Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om du läser mina inlägg och tittar på länkarna jag skickat m,ed så ser du att jag hade fel och att det faktiskt är tvärtom. Turistvisa är OK för ett temporärt körkort men för 5-årsförlängning krävs Non-Immigrant.
Ja jag VET i alla fall oavsett vad du googlar fram, att de specifikt frågade och kollade så att jag hade 1 årigt VISA eller uppehållstillstånd, dom sade rent ut, klart och tydligt att detta var ett KRAV, därefter startade dom att processa mig...
Jag skall förlänga nu i mars, kan ju fråga då hur Chaiyaphum ser på det hela. Vilket naturligtvis inte alltid är detsamma vad man kan muta sig fram till, på turist-orten så klart..
Ja jag VET i alla fall oavsett vad du googlar fram, att de specifikt frågade och kollade så att jag hade 1 årigt VISA eller uppehållstillstånd, dom sade rent ut, klart och tydligt att detta var ett KRAV, därefter startade dom att processa mig...
Jag skall förlänga nu i mars, kan ju fråga då hur Chaiyaphum ser på det hela. Vilket naturligtvis inte alltid är detsamma vad man kan muta sig fram till, på turist-orten så klart..
När var detta?
Sen 2012 har jag skaffat 4 gånger temporärt kk på turistvisum och inte på en turistort och helt utan att betala något extra, Korat och Khon Kaen är orterna.
Bara när jag ansökte om 5 årigt som turistvisa inte dög, där är kravet 1 års visa.
Det ska faktiskt gå att få ett thai kk med bara det 30 dagars som fås vid ankomst, om man har en fast adress som en ägd condo, hyreskontrakt i eget namn, som boende i fru/flickväns hus.
Var nere på immigration förra året, en som var här på turistvisum ville ha ett recidence certificate, svaret från immigrationstjänstemannen var du är ju turist, jag kan tyvvär inte ge dig det du bor ju inte i Thailand, inget prat om pengar utan bara vända och gå, så blev inget körkort för han.
Suriya, som mackes och jag själv skrev tidigare i tråden här, så är det ganska ymnigt förekommande att Thailand kräver ett VISA eller uppehållstillstånd på 1 år, när man söker ett thailändskt körkort första gången. Vid förlängning av detsamma, så verkar dom inte bry sig.
Så detta är inte alls som du skriver något undantag på något vis, utan DET är grundlagen, och den används oftast och mestadels, med några undantag där korruptionen kanske spelar större roll..
Mitt intryck är att det troligtvis är mer ymningt förekommande att det räcker med ett turistvisum, men det kan absolut vara ymnigt förekommande att det krävs annat visum i Chaiyaphum.
Jag försöker inte tvinga mig till att det måste vara enligt min uppfattning, det känns bara som det mest sannolika för mig i nuläget men jag skulle för den sakens skull inte ha några problem alls med att ändra uppfattning om jag ser att det finns grund för det.
Jag kanske har missat det och kanske OT för denna tråden, men om jag har ett double entry TR visum och stannar 90 + 90 dagar i Thailand under mitt IKK giltighetstid. Är det då lagligt i Thailand och finns det någon lag som styrker detta?
Om Motormännen inte vill ändra måste de ju gjort en annan bedömning!
Var nere på immigration förra året, en som var här på turistvisum ville ha ett recidence certificate, svaret från immigrationstjänstemannen var du är ju turist, jag kan tyvvär inte ge dig det du bor ju inte i Thailand, inget prat om pengar utan bara vända och gå, så blev inget körkort för han.
Nej, du kommer ihåg fel. Det där har du berättat om tidigare, och då var det två turister. Den ena hade kommit in på visumfri inresa, och den andra med turistvisum. Den som kom in på visumfri inresa fick inte, och den som kom in på turistvisum fick.
I tillägg så har jag själv varit på immigrationskontoret i Jomtien med turistvisum och fått ett residence certificate för ett år sedan utan minsta lilla problem eller argumentation, så jag tror det är så de arbetar rutinmässigt.
Jag kanske har missat det och kanske OT för denna tråden, men om jag har ett double entry TR visum och stannar 90 + 90 dagar i Thailand under mitt IKK giltighetstid. Är det då lagligt i Thailand och finns det någon lag som styrker detta?
Den lagtexten som mackes klistrade in tidigare i tråden menar jag styrker att det är lagligt att köra hela giltighetstiden för IKK när man är inrest på turistvisum.
Det som motormännen skriver är att försäkringen eventuellt inte gäller om man har varit där mer än 3 månader, så det bör man kolla upp med försäkringsbolaget.
Den lagtexten som mackes klistrade in tidigare i tråden menar jag styrker att det är lagligt att köra hela giltighetstiden för IKK när man är inrest på turistvisum.
Det som motormännen skriver är att försäkringen eventuellt inte gäller om man har varit där mer än 3 månader, så det bör man kolla upp med försäkringsbolaget.
Jo fast det var ju en engelsk översättning och tolkning av en lag som troligtvis inte håller i en domstol. Motormännen skriver ju för vistelser över 3 månader gäller inte IKK, gäller det igen om man lämnar landet då?
Försäkringarna får man nog kolla upp vid sidan av.
Jo fast det var ju en engelsk översättning och tolkning av en lag som troligtvis inte håller i en domstol. Motormännen skriver ju för vistelser över 3 månader gäller inte IKK, gäller det igen om man lämnar landet då?
Försäkringarna får man nog kolla upp vid sidan av.
Jag har inte hittat någon text från Motormännen som säger att IKK inte gäller för vistelser över 3 månader, men å andra sidan lämnar ju den information de har lagt ut en hel del åt fantasin också. Så som jag förstår det hela så är det dock försäkringen man ska se upp med. Vilken text är det du menar säger att IKK bara gäller 3 månader?
Vi får hoppas att @mackes kan lägga ut en länk till den information han klistrade in så kanske det framgår där om det är en officiell översättning som håller i domstol eller bara en mer informell översättning.
Motormännen har inte gjort någon bedömning alls, deras jurist bara konstaterade att i avtalet om IKK står att man skall följa lokala lagar när det gäller bosättning m m. Någon 3-månadersregel kunde inte han hitta!
Så om du kör med Ikk och Non-imm visa och hänvisar till vad M sagt så kommer de att säga att du skall följa lokala bestämmelser.
Men det var en jurist jag talade med, skall försöka på lite mer marknadsinriktad avdelning nu.
Du klarar detta genom att du gör en utresa efter 90 dagar, och får en ny giltighetsperiod om 90 dagar för IKKs giltighet, men nu finns ju inte double entry inte längre kvar så frågeställningen blir fel.
Du klarar detta genom att du gör en utresa efter 90 dagar, och får en ny giltighetsperiod om 90 dagar för IKKs giltighet, men nu finns ju inte double entry inte längre kvar så frågeställningen blir fel.
Det är ju kanske inget stort problem att de säger att man bara får köra 90 dagar på ett Ikk, det kan ju knappast drabba någon med annat än lite obekvämhet.
Vad värre är att de säger att man får köra i 90 dagar utan undantag. Det kan sluta illa om du har ett Non Imm visa.
Jag har inte hittat någon text från Motormännen som säger att IKK inte gäller för vistelser över 3 månader, men å andra sidan lämnar ju den information de har lagt ut en hel del åt fantasin också. Så som jag förstår det hela så är det dock försäkringen man ska se upp med. Vilken text är det du menar säger att IKK bara gäller 3 månader?
Vi får hoppas att @mackes kan lägga ut en länk till den information han klistrade in så kanske det framgår där om det är en officiell översättning som håller i domstol eller bara en mer informell översättning.
"För längre vistelser än tre månader krävs thailändskt körkort"
Det står ju inte att IKK inte gäller men att det inte får användas för att föra fram motorfordon med. Det gäller säkert i andra länder.
Ja det skulle vara bra att veta om den engelska översättning har något värde i någon domstol och hur de då tolkar denna. Domstolar brukar ju tolka enligt lagen som oftast är skriven på det egna språket. Skulle ju vara intressant att se länken och om den kommer från en officiell sida eller en så kallad trollsida som garanterat inte domstolar använder, inte ens i Thailand.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.