Flytta till thailand!

På Facebook sidan Bangkok Expats läggs det ut lägenheter ibland, nu las det tex. upp en studio i Bangkok BTS Bearing station, swimingpool och gym, 13.000 baht, såg riktigt fin ut, sett fina från 8.000 baht där.

Jo men man får ju tillbaks alla pengar... Så billigaste alternativet :)

Ja man får tillbaka halva priset. Ifall du vill ha rätt att avboka tillbakaresan bör båda biljetterna vara köpta som PRO ifall du reser med Finnair som exempel. Normal biljett ligger på ca 7000 Sek, PRO biljett med rätt att avboka återresan ligger på ca 14000 Sek. Summa summarum: Ingen nytta, köp normal biljett och glöm återresan.

Är skeptisk till att det inte blir problem med enkelbiljett vid utcheckning.

Senast redigerad av en moderator:
Först har jag tänkt att stanna 3-6 månader för att få en egen uppfattning om thailand riktigt är en plats jag vill leva på i ett par månader/år. Men man vet aldrig vad som kan hända under denna tiden så att säga jag vill helst bo i bangkok ett par månader sedan åka mot chiang mai ett par månader. Men tyvärr vet jag ingen exakt tid på hur länge jag kommer stanna. :)

Hm, varför stanna 3-6 mån för att reda ut om du i fortsättningen vill stanna 2 mån/år? Detta behöver inte redas ut: Alla vill!!!

Och klarar man sig på 10k SEK om man varken röker, dricker eller är så mycket för fester/westernmat? Denna fråga vet jag att jag inte behöver ställa klart jag kan klarar mig på det men alltid roligt och se vad andra folk säger!
Mvh - Patrik

Satt en gång i Pattaya på ett hak och räknade vad jag kunde klara mig på ensam utan att svälta och törsta / mån.
Resultatet blev ca 6500 Sek förutom boende. Detta gäller då att du är där som turist en månad, inte stadigvarande boende, som nog bör vara dyrare.

Ja man får tillbaka halva priset. Ifall du vill ha rätt att avboka tillbakaresan bör båda biljetterna vara köpta som PRO ifall du reser med Finnair som exempel. Normal biljett ligger på ca 7000 Sek, PRO biljett med rätt att avboka återresan ligger på ca 14000 Sek. Summa summarum: Ingen nytta, köp normal biljett och glöm återresan.

Är skeptisk till att det inte blir problem men enkelbiljett vid utcheckning.
Min tanke är att man köper två enkla från början. På Norwegian är ju inte enkel dyrare. Sen bokar man av återresan som är dyrare då den är avbokningsbar ...

Visumet börjar gälla från utfärdsdatumet och 6 månader framåt, sista inresa till Thailand måste ske 6 månader efter man har skickat in en komplett ansökan. Man kan stanna i upptill 60 dagar per inresa.

Förstår inte riktigt vad: "sista inresa till Thailand måste ske 6 månader efter man har skickat in en komplett ansökan." betyder.

Min tanke är att man köper två enkla från början. På Norwegian är ju inte enkel dyrare. Sen bokar man av återresan som är dyrare då den är avbokningsbar ...

Så går det nog, men Finnair brukar vara dyr med enkel....

Senast redigerad av en moderator:
Ja , i Hua Hin finns ju ingen risk att man möter några Faranger som man blir irriterad på , att bo på ett ålderdomshem kan ju inte vara så upphetsande ;)
Du menar såna där gamla 66 åringar?
Jo finns väl en bunt av dom också som man får lämna plats till på bussen [emoji1]

Satt en gång i Pattaya på ett hak och räknade vad jag kunde klara mig på ensam utan att svälta och törsta / mån.
Resultatet blev ca 6500 Sek förutom boende. Detta gäller då att du är där som turist en månad, inte stadigvarande boende, som nog bör vara dyrare.

Tror du har lite dålig koll på priser i Pattis ;)

Inte svårt att leva på de slantarna här , du lever lätt ensam på 250thbt/mat + 400 thbt /dag rum = 650thbt /dag och då bor du riktigt bra med ac ,dusch mm centralt dessutom ,tillex soi Lenki ..så 30 x 650thbt = 19.500thbt/månad =5000 kr med dagens kurs ..lägg på en tusenlapp till 6 tusen så äter du riktigt bra , Jag och frugan lever på 40,000 thbt /månad här nere , 10,000går till hyra ,ca,1,500 el och vatten kvarstår 28,500 till mat bensin och nöjen ,inga som helst problem ....
Och då hyr vi ett hus på 90kvm... fullt möblerat Har bil samt två MC som vi föräkrar i dessa slantar , det går bara ca 300 thbt om dan i mat så det blir en slant undanlagd varje månad .......

Ja , i Hua Hin finns ju ingen risk att man möter några Faranger som man blir irriterad på , att bo på ett ålderdomshem kan ju inte vara så upphetsande ;)

hehe... detta eviga hackande på Hua Hin...hahaha. Det är ju skit att jag aldrig varit där och kan ju därför varken säga bu eller bää:D

Tror du har lite dålig koll på priser i Pattis ;)

Inte svårt att leva på de slantarna här , du lever lätt ensam på 250thbt/mat + 400 thbt /dag rum = 650thbt /dag och då bor du riktigt bra med ac ,dusch mm centralt dessutom ,tillex soi Lenki ..så 30 x 650thbt = 19.500thbt/månad =5000 kr med dagens kurs ..lägg på en tusenlapp till 6 tusen så äter du riktigt bra , Jag och frugan lever på 40,000 thbt /månad här nere , 10,000går till hyra ,ca,1,500 el och vatten kvarstår 28,500 till mat bensin och nöjen ,inga som helst problem ....
Och då hyr vi ett hus på 90kvm... fullt möblerat Har bil samt två MC som vi föräkrar i dessa slantar , det går bara ca 300 thbt om dan i mat så det blir en slant undanlagd varje månad .......

Ja alltså jag räknade ju inte den gången hur billigt jag kunde leva, utan med mina mat- och dryckesvanor plus lite, lite nöjen. T.ex mat med öl vid en liten restaurang nära TukCom, ca 200thb. Kanske 3 Chang vid t.ex Bodega bar, ca 200thb. Kvällsmat t.ex vid Oh A Harn Thai, ca 200 med öl. Sedan bär det av till nån bar, Där jag har min Sangsom väntande, kanske blir ca 4 såna under en månad. Tillsammans 600 x 30 + 4 x 800= 21200thb, som nu är ca 5400sek. Nu har jag ju ännu inte bjudit nån på nåt....

Tack för alla svar i tråden. har läst på så huvudet snurrar, men en sak jag verkligen läser olika saker om helatiden är just visum, vissa säger att man max kan åka in till thailand 3 gånger på ett så kallat "3 månaders visum" man kan få i laos cambodia etc, och vissa säger att man inte ens kan göra visa runs längre. är detta sant? och i såfall hur gör man där? ska man sikta sig in på ett education visa istället och lära sig thai?

Mvh Patrik

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar
123