare.

Det var det som jag trodde var din oro också och jag har försökt att svara dig så gott det går med hjälp av den information som man har givit. Min bedömning är att det troligtvis inte finns något att oroa sig för just nu, men samtidigt så tycker jag att trenden med ökande finansiella krav har varit tydlig under de senaste åren, och jag skulle inte bli förvånad om det dyker upp ökade krav för 1-årsvisumet inom ett par år eller så. Vad det blir känns, som du skriver, ovisst och återsår att se. Man vill naturligtvis ha så mycket som möjligt av fördelarna och så lite som möjligt av nackdelarna med de som bosätter sig i Thailand.

Vi får koppas att de också samtidigt ser till att göra det enklare och helst också billigare att försäkra sig om de inför krav på försäkrning för 1-årsvisumet. :)

men samtidigt så tycker jag att trenden med ökande finansiella krav har varit tydlig under de senaste åren

Ja detta är väl egentligen ganska signifikativt för världen i stort detta med högre finansiella krav på både det ena än det andra och inte bara finansiella utan andra högre krav på både människor, kunskap, kompetens osv.

Tror nog att Thailand vill så långt det går tvätta bort stämpel som varande en bakgård med ett suspekt rykte och vill följa övriga världen och bli accepterat och få respekt som ett land och inte en plats för en massa tråkigheter

Kvalitetsturister? pensionär som tillbringar dagarna i hängmattan?

10-årigt visa, ser mera ut som som 2 gånger 5 år,

3 miljoner på banken, som är låsta i ett år, 90 dagars rapporteringen fortsätter som vanligt.

Nu ska man inte tro på allt som står skrivet, Vagabond skriver, ersätter tidigare pensionärsvisa.

Och hur var det nu med sjukförsäkringen för pensionärer 70+, ingen försäkring, inget visum?

VAGABOND

Thailand inför 10-årsvisum för rika pensionärer

Av Johanna Jackson, Publicerad i går, 15:08

Glada nyheter för alla som drömmer om en pension i Thailand. Thailändska myndigheter har nämligen beslutat om att införa ett pensionärsvisum som gäller för 10 år. Men det finns villkor: Bland annat måste de sökande vara över 50 år och ha gott om pengar på banken.

I november beslutade regeringen att införa ett 10-årsvisum för pensionärer, och på så sätt ersätta det tidigare pensionärsvisumet som gäller för ett år. Det skriver tidningarna Bangkok Post och Khaosoden. När det nya visumet blir tillgängligt är dock oklart.

Det nya visumet kommer att utfärdas i två omgångar och måste förnyas efter fem år. Dessutom måste personer med visumet inställa sig till en immigrationsmyndighet var 90:e dag.

Kostnaden för pensionärsvisumet är 10 000 baht, eller cirka 2 600 kronor och bara personer som uppfyller följande krav kommer att kunna söka:

Månadsinkomst på minst 100 000 baht (cirka 26 000 kronor)

Eller minst tre miljoner baht (cirka 777 000 kronor) på banken som inte får tas ut inom det första året som visumet är giltigt.

En sjukförsäkring som täcker öppenvård för minst 9 000 kronor och slutenvård för minst 90 000 kronor.

Ser mera ut som ett antal byråkrater i inaktiv tjänst som träffats och vill visa chefen att: vi klarar visst av jobbet,
se här chefen vilken utmärkt förslag vi hittat på, nog verkar det som dessa inte är dom vassaste knivarna i lådan,
hissen når liksom inte riktigt upp till översta våningen, saknas en bit fram till målsnöret.

Själv fortsätter jag snegla på Kambodia och Vietnam, just nu leder Vietnam...Kan ju komma upp andra alternativ.

Konsekvensbeskrivning tycks vara ett okänt begrepp i Thailand.

Senast ändrad:
Grannländerna är ju knappast ett alternativ när man redan har familj och hus i Thailand.
När man är 70 så har man redan framtiden bakom sig. Det gäller att göra det bästa av situationen.

Liknande trådar

V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
A
Svar
8
Visningar