Arbete och löner, flytta eller inte

Säckert rätt men det finns alltid dom som vill överdriva och fara med osanning
Av 27kkr brutto så skulle det för mig bli 21 235kr netto. Var jag ensamstående med den inkomsten så skulle jag få sälja mina MC, sluta titta på motorsport, byta till en billigare bil om möjligt. Grabben skulle fortsatt kunna spela handboll men att skjutsa till och från träningar skulle vi behöva se över. Blir sparsamma semestrar. Tror vi kan bo kvar i huset då jag inte har några jättelån och en bostads eller hyresrätt blev nog inte så mycket billigare. Nästan allt går.

Hej

Ja det är ju något dom har varit på tal flera gånger dom senaste 30-40 åren men det brukar vara svårt, ofta handlar det ju om familjer varav en kanske redan har jobb, barnen är rotade med kompisar, skola och föreningsliv, släkten finns på orten m.m, så det brukar inte bli så lätt som det låter att skicka folk hit och dit mot sin vilja, sen väger väl barnens bästa ganska tungt, att splittra familjer genom att tvinga iväg en förälder hemifrån till en annan del av Sverige är ju inte heller särskilt realistiskt.

Men ensamstående kan man kanske pressa till en flytt.

Mvh isan lover

Av 27kkr brutto så skulle det för mig bli 21 235kr netto. Var jag ensamstående med den inkomsten så skulle jag få sälja mina MC, sluta titta på motorsport, byta till en billigare bil om möjligt. Grabben skulle fortsatt kunna spela handboll men att skjutsa till och från träningar skulle vi behöva se över. Blir sparsamma semestrar. Tror vi kan bo kvar i huset då jag inte har några jättelån och en bostads eller hyresrätt blev nog inte så mycket billigare. Nästan allt går.
Hade du vart ensam med din son hade du antagligen fått bostadsbidrag, sen barnbidraget och underhållsbidraget?
Så 21 235kr/mån hade blivit lite mer.

So what, allt du fick göra dig av med är överklassbekymmer, inte ett enda måste beskrev du som du vart tvungen göra dig av med blev tom lite löjligt.
Majoriteten av svensson har inte det du har.

Hej

Ja det är ju något dom har varit på tal flera gånger dom senaste 30-40 åren men det brukar vara svårt, ofta handlar det ju om familjer varav en kanske redan har jobb, barnen är rotade med kompisar, skola och föreningsliv, släkten finns på orten m.m, så det brukar inte bli så lätt som det låter att skicka folk hit och dit mot sin vilja, sen väger väl barnens bästa ganska tungt, att splittra familjer genom att tvinga iväg en förälder hemifrån till en annan del av Sverige är ju inte heller särskilt realistiskt.

Men ensamstående kan man kanske pressa till en flytt.

Mvh isan lover
Om man slopar familjeåterföreningarna så blir det många som kan flytta på sig. :thumbsup:

Så kan man se det men man skall kunna leva på sin lön också. Hur skulle du klara dig på en sådan lön?
Sen lever vi nästan på sådan lön då vi är en inkomsttagare i familjen och dela det med 2 vuxna.
Inget problem alls.
Folk har blivit för bortskämda, jag mins när jag var ung och föräldrar köpte VHS på leasing avtal och kunde betala ut efter några år.
Jag tycker inte rimligt att en månadslön skall motsvara en storbilds-tv eller en mobil.
Man skall få jobba för det man vill ha, därför samhället ser ut som det gör idag, det lönar sig för outbildade i Sverige att inte jobba idag.....

Sen när man ser skuldfällan på tv, blir ju förbannad på folks shopping mani och lånar för handla kläder.
Jag har samma shorts jag köpte för 10 år sen för 350 baht.
Sätt ett märke på och kostar 4000 baht.

20231107_114736.jpg

So what, allt du fick göra dig av med är överklassbekymmer, inte ett enda måste beskrev du som du vart tvungen göra dig av med blev tom lite löjligt.
Majoriteten av svensson har inte det du har.
Jösses vad du går på. Har väl aldrig påstått att grejer jag har är livsnödvändiga. Du tolkar allt fel och överreagerar. Har du sniffat tidigt på korken? Jag är född utan lyx och utan pengar, född i källaren brukar jag säga. Det jag har jag jobbat mig till. Vet precis vad det innebär att leva på marginalen. Min poäng var att kunna leva på sin lön utan att behöva bidrag och då tänker jag inte på mig själv.
Ta en frukostmacka nu och lugna dig lite.

Sen när man ser skuldfällan på tv, blir ju förbannad på folks shopping mani och lånar för handla kläder.
Jag har samma shorts jag köpte för 10 år sen för 350 baht.
Sätt ett märke på och kostar 4000 baht.

20231107_114736.jpg
Ja det håller jag med om. Shopping och spel är ju stapelföda i tex programmet Lyxfällan. Vet inte vad det beror på att så många gör så. Helt klart är att dom inte mår bra och att det är alldeles för lätt att låna pengar.

Jösses vad du går på. Har väl aldrig påstått att grejer jag har är livsnödvändiga. Du tolkar allt fel och överreagerar. Har du sniffat tidigt på korken? Jag är född utan lyx och utan pengar, född i källaren brukar jag säga. Det jag har jag jobbat mig till. Vet precis vad det innebär att leva på marginalen. Min poäng var att kunna leva på sin lön utan att behöva bidrag och då tänker jag inte på mig själv.
Ta en frukostmacka nu och lugna dig lite.
Nu tar du väldigt åt dig.
Jag ok överregarade kanske men jag blir irriterad när säger lågavlönad, jag tycker 27k är högavlönat utan utbildning.
7 år med studielån och noll inkomst, det tar många år för en skolad att jobba ihop det och betala tillbaks skulden.

Nu tar du väldigt åt dig.
Jag ok överregarade kanske men jag blir irriterad när säger lågavlönad, jag tycker 27k är högavlönat utan utbildning.
7 år med studielån och noll inkomst, det tar många år för en skolad att jobba ihop det och betala tillbaks skulden.
Nej tar inte åt mig men kanske om din kritik hade varit korrekt. Det hela började med ett nyhetsinslag där invandrare utanför EU skall ha en minimilön på drygt 27k för att få arbetstillstånd i Sverige. Jag vet personligen vad dessa lönekrav gör och hur det myglas. Det skapar svarta pengar. Jämförde sedan med min fru som visserligen är invandrare men sökt och fått sitt jobb på vanligt sett och dessutom samma arbete som kvinnan i inslaget. Kunden inte hon ha fått samma minimilön som invandraren. Det var det jag främst hängde upp mig på. Sedan som någon annan skrev. Vi har massor med arbetslösa i Sverige så sätt dom i arbete först innan vi börjar importera arbetskraft.

De flesta behöver nog knappast flytta.
Lever de på bidrag ska de naturligtvis vara där jobben finns.
Kan man flytta från Afghanistan till Sverige så kan man nog flytta inom Sverige också, de vill väl göra rätt för sig?

/ SatanG
Hej

Det är nog en missuppfattning ifrån SD folket att dom här förändrade kraven bara skulle gälla invandrare, så blir det naturligtvis inte, utan även helsvenska familjer kommer att drabbas om krav på tvångsförflyttningar införs.

Mvh isan lover

Nej tar inte åt mig men kanske om din kritik hade varit korrekt. Det hela började med ett nyhetsinslag där invandrare utanför EU skall ha en minimilön på drygt 27k för att få arbetstillstånd i Sverige. Jag vet personligen vad dessa lönekrav gör och hur det myglas. Det skapar svarta pengar. Jämförde sedan med min fru som visserligen är invandrare men sökt och fått sitt jobb på vanligt sett och dessutom samma arbete som kvinnan i inslaget. Kunden inte hon ha fått samma minimilön som invandraren. Det var det jag främst hängde upp mig på. Sedan som någon annan skrev. Vi har massor med arbetslösa i Sverige så sätt dom i arbete först innan vi börjar importera arbetskraft.
Då missförstod jag och jag har bara kommenterat att 27k är en skam.
Jag har inte läst beslutet utan bara hängde mig upp på att 27k skulle vara dåligt för outbildad.
Själv är jag emot arbetsinvandring då det finns tillräckligt av folk i Sverige för att utföra dessa jobb.
Och förlåt om jag missförstod och tänkte inte skriva först då jag gillar dig men blev kanske ett inlägg med missförstånd?

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C
A
Svar