"Jonas " sa:Som Hans skriver man kan leva bra och billigt i Pattaya med, allt är inte barer.
Bodde där själv i 6 månader gick alldrig på barerna och spendera alldrig dom summorna som vissa pratar om 500-1000 baht om dagen lever du gott på i den staden.
Vill man gå ut och dricka öl finns det många bra ställen där du kan sitta och tjöta med folk och dricka chang för 50 baht.
Finns mycket att göra där med förutom barer. Trivdes bra med det andra som fanns där möjligheten att ta en båt ut till nån av öarna och bada, gå på bio med icke dubbade filmer, Maten att inte bara behöva äta thai, där kan man till och med gå och få sig en dagens svensk husmanskost för 50 kr, vill man äta thaimat så åk till dom små Thaiställena där Thai sitter och äter då kommer du ner på 10-15 kr, det mesta finns där om man ser förbi barerna och var staden mer har att erbjuda.
Har en polare som bor där med sin Thaifru under vinterhalvåret hyr en bungalow 9000 baht i månaden.
Vill man inte bo ute i djungeln och risfälten utan vill ha lite storstad och lite liv så är väl områdena runt Pattaya bäst kostnadsmässigt för Phuketsidan är för dyr.
Vad gäller Fillipinerna skulle jag nog hoppa över Manilla för den staden har utvecklats till att vara rent livsfarlig, Fillipinarna själva som jag arbetar med säger att dom skulle alldrig gå ut efter mörkret i Manilla.
Cebu därimot säger alla skall vara riktigt fint mer västerländsk anpassade och bäst om man skall bosätta sig där nere, stor stad men inte den överbefolkning som manilla har + inte den kriminaliteten. Det om Fillipinerna är ingen egen erfarenhet utan vad fillipinarna själva ombord här säger samt vad en kompis som bor där också säger.
Jag kan kanske spinna på Jonas svar lite där. Det finns ett par stora skillnader mellan Thailand och Filippinerna och det är 1) Religionen, Filippinerna är romersk-katolskt till största delen och 2) Språket. På Filippinerna pratar det stora flertalet engelska även om tagalog är "riksspråket".
Och det är helt rätt att Manilla är farligt och överbefolkat. Cebu kallas för "Queen of the South" och är väldigt fint precis som Jonas skrev. Vad man sen gillar vad gäller kultur etc är ju en smaksak, Filippinerna har sin charm och Thailand sin.
Nu har ödet fört mig till Thailand genom en underbar familj. Men du har ju framtiden för dig, res runt och bilda dig en egen uppfattning. Det är det absolut bästa du kan göra om jag får råda.