10 års visum till Thailand

Visumet är tydligen redan godkänt, bara fråga om när dom börjar sälja det.
Står ju redan i førsta lænken från Bangkokpost att dom har godkænt det, det var inget førslag.
Det stod The long-stay visa for tourists aged 50 or more is extended to up to 10 years.

vad tror eller ve vi om detta,kommer de att gälla oss med OA visa? Måste man de då kan de ju bli problem. de blir ju mycket pengar man måste låsa

vad tror eller ve vi om detta,kommer de att gälla oss med OA visa? Måste man de då kan de ju bli problem. de blir ju mycket pengar man måste låsa

Den thailändska info om detta som jag har hittat är tvetydig, och det kan röra sig om utökade möjligheter snarare än att det kommer att ersätta det gamla så som det står på engelska.

Jag tror det blir mindre intäkter för Thailand om det nya ersätter det gamla, och det i sin tur tycker jag talar för att det kommer att vara ett tillägg. :)

Jag ser inte vitsen med det nya visumet. Finns ju inga fördelar.
Man måste väl ändå göra 90 rapporten?

Om OA-visat skulle försvinna och jag inte kan få ihop beloppet på tre miljoner bath eller 1,2 miljoner i årsinkomst samt är för gammal för att få en försäkring. Kan man fortfarande ha ett O-visa reentry med krav på att lämna landet var 90 day?

Om OA-visat skulle försvinna och jag inte kan få ihop beloppet på tre miljoner bath eller 1,2 miljoner i årsinkomst samt är för gammal för att få en försäkring. Kan man fortfarande ha ett O-visa reentry med krav på att lämna landet var 90 day?
Gör som thailändarna bekymra dig inte för morgondagen. Allt löser sig!

Ingen som vet än men gissningar kommer nog.

I de thailändska artiklarna står det bara att tidigare så har man godkänt regler för 1-års visum, och den här gången har man godkänt regler för 10-års visum. Hade inte den engelska artikeln beskrivit att det nya ersätter det gamla så hade jag nog bara tänkt att det är ett tillägg, men man kan ju uppfatta det som att det nya ersätter det gamla också.

Lite som om du berättar att du har köpt en bil. Då vet man ju inte om du ändå behåller den gamla. :)

Jag tycker det bästa du kan göra är att gå till ditt immigrationskontor och fråga. :)

I de thailändska artiklarna står det bara att tidigare så har man godkänt regler för 1-års visum, och den här gången har man godkänt regler för 10-års visum. Hade inte den engelska artikeln beskrivit att det nya ersätter det gamla så hade jag nog bara tänkt att det är ett tillägg, men man kan ju uppfatta det som att det nya ersätter det gamla också.

Lite som om du berättar att du har köpt en bil. Då vet man ju inte om du ändå behåller den gamla. :)

Jag tycker det bästa du kan göra är att gå till ditt immigrationskontor och fråga. :)
Men O-A och visa O är ju 2 skilda saker, VISA O-A har ju aldrig ersatt Visa O förut, hur skall man få ett Visa O-A om man inte kan gå till ambassaden och få ett visa O först
Gäller ju 10 års visumet också bara för +50, så tror ju inte det skall påverka Visa O, 1 års multiple, såfall bir det problem för oss gifta om vi skulle bli portade från landet helt plötsligt för vi är för unga ;)

Men O-A och visa O är ju 2 skilda saker, VISA O-A har ju aldrig ersatt Visa O förut, hur skall man få ett Visa O-A om man inte kan gå till ambassaden och få ett visa O först
Gäller ju 10 års visumet också bara för +50, så tror ju inte det skall påverka Visa O, 1 års multiple, såfall bir det problem för oss gifta om vi skulle bli portade från landet helt plötsligt för vi är för unga ;)

Jag fick för mig att det är 1 årigt OA och det nya 10 åriga OA de avser.

Jag tror fortfarande att det är ett tillägg, men vi får väl se... :)

Thai är ju inte direkt kända för att tänka till i förväg men oavsett vad tanken var så är det ju så urbota korkat om det ska ersätta nåt bef visa så satsar en peng på att det bara blir ännu ett att välja på.

Ja O-A dom avser men hemskasvens fråga du svarade på var ju om det ersatte O ;)

Ok. Då är jag med. Jag tänkte inte på att han skrev bara O i själva frågan. :) Håller med om att det vore oväntat om det här nya skulle påverka andra visumtyper. Dock kan det ju vara en indikation om att man kommer att fortsätta justera andra visum också. Förra året gjorde de ju t. ex. ett nytt multi-entry TR-visum med ökade finansiella krav jämfört med tidigare TR-visum.

Inte många som vet men är man gift med Thai kan man få 60 dagar on arrival och vid förlängning.

Kan det vara det här? Skulle ju underlätta betydligt om man vill hälsa på familjen en 6-7 veckor. Husbok (gul) och thai-id borde ju kunna räcka som bevis på relationen?

Order of the immigration bureau No. 327/2557

2.24 In the case of visiting a spouse or children who are of Thai nationality:
Permission shall be granted for one time and no more than 60 days.
(1) There must be proof of relationship.
(2) In the case of spouse, the relationship must be de jure and de facto.

http://www.immigration.go.th

PS
Ursäkta om jag har kommit ifrån ämnet.

Ibland funderar jag på vad man får svar på?
Det som oroar mig är det nya kravet på någon form av sjukförsäkring. Så gott som alla 70+ personer har extremt svårt att få en sådan. Det som är lite märkligt med den nya visumvarianten är att man ska ha tre miljoner på banken plus sjukförsäkring. Medans O-A visat bara ställer krav på 800000 alt. 65'/ mån. Framtiden känns ovissare än tidigare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp