Arbete och löner, flytta eller inte

Inom vissa yrken och arbetsområden behövs inte någon importerad arbetskraft.
Hej

Är inte det främst en fråga för arbetsgivarna som ska betala dom anställdas lön ?

Ibland låter du som en gammaldags kommunist som vill att staten ska bestämma över dom privata företagen, vilka löner dom ska betala och vem dom ska anställa o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Är inte det främst en fråga för arbetsgivarna som ska betala dom anställdas lön ?

Ibland låter du som en gammaldags kommunist som vill att staten ska bestämma över dom privata företagen, vilka löner dom ska betala och vem dom ska anställa o.s.v.

Mvh isan lover
Du är förespråkare för S och facket du borde veta att arbetsgivaren fastställer inte lönen.

Hej

Mvh isan lover
Nu låter du som företagarvänlig högerprofil som tycker att 13k är en lagom lönenivå.

S och LO vill ju gå ännu längre med högre nivå.

Min lön tex är fastställd enligt förbundsavtal för offshore arbetare inget som jag har ens laglig rätt att förhandla fram själv utan alla måste rätta sig efter.

Hej

Det är nog en missuppfattning ifrån SD folket att dom här förändrade kraven bara skulle gälla invandrare, så blir det naturligtvis inte, utan även helsvenska familjer kommer att drabbas om krav på tvångsförflyttningar införs.

Mvh isan lover

Vad jag förstår ska kravet för att få arbetsvisum (om man söker utanför Sverige) ligga runt 27k/mån. för att man ska få visat.
Det innebär, vad jag förstår, inte mer än att framöver kommer arbetsgivare inte kunna fortsätta med sin human trafficing/lönedumpning på svenska skattebetalares bekostnad utan får istället anställa de som redan är i Sverige.
Borde va gjort för länge sen. Vill minnas att det finns 700,000 invandrare som inte kan försörja sig själva, varför inte låta dem göra det istället för att flyga in folk från andra sidan jordklotet för att göra jobb nästan alla kan göra?

Saft & bulle/Allt åt alla är bara en utopi hos de vilseledda på vänsterflanken.

/ SatanG

Hej

Det sker ju normalt i en förgandling mellan fack och arbetsgivare inte som nu när politiker går in och sätter löner.

Det känns lite nytt.

Mvh isan lover
VI har en lönetabell och gäller alla, nu på supply ligger jag på klass 5, på bojlastare innan klass 10.
Fastställda löner med årserfarenhet, jag ligger på max klass 5.
Allt är förbundsavtalat den enda ombord som kan förhandla om lön är kapten resten fastsatt.

Hej

Det sker ju normalt i en förgandling mellan fack och arbetsgivare inte som nu när politiker går in och sätter löner.

Det känns lite nytt.

Mvh isan lover
Vad gäller tillfällig inhyrd arbetskraft utanför EU finns ingen förhandling mellan fack och arbetsgivare.

EU har bestämt att det ska finnas en minsta nivå för att bli av med lönedumpning och modernt slavarbete.

Regeringen har valt 80% av medianlönen i Sverige.
S hade tänkt sig 90% och LO vill helst att ingen arbetskraft importeras alls.

Inte ofta jag håller med LO men att värna svenska jobb åt svenskar är det vad medlemmarna betalar för i fackavgiften.

Hej

Det är nog inte många företagare som gillar att staten lägger sig vem dom ska anställa.

Mvh isan lover
Det är faststälda löner nåt ditt parti arbetat fram.
Var det ju längesen du jobba men har du helt missat vad facket gjort?
Du har inte laglig rätt att förhandla fram en högre lön än andra på ett fackanslutet företag, alla skall ha samma inom samma position men med ökning av erfarenhet.

Hej

Det är nog inte många företagare som gillar att staten lägger sig vem dom ska anställa.

Mvh isan lover
Det gör inte staten heller och företagare kan fortsätta anställa vilka man vill från hela världen om man väljer att betala miniminivå på lön för arbetstillstånd enligt vad EU direktivet.

Undantag för Sverige
För att blidka bland andra Sverige finns en bestämmelse om att i de länder där lönerna sätts genom kollektivavtal behöver man inte införa lagstadgade minimilöner.

Annars är det en rörlighet inom EU så man får rumäner, bulgarer mycket billigare än andra utanför EU.

Det är faststälda löner nåt ditt parti arbetat fram.
Var det ju längesen du jobba men har du helt missat vad facket gjort?
Du har inte laglig rätt att förhandla fram en högre lön än andra på ett fackanslutet företag, alla skall ha samma.
Hej

Jag trodde att det var beslut som EU låg bakom, men det stämmer att S och facket är för.

Det var längesedan alla hade samma lön, numera har väl dom flesta större företagen individuellt satt lön, på min gamla arbetsplats infördes detta redan för över 20 årsedan, det betydde att det kunde skilja 10 000 kr i relativt likartade jobb på samma arbetsplats.

Mvh isan lover

Hej

Jag trodde att det var beslut som EU låg bakom, men det stämmer att S och facket är för.

Det var längesedan alla hade samma lön, numera har väl dom flesta större företagen individuellt satt lön, på min gamla arbetsplats infördes detta redan för över 20 årsedan, det betydde att det kunde skilja 10 000 kr i relativt likartade jobb på samma arbetsplats.

Mvh isan lover
Ok, kanske annorlunda då och jag är efter, vi har fastsatta lönen.
Jag går på tabell klass 5 nu och högsta erfarenhet ersättning.
På bojlastare var det bättre där fick jag klass 10 och dom betala ut extra tillägg om man hade kaptens papper vilket jag har.

Ok, kanske annorlunda då och jag är efter, vi har fastsatta lönen.
Jag går på tabell klass 5 nu och högsta erfarenhet ersättning.
På bojlastare var det bättre där fick jag klass 10 och dom betala ut extra tillägg om man hade kaptens papper vilket jag har.
Hej

Ja mycket har förändrats, dom sista motståndarna i Sverige mot individuell lön var väl kommunalarbetarförbundet.

Med individuell lön premieras saker som kompetens, flexibilitet, ökat ansvar, förbättringsarbete, samarbetsvilja, planering, resultat, kvalitet m.m.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ja mycket har förändrats, dom sista motståndarna i Sverige mot individuell lön var väl kommunalarbetarförbundet.

Med individuell lön premieras saker som kompetens, flexibilitet, ökat ansvar, förbättringsarbete, samarbetsvilja, resultat, kvalitet m.m.

Mvh isan lover
Jag har jobbat i oljehamnen i Göteborg under tiden jag studerade och vi alla hade en grundlön extra blev om vi jobbade extra.
Fast lön för månad det extra var om man jobbade extra.

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C
A
Svar